שבת דף קד: א
הכותב באופנים דלהלן מה דינו?
הכותב על בשרו בדיו | המסרט על בשרו בעט ברזל או בקוץ | |
לר' אליעזר | חייב | חייב |
לחכמים | חייב | פטור - דאין עושין כן אלא השוטים |
הכותב באופנים דלהלן מה דינו?
כתב אות אחת סמוך לכתב | כתב על גבי כתב | |
לתנא דמתניתין | פטור [1] | פטור |
לתנאים אחרים | לר' אליעזר: חייב | לר' יהודה: חייב |
מה הדין בכתב על גבי כתב באופנים דלהלן? [תוד"ה אמר].
כשהכתב העליון מתקן יותר מהתחתון | כשאין הכתב העליון מתקן כלום | |
לרב חסדא | למתניתין דהכא: לא הוי כתב ופטור לר' יהודה: הוי כתב וחייב |
לא הוי כתב ופטור לכו"ע |
לרב אחא ב"י | הוי כתב וחייב לכו"ע | לא הוי כתב ופטור לכו"ע |
נתכוון לכתוב ח' וכתב ב' זיינין, מה הדין? [תוד"ה נתכוון].
כשעדיין צריכות תיוג | כשאין צריכות תיוג | |
כשצריך לכתוב ב' אותיות איזה שיהיו | פטור [2] | חייב [3] |
כשנתכוון לכתוב אחת | פטור [4] |
-------------------------------------------------
[1] אכן אמר רב אשי, שאם ע"י שכתב אות זו השלים את הספר כולו - חייב.
[2] דעדיין לא השלים את כתיבתן, ובאופן זה מיירי מתניתין שפטרה.
[3] ביארו התוס', דכיון שכן נתכוון לדבר איסור - וגם עשה איסור, לכן חייב.
[4] דלא גרע מנתכוון לזרוק רק ב' אמות (כגון כאן שנתכוון לכתוב רק אות אחת), וזרק ד' אמות (וכגון כאן שעלו בידו ב' אותיות), שפטור.
-------------------------------------------------