1)

ONE WHO WAS WARNED NOT TO SWEAR

רב אחא בר הונא ורב שמואל בריה דרבה בר בר חנה ורב יצחק בריה דרב יהודה תנו שבועות בי רבה פגע בהו רב כהנא אמר (דף לז,א) להו הזיד בשבועת הפקדון והתרו בו מהו
(a)

Question (Rav Kahana): If Levi was warned not to swear falsely Shevu'as ha'Pikadon (but did so b'Mezid), what is the law?

כיון דחידוש הוא דבכל התורה לא אשכחן מזיד דמייתי קרבן והכא מייתי קרבן לא שנא אתרו ביה ולא שנא לא אתרו ביה
1.

Shevu'as ha'Pikadon is a Chidush (exception). One brings a Korban for Mezid, unlike the general rule. Therefore, the law is the same even if he was warned;

או דלמא ה"מ היכא דלא אתרו ביה אבל היכא דאתרו ביה מילקא לקי קרבן לא מייתי
2.

Or, perhaps that is only if he was not warned, but if he was warned, he is lashed and he does not bring a Korban;

או דלמא הא והא עבדינא
3.

Or, perhaps he is lashed and brings a Korban'

א"ל תנינא חמורה הימנה שבועת הפקדון שחייבין על זדונה מכות ועל שגגתה אשם בכסף שקלים
(b)

Answer #1 (Rav Acha, Rav Shmuel and R. Yitzchak - Beraisa): Shevu'as ha'Pikadon is more stringent (than Shevu'as ha'Edus). He is lashed if he was Mezid, and he brings an Asham if he was Shogeg.

מדקאמר ליה על זדונה מכות מכלל דאתרו ביה וקאמר מכות אין קרבן לא
1.

Since he is lashed, surely he was warned. It says only that he is lashed (for Mezid), implying that he does not bring a Korban;

ומאי חומרא דניחא ליה לאיניש דמייתי קרבן ולא לילקי
2.

This is more stringent than Shevu'as ha'Edus (for which one brings a Chatas if Mezid) since one prefers to bring a Korban than to be lashed.

אמר להו רבא בר איתי מאן תנא זדון שבועת הפקדון לא ניתן לכפרה ר"ש אבל לרבנן קרבן נמי מייתי
(c)

Rejection #1 (Rava bar Isi): This Beraisa is like R. Shimon, who says that there is no atonement (Korban) for Mezid Shevu'as ha'Pikadon. Chachamim would say that he also brings a Korban.

אמר להו רב כהנא בר מינה דההיא דאנא תנינא לה והכי תנינא לה אחד זדונה ואחד שגגתה אשם בכסף שקלים
(d)

Rejection #2 (Rav Kahana): I myself recited that Beraisa. The correct text says 'whether he was Mezid or Shogeg, he brings an Asham that costs at least two Shekalim';

ומאי חומרא דאילו התם חטאת בת דנקא והכא אשם בכסף שקלים
1.

This is more stringent than Shevu'as ha'Edus, for which one may bring a Chatas costing as little as a Ma'ah (a sixth of a Dinar).

וליגמר מינה
2.

Question: Rav Kahana should have settled his question from the Beraisa!

דלמא דלא אתרו ביה
3.

Answer: Perhaps the Beraisa discusses when he was not warned.

ל"א ת"ש אין חייבין על שגגתה מה הן חייבין על זדונה אשם בכסף שקלים
(e)

Answer #2 (Mishnah): He is exempt if he believed that he was swearing truthfully. When liable, he brings an Asham that costs at least two Shekalim.

מאי לאו בדאתרו ביה
1.

Suggestion: The case is, he was warned.

ה"נ דלא אתרו ביה
(f)

Rejection: No, he was not warned.

ת"ש לא אם אמרת בנזיר טמא שכן לוקה תאמר בשבועת הפקדון שאינו לוקה
(g)

Answer #3 (Beraisa): We cannot learn from a Tamei Nazir, for he is lashed, to Shevu'as ha'Pikadon, for which one is not lashed! (It is not clear which law the Beraisa thought to learn from a Tamei Nazir);

מדקאמר לוקה מכלל דאתרו ביה וקאמר תאמר בשבועת הפקדון שאינו לוקה אבל קרבן מייתי
1.

Since the Tamei Nazir is lashed, we must say that he was warned, and it says that (in a similar case) he is not lashed for Shevu'as ha'Pikadon!

מאי אינו לוקה דאינו נפטר במלקות
(h)

Rejection: The Beraisa means, regarding Shevu'as ha'Pikadon, one does not get full atonement through lashes (he needs also a Korban).

