SECONDARY USES ARE SIGNIFICANT (Yerushalmi Perek 17 Halachah 2 Daf 82b)
א''ר יוסה ראה עד איכן היקלו בשבת. שאפי' דברים שאין תשמישן לשם שבת התירו אותן לשם שבת.
(R. Yosah): See how lenient [Chachamim] were about Shabbos! Even matters that are not used for the sake of Shabbos, they permitted them for the sake of Shabbos!
(דמר) [צ''ל ומר - קרבן העדה] רבי לעזר דלופקי למה היא טמאה. מפני שהשמש אוכל עליה. בסיס דידיה למה היא טמאה מפני שהשמש עומד עליה.
And R. Elazar said that Delfuki (a small table on which one prepares Kelim that will go on the big table), why is it [able to become] Tamei? It is because the servant eats on it. Why is its base Tamei? It is because the servant stands on it. (Just like we considered secondary uses important to permit on Shabbos, they are important to be stringent for Tum'ah.)
ראה עד איכן החמירו בטומאה. שאפילו דברים שאין תשמישן לשם טבלה. [דף פג עמוד א] טימאו אותן לשם טבלה:
See how stringent they were about Tum'ah. Even matters that are not used like a tabletop (e.g. the base), they were Metamei them like a tabletop (even though it is a Kli Etz without an interior! We explained this like HA'GAON RAV C. KANIEVSKY, SHLITA.)
את הרחת ואת המלגז לתת עליו לקטן הכוש והכרכד לתחוב בו.
(Mishnah): One may take a pitchfork for winnowing or a pitchfork for moving straw to feed a child, a spindle or Karkar to insert [into food].
א''ר סימון שרא לי רבי אבהו מיסב קילורית בשבת.
(R. Simon): R. Avahu permitted me to remove a bandage on Shabbos [even though it might cause bleeding - PNEI MEIR].
רבי בא בר כהן בשם רב ששת מתני' אמרה כן. מחט של יד ליטול בה את הקוץ דלכן מה בין קוץ לזה.
Support (R. Ba - Mishnah): One may take a hand needle to remove a thorn. If you will not say so (that one may remove a bandage), what is the difference between a thorn and this?
רבי בא בעא קומי רבי מנא מהו מיגבלתה ביום טוב.
Question (R. Ba, to R. Mana): May one knead [the ointment that one puts on a bandage] on Yom Tov?
א''ל אינו אוכל נפש:
Answer (R. Mana): It is not Ochel Nefesh (it is forbidden).
ONE MAY MOVE AN OLIVE STICK (Yerushalmi Perek 17 Halachah 3 Daf 83a)
מתני' קנה של זיתים אם יש קשר בראשו מקבל טומאה ואם לאו אינו מקבל טומאה
(Mishnah): An olive stick (this will be explained) is Mekabel Tum'ah only if it has a cap at the end;
בין כך ובין כך ניטל בשבת:
In either case one may move it on Shabbos.
גמ' דבי ר' ינאי אמרי קנה שהתקינו להיות בודק הזיתים.
(Gemara - d'Vei R. Yanai): This is a stick that was prepared to check olives [in the Ma'atan, a Kli in which they get warm before pressed them];
[דף קא עמוד ב (עוז והדר)] כיצד היה יודע אם מלוכלך במשקה בידוע שנגמרה מלאכת המעטן. ואי לא בידוע שלא נגמרה מלאכת המעטן.
1. How does he know [whether they are ready to be pressed]? If [he inserts the stick in the Ma'atan and it is dirty with liquid, it is known that the Ma'atan's task was finished. If not, it is known that the Ma'atan's task was not finished.
א''ל ר' מנא לא תני שמואל אלא להיות שולה בו הזיתין.
R. Mana (to d'Vei R. Yanai): Shmuel did not teach so. Rather, it is [used] to remove olives [from the Kli. We explained this Gemara like PNEI MOSHE.]
קנה שהתקינו להיות פוקק בו החלון נימר אם היה קשור ותלוי פוקקין בו ואי לא אין פוקקין בו.
Suggestion: If a stick was prepared to plug up a window (an opening in the wall for light and air) - we should say that [it has the same law as a bolt, like the Tosefta 14:3;] if it is tied to the wall and hangs (does not reach the ground), one may plug with it. If not, one may not plug with it;
רשב''ג אומר מיתקן אף על פי שאינו קשור ותלוי.
R. Shimon ben Gamliel says, if it was prepared [one may plug with it] even if it is not tied and hanging.
ולא כן א''ר יוחנן משכני חילפיי והראני נגר משל בית רבי קשור אף על פי שאינו תלוי.
Question: R. Yochanan said "Chilfai drew me and showed me the bolt of Rebbi's house - it was tied, but not hanging!'' (This is not like either opinion!)
א''ר יודן מכיון שנוטלו ונותנו לתוך ידו נעשה כמפתח:
Answer (R. Yudan): Since he takes [the stick] in his hand [does not leave it in the window], it becomes like a key. (This is why R. Shimon ben Gamliel does not require even that it be tied -MASA D'YERUSHALAYIM.)