1)

RESTRICTIONS ON BATHING (Yerushalmi Perek 3 Halachah 3 Daf 23b)

מעשה שעשו אנשי טבריא כו'.

(a)

(Mishnah): An episode occurred in which people of Tiverya made...

בראשונה היו סותמין את (הקמין) [צ''ל נקבים - שערי תורת ארץ ישראל] מע''ש ונכנסים ורוחצין בשבת

(b)

Explanation: Initially they would plug up the holes [through which heat from the fire entered the bathhouse] from before Shabbos, and they entered and bathed on Shabbos;

נחשדו להיות ממלין אותו עצים מערב שבת והיא דליקה והולכת בשבת. ואסרו להן רחיצה והתירו להן זיעה

1.

They were suspected of filling [the place of the fire] with wood from before Shabbos [and opening the holes], and it would burn on Shabbos. [RASHBA - they were very prone to stoke the coals, so Rabanan] forbade to them bathing and permitted a steambath;

[דף כט עמוד ב (עוז והדר)] נחשדו להיות נכנסין ורוחצין ואמרו מזיעין היינו ואסרו להן רחיצה וזיעה.

2.

They were suspected to enter and bathe and say "we are taking a steambath!'' [Rabanan] forbade to them bathing and a steambath.

היו שם שתי אמבטיות אחת של מתוקין ואחת של מלוחין. נחשדו להיות מגלין את הנסרין ורוחצין במתוקין והן אומרים במלוחין רחצנו ואסרו להן את הכל.

(c)

There were two baths there - one of sweet water [heated through fire] and one of salt water (Chamei Tiverya, i.e. naturally hot spring water). They were suspected to remove the boards [covering the former], bathe in the sweet water and say "we bathed in the salt water.'' They forbade to them everything.

כיון שנתגדרו היו מתירין להן והולכין. מתירין להן והולכין. עד שהתירו להן מי מערה וחמי טבריא. ולא התירו הבאת לונטיות.

1.

Once people observed the fences [that Rabanan made, Rabanan] permitted to them more and more, until they permitted to them cave water and Chamei Tiverya, but they did not permit bringing towels [with which they dried themselves after bathing].

ומי התיר הבאת לונטיות רבי חנינא בן עקיבה.

2.

Who permitted bringing towels? It was R. Chanina ben Akivah.

דתני ג' דברים התיר ר' חנינא בן עקיבה. התיר עצה (שבים. והתיר כצוצרה) [צ''ל והתיר כצוצרה שבים - פני מאיר] והתיר הבאת לונטיות.

i.

(Beraisa): R. Chanina ben Akivah permitted three matters - he permitted [Hatmanah] in chaff of legumes (and did not consider it to be Machshir, even though they collected it early when it was still wet with dew), and a balcony over the sea (to make a hole in it and draw water through it), and bringing towels.

תמן תנינן הרוחץ במערה או במי טבריא מסתפג אפילו בעשר לונטיות ולא יביאם בידו.

(d)

Question (Mishnah): One who bathes in a cave or in Chamei Tiverya, he may dry himself even with 10 towels, but he may not bring them [home] in his hand.

שמואל אמר [דף כד עמוד א] מה יעביד הדין סבורא דלא יליף ולא שימש. והדא מתני' קודם עד שלא התירו הבאת לונטיות.

(e)

Answer (Shmuel): What will this Talmid (who asked this question do) - he did not learn [Gemara] or serve [Chachamim]! This Mishnah was before they permitted bringing towels;

רבי ירמיה ורבי זעירא רב יהודה בשם שמואל רבי התיר לונטיות.

1.

(R. Yirmeyah and R. Ze'ira citing Rav Yehudah citing Shmuel): Rebbi permitted bringing towels. (Initially he taught that it is forbidden. Later he found that a individual forbids, so he permitted - PNEI MOSHE.)

תני אין משתטפין לא בחמין ולא בצונן.

(f)

(Beraisa): One may not shower in hot water, but not in cold water.

א''ר יודא בר פזי ודא מתניתין קודם עד שלא התירו חכמים חמי טבריא.

(g)

(R. Yudah bar Pazi): This Beraisa was before Chachamim permitted Chamei Tiverya;

דתני הרוחץ בחמי טבריא הוא מזלף על עצמו. אבל אחרים לא יזלפו לו.

1.

(Beraisa): One who bathes in Chamei Tiverya, he may pour water on himself, but others may not pour for him.

ר''ש בן מנסיא אומר אף הוא לא יזלף על עצמו. מפני שהוא מרבה את ההבל. ומכבד את הקרקע.

2.

R. Shimon ben Menasiya says, even he may not pour on himself, for this increases the heat and wets the ground.

ר' אחא בר יצחק עאל מיסחי עם [צ''ל ר' - הערוך] בא בר ממל. בטרים בר יטסס חמא חד בר נש מזליף על גרמיה.

(h)

R. Acha bar Yitzchak went to bathe with R. Ba bar Mamal in the hot spring (MUSAF HA'ARUCH) of Bar Yatasis. He saw a man pouring on himself.

א''ל כזה אסור בשבת מפני שהוא מרבה את ההבל ומכבד את הקרקע.

1.

R. Acha (to the man): This is forbidden on Shabbos, for it increases the heat and wets the ground. (This is like R. Shimon ben Menasiya.)

ר' אבהו חורנין מזלפין ונפל עליו

(i)

R. Avahu instructed others to pour [on themselves], and some would fall on him;

והוא אמר והא רבי לוונטי עאל מיסחי עם ר' יונה חמא חד בר נש מזליף על גרמיה. א''ל לית [דף ל עמוד א (עוז והדר)] אנן צריכין חששין ליחידייא.

1.

[To prevent suspicion,] he told then that [once] R. Lavanti bathed with R. Yonah, and he saw a man pouring on himself (but would not let others pour on him). He said to him "we need not be concerned for the opinion of an individual'' (the first Tana of the Beraisa. The Halachah is even others may pour on him. We explained this like PNEI MEIR.)

ר' יצחק רובא עאל מיסחי עם ר'. א''ל מהו מיתן צלוחיתא גו עגלתא. א''ל (הבא) [צ''ל תנה -ערוך הקצור] גו נטלא היא נעשית ככלי שני.

(j)

R. Yitzchak Ruba bathed with Rebbi. He said 'may I put a flask of oil [to warm it before anointing with it] in the tub [of hot water? Rebbi' told him 'put (i.e. take water from the tub) in a Kli, and it will become like a Kli Sheni' (and you may put the flask in it. TORAH MI'TZIYON - when one pours from a Kli Rishon, the receiving Kli is a Kli Sheni. The Taz was unsure about a ladle that drew from a Kli. Here, Rebbi said that it becomes like a Kli Sheni.)

ר' יעקב בר אידי בשם רבי יהושע בן לוי שואלין הלכות המרחץ בבית המרחץ. והלכות בית הכסא בבית הכסא.

(k)

(R. Yakov bar Idi citing R. Yehoshua ben Levi): One may ask laws of a bathhouse in a bathhouse, and laws of a privy in a privy.

כהדא רבי שמעון בן אלעזר עאל מיסחי עם רבי מאיר. אמר ליה מהו לקנח אמר ליה אסור. מהו להדיח. אמר ליה אסור.

(l)

Support: R. Shimon ben Elazar bathed with R. Meir. He said to him 'may one clean himself [from the water with a cloth]?' He answered "it is forbidden [lest one squeeze]. He asked 'may one wash the floor?' He answered "it is forbidden'' [lest one even out cavities].

ולא כן שמואל שאיל לרב מה לענות אמן במקום מטונף. והוא אמר אסור. ואסור דאמרית לך אסור.

(m)

Question: Shmuel asked Rav "may one answer Amen in a filthy place?'', and he said "it is forbidden, and this that I told you that it is forbidden, is forbidden [to say in such a place]''!

אשכח תנאי תני אין שואלין הלכות המרחץ והלכות הכסא בבית הכסא:

(n)

Answer: We find that Tana'im [argue about this]. A Beraisa teaches "one may not ask laws of a bathhouse in a bathhouse, or laws of a privy in a privy.'

אם בי''ט כחמין שהוחמו בי''ט כו'.

(o)

(Mishnah): If it was on Yom Tov, it is like water heated on Yom Tov...

חמין שהוחמו בי''ט. וכן חמין שהוחמו מע''ש לשבת. רב ושמואל

(p)

If water was heated on Yom Tov, or was heated from Erev Shabbos for Shabbos, Rav and Shmuel argue about this;

חד אמר מרחיץ בהן פניו ידיו ורגליו. וחרנה אמר מרחיץ בהן כל גופו איברים איברים. ולא ידעין מאן אמר דא ומאן אמר דא.

1.

One of them said that one may wash with it his face, hands and feet. The other said that one may wash with it his entire body, limb by limb (but not all at once). We do not know who said this and who said this.

מן מה דתני שמואל מרחיץ בהן פניו ידיו ורגליו. הוי רב דו אמר מרחיץ בהן כל גופו איברים איברים.

2.

Inference: Since Shmuel taught that one may wash with it his face, hands and feet, Rav said that one may wash with it his entire body, limb by limb.

חד פילוסופיוס שאל לבר קפרא. אבלט שאל ללוי (סריסא) [צ''ל בר סיסי - שערי תורת ארץ ישראל] מותר לשתות ואסור לרחוץ.

(q)

Question (a philosopher, to Bar Kapara, and Avlat to Levi bar Sisi): (One may heat water on Yom Tov to drink it, but one may not bathe in such water.) Is it permitted to drink and forbidden to bathe?!

א''ל אם תראה סריס מחבק עם אשתך שמא אינו רע לך. א''ל אין.

1.

Bar Kapara: If you would see a eunuch hug your wife, would it upset you? He said yes.

א''ל (ומכי) [צ''ל ומכיר - שערי תורת ארץ ישראל] הוא לה כלום. אמר לו שלא תתפריץ. אמר ליה והכא שלא יתפרצו.

2.

Bar Kapara: Can [a eunuch] know (have proper Bi'ah with) her?! He said [no, but] she should not be used to lewdness. [Bar Kapara] said "here, [Chachamim forbade] lest people get used to [heating water, and they will come to do so without need].''

כיון שיצא אמרו לו תלמידיו רבי לזה דחיתה בקנה. לנו מה את משיב.

3.

After [the philosopher] left, [Bar Kapara's] Talmidim said "you dispelled him with a futile answer - what will you answer us?''

אמר להם והלא כבר נאמר [שמות יב טז] אך אשר יאכל לכל נפש הוא לבדו יעשה לכם:

4.

Bar Kapara: It says "Ach Asher Ye'achel l'Chol Nefesh Hu Levado Ye'aseh Lachem.'' (Most people wash the face, hands and feet every day, but not the entire body.)