סנהדרין דף ל"א ע"א

לר' שמעון בן אלעזר, באופנים דלהלן האם העדות כשרה?

כת אומרת מנה וכת מאתים עד אחד אומר מנה ואחד מאתים
אליבא דבית שמאי כשרה פסולה [1]
אליבא דבית הלל כשרה כשרה

בעל דין שאמרו לו כדלהלן, ולבסוף הביא ראיה או עדים, האם מועיל לו?

הבא כל ראיותך תוך ל', והביא לאחר ל' אמר אין לי עדים וראיה, ולבסוף הביא ראה שמתחייב בדין, והביא עדים מוכנים או ראיה מוכנת
לרבנן אינו כלום אינו כלום אינו כלום
לרשב"ג מועיל לו מועיל לו אינו כלום

סנהדרין דף ל"א ע"ב

מתי צריך להודיע את הטעם למה דנו אותו כך, ומתי לא? [תד"ה ואם].

כששאל מה הטעם כשלא שאל מה הטעם
כשנתעצמו בדין וכפה אחד את חבירו לדון פה צריך להודיעו

לתוס': לא צריך להודיעו

ליש לדחות: צריך להודיעו

כשלא נתעצמו

לתוס': לא צריך להודיעו

ליש לדחות: צריך להודיעו

לא צריך להודיעו

-------------------------------------------------

[1] והקשו בתוס' בד"ה שבית, דכיון דס"ל הכא שפסול משום שאחד מן העדים שקרן ונחלקה העדות, א"כ בשני כיתי עדים ג"כ יש לפסול, ואין לנו לומר להוציא לפחות מנה בגלל שכת אחת כשרה ונכלל בכלל מאתים מנה, דהא הוי לכאורה כמו ארבעה עדים שנמצא אחד מהם קרוב או פסול שבטלה כל העדות. ותי' ארבעה תירוצים עיי"ש.

עוד חומר לימוד על הדף