מכלל דנזיר טמא נפטר במלקות הא קרבן כתיב ביה
1.

Question: This implies that a Nazir Tamei gets full atonement through lashes. The Torah explicitly says that he brings a Korban!

התם דמייתי קרבן כי היכי דתיחול עליה נזירות בטהרה
2.

Answer: That Korban is not for atonement, rather in order to enable him to begin Nezirus in Taharah.

2)

IF WITNESSES KNOW THAT HE OWES

אמרוה רבנן קמיה דרבה
(a)

Rabah heard Rav Kahana's question.

אמר להו מכלל דכי לא אתרו ביה ואיכא עדים מיחייב כפירת דברים בעלמא הוא
(b)

Rabah: If he was warned, this implies that witnesses know that he is liable. If so, his denial is useless (since the witnesses will force him to pay)!

אלמא קסבר רבה הכופר בממון שיש עליו עדים פטור
(c)

Inference: Rabah holds that one who denies money that witnesses know about is exempt.

א"ל רב חנינא לרבה תניא דמסייע לך (ויקרא ה) וכחש בה פרט למודה לאחד מן האחין או לאחד מן השותפין
(d)

Support (R. Chinena - Beraisa): "V'Chichesh Bah" excludes one who admits to one of the brothers or partners who claimed from him.

(ויקרא ה) ונשבע על שקר פרט ללוה בשטר וללוה בעדים
1.

"V'Nishba Al Shaker" excludes one who borrowed with a document or witnesses (he is exempt because he will have to pay).

אמר ליה אי משום הא לא תסייען באומר לויתי ולא לויתי בעדים לויתי ולא לויתי בשטר
(e)

Rejection (Rabah): No. The case is, he admits that he borrowed, but he denies that there was a document or witnesses who saw the loan.

ממאי
1.

Question: Why should we assume that that is the case?

מדקתני וכחש בה פרט למודה לאחד מן האחין או לאחד מן השותפין
2.

Answer: Presumably, it is similar to the Reisha, admitting to one of the partners.

האי לאחד מן האחין ה"ד
3.

Question: What is that case?

אילימא דאודי ליה בפלגא דידיה
i.

Suggestion: He admitted that he owed half to one partner.

הא איכא כפירה דאידך
ii.

Rejection: If so, he should be liable for denying the other half!

אלא לאו דאמרי ליה מתרוינן יזפת ואמר להו לא מחד מינייכו יזפי
4.

Answer: Rather, they say that they lent to him together, and he admits to borrowing the entire amount from one partner.

דהויא ליה כפירת דברים בעלמא ומדרישא כפירת דברים סיפא נמי כפירת דברים
i.

Just like he does not save himself money through this denial, also in the Seifa.

<סימן חובה כיתות דבעל הבית חומר נזירא> ת"ש אינו חייב על שגגתה
(f)

Question (Mishnah): He is exempt if he believed that he was swearing truthfully.

ומהו חייב על זדונה אשם בכסף שקלים
1.

When Mezid, he brings an Asham that costs at least two Shekalim.

מאי לאו זדון עדים
2.

Suggestion: This means, we know through witnesses that he was Mezid (i.e. they warned him).

לא זדון עצמו
(g)

Answer: No, it means only that he swore falsely b'Mezid.

ת"ש היו שתי כתי עדים כפרה הראשונה ואחר כך כפרה השניה שתיהן חייבות מפני שיכולה עדות להתקיים בשתיהן
(h)

Question (Mishnah): If there were two pairs of witnesses, and one pair denied after the other (both pairs are liable).

בשלמא שניה תחייב דהא כפרה לה כת ראשונה
1.

We understand why the second pair is liable. The first pair already denied, so the denial of the second pair stops the claimant from collecting;

אלא ראשונה אמאי מיחייבא (דף לז,ב) הא קיימא שניה
2.

However, when the first pair denied, this did not stop the claimant from collecting. The second pair could have testified!

3.

Conclusion: One is liable for denying, even though there are (other) witnesses who (if they testify) will enable the claimant to get what he deserves!

37b----------------------------------------37b
אמר רבינא הכא במאי עסקינן כגון שהיתה שניה בשעת כפירת הראשונה קרובין בנשותיהן ונשותיהן גוססות
(i)

Answer (Ravina): The case is, when the first pair denied, the second pair were invalid witnesses, because they were related (Rashi - to each other; R. Chananel - to a party of the case) through their wives, who were Gosesos (close to death);

מהו דתימא רוב גוססין למיתה קמ"ל השתא מיהת חיי נינהו ולא שכיבי
1.

One might have thought that since most Gosesim die, the second pair is destined to become valid and the first pair is exempt. The Mishnah teaches that this is not so, since now they are alive.

תא שמע בעל הבית שטען טענת גנב בפקדון ונשבע והודה ובאו עדים
(j)

Question (Beraisa): If a Shomer (watchman) claimed that the deposit was stolen; swore falsely, admitted that he lied, and witnesses testified that the Shomer himself took it:

אם עד שלא באו עדים הודה משלם קרן וחומש ואשם
1.

If he admitted before witnesses came, he pays principal, a Chomesh, and brings an Asham.

אם משבאו עדים הודה משלם תשלומי כפל ואשם
2.

If he admitted after witnesses came, he pays double and brings an Asham.

הכא נמי כדרבינא
(k)

Answer: Here also, we can answer like Ravina answered (when he denied, the witnesses were invalid because they were related through their wives).

אמר ליה רבינא לרב אשי תא שמע חמורה ממנה שבועת הפקדון שחייבין על זדונה מכות ועל שגגתה אשם בכסף שקלים
(l)

Question (Ravina - Beraisa): Shevu'as ha'Pikadon is more stringent (than Shevu'as ha'Edus). He is lashed if he was Mezid, and he brings an Asham if he was Shogeg.

מדקאמר לוקה מכלל דאיכא עדים וקאמר על שגגתה אשם בכסף שקלים
1.

Since he is lashed, surely there were witnesses, and if he was Shogeg; he brings a Korban!

אמר להו רב מרדכי בר מינה דההיא דהאמר להו רב כהנא אנא תנינא לה והכי תנינא לה אחד זדונה ואחד שגגתה אשם בכסף שקלים
(m)

Answer (Rav Mordechai): Rav Kahana recited the correct text of that Beraisa: 'whether he was Mezid or Shogeg, he brings an Asham that costs at least two Shekalim.';

תא שמע לא אם אמרת בנזיר טמא שכן לוקה תאמר בשבועת הפקדון שאינו לוקה
(n)

Question (Beraisa): We cannot learn from a Tamei Nazir, for he is lashed, to Shevu'as ha'Pikadon, for which one is not lashed!

היכי דמי אי דליכא עדים אמאי לוקה אלא פשיטא דאיכא עדים
1.

Since the Tamei Nazir is lashed, surely there were witnesses.

וקתני תאמר בשבועת הפקדון שאינו לוקה מלקא הוא דלא לקי אבל קרבן מייתי
2.

Inference: In the corresponding case of Shevu'as ha'Pikadon, he is not lashed, but he brings a Korban!

תיובתא דרבה תיובתא
3.

This refutes Rabah.

3)

SPECIAL LAWS OF LAND

רבי יוחנן אמר הכופר בממון שיש עליו עדים חייב בשטר פטור
(a)

(R. Yochanan): If one denies money that witnesses know about, he is liable. If there is a document, he is exempt.

אמר רב פפא מאי טעמיה דרבי יוחנן
(b)

Question (Rav Papa): What is R. Yochanan's reason?

עדים עבידי דמייתי שטר הא מנח
(c)

Answer #1 (Rav Papa): He obligates regarding witnesses, for they might die (and he will avoid paying through his denial);

אמר ליה רב הונא בריה דרב יהושע לרב פפא שטרא נמי עביד דמרכס
1.

He exempts regarding a document, for the claimant will surely collect (the defendant gains nothing by denying).

אלא אמר רב הונא בריה דרב יהושע היינו טעמיה דרבי יוחנן משום דהוה שטר שעבוד קרקעות ואין מביאין קרבן על כפירת שעבוד קרקעות
(d)

Objection (Rav Huna brei d'Rav Yehoshua): A document can be lost (the claimant is not guaranteed to collect)!

איתמר משביע עדי קרקע פליגי רבי יוחנן ור"א חד אמר חייב
(e)

Answer #2 (Rav Huna brei d'Rav Yehoshua): A document creates a lien on land. We do not swear about (land, or) money that can be collected from (even sold) land.

וחד אמר פטור
(f)

(R. Yochanan or R. Elazar): If witnesses about land falsely swore (Shevu'as ha'Edus), they are liable;

תסתיים דרבי יוחנן דאמר פטור מדאמר רבי יוחנן הכופר בממון שיש עליו עדים חייב שטר פטור וכדרב הונא בריה דרב יהושע תסתיים
(g)

(The other of R. Yochanan and R. Elazar): They are exempt.

א"ל רבי ירמיה לר' אבהו לימא רבי יוחנן ורבי אלעזר בפלוגתא דרבי אליעזר ורבנן קא מיפלגי
(h)

Inference: R. Yochanan must hold that they are exempt, for he taught that one who denies money that witnesses know about is liable, but if there is a document, he is exempt, like Rav Huna brei d'Rav Yehoshua explained.

דתנן הגוזל שדה מחבירו ושטפה נהר חייב להעמיד לו שדה דברי רבי אליעזר
(i)

Suggestion (R. Yirmeyah): R. Yochanan and R. Elazar argue like R. Eliezer and Chachamim argue.

וחכ"א אומר לו הרי שלך לפניך
1.

(Gemara - Beraisa - R. Eliezer): (If Reuven stole Shimon's field and) the river flooded it, he must give to him another field;

ואמרינן במאי קמיפלגי
2.

Chachamim say, he can say 'your field is in front of you.'

רבי אליעזר דריש רבויי ומיעוטי ורבנן דרשי כללי ופרטי רבי אליעזר דריש רבויי ומיעוטי
3.

Question: What do they argue about?

(ויקרא ה) וכחש בעמיתו ריבה בפקדון או בתשומת יד מיעט או מכל אשר ישבע חזר וריבה
4.

Answer: R. Elazar expounds through the method of Ribuy and Mi'ut (inclusions and exclusions);

ריבה ומיעט וריבה ריבה הכל מאי ריבה ריבה כל מילי ומאי מיעט מיעט שטרות
i.

"He will deny his neighbor" is a Ribuy; "about a deposit" is a Mi'ut; "anything he will swear about" is another Ribuy;

ורבנן דרשי כללי ופרטי
ii.

From the Ribuy, Mi'ut, Ribuy we include everything (that one must swear about them, and return them if stolen). We exclude only documents (for they have no intrinsic value).

וכחש בעמיתו כלל בפקדון או בתשומת יד או בגזל פרט או מכל אשר ישבע עליו חזר וכלל
5.

Chachamim expound the the method of Klal u'Frat (general and specific terms);

כלל ופרט וכלל אי אתה דן אלא כעין הפרט מה הפרט מפורש דבר המטלטל וגופו ממון אף כל דבר המטלטל וגופו ממון
i.

"He will deny his neighbor" is a Klal; "about a deposit" is a Prat; "anything he will swear about" is another Klal;

יצאו קרקעות שאין מטלטל יצאו עבדים שהוקשו לקרקעות
ii.

From the Klal u'Frat u'Chlal we include everything similar to the Prat, i.e. Metaltelim (things that can be moved) and have intrinsic value;

יצאו שטרות שאף על פי שמטלטלין אין גופן ממון
iii.

We exclude land, for it cannot be moved, and also slaves, for these are equated to land;

מאן דמחייב כרבי אליעזר ומאן דפטר כרבנן
iv.

We exclude documents, which have no intrinsic value.

אמר ליה לא מאן דמחייב כרבי אליעזר ומאן דפטר אמר לך בהא אפילו רבי אליעזר מודה
6.

R. Elazar obligates the witnesses. This is like R. Eliezer. R. Yochanan exempts, like Chachamim.

דרחמנא אמר מכל ולא הכל
(j)

Rejection (R. Avahu): Indeed, Chachamim must hold like R. Yochanan, but R. Eliezer could also agree to R. Yochanan;

אמר רב פפא משמיה דרבא מתניתין נמי דיקא
1.

It says "mi'Kol (that he will swear about)", not everything, to exclude land from oaths (even though it can be stolen).

דקתני גנבת את שורי והוא אומר לא גנבתי משביעך אני ואמר אמן חייב ואילו גנבת את עבדי לא קתני
(k)

(Rav Papa): Our Mishnah is like the opinion that one is exempt for land.

מ"ט לאו משום דעבד איתקש לקרקעות ואין מביאין קרבן על כפירת שעבוד קרקעות
1.

It teaches that one who denied stealing an ox is liable, but one who denied stealing a slave would be exempt!

אמר רב פפי משמיה דרבא אימא סיפא זה הכלל כל המשלם על פי עצמו חייב ושאינו משלם על פי עצמו פטור
2.

Suggestion: This is because slaves are equated to land, and our Tana holds that we do not swear about land!

זה הכלל לאתויי מאי לאו לאתויי גנבת את עבדי
(l)

Rejection (Rav Papi - Seifa): The general rule is, if the defendant would have had to pay by his own admission he is liable. If not, he is exempt.

(דף לח,א) אלא מהא ליכא למשמע מינה:
1.

Suggestion: 'The general rule' comes to include stealing slaves!

שבועת הפקדון כיצד תן לי פקדון שיש לי בידך כו':
(m)

Conclusion: The inferences contradict each other. We do not know which is correct.