1)

THE ATONEMENT OF YOM KIPUR (Yerushalmi Halachah 1 Daf 49b)

אמר רבי יוחנן זו דברי רבי אלעזר בן עזריה ורבי ישמעאל ורבי עקיבה אבל דברי חכמי' שעיר המשתלח מכפר.

(a)

(R. Yochanan): This is the opinion of R. Elazar ben Azaryah, R. Yishmael and R. Akiva. However, Chachamim say that the Se'ir ha'Mishtale'ach atones.

כיצד הוא מכפר

(b)

Question: How does [Yom Kipur] atone?

רבי זעירא אמר כל שהוא כל שהוא רבי חנינה אמר בסוף מה מפקה מביניהון מת מיד על דעתיה דרבי זעירא כבר כפר על דעתיה דרבי חנינה לא כיפר.

(c)

Answer (R. Zeirah): Every tiny amount [of the day] atones a tiny amount.

אמר רבי חנינא מתניתא מסייעה לרבי זעירה חומר בשעיר מה שאין כן ביום הכיפורים וביום הכיפורים מה שאין כן בשעיר שיום הכיפורים מכפר בלא שעיר ושעיר אינו מכפר בלא יום הכיפורים

(d)

Support (R. Chaninah - Beraisa): There is a stringency of the Se'ir [ha'Mishtale'ach] not found in Yom Kipur, and a stringency of Yom Kipur not found in the Se'ir. Yom Kipur [has a stringency - it] atones without the Se'ir, but the Se'ir does not atone without Yom Kipur;

חומר בשעיר שהשעיר מכפר מיד ויום הכיפורים משתחשך.

1.

There is a stringency of the Se'ir - it atones immediately, and Yom Kipur from when it gets dark [at the end of the day].

אמר רבי הונא איתתבת קומי רבי ירמיה ואמר תיפתר שהיה בדעתן להביא שעיר אחר ולא הביאו.

(e)

Rav Huna: I asked R. Yirmeyah [why Yom Kipur atones only from when it gets dark. When there is no Se'ir, it atones in place of the Se'ir!] He answered that we discuss when [the Mikdash stands and the Se'ir became Pasul, and] they intended to bring another Se'ir. (At a time of Churban, Yom Kipur atones when the Se'ir would be brought.)

אמר רבי יוסה בן יוסה ואין הקדוש ברוך הוא רואה את הנולד ויכפר מיד.

(f)

Objection (R. Yosah ben Yosah): Does Hash-m not see the future [that they will not bring another?! The day] should atone immediately!

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF