TOSFOS DH Geru'ei Ka Megare'a Lei d'Amar R. Chiya bar Aba Menatzpech Tzofim Amrum
תוספות ד"ה גרועי קא מגרע ליה דאמר רבי חייא בר אבא מנצפך צופים אמרום
(SUMMARY: Tosfos discusses which forms of the letters Nevi'im taught.)
וא''ת דהכא משמע דבפתוחה קאמר דצופים אמרום
Question: Here it connotes that regarding the open [Mem, i.e. not the final Mem], it says that Nevi'im said them;
ובפ''ק דמגילה (דף ב:) פריך עלה דר' חייא בר אבא מאלה המצות שאין נביא רשאי לחדש דבר ועוד האמר רב חסדא מם וסמך שבלוחות בנס היו עומדים
In Megilah (2b), the Gemara challenges R. Chiya bar Aba from "Eleh ha'Mitzvos" - from now (after Moshe), a Navi may not change any [Torah] law. Also, Rav Chisda said that the Mem and Samech in the Luchos stood miraculously;
משמע דר' חייא בסתומה איירי
Inference: R. Chiya discusses the closed form (final Mem)!
ואור''י דהכי קאמר התם. ועוד האמר רב חסדא ועוד אי רבי חייא בר אבא בסתומה איירי תקשה נמי דרב חסדא אלא ודאי בפתוחה איירי
Answer (Ri): There, it means as follows. Further, Rav Chisda said - i.e. further, if R. Chiya discusses the closed Mem, also Rav Chisda's teaching is difficult! Rather, surely R. Chiya discusses the open form.
והא דנקט מנצפך ולא נקט להו כסדר אלפא ביתא
Implied question: Why did [R. Chiya] say Menatzpech, unlike the order of these letters in the Aleph Beis?
משום דמנצפך משמע מן צופים
Answer: Menatzpech connotes "Min Tzofim" (from prophets).
TOSFOS DH Nevuv Buvan b'Har Rahav
תוספות ד"ה נבוב בובן בהר רהב
(SUMMARY: Tosfos questions why Rav Chisda mentioned these words.)
תימה דאמאי נקט להו כיון דלא הוה בלוחות
Question: Why did he mention these words? They were not in the Luchos!
TOSFOS DH Amru Lei l'R. Yehoshua ben Levi Asu Dardeki v'Chulei
תוספות ד"ה א''ל לר' יהושע בן לוי אתו דרדקי כו'
(SUMMARY: Tosfos points out that this is unlike the Yerushalmi.)
בירושלמי ובבראשית רבה (ס' א) קאמר דר' אליעזר ור' יהושע הוו מאותן דרדקי וחולק על הש''ס שלנו
Observation: In the Yerushalmi and Bereishis Rabah, it says that R. Eliezer and R. Yehoshua were among those children. This is unlike the Bavli (for R. Yehoshua ben Levi lived much after them).
והא דאמר בפרקי דר' אליעזר שלא למד ר' אליעזר תורה אלא עד שהיה גדול
Implied question (against the Yerushalmi and Bereishis Rabah): It says in Pirkei d'R. Eliezer that R. Eliezer did not learn Torah until he was mature!
היינו שלא עסק עד שנעשה גדול
Answer: It means that he did not engage in Torah until he was mature.
TOSFOS DH Eis d'Garsei Ba Litamei Poschin Lo
תוספות ד"ה אית דגרסי בא ליטמא פותחין לו
(SUMMARY: Tosfos explains the difference between two texts.)
כלומר יש לו פתחים ליכנס בא ליטהר מסייעין אותו שפותחין לו פתח ליכנס והיינו דומיא דלעיל דשביק ליה פתח ליכנס
Explanation: It has openings to enter. If one comes to purify himself, they help him. They open an opening for him to enter, similar to above, that they leave for him an opening to enter through it.
ולהנהו דגרסי בא ליטמא פותחין לו צריך לומר דמסייעין אותו הוי טפי מפותחין:
Alternative text: According to those texts that say "if one comes to contaminate himself, they open for him", we must say that "they help him" is more than [just] opening.
104b----------------------------------------104b
TOSFOS DH Niskaven Lichtov Ches v'Chasav Shnei Zayinin
תוספות ד"ה נתכוין לכתוב ח' וכתב שני זיינין
(SUMMARY: Tosfos explains why the Mishnah discusses this case.)
וא''ת מאי איריא נתכוין .. לכתוב ח' דלא נעשית מחשבתו אפילו נתכוין לכתוב ז' אחד וכתב שני זיינין פטור כמו נתכוין לזרוק ב' וזרק ד' (לעיל דף עג.)
Question #1: Why do we discuss when he intended to write Ches, and his intent was not fulfilled? Even if he intended to write one Zayin, and he wrote two Zayinin, he is exempt, like one who intended to throw two [Amos] and he threw four (above, 73a)!
וכן קשה אברייתא דמייתי בגמרא נתכוין לכתוב אות אחת ועלו בידו שתים חייב אמאי חייב מ''ש מנתכוין לזרוק שתים וזרק ד'
Question #2: Similarly, this is difficult for the Beraisa brought in the Gemara. If he intended to write one letter, and he wrote two, he is liable. Why is he liable? Why is this unlike one who intended to throw two and he threw four?!
וי''ל דמיירי כגון שהיה צריך לכתוב שתי אותיות איזה שתי אותיות שיהיו דהשתא נתכוון לדבר איסור וגם נעשית מחשבתו ואפילו הכי פטור כדמפרש בגמ' משום דבעי זיוני
Answer: We discuss when he needed to write two letters, and they could be any two letters. Now, he intended for an Isur (for which one is liable), and his intent was fulfilled, and even so he is exempt, like the Gemara explains, because [the letter] needs crowns.
וא''ת מאי איריא נתכוין לכתוב חי''ת אפי' נתכוון לכתוב שני זיינין וכתב בלא זיון פטור
Question #1: Why do we discuss when he intended to write Ches? Even if he intended to write two Zayinin, and he wrote without crowns, he is exempt!
וי''ל דנקט נתכוין לכתוב ח' לרבותא דדוקא כתב שני זיינין דבעי זיון פטור אבל כתב שתי אותיות אחרות דלא בעו זיון חייב ואע''ג דהשתא מיהא לאחת הוא דמתכוין
Answer: We discuss when he needed to write Ches for a bigger Chidush. Only when he wrote two Zayinin, which need crowns, he is exempt, but if he wrote other letters, which do not need crowns, he is liable, even though now [at the time he wrote the two letters] he intends for one (of the two letters he wanted to write).
TOSFOS DH Shichur
תוספות ד"ה שיחור
(SUMMARY: Tosfos rejects Rashi's Perush.)
פירש רש''י איידרמנ''ט
Explanation #1 (Rashi): This is vitriol.
ואין נראה דאמאי הוה קרי ליה רבי חייא בל''א ולא נקט ליה בלשון מתני'
Rebuttal: [If so] why did R. Chiya call it something else, and not adopt the wording of our Mishnah?!
TOSFOS DH Ben Stada
תוספות ד"ה בן סטדא
(SUMMARY: Tosfos says that this is the same Ben Stada mentioned elsewhere.)
אור''ת דהא בן סטדא דאמרינן הכא דהוה בימי פפוס בן יהודה דהוה בימי רבי עקיבא כדמוכח בפרק בתרא דברכות (דף סא:)
Explanation (R. Tam): Ben Stada that it says here was in the days of Papus ben Yehudah, who was in the days of R. Akiva, like is proven in Brachos (61b. The original, uncensored text of Tosfos proves that Ben Stada is not "Oso ha'Ish", who was a Talmid of R. Yehoshua ben Perachya, who was long before R. Akiva.)
TOSFOS DH Amar Rav Chisda d'Lo k'R. Yehudah
תוספות ד"ה אמר רב חסדא דלא כר' יהודה
(SUMMARY: Tosfos resolves Rav Acha with the Gemara in Gitin.)
וא''ת רב אחא ברבי יעקב דקאמר אההיא דקאמר רב חסדא בפ' שני דגיטין (דף כ.) גט שכתבו שלא לשמה והעביר עליו קולמוס לשמה באנו למחלוקת ר' יהודה ורבנן דתניא נתכוין לכתוב כו'
Question: [This is difficult for] Rav Acha b'Ribi Yakov! Regarding Rav Chisda's teaching (Gitin 20a) that if a Get was not written Lishmah, and one passes a quill over [the letters] with intent Lishmah, R. Yehudah and Chachamim argue about this, for a Beraisa teaches [that if a scribe was writing a Sefer Torah, and he thought that he needs to write 'Yehudah', and he mistakenly omitted the 'Dalet', and then realized that he needed to write Hash-m's name, R. Yehudah says that he passes the quill over the letters, and is Mekadesh the name. Chachamim say, this is not an ideal writing of Hash-m's name]...
ודחי רב אחא בר יעקב דלמא לא היא ע''כ לא קאמרי התם גבי תורה אלא משום זה אלי ואנוהו אבל גבי גט מודו
Rav Acha b'Ribi Yakov rejected [Rav Chisda's teaching]. Perhaps there [Rabanan disqualify] only regarding a [Sefer] Torah, due to "Zeh Keli v'Anvehu" (one must beautify Mitzvos), but regarding a Get, they agree [that it helps];
א''כ מתני' דהכא כמאן אתיא
Summation of question: [According to Rav Acha's rejection], like whom is our Mishnah (which exempts one who writes on top of letters that were already written)?
וי''ל דדוקא בגט שהיה כתוב שלא לשמה הוי כתב עליון כתב לכולי עלמא שהאחרון מתקן יותר מן הראשון שעושהו לשמה
Answer: Only regarding a Get that was written Lo Lishmah, all agree that the top writing is considered writing, for the latter writing fixes more than the first, for it makes it Lishmah;
אבל כשאין כתב העליון מתקן כלום לכ''ע לא הוי כתב ובהכי מיירי מתני' ואתיא ככ''ע
However, when the latter writing does not fix anything, all agree that it is not writing. Our Mishnah discusses this, and it is like everyone;
ורב חסדא דקאמר הכא דמתני' אתיא דלא כר''י לטעמיה דקאמר התם גבי גט באנו למחלוקת ר''י ורבנן
Rav Chisda, who says here that our Mishnah is unlike R. Yehudah, holds like he taught there that R. Yehudah and Chachamim argue about a Get;
ומשמע ליה דמתני' דהכא בכל ענין איירי אפי' כשמתקן בכתב האחרון
He understands that our Mishnah here discusses in every case, even when the latter writing fixes;
אבל לרב אחא בר יעקב ע''כ מתני' לא איירי בכל ענין דבגט לא מצי איירי
However, according to Rav Acha bar Yakov, you are forced to say that our Mishnah does not discuss in every case. It cannot discuss a Get.
TOSFOS DH Hasam Mechusar Ma'aseh
תוספות ד"ה התם מחוסר מעשה
(SUMMARY: Tosfos distinguishes this from roasting in two places.)
בפרק כל המנחות באות מצה (מנחוח דף נז.) בהניח בשר על גבי גחלים ונצלה בו כגרוגרת בשני מקומות איכא מאן דמחייב ואיכא מאן דפטר
Reference: In Menachos (57a), regarding one who put meat on coals and k'Grogeres was roasted in two places, one opinion obligates, and one opinion exempts;
מאן דמחייב סבר דלא דמי לכתב על שני כותלי הבית שאין מזיק שם חסרון קריבה כמו כאן:
The one who obligates holds that this is unlike writing on two walls of the house, for there, there is no Chisaron (shortcoming, that they need to be) brought close to each other, like (the way this is a Chisaron) here.