1)

CHATAS IS ONLY FOR SHOGEG (Yerushalmi Perek 11 Halachah 6 Daf 67b)

מתני' הזורק ונזכר עד שלא תצא מידו קלטה אחר קלטה כלב או [דף פג עמוד א (עוז והדר)] שנשרפה פטור

(a)

(Mishnah): If one threw [something b'Shogeg] and remembered [that it was Shabbos] after it left his hand, and someone else or a dog caught it, or it burned in the air, he is exempt.

זרק לעשות חבורה בין באדם בין בבהמה ונזכר עד שלא נעשית החבורה פטור

(b)

If one threw to wound a person or animal, and remembered [the Isur Shabbos] before it made the wound, he is exempt;

זה הכלל כל חייבי חטאות אינן חייבין עד שתהא תחילתן וסופן שגגה

(c)

The general rule is, one is not Chayav Chatas unless he was Shogeg at the beginning and at the end;

תחילתן שגגן וסופן זדון תחילתן זדון וסופן שגגה פטורין עד שתהא תחילתן וסופן שגגה:

1.

If he was Shogeg at the beginning and Mezid at the end, or Mezid at the beginning and Shogeg at the end, he is not liable unless he was Shogeg at the beginning and the end.

גמ' כיני מתני' והזיד.

(d)

(Gemara): [Do not say that after he remembered, he regretted the Melachah. Rather,] our Mishnah discusses one who [remembered, and] was Mezid [wanted the Melachah to occur.]

וקשיא אילו ירה חץ להרוג בו את הנפש והתרו בו וחזר בו שמא כלום הוא הוי סופך מימר והזיד.

1.

Source: If you would not say so - if one shot an arrow to kill someone, and they warned him, and [after he shot it] he retracted, is this anything?! (Surely he is liable!) Rather, you must say that he was Mezid (and Chatas requires Shegagah from the beginning to the end).

ר' יוסה בן חנינה אמר בשוגג בל''ת. ובמזיד בל''ת.

(e)

(R. Yosi ben Chaninah): [Chiyuv Korban depends on if he was] Shogeg about the Lav or Mezid about the Lav. (If he was Mezid about the Lav, even if he was Shogeg about the Kares, he is exempt from Korban.)

ריב''ל אמר בשוגג בהיכרת. ובמזיד בהיכרת.

(f)

(R. Yehoshua ben Levi): [It depends on if he was] Shogeg about the Kares or Mezid about the Kares. (Even if he was Mezid about the Lav, if he was Shogeg about the Kares, he brings a Korban.)

תני רשב''י מסייע לר' יהושע בן לוי [במדבר טו ל] את ה' הוא מגדף ונכרתה. הגע עצמך אפי' מזיד בהיכרת מתרין בו ולוקה ומביא קרבן.

(g)

Support (for R. Yehoshua ben Levi - Beraisa - R. Shimon ben Yochai): [Right after it discusses Chatas, it says] "Es Hash-m Hu Megadef v'Nichresah'' - exert yourself [and you will find how one can be Mezid and bring a Korban]! If he was Mezid even about the Kares - do they warn him and he is lashed, and he brings a Korban?! (Rather, he was Mezid about the Lav, and Shogeg about the Kares.)

רבי אבהו בשם רבי יוחנן (השוגג בחלב ומזיד) [צ''ל הזיד בחלב ושגג - פני משה] בחטאת מתרין בו ולוקה ומביא קרבן.

(h)

(R. Avahu citing R. Yochanan): If one was Mezid about Chelev but Shogeg about the Chatas - they warn him and he is lashed, and he brings a Korban.

תני אין מתעסקין לא בחלבים ולא בעריות. [דף סח עמוד א] המתעסק בשבת פטור. בחלבים ובעריות חייב.

(i)

(Beraisa): [The exemption of] Mis'asek (one who intended for an action, and did a different act) does not apply to Chelev (forbidden foods) and Arayos. One who is Mis'asek in Shabbos is exempt; in Chelev and Arayos, he is liable.

היך עבידא הרי אני קוצר חצי גרוגרות וקצר כגרוגרת פטור. הרי אני אוכל חצי זית ואכל כזית חייב. הרי אני מתחמם בה והערה בה חייב:

1.

What is the case? "I will reap half a Grogeres'', and he reaped k'Grogeres, he is exempt. "I will eat half a k'Zayis'', and he ate k'Zayis, he is liable. "I will warm myself [through bodily contact with this Ervah]'', and he did Ha'arah (the first stage of Bi'ah) with her, he is liable.

הדרן עלך פרק הזורק
2)

LIABILITY FOR BUILDING (Yerushalmi Perek 12 Halachah 1 Daf 68a)

מתני' הבונה כמה יבנה ויהא חייב הבונה כל שהוא המסתת [דף פג עמוד ב (עוז והדר)] והמכה בפטיש ובמעצד הקודח כל שהוא חייב

(a)

(Mishnah): How much must one build to be liable? One is liable for any amount of building, smoothing rocks, making a final blow with a hammer or hatchet, or drilling;

זה הכלל כל העושה מלאכה ומלאכתו מתקיימת בשבת חייב

(b)

The general rule is, on Shabbos one is liable for any Melachah that lasts. (I.e. sometimes one does not do more than this.)

רשב''ג [אומר] אף המכה בקורנס על הסדן בשעת מלאכה חייב מפני שהוא מתקן מלאכה:

(c)

R. Shimon ben Gamliel says, even one who bangs a hammer on an anvil [and not on the Kli being made] while making the Kli is liable, for he prepares [smoothes the hammer for] Melachah.

גמ' מה בנין היה במשכן שהיו נותנים קרשים ע''ג אדנים.

(d)

(Gemara) Question: What building was in the Mishkan? They put boards on sockets.

ולא לשעה היתה.

(e)

Question: This was temporary! (They would take them down before they journeyed.)

א''ר יוסה מכיון שהיו נוסעים וחונים ע''פ הדיבור כמי שהוא לעולם.

(f)

Answer #1 (R. Yosah): Since they camped and traveled according to Hash-m's word, it is considered permanent.

א''ר יוסי בי ר' בון מכיון שהבטיחן הקדוש ברוך הוא שהוא מכניסן לארץ כמי שהוא (לעולם) [צ''ל לשעה - קרבן העדה]

(g)

Objection (R. Yosi bei R. Bun): Since Hash-m promised to enter them to Eretz [Yisrael], it is considered temporary!

[צ''ל הדא אמרה בנין לשעה בנין, כמו לעיל ז:ב - שערי תורת ארץ ישראל]

(h)

Answer #2: This teaches that temporary building is building (SHA'AREI TORAS ERETZ YISRAEL).

הדא אמרה אפילו מן הצד. הדא אמרה אפילו נתון ע''ג ד''א. הדא אמרה בנין ע''ג כלים בנין.

(i)

Inferences: Even non-standard building (the boards are not placed on each other), even if [the matter built] is on something else, and building on top of Kelim is building.

אדנים כקרקע הן.

(j)

Rejection (of the last two inferences): Sockets are like the ground. (We explained this like PNEI MEIR.)

תני אחד מביא את האבן ואחד מביא את הטיט המביא את הטיט חייב.

(k)

(Beraisa): If one person brings the rock (puts it in place), and one brings the mud [and cements it in place], the one who brings the mud is liable;

ר' יוסה אומר שניהן חייבין.

(l)

R. Yosah says, both of them are liable.

סבר רבי יוסה אבן בלא טיט בנין.

1.

R. Yosah holds that rocks without mud is building.

הכל מודים שאם נתן את הטיט תחלה ואח''כ נתן את האבן שהוא חייב.

(m)

All agree that if one put the mud first, and afterwards [another] put the rock, [the latter] is liable.

הבנאי שיישב את האבן בראש הדימוס חייב. למי נצרכה לרבנן.

(n)

A builder who set in place the rock at the end of the row [of rocks in a wall] is liable. According to whom must this be taught? It is needed according to Rabanan [who normally exempt for a rock without mud].

וההן דעבד דפין דעבד ספיין חייב משום בונה.

(o)

One who made planks [to support] beams of the house, or made the roof, is liable for building.

וההן דנקר כיפין כפין עמודין דחיין מקטע פספס מקטע כולהן חייב משום מסתת.

(p)

One who drills in rocks, wood (HA'GAON RAV C. KANIEVSKY, SHLITA) or pillars, or cuts to shape tables or square rocks (PNEI MEIR), he is liable for quarrying.

3)

LIABILITY FOR ASSEMBLING KELIM

רב ירמיה בשם רב המרכיב מוטה של גילה חייב משום בונה.

(a)

(R. Yirmeyah citing Rav): One who assembles a bed of components is liable for building.

א''ר זעירא אינו אלא כנוטל מלבן ונותנו ע''ג לבינים בשבת.

(b)

Objection (R. Ze'ira): He is merely like one who takes a frame and puts it on bricks! (Building does not apply to Kelim in such a case.)

רב המנונא הורי לריש גלותא להתיר שולחן של פרקים בשבת.

(c)

Rav Hamnuna ruled for the Reish Galusa to permit [assembling and dissembling] a table of components on Shabbos.

(אמר) [צ''ל אמרו - קרבן העדה] רב הונא בר חייה הוה עמיה שמע רב יהודה ואמר מאן דהורי ליה לא יליף ולא שימש.

(d)

They said that Rav Huna bar Chiyah was with [Rav Hamnuna when he gave this Heter]. Rav Yehudah heard, and said "the one who ruled for him, he did not learn or serve [Chachamim].''

א''ר שמי מאן דהורי ליה כרשב''ג הורי ליה.

(e)

(R. Shamai): The one who ruled for him, he ruled for him like R. Shimon ben Gamliel;

דתני לווחים שבספינה ושבעריסה ונקליטי המיטה ורגל השלחן ויד הסכין (שבראשו) [צ''ל שפירשו - אור זרוע עח, שערי תורת ארץ ישראל] ארז הרי זה לא יחזיר. אם החזיר הרי זה פטור ואם תקע הרי זה חייב.

1.

(Beraisa): Planks in a boat or bed, or poles that support a canopy, the leg of a table or a knife handle that separated, one may not return it. If he returned it, he is exempt. If he banged it in, he is liable.

רשב''ג אומר אם היו [דף סח עמוד ב] רפים נוטל ומחזיר.

2.

R. Shimon ben Gamliel says, if they were loose, he takes and returns.

[דף פד עמוד א (עוז והדר)] תני (תקועים חיבור לטומאה ולהזייה. קבועים) [צ''ל קבועים חיבור לטומאה ולהזייה. תקועים - קרבן העדה] חיבור לטומאה ואינו חיבור להזאה. הנוטלין והנותנין אינן חיבור לא לטומאה ולא להזייה

(f)

Question (Beraisa): If they were permanently attached (nailed in), they are connected for Tum'ah (if part became Tamei, all became Tamei) and Haza'ah [with Mei Chatas]. If they were banged in, they are connected for Tum'ah, but not for Haza'ah. What is taken [from its holder after using it] and inserted [at the time it is used] is not connected for Tum'ah or Haza'ah;

. והכא את אמר הכין.

1.

And here you say so (that one who bangs them in on Shabbos is liable? It is connected only for Tum'ah, to be stringent, but not for Haza'ah to be lenient!)

תמן דרכן לקבע לא (לקבע) [צ''ל קבע - הגר''ח קניבסקי שליט''א] אינן חיבור. ברם הכא תקיעתן היא גמר מלאכתן.

(g)

Answer: There, it is normal to permanently attach them. If he did not permanently attach, it is not connected. However, here, banging them in is the final Melachah!

תני ר' סימיי אומר המרכיב קרן עגולה חייב. קרן פשוטה פטור.

(h)

(R. Simai - Beraisa): One who assembles a round horn (flutes are inserted in holes to produce sounds) is liable (they must be banged in tightly. One who assembles) a straight horn is exempt (they are inserted loosely).

רבי אלעזר בי ר''ש אומר קני מנורה חייב. קנה של (ציידין) [צ''ל סיידין - קרבן העדה] פטור.

(i)

R. Elazar bei R. Shimon says, [one who inserts] branches of a candelabra is liable. [One who inserts] the stick of plasterers [into the mop] is exempt.

קני מנורה למה הוא חייב.

(j)

Question: Why is he liable for branches of a candelabra?

רבי אבהו בשם רבי יוחנן ורב חונה תריהון אמרין משום בונה.

(k)

Answer (R. Avahu citing R. Yochanan and R. Chunah): It is due to building.

קנה של (ציידין) [צ''ל סיידין - קרבן העדה] למה הוא פטור.

(l)

Question: Why is he exempt for the stick of plasterers?

מפני שהוא מלמעלן למטן.

(m)

Answer: It is because he puts from above to below (and this is not the way of building).

התיבון הרי החופר בחולות הרי מלמעלן למטן הוא. ואת אמר חייב.

(n)

Question: One who digs in sand [builds supports on the sides lest the sand cave in] from above to below, and you say that he is liable!

א''ר שמואל בר יודן כאן לשעה כאן לשהות.

(o)

Answer (R. Shmuel bar Yudan): This (a plasterer's stick) is [attached] for a short time. This (supports for one who digs in sand) is for a long time.

שמואל אומר המלחים את התירצין חייב משום בונה.

(p)

(Shmuel): One who returns beams used to close the openings of stores is liable for building.

וקשיא דבר שאילו עשאה בשבת חייב חטאת ב''ה מתירין אף להחזיר.

(q)

Question: Something that if he did it on Shabbos, he is Chayav Chatas, do Beis Hillel permit even to return it [on Yom Tov?! Granted, one may remove them for Ochel Nefesh, but returning them is merely to guard his store!]

רבי חנניה בשם רבי יוחנן התירו סופו מפני תחילתו שאם אמר את שלא יחזיר אף הוא אינו פותח.

(r)

Answer (R. Chananyah citing R. Yochanan): They permitted the end due to the beginning. If you will say that he may not return, he will not open.

ולא יפתח

(s)

Question: Let him not open it! (Why must we be lenient so he will open?)

אף הוא ממעט בשמחת י''ט.

(t)

Answer: If so, he will decrease Simchas Yom Tov (he will not open his store, and food will not be available for people).

א''ר אחא מחזיר בלבד שלא יחזיר כל צרכו.

(u)

(R. Acha): He may return, as long as he does not return as much as needed [to bang it in].

א''ר יוסי בר בון כשאין שם פתח אבל אם יש שם פתח משתמש כנגד הפתח.

(v)

(R. Yosi bei R. Bun): This is when there is no opening there, but if there is an opening, he uses opposite the opening.

4)

ONE WHO DID PART OF THE MELACHAH

מתניתין (דר''ש) [צ''ל דלא כר''ש - ספר ניר, שערי תורת ארץ ישראל]

(a)

Our Mishnah [obligates one who drills any amount]. It is unlike R. Shimon;

[דף פד עמוד ב (עוז והדר)] דתני הגורד הקודח הקוצץ כל שהוא בשבת חייב.

1.

(Beraisa #1): One who scrapes, drills or cuts any amount on Shabbos is liable;

ר''ש אומר הגורד עד שיגור כל צורכו. הקודח עד שיקדח כל צורכו. הקוצץ עד שיקצץ כל צורכו. העובד את העור עד שיעבד כל צורכו.

2.

R. Shimon says, one who scrapes [is not liable] until he scrapes as much as needed. One who drills [is not liable] until he scrapes as much as needed. One who cuts [is not liable] until he cuts as much as needed, One who tans hide [is not liable] until he tans as much as needed.

i.

Note: Several Meforshim equate our Sugya to Pesachim 6:1, in which R. Yishmael ben R. Yochanan ben Brokah permits flaying the chest of Korban Pesach on Shabbos, and R. Yosi bei R. Bun says that he holds like R. Shimon in Beraisa #1 [about scraping...] It is astounding to me that our Sugya cites Beraisa #1 to teach about the Beraisa of flaying, which is not mentioned here at all, and does not derive from Beraisa #1 that our Mishnah is unlike R. Shimon! Rather, I explain that we bring Beraisa #1 to teach about our Mishnah, and R. Yakov bar Acha's teaching (below) was merely copied from the Sugya there. (Meforshim say that scribes who transcribed the Yerushalmi often copied an entire Sugya to a place where only part is relevant.) This also explains why our Sugya says Stam that our Mishnah is unlike R. Shimon, for Beraisa #1 clearly proves this, whereas in Pesachim, an Amora (R. Yosi bei R. Bun) teaches that the Beraisa of flaying is like R. Shimon, for this is a Chidush.

[דף סט עמוד א] וא''ר יעקב בר אחא לא אתיא אלא כר''ש דר''ש לא עבד מקצת מלאכה ככולה. ורבנן עבדין מקצת מלאכה ככולה.

(b)

(R. Yakov bar Acha): [The Beraisa about flaying] is only like R. Shimon, for R. Shimon does not make partial Melachah like total (Melachah), and Rabanan make partial Melachah like total! (Rabanan would have no reason to flay only the chest.)

וקשיא על דרשב''ג אילו נטל לקצור ולא קצר שמא כלום הוא.

(c)

Question: (In our Mishnah, R. Shimon ben Gamliel obligates one who bangs a hammer on an anvil, for it prepares the hammer for Melachah.) According to R. Shimon ben Gamliel, if someone took [a Kli, i.e. prepared] to reap and did not reap, is it anything?!

א''ר אדא אתיא דרשב''ג כר' יהודה.

(d)

Answer (R. Ada): R. Shimon ben Gamliel holds like R. Yehudah;

דתני [צ''ל ר' יהודה אומר - שערי תורת ארץ ישראל] השובט והמקטקט על האריג הרי זה חייב מפני שהוא כמיישב בידו. והכא מפני שהוא כמיישב בידו:

1.

In a Beraisa, R. Yehudah taught that one who is Shovet (evens the warp threads) or Medakdek (hits the woof lest it be too taut) on woven material, he is liable, for it is as if he evens it (prepares it do Melachah better. Also) here, he evens [the hammer].

i.

Note: In the Seifa of this Beraisa (Bavli 75b), also Chachamim obligate Shovet and Medakdek, just they consider them Toldos! Perhaps R. Ada means that R. Shimon ben Gamliel holds like R. Yehudah and his Chachamim. He said "R. Yehudah'', for we do not know the name of the Chachamim.