FOR WHAT WE LEARN SHEVU'AS HA'PIKADON FROM SHEVU'AS HA'EDUS (Yerushalmi Halachah 2 Daf 24a)
מתני' שבועת הפיקדון כיצד אמר לו תן לי פיקדון שיש לי בידך שבועה שאין לך בידי או שאמר לו אין לך בידי משביעך אני ואמר אמן הרי זה חייב
(Mishnah): How is Shevu'as ha'Pikadon? Shimon told Levi 'give to me the deposit you are holding for me', and Levi swore 'you do not have a deposit with me', or Shimon imposed this oath on him and he answered Amen. (If Levi was lying,) he is liable.
השביע עליו חמשה פעמים בין בפני בית דין בין שלא בפני בית דין וכפר חייב על כל אחת ואחת
If he imposed the oath on him five times, whether in front of Beis Din or not in front of Beis Din, and Levi denied the deposit, he is liable for each oath;
אמר רבי שמעון מה הטעם מפני שהוא יכול לחזור ולהודות:
R. Shimon says, what is the reason? It is because each time he could have admitted.
גמ' [ויקרא ה א] נפש [שם כא] נפש מה כאן מפי עצמו אף להלן מפי עצמו מה להלן מפי אחרים אף כאן מפי אחרים.
(Gemara): It says here (Shevu'as ha'Pikadon) "Nefesh", and it says [about Shevu'as ha'Edus] Nefesh. Just like here one who swore himself [is liable], also here one who swore himself. Just like there [one who is Mushba] through others [is liable], also there through others.
רבי מאיר דריש גזרה שוה במקום שבאתה מה מפי עצמו שנאמר כאן חוץ לבית דין אף מפי עצמו שנאמר (כאן) [צ"ל להלן - מיכל המים] חוץ לבית דין.
R. Meir expounds a Gezeirah Shavah from the source (Dun Minah u'Minah). Just like by himself here is [even] outside of Beis Din, also by himself there is [even] outside of Beis Din;
ורבנן דרשי גזירה שוה כאמור בה מה מפי אחרים שנאמר להלן בבית דין אף מפי אחרים שנאמר כאן (בבית) [צ"ל חוץ לבית - מיכל המים] דין.
Rabanan expound a Gezeirah Shavah according to the matter in which it is said (what is learned, i.e. Dun Minah v'Uki b'Asra). Just like through others said there is [only] in Beis Din [like the law of Shevu'as ha'Edus], also through others here is [even] outside of Beis Din (like the law of Shevu'as ha'Pikadon. We explained this like MEICHAL HA'MAYIM).
רבי ירמיה בעי קרוב מפי אחרים בשבועת הפיקדון מהו שיהא פטור
Question (R. Yirmeyah): A relative Mushba through others for Shevu'as ha'Pikadon, is he is exempt [because the source for through others is from Shevu'as ha'Edus, which does not apply to relatives]?
נישמעינה מן הדא הואיל ולא למדו מפי אחרים בשבועת הפיקדון אלא משבועת העדות מה להלן קרובין פטורין אף כאן קרובין פטורין.
Answer #1: We learn from the following. Since we learned through others in Shevu'as ha'Pikadon only from Shevu'as ha'Edus, just like there relatives are exempt, also here relatives are exempt.
אמר רבי יוסי קרובין שכאן למידין מרחוקין שלהלן.
Objection (and Implied Answer #2 - R. Yosi): Can we learn relatives here from strangers there?! (Only strangers can be witnesses, but even relatives can be Shomerim! There is no reason to distinguish relatives from strangers for Shevu'as ha'Pikadon; all are liable, even through others.)
רבי יודן קפודקייא בעי השביע עליו חמשה פעמים מפי אחרים (חוץ לבית) [צ"ל בבית - קרבן העדה] דין כלום הוא חייב על כולן אלא אחת.
Question (R. Yudan Kapudkiya): If one was Mushba [Shevu'as ha'Pikadon] through others five times in Beis Din, is he liable only once [according to R. Meir]?
אמר רבי יוסי ולאו מתניתא היא אמר רבי שמעון ומה טעם מפני שיכולין לחזור ולהודות וכאן הואיל (ואין יכולין לחזור [דף כד עמוד ב] ולהודות אין חייבין אלא אחת) [צ"ל וכאן הואיל ויכולין לחזור ולהודות חייבין על כל אחת ואחת - קרבן העדה]
Answer (R. Yosi): A Mishnah teaches this! R. Shimon says, what is the reason [why he is liable for each Shevu'as ha'Pikadon]? It is because he can retract and admit. Here, since they can retract and admit [to owing], they are liable for each one. (We explained this like KORBAN HA'EDAH.)
רבי ירמיה בעי (השביע עליו חמשה פעמים מאחר דר"מ עביד מפי עצמו בב"ד מהו שיקבענו לקרבן ולחייבו על הראשונה) [צ"ל השביעו מפי אחרים מאחר דר"מ עביד מפי אחרים כב"ד מהו שיקבענו לקרבן - קרבן העדה] בלא תביעה.
