1)

THE DISTINCTIONS OF ATONEMENT (Yerushalmi Halachah 1 Daf 49a)

שאל רב מתיא בן חרש את רבי אלעזר בן עזריה בישיבה אמר לו שמעתה ארבעה חלוקי כפרה שהיה רבי ישמעאל דורש

(a)

Question (R. Masya ben Charash, to R. Elazar ben Azaryah in Yeshivah): Did you hear the four distinctions of atonement that R. Yishmael used to expound?

אמר לו שלשה הן חוץ מן התשובה.

(b)

Answer (R. Elazar ben Azaryah): There are three, not including Teshuvah;

כתוב אחד אומר שובו בנים שובבים ארפא משובותיכם וכתוב אחד אומר כי ביום הזה יכפר עליכם לטהר אתכם וגו' וכתוב אחד אומר ופקדתי בשבט פשעם ובנגעים עונם וכתוב אחד אומר אם יכופר העון הזה לכם עד תמותון וגו'.

1.

One verse says "Shuvu Vanim Shovavim Erpa Meshuvoseichem", and one verse says "Ki va'Yom ha'Zeh Yechaper Aleichem Letaher Eschem", and one verse says "u'Fakadti v'Shevet Pish'am uv'Nega'im Avonam", and one verse says "Im Yechuper ha'Avon ha'Zeh Lachem Ad Temusun..."

כיצד העובר על מצות עשה ושב מיד אינו זז ממקומו עד שימחול לו הקב"ה ועליו הוא אומר שובו בנים שובבים ארפא משובותיכם.

2.

How [do we resolve these]? If one transgressed a Mitzvas Aseh and repented, he does not move from there until Hash-m pardons him (i.e. pardon comes immediately). It says about him "Shuvu Vanim Shovavim Erpa Meshuvoseichem";

העובר על מצות בלא תעשה התשובה תולה ויום הכיפורים מכפר ועליו הוא אומר כי ביום הזה יכפר עליכם וגו'.

3.

If one transgressed a Mitzvas Lo Sa'aseh and repented, Teshuvah suspends (punishment), and Yom Kipur atones). It says about him "Ki va'Yom ha'Zeh Yechaper Aleichem";

העובר על הכריתות ומיתות בית דין במזיד התשובה ויום הכיפורים מכפרין מחצה והייסורין מכפרין מחצה ועליו הוא אומר ופקדתי בשבט פשעם וגו'

4.

If one transgressed Kerisus and Misos Beis Din b'Mezid, Teshuvah and Yom Kipur atone half, and afflictions atone half. It says about him "u'Fakadti v'Shevet Pish'am..."

אבל מי שנתחלל בו שם שמים אין כח (עמוד ב) בתשובה לתלות ולא יום הכיפורים לכפר ולא הייסורים למרק אלא התשובה ויום הכיפורים מכפרין שליש וייסורין שליש ומיתה ממרקת שליש ועליו הוא אומר אם יכופר העון הזה לכם עד תמותון הא למדנו שהמיתה ממרקת.

5.

However, if Chilul Shem Shamayim came through a person, Teshuvah does not have power to suspend, and Yom Kipur cannot atone, and afflictions cannot cleanse. Rather, Teshuvah and Yom Kipur atone a third, and afflictions atone a third, and death finishes [the remaining] third. It says about him "Im Yechuper ha'Avon ha'Zeh Lachem Ad Temusun..." We learn that death finishes.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF