PEREK SHEVU'AS HA'EDUS
1)

WOMEN CANNOT TESTIFY

מסכת שבועות פרק ד (דף ל,א משנה) שבועת העדות נוהגת באנשים ולא בנשים ברחוקין ולא בקרובין בכשרין ולא בפסולין ואינה נוהגת אלא בראוין להעיד
(a)

(Mishnah - R. Meir): Shevu'as ha'Edus applies to men, but not to women; to strangers, but not to relatives; to Kosher witnesses, but not to invalid witnesses, and only to people proper to testify;

בפני בית דין ושלא בפני ב"ד מפי עצמו ומפי אחרים אין חייבין עד שיכפרו בהן בב"ד דברי ר' מאיר
(b)

When he swears himself, he is liable in or outside of Beis Din; if the oath is imposed on him, he is liable only if he denies in Beis Din.

וחכמים אומרים בין מפי עצמו ובין מפי אחרים אינן חייבין עד שיכפרו בהן בב"ד
(c)

Chachamim say, whether he swears himself or the oath is imposed on him, he is liable only if he denies in Beis Din.

וחייבין על זדון השבועה ועל שגגתה עם זדון העדות
(d)

One is liable for swearing falsely b'Mezid (he really remembers the testimony), whether or not he knows the punishment for it;

ואינן חייבין על שגגתה
1.

He is exempt if he did not remember the testimony.

ומה הן חייבין על זדון השבועה קרבן עולה ויורד:
(e)

When he is liable, he brings a Korban Oleh v'Yored.

מנהני מילי
(f)

(Gemara) Question: What is the source (that the oath does not apply to women, because they are invalid witnesses)?

דת"ר (דברים יט) ועמדו שני האנשים בעדים הכתוב מדבר
(g)

Answer #1 (Beraisa #1): "V'Omdu Shnei ha'Anashim" refers to the witnesses.

אתה אומר בעדים או אינו אלא בבעלי דינין
1.

Question: Perhaps it refers to the parties in the case (the claimant and defendant)!

כשהוא אומר (דברים יט) אשר להם הריב הרי בעלי דינין אמור הא מה אני מקיים ועמדו שני האנשים בעדים הכתוב מדבר
2.

Answer #1: "Asher Lahem ha'Riv" refers to them, so "v'Omdu Shnei ha'Anashim" must refer to witnesses.

ואם נפשך לומר נאמר כאן שני ונאמר להלן (דברים יט) שני מה להלן בעדים אף כאן בעדים
3.

Answer #2: If you prefer, you can learn from "(Al Pi) Shnei (Edim)", which refers to witnesses.

מאי אם נפשך לומר
i.

Question: What objection might one have to the first answer (to prefer a different source)?

וכי תימא מדלא כתב ואשר להם הריב כוליה קרא בבעלי דינין משתעי נאמר כאן שני ונאמר להלן שני מה להלן בעדים אף כאן בעדים
ii.

Answer: If 'Shnei ha'Anashim' refers to witnesses, it should have said 'va'Asher Lahem ha'Riv.' ("Asher Lahem ha'Riv" connotes the ones just mentioned, i.e. the whole verse refers to the parties.)

תניא אידך ועמדו שני האנשים בעדים הכתוב מדבר
(h)

Answer #2 (Beraisa #2): "V'Omdu Shnei ha'Anashim" refers to the witnesses.

אתה אומר בעדים או אינו אלא בבעלי דינין
1.

Question: Perhaps it refers to the parties!

אמרת וכי שנים באים לדין שלשה אין באין לדין
2.

Answer #1: If so, the Torah would not say "two", for the parties could be comprised of many people (but normally, only two witnesses testify).

ואם נפשך לומר נאמר כאן שני ונאמר להלן שני מה להלן בעדים אף כאן בעדים
3.

Answer #2: If you prefer, you can learn from "Shnei", which refers to witnesses.

מאי אם נפשך לומר
i.

Question: What objection might one have to the first answer?

וכי תימא בתובע ונתבע קא משתעי קרא נאמר כאן שני ונאמר להלן שני מה להלן בעדים אף כאן בעדים
ii.

Answer: 'Shnei ha'Anashim' could mean the two parties, even if each party is composed of several people.

תניא אידך ועמדו שני האנשים בעדים הכתוב מדבר
(i)

Answer #3 (Beraisa #3): "V'Omdu Shnei ha'Anashim" refers to the witnesses.

אתה אומר בעדים או אינו אלא בבעלי דינין
1.

Question: Perhaps it rather refers to the parties in the case!

אמרת וכי אנשים באין לדין נשים אין באות לדין
2.

Answer #1: The Torah would not say "men", for also women need to come for judgment!

ואם נפשך לומר נאמר כאן שני ונאמר להלן שני מה להלן בעדים אף כאן בעדים
3.

Answer #2: If you prefer, you can learn from "Shnei."

מאי אם נפשך לומר
i.

Question: What objection might one have to the first answer?

וכי תימא אשה לאו אורחה משום (תהילים מה) כל כבודה בת מלך פנימה נאמר כאן שני ונאמר להלן שני מה להלן בעדים אף כאן בעדים
ii.

Answer: Women do not normally come to Beis Din for judgment (rather, they send a man to plead their case) - "Kol Kevudah Vas Melech Penimah."

2)

NOT FAVORING ONE PARTY IN COURT

ת"ר ועמדו שני האנשים מצוה לבעלי דינין שיעמדו
(a)

(Beraisa): "V'Omdu Shnei ha'Anashim" - the parties must stand;

אמר ר' יהודה שמעתי שאם רצו להושיב את שניהם מושיבין
(b)

R. Yehudah says, the judges may choose to have them sit;

איזהו אסור שלא יהא אחד עומד ואחד יושב אחד מדבר כל צרכו ואחד אומר לו קצר דבריך
1.

One may not make one party stand while the other party sits, or allow only one party to speak as long as it wants.

ת"ר (ויקרא יט) בצדק תשפוט עמיתך שלא יהא אחד יושב ואחד עומד אחד מדבר כל צרכו ואחד אומר לו קצר דבריך
(c)

(Beraisa): "B'Tzedek Tishpot Amisecha" - the judge cannot make one party stand while the other party sits, or allow only one party to speak as long as it wants;

ד"א בצדק תשפוט עמיתך הוי דן את חבירך לכף זכות
(d)

Alternatively: the verse commands everyone to judge his fellowman favorably (when he sees him do something that might be wrong).

תני רב יוסף בצדק תשפוט עמיתך עם שאתך בתורה ובמצות השתדל לדונו יפה
1.

(Rav Yosef): "B'Tzedek Tishpot Amisecha" - one who acts like one of your nation, i.e. he observes Torah and Mitzvos, you must judge very well.

רב עולא בריה דרב עילאי הוה ליה דינא קמיה דרב נחמן שלח ליה רב יוסף עולא חברנו עמית בתורה ובמצות
(e)

Ula brei r'Rav Ila'i had to go for judgment in front of Rav Nachman. Rav Yosef sent to Rav Nachman 'Ula is our colleague in Torah and Mitzvos.'

אמר למאי שלח לי לחנופי ליה
1.

Rav Nachman: Surely, Rav Yosef did not intend for flattery (to tilt the verdict)!

הדר אמר למישרא בתיגריה
i.

Rather, he informed me, so I will know to judge his case before that of an ignoramus.

30b----------------------------------------30b
(דף ל,ב) אי נמי לשודא דדייני
ii.

Alternatively, it is so I will be inclined to pick him if the verdict is Shuda (Rashi - if we cannot prove to which of two people Ploni gave something, the judge estimates whom Ploni preferred; Tosfos - the judge gives the disputed property to whomever he himself prefers).

אמר עולא מחלוקת בבעלי דינין אבל בעדים דברי הכל בעמידה דכתיב (דברים יט) ועמדו שני האנשים
(f)

(Ula): R. Yehudah and Chachamim argue only about the parties, but all agree that the witnesses must stand - "v'Omdu Shnei ha'Anashim."

אמר רב הונא מחלוקת בשעת משא ומתן אבל בשעת גמר דין דברי הכל דיינין בישיבה ובעלי דינין בעמידה
(g)

(Rav Huna): They argue only about the time of deliberations. All agree that when the final verdict is given, the judges must sit and the parties stand;

דכתיב (שמות יח) וישב משה לשפוט את העם ויעמוד העם
1.

Version #1: We learn from "va'Yeshev Moshe... va'Ya'amod ha'Am."

ל"א מחלוקת בשעת משא ומתן אבל בשעת גמר דין דברי הכל דיינין בישיבה ובעלי דינין בעמידה דהא עדים כגמר דין דמו וכתיב בהו ועמדו שני האנשים
2.

Version #2: We learn from witnesses. Their testimony is like the final verdict (they do not do anything after this) and they must stand - "v'Omdu Shnei ha'Anashim."

דביתהו דרב הונא הוה לה דינא קמיה דרב נחמן אמר היכי נעביד
(h)

Rav Huna's widow came for judgment in front of Rav Nachman. He was thinking what he should do.

אי איקום מקמה מסתתמן טענתיה דבעל דינא
1.

If I stand to honor her, her opponent will be taken aback and unable to plead his case;

לא איקום מקמה אשת חבר הרי היא כחבר
2.

I cannot sit (while she stands). A Chacham's wife is like a Chacham (and Rav Huna was greater than me)!

א"ל לשמעיה צא ואפרח עלי בר אווזא ושדי עלוואי ואיקום
3.

He told his servant 'make a goose flutter upon me', so it would seem that Rav Nachman rises due to the goose.

והאמר מר מחלוקת בשעת משא ומתן אבל בשעת גמר דין דברי הכל דיינים בישיבה ובעלי דינין בעמידה
4.

Question: The judge must sit and the parties must stand at the time of the final verdict!

דיתיב כמאן דשרי מסאניה ואמר איש פלוני אתה זכאי איש פלוני אתה חייב
5.

Answer: He sat half-way, like one untying his shoe, and said 'Ploni is liable, Almoni is exempt.'

אמר רבה בר רב הונא האי צורבא מרבנן ועם הארץ דאית להו דינא בהדי הדדי מותבינן ליה לצורבא מרבנן ולעם הארץ נמי אמרינן ליה תיב
(i)

(Rabah bar Rav Huna): If a Chacham and ignoramus have a case with each other, we tell the Chacham to sit, and also the ignoramus;

ואי קאי לית לן בה
1.

If the ignoramus wants to stand, we do not insist that he sit.

רב בר שרביא הוה ליה דינא קמיה דרב פפא אותביה ואותיב נמי לבעל דיניה אתא שליחא דבי דינא בטש ביה ואוקמיה לעם הארץ ולא אמר ליה רב פפא תיב
(j)

Rav Papa was judging Rav bar Sharbiya. He seated him, and told his opponent (Reuven) to sit. A messenger of the Beis Din kicked Reuven so he would stand. Rav Papa kept quiet.

היכי עביד הכי והא מסתתמן טענתיה
(k)

Question: Reuven will be confounded, and unable to claim!

אמר רב פפא מימר אמר איהו הא אותבן שליחא הוא דלא מפייס מינאי
(l)

Answer (Rav Papa): No. He saw that I seated him. He realizes that only the messenger is upset with him.

ואמר רבה בר רב הונא האי צורבא מרבנן ועם הארץ דאית להו דינא בהדי הדדי לא ליקדום צורבא מרבנן וליתיב משום דמיחזי כמאן דסדר ליה לדיניה
(m)

(Rabah bar Rav Huna): If a Chacham and ignoramus (Shimon) have a case with each other, the Chacham may not come in front of the judge before Shimon, lest Shimon suspect that the Chacham was pleading his case;

ולא אמרן אלא דלא קביע ליה עידניה אבל קביע ליה עידניה לית לן בה מימר אמר בעידניה טריד
1.

If the Chacham normally learns with the judge at this time, it is permitted. Shimon will assume they were learning.

ואמר רבה בר רב הונא האי צורבא מרבנן דידע בסהדותא וזילא ביה מילתא למיזל לבי דיינא דזוטר מיניה לאסהודי קמיה לא ליזיל
(n)

(Rabah bar Rav Huna): If a witness is a greater Chacham than the judges, and it is a disgrace for him to go to testify in front of them, he should not go.

אמר רב שישא בריה דרב אידי אף אנן נמי תנינא מצא שק או קופה ואין דרכו ליטול הרי זה לא יטול
(o)

Support (Rav Shisha brei d'Rav Idi - Mishnah): If a Chacham finds a bag or box (in a situation where the Mitzvah of returning a lost object applies), if it is below his dignity to carry it (he would not take it if it was his own), he is exempt.

הני מילי בממונא אבל באיסורא (משלי כא) אין חכמה ואין תבונה ואין עצה לנגד ה' כל מקום שיש בו חלול ה' אין חולקין כבוד לרב:
1.

Rabah's law applies only to monetary cases, but if the testimony will prevent people from transgressing, "Ein Chachmah v'Ein Tevunah v'Ein Etzah l'Neged Hash-m" - we do not honor a Chacham if it will cause Chilul Hash-m (transgressions. Ritva citing the Ramban - a Chacham may pardon his honor to return an Aveidah, for sometimes he carries such things. He may not pardon his honor to testify about money. Ra'avan, in Kovetz Shitos Kamai - he may pardon his honor also to testify about money.)

רב יימר הוה ידע ליה סהדותא למר זוטרא אתא לקמיה דאמימר אותבינהו לכולהו
(p)

Rav Yeimar knew testimony for Mar Zutra. Ameimar told everyone to sit.

אמר ליה רב אשי לאמימר והאמר עולא מחלוקת בבעלי דינין אבל בעדים דברי הכל בעמידה
(q)

Question (Rav Ashi): Ula taught that R. Yehudah and Chachamim argue only regarding the parties, but all agree that the witnesses must stand!

א"ל האי עשה והאי עשה
(r)

Answer (Ameimar): It is a Mitzvas Aseh for the witnesses to stand, and an Aseh to honor Chachamim;

עשה דכבוד תורה עדיף
1.

The Aseh to honor Chachamim takes precedence.

3)

DISTANCING ONE'S SELF FROM FALSEHOOD

<סימן סניגרון בור גזלת מרמה>
(a)

(Beraisa): We learn the following laws from "mi'Devar Sheker Tirchak":

ת"ר מנין לדיין שלא יעשה סניגרון לדבריו תלמוד לומר (שמות כג) מדבר שקר תרחק
1.

A judge may not strive to defend his ruling if he believes that he erred;

ומנין לדיין שלא ישב תלמיד בור לפניו ת"ל מדבר שקר תרחק
2.

A judge may not deliberate the case with an unlearned Talmid (lest this lead the judge to err);

מנין לדיין שיודע לחבירו שהוא גזלן
3.

A judge may not sit on a Beis Din with a judge whom he knows is a thief;

וכן עד שיודע בחבירו שהוא גזלן מנין שלא יצטרף עמו תלמוד לומר מדבר שקר תרחק
4.

A witness may not give testimony with a witness whom he knows is a thief (even if the testimony is true, testimony of a thief is invalid);

מנין לדיין שיודע בדין שהוא מרומה שלא יאמר הואיל והעדים מעידין אחתכנו ויהא (דף לא,א) קולר תלוי בצואר עדים תלמוד לומר מדבר שקר תרחק
5.

If a judge knows that the testimony is false, he may not rule based on it (and let the witnesses bear the blame).