1)

WHY WOMEN RECEIVED THESE MITZVOS (Yerushalmi Halachah 6 Daf 20a)

על שאינן זהירות בנדה ובחלה ובהדלקת הנר.

(a)

(Mishnah): [Women die...] because they are not careful about Nidah, Chalah, and lighting Ner [Shabbos].

אדם הראשון דמו של עולם. דכתיב [בראשית ב ו] ואד יעלה מן הארץ וגרמה לו חוה מיתה לפיכך מסרו מצות נדה לאשה.

(b)

Adam ha'Rishon was the blood (Nefesh) of the world - "v'Ed Ya'aleh Min ha'Aretz'', and Chavah caused death to him. Therefore, the Mitzvah of Nidah was given to woman.

ובחלה אדם הראשון חלה טהורה לעולם היה. דכתיב [שם ז] וייצר ה' אלהים את האדם עפר מן האדמה.

1.

[Chalah] was given to woman, for Adam ha'Rishon was Chalah Tehorah for the world - "va'Yitzer Hash-m Elokim Es ha'Adam Afar Min ha'Adamah'' (he was taken from the earth, just like Chalah is taken from dough);

ותייא כיי דמר רבי יוסי בר קצרתה כיון שהאשה (מקשקשת) [צ''ל משקשקת - שערי תורת ארץ ישראל] עיסתה במים היא מגבהת חלתה.

i.

This is like R. Yosi bar Ketzirtah taught, that once a woman wets her dough in water, she takes off its Chalah.

וגרמה לו חוה מיתה. לפיכך מסרו מצות חלה לאשה.

2.

Chavah caused death to him, therefore, the Mitzvah of Chalah was given to woman.

ובהדלקת הנר. אדם הראשון נרו של עולם היה שנאמר [משלי כ כז] נר אלהים נשמת אדם. וגרמה לו חוה מיתה. לפיכך מסרו מצות הנר לאשה.

3.

And lighting Ner [Shabbos] - Adam ha'Rishon was the lamp of the world - "Ner Elokim Nishmas Adam'', and Chavah caused death to him. Therefore, the Mitzvah of Ner was given to woman.

תני רבי יוסי אומר ג' דיבקי מיתה הן ושלשתן נמסרו לאשה ואלו הן מצות נדה. ומצות חלה. ומצות הדלקה:

(c)

(Beraisa - R. Yosi): Three things make death come prematurely (if one is not careful about them), and all three of them were given to woman. They are the Mitzvos of Nidah, Chalah and lighting.