SHEVUOS 28 (2 Sivan 5785) - This Daf has been dedicated in memory of Harry Bernard Zuckerman, Baruch Hersh ben Yitzchak (and Miryam Toba), by his children and sons-in-law.
1)

REPEALING AN OATH AFTER TRANSGRESSING IT

אמר רבא נשבע על ככר ואכלה אם שייר ממנה כזית נשאל עליה אכלה כולה אין נשאל עליה
(a)

(Rava): If one swore not to eat a loaf, and ate from it; he can ask to permit it (and he will not have transgressed) only if he left over a k'Zayis.

א"ל רב אחא בריה דרבא לרב אשי ה"ד
(b)

Question (Rav Acha brei d'Rava): What is the case?

אי דאמר שלא אוכל מכזית קמא עבדיה לאיסוריה
1.

If he swore 'I will not eat', once he ate a k'Zayis, he already transgressed!

אי דאמר שלא אוכלנה מאי איריא כזית (דף כח,א) אפי' כל שהוא נמי
2.

If he swore 'I will not eat it, even if less than a k'Zayis remains, he should be able to permit it!

אי בעית אימא שלא אוכל אי בעית אימא שלא אוכלנה איבעית אימא שלא אוכל מיגו דמהניא ליה שאלה אכזית בתרא מהניא ליה שאלה נמי אכזית קמא
(c)

Answer #1: He swore 'I will not eat.' Permitting the oath on the rest also retroactively uproots the entire oath, so he never transgressed.

ואיבעית אימא שלא אוכלנה אי שייר כזית חשיב לאיתשולי עליה ואי לא לא חשיב לאיתשולי עליה
(d)

Answer #2: He swore 'I will not eat it.' If less than a k'Zayis remains, this is not important enough to permit the oath. (Tosfos - because he already transgressed, leaving less than a k'Zayis is like eating it all.)

מיתיבי מי שנדר שתי נזירות ומנה ראשונה והפריש עליה קרבן ואח"כ נשאל על הראשונה עלתה לו שניה בראשונה
(e)

Question (Beraisa): If one accepted Nezirus two times, conducted 30 days of Nezirus, separated Korbanos, and asked to annul the first Nezirus, he fulfills the second Nezirus through the days he conducted (and can use the Korbanos for it). (This shows that one can permit a vow even after it no longer applies!)

הכא במאי עסקינן בשלא כיפר
(f)

Answer #1: The case is, he did not yet bring the Korban (so the first Nezirus was never finished).

והתניא כיפר
(g)

Rejection (Beraisa): (He permits it even if) he already offered the Korbanos.

בשלא גלח
(h)

Answer #2: The case is, he did not yet shave;

ור"א היא דאמר תגלחת מעכבא
1.

The Beraisa is R. Eliezer, who says that Nezirus is not finished until he shaves.

והתניא גלח
(i)

Rejection (Beraisa): (He permits it even if) he already shaved.

אמר רב אשי נזירות קא רמית מי גרם לשניה שלא תחול ראשונה ואינה
(j)

Answer #3 (Rav Ashi): There, the first Nezirus prevents the second Nezirus from taking effect, so it is as if he never finished the first Nezirus, so he can permit it.

אמימר אמר אפילו אכלה כולה נשאל עליה
(k)

(Ameimar): Even if he ate the entire loaf, he can annul the oath (because the effects of the oath still apply):

אי בשוגג מחוסר קרבן
1.

If he ate b'Shogeg, he must bring a Korban;

אי במזיד מחוסר מלקות
2.

If he ate b'Mezid, he must be lashed;

אבל כפתוהו על העמוד לא כדשמואל
3.

However, once he was tied down to be lashed (it is as if he already was lashed), he cannot annul it.

דאמר שמואל כפתוהו על העמוד ורץ מב"ד פטור
i.

(Shmuel): If one was tied down to be lashed and fled from Beis Din, he is exempt (since he was already disgraced).

ולא היא התם רץ הכא לא רץ
4.

Rejection: No, there he is exempt because he suffered the disgrace of running from Beis Din. Ameimar discusses one who did not run (he was not disgraced, so he can still annul it).

2)

OATHS THAT ARE CONTINGENT ON ACTIONS

אמר רבא שבועה שלא אוכל ככר זו אם אוכל זו
(a)

(Rava): If one swore 'I will not eat this loaf (we shall call this the Isur loaf) if I eat this other loaf (the Tanai loaf)', and he ate both:

1.

Note: Rashi, R. Tam - the oath should take effect when he eats the first loaf. If he did not remember that he swore about the loaf when he ate it, this is not "ha'Adam bi'Shvua'h", so the oath does not take effect. Tosfos - the oath should take effect when he eats the Tanai. If he did not remember the oath then, it does not take effect. Rashi, Tosfos - in the following, 'first' refers to the Tanai, and 'second' is the Isur; R. Tam - first and second refer to the order in which he ate them.

ואכל את הראשונה בשוגג והשניה במזיד פטור
2.

If he ate the first b'Shogeg and (Rashi - then) the second b'Mezid, he is exempt (since he was unaware when the oath should take effect, it does not take effect).

ראשונה במזיד ושניה בשוגג חייב
3.

If he ate the first b'Mezid and (Rashi - then) the second b'Shogeg, he must bring a Korban (the oath took effect, and he did not intend to transgress);

שתיהן בשוגג פטור
4.

If he ate both b'Shogeg, he is exempt;

28b----------------------------------------28b
(דף כח,ב) שתיהן במזיד אכליה לתנאיה והדר אכליה לאיסוריה מיחייב
5.

If he ate both b'Mezid, if he ate the Tanai first (and was warned just before eating the Isur), he is lashed;

אכליה לאיסוריה והדר אכליה לתנאיה פלוגתא דרבי יוחנן וריש לקיש
i.

R. Yochanan and Reish Lakish argue about when he ate the Isur first. (The warning he received was Safek, for if he would not eat the other loaf, he would not have transgressed);

למ"ד התראת ספק שמה התראה חייב
ii.

Reish Lakish holds that Safek warning is considered warning, so he is lashed;

למ"ד לאו שמה התראה פטור
iii.

R. Yochanan holds that Safek warning is not considered warning, so he is exempt.

תלאן זו בזו לא אוכל זו אם אוכל זו לא אוכל זו אם אוכל זו
(b)

If he made each a Tanai for the other, i.e. 'I will not eat this loaf if I eat that one, and I will not eat that one if I eat this one', and he ate both;

ואכל זו בזדון עצמה ובשגגת חבירתה וזו בזדון עצמה ובשגגת חבירתה פטור
1.

If when he ate each loaf he remembered that it was an Isur loaf but forgot that it was a Tanai, he is exempt; (Tosfos - neither oath takes effect; Rashi - the oath forbidding the loaf he ate first takes effect, but since he knowingly and permissibly ate it, he does not bring a Korban; R. Tam - the oath forbidding the first loaf takes effect; the case is, he intended to transgress, therefore he does not bring a Korban);

זו בשגגת עצמה ובזדון חבירתה וזו בשגגת עצמה ובזדון חבירתה חייב
2.

If when he ate each he remembered that it was a Tanai but forgot that it was an Isur, he is liable (Tosfos - he brings a Korban for each oath; Rashi, R. Tam - he brings for the oath that forbade the loaf he ate last).

שתיהן בשוגג פטור
3.

If he forgot the oaths when he ate each (neither oath takes effect), he is exempt;

שתיהן במזיד אשניה מיחייב אראשונה פלוגתא דרבי יוחנן וריש לקיש
4.

If he remembered the oaths when he ate each (both oaths take effect), he is lashed for the second loaf he ate. R. Yochanan and Reish Lakish argue about whether he is lashed for the first loaf (like above, since the warning was Safek).

אמר רב מרי אף אנן נמי תנינא <ארבעה נדרים התירו חכמים נדרי זרוזין נדרי הבאי נדרי שגגות נדרי אונסין> נדרי שגגות כיצד קונם אם אכלתי ואם שתיתי ונזכר שאכל ושתה
(c)

Support ((that an oath takes effect only if he is aware at the time) - Rav Mari - Mishnah): The following mistaken vows are permitted: (I forbid this to myself) if I ate or drank (today, and he forgot that he had done so);

שאיני אוכל שאיני שותה שכח ואכל ושתה מותר
1.

(I forbid this to myself) if I will eat or drink (today, and he forgot this vow and ate or drank);

ותני עלה כשם שנדרי שגגות מותרין כך שבועות שגגות מותרות <שבועות שגגות ה"ד לאו כי האי גוונא שמע מינה>
2.

(Beraisa): Just like mistaken vows are permitted, also mistaken oaths.

3)

EXAMPLES OF AN OATH TAKING EFFECT ON AN OATH

עיפא תני שבועות בי רבה פגע ביה אבימי אחוה
(a)

Eifa learned Shevuos in the Yeshivah of Rabba; Avimi his brother met him.

אמר ליה שבועה שלא אכלתי שבועה שלא אכלתי מהו
(b)

Question (Avimi): If one said 'I swear that I did not eat, I swear that I did not eat' (and he had eaten), what is the law?

אמר ליה אינו חייב אלא אחת
(c)

Answer #1 (Eifa): He brings only one Korban (the second oath does not take effect).

א"ל אישתבשת הרי יצאה שבועה לשקר
(d)

Rejection (and Answer #2 - Avimi): No. We say that a second oath does not take effect only regarding oaths for the future. Here, each is a false oath the moment he says it (he is liable for each).

שבועה שלא אוכל תשע ועשר מהו
(e)

Question (Avimi): If one said 'I swear that I will not eat nine figs, I swear that I will not eat ten figs' (and he ate ten), what is the law?

חייב על כל אחת ואחת
(f)

Answer #1 (Eifa): He brings two Korbanos (the second oath forbids eating a tenth, so it takes effect).

אמר ליה אישתבשת אי תשע לא אכיל עשר לא אכיל
(g)

Rejection (and Answer #2 - Avimi): No. The first oath (not to eat nine) already forbids him from eating ten, so the latter oath does not take effect. Rather, he brings only one Korban.

שבועה שלא אוכל עשר ותשע מהו
(h)

Question (Avimi): If one said 'I swear that I will not eat ten figs, I swear that I will not eat nine figs' (and he ate ten), what is the law?

אינו חייב אלא אחת
(i)

Answer #1 (Eifa): He brings only one Korban (the second oath is included in the first. It does not take effect.)

אמר ליה אישתבשת עשר הוא דלא אכיל הא תשע מיהא אכיל
(j)

Rejection (and Answer #2 - Avimi): No, the first oath (not to eat ten) does not forbid eating nine, so the latter oath takes effect. Rather, he brings two Korbanos.