Question (R. Yirmeyah): If one was Mushba through others, since R. Meir makes swearing through others [liable] like in Beis Din, does it fix it for Korban and obligate for the first time, without a claim?
ייבא כהדא מה את בא אחרינו שבועה שאין אנו יודעין לך עדות (משלם קרן וחומש ומביא אשם בשתי סלעים. מה שאין כן בשבועת העדות) [צ"ל יכול יהו חייבין ת"ל ושמעה קול אלה את ששומע קול יצאו אלו שאין שומעין קול מה שאין כן בשבועת הפקדון - קרבן העדה]
Answer: We learn from the following [Beraisa]. "Why do you pursue us? We swear that I we do not know testify for you!" One might have thought that they are liable - it says "v'Sham'ah Kol Alah", one who hears a voice [request to testify]. This excludes these, who do not hear a voice. This is unlike Shevu'as ha'Pikadon. (There, one is liable even without a claim. We explained this like KORBAN HA'EDAH.)
מפי אחרים בקרקעות מהו שיהא פטור מפי אחרים מהו שיהא חייב אשם בכסף שקלים:
Questions: If one was Mushba [Shevu'as ha'Pikadon] through others about land, is he is exempt? If he was Mushba through others, is he liable an Asham for two Sela'im?
WHAT IS CONSIDERED MULTIPLE SHEVUOS (Yerushalmi Halachah 3 Daf 24b)
מתני' היו חמשה תובעין אותו ואמרו לו תן לנו פיקדון שיש לנו בידך שבועה שאין לכם בידי אינו חייב אלא אחת
(Mishnah): If five partners claimed a deposit from Levi, and said "give to us our deposit in your hands", and he swore 'you do not have a deposit with me', he is liable only once;
שבועה שאין לך בידי לא לך ולא לך ולא לך חייב על כל אחת ואחת
If he swore "you do not have a deposit by me, not you and not you and not you... ', he is liable for each one.
רבי אליעזר אומר עד שיאמר שבועה באחרונה
R. Eliezer says, [he is liable for each] only if he said 'Shevu'ah' at the end;
רבי שמעון אומר עד שיאמר שבועה לכל אחד ואחד:
R. Shimon says, [he is liable for each] only if he said 'Shevu'ah' to each.
גמ' יכול אף בשבועת הפיקדון לא עשה המושבע כנשבע
(Gemara) Suggestion: Perhaps in Shevu'as ha'Pikadon, we do not make a Mushba like one who swears himself!
א"ר לעזר לית כאן אלא אף בשבועת הפיקדון נעשה המושבע כנשבע.
Rejection (R. Lazar): This is not so. Rather, even for Shevu'as ha'Pikadon, a Mushba is like one who swears himself.
א"ר יוחנן דברי רבי לעזר והוא שהזכיר שבועה תחילה וסוף.
(R. Yochanan): (In our Mishnah, R. Eliezer said that he is liable for each only if he said 'Shevu'ah' at the end.) R. Eliezer means that he says 'Shevu'ah' at the beginning and the end;
דברי חכמים הזכיר שבועה תחילה ולא הזכיר בסוף או הזכיר בסוף ולא הזכיר תחילה.
Chachamim [hold that he brings for each even] if he said 'Shevu'ah' at the beginning but not at the end, or at the end but not at the beginning.
[צ"ל הזכיר בסוף ולא הזכיר תחילה - הגהות ר' יוסף דיננער] על דעתין דרבנן מביא קרבן על כל אחת ואחת על דעתיה דרבי לעזר מביא קרבן אחד.
If he said 'Shevu'ah' at the end but not at the beginning, according to Chachamim he brings a Korban for each one. According to R. Eliezer he brings one Korban.
הזכיר שבועה תחילה וסוף על דעתי' דרבנן מביא שני קרבנות על כל אחד ואחד על דעתיה דרבי לעזר מביא קרבן אחד על (הכל) [צ"ל על כל אחת ואחת - הגהות ר' יוסף דיננער]
If he said 'Shevu'ah' at the beginning and the end, according to Chachamim he brings two Korbanos for each one. According to R. Eliezer he brings one Korban for each one.
הזכיר שבועה בתחילה ולא הזכיר בסוף מה שתחול שבועה על האמצעיים.
Question: If he said 'Shevu'ah' at the beginning but not at the end, does it take effect on those in the middle? (We know that R. Eliezer obligates only once. We ask whether the Shevu'ah applies to each, or if it is only on the first, so if the first was Ones, he is exempt.)
איתא חמי אילו הזכיר שבועה תחילה וסוף שמא הזכיר באמצעיים ותימר חלה והכן חלה.
Answer: See - if he said 'Shevu'ah' at the beginning and the end [R. Eliezer says that he brings a Korban for each]. Did he mention Shevu'ah about each one, to say that it took effect? How did it take effect? (Rather, the first Shevu'ah applies to all, and the latter Shevu'ah obligates a separate Korban for each. We explained this like MEICHAL HA'MAYIM.)
רבי יודן קפודקייא בעי שבועה חיטין ושעורין וכוסמין אין לך בידי מהו כמי שהזכיר שבועה תחילה וסוף
Question (R. Yudan Kapudkiya): If he said "Shevu'ah, wheat, barley and spelt I do not owe to you", what is the law? Is he like one who mentioned Shevu'ah at the beginning and end? (Normally, one says "Shevu'ah, I do not owe", and then lists the Peratim. He changed the order to make a Shevu'ah on each; "I do not owe to you" at the end is like a closing mention of Shevu'ah. We explained this like HAGAHOS R. DINAR);
מאחר שעל ידי זה ועל ידי זה שבועה מתקיימת אינו חייב אלא אחת.
Or, since through this ("Shevu'ah") and this ("I do not owe") the Shevu'ah is sustained (he needed to say both, so there is nothing extra, and) he is liable only once?
אין לך בידי חטין ושעורין וכוסמין שבועה [דף כה עמוד א] כמי שהזכיר שבועה תחילה וסוף
Question: If he said "I do not owe to you wheat, barley and spelt, Shevu'ah", is he like one who mentioned Shevu'ah at the beginning and end?
מאחר שעל ידי זה ועל ידי זה שבועה מתקיימת אינו חייב אלא אחת.
Or, since through this ("Shevu'ah") and this ("I do not owe") the Shevu'ah is sustained (he needed to say both, so there is nothing extra, and) he is liable only once?
אין בשבועת ביטוי כן. שבועה שלא אוכל שלא אוכל שבועה על דעתין דרבנן מביא קרבן על כל אחת ואחת על דעתיה דרבי לעזר מביא אחד על הכל.
Suggestion: Is Shevu'as Bituy like this? "Shevu'ah that I will not eat, that I will not eat Shevu'ah" - according to Rabanan he brings a Korban for each one, and according to R. Eliezer he brings one for all of them?
אוף רבי לעזר מודה שאינו אלא כמזרז עצמו מן האיסורין.
Rejection: Even R. Eliezer agrees that he is like one who makes himself zealous about Isurim (he adds a Chiyuv for every time he said "I will not eat" - KORBAN HA'EDAH).
לא אתייא דלא אמר הוא לשעבר. שבועה שלא אכלתי שלא אכלתי שבועה על דעתין דרבנן מביא שני קרבנות על כל אחת ואחת על דעתיה דרבי לעזר מביא אחד בכל אחד ואחד.
Remark: [Shevu'as Bituy] in the past is like this. "Shevu'ah that I did not eat, that I did not eat Shevu'ah" - according to Rabanan he brings two Korbanos for each [time he said "I did not eat"], and according to R. Eliezer he brings one for each.
רבי אבהו רבי ירמיה בעי אמר שבועה חיטין וחיטין אין לך בידי מהו
Question (R. Avahu citing R. Yirmeyah): If he said "Shevu'ah wheat and wheat I do not owe to you", what is the law?
נישמעינה מן הדא לא ממקום פלוני ולא ממקום פלוני חייב.
Answer (Beraisa): [If he swore] "I do not have of yours in place Ploni, and in place Almoni..." (he is liable for each, even if they are the same species. Also here, he is liable for each.)
א"ר יוסי מקומות הרבה עשו אותן במינין הרבה. אילו מר לא מאותו המקום ולא מאותו המקום יאות.
Rebuttal (R. Yosi): [Perhaps Chachamim] made many places like many species. Had the [Beraisa] said "not in that place, not in that [same] place", properly [we could learn from it].
רבי חגיי בעי עשרה שבועות אין לך בידי מהו
Question (R. Chagai): If he said "10 SHEVUOS I do not owe to you", what is the law?
רבי יוסי בעי שבועה שבועה אין לך בידי מהו
Question (R. Yosi): If he said "Shevu'ah Shevu'ah I do not owe to you", what is the law?
א"ר יוסי נישמעינה מהדא שבועה שלא אוכל ככר זו שבועה שלא אוכלינה ואכלה חייב אחת
Answer (R. Yosi): We learn from a Mishnah. If one said 'Shevu'ah that I will not eat this loaf, Shevu'ah that I will not eat it', and he ate it, he is liable once;
מפני שהזכיר זו הא לא הזכיר זו חייב בכל אחת ואחת.
Inference: This is because he mentioned "this". Had he not mentioned "this", he would be liable for each one. (Here he did not mention "this", so he is liable for each one.)
אף בשבועת ביטוי כן שבועה שאוכל נבילה ופת חטין ופת שעורין ופת כוסמין מאחר שפטור על הנבילה פטור על השאר:
(R. Shimon said that if he did not mention "Shevu'ah" regarding each species, it is all one Shevu'ah.) Also Shevu'as Bituy is like this. "Shevu'ah that I will eat Neveilah, wheat bread and barley bread and spelt bread", since he is exempt for the Neveilah, he is exempt for the rest (since it is one Shevu'ah. HAGAHOS R. DINAR - this belongs in the discussion after the coming Mishnah about R. Shimon's opinion.)