1)

YARAV'AM CAUSED YISRAEL TO SERVE IDOLATRY [line 1]

(דף קב,א) ואף אחיה השילוני טעה וחתם
(a)

Also Achiyah ha'Shiloni mistakenly believed that Yarav'am was just testing them, and signed (approval):

דהא יהוא צדיקא רבה הוה שנאמר (מלכים ב י) ויאמר ה' אל יהוא יען אשר הטיבות לעשות הישר בעיני ככל אשר בלבבי עשית לבית אחאב בני רביעים ישבו לך על כסא ישראל
1.

"...Yehu... Hetivosa La'asos ha'Yashar b'Einai...(Yehu did Hash-m's will)."

וכתיב (מלכים ב י) ויהוא לא שמר ללכת בתורת ה' אלהי ישראל בכל לבבו לא סר מעל חטאת ירבעם אשר החטיא את ישראל מאי גרמא ליה
2.

Question: "V'Yehu... Lo Sar me'Al Chata'os Yarav'am." Why did he sin?

אמר אביי ברית כרותה לשפתים שנאמר (מלכים ב י) אחאב עבד הבעל מעט יהוא יעבדנו הרבה
3.

Answer #1 (Abaye): It is because one's words are fulfilled. He had said "Achav Avad Es ha'Ba'al Me'at Yehu Ya'avdenu Harbeh" (even though he said this only in order to kill the worshippers of Ba'al)!

רבא אמר חותמו של אחיה השילוני ראה וטעה
4.

Answer #2 (Rava): He saw Achiyah ha'Shiloni's signature (approving of Yarav'am).

דכתיב (הושע ה) ושחטה שטים העמיקו ואני מוסר לכולם אמר רבי יוחנן אמר הקב"ה הם העמיקו משלי אני אמרתי כל שאינו עולה לרגל עובר בעשה והם אמרו כל העולה לרגל ידקר בחרב
(b)

(R. Yochanan): "V'Shachata Setim Hemiku va'Ani Musar l'Chulam" - the straying idolaters went deeper (were more stringent) than I. One who does not come to the Mikdash on the festivals transgresses an Aseh. They would kill one who did not come to the idolatrous festivals!

(מלכים א יא) ויהי בעת ההיא וירבעם יצא מירושלם וימצא אותו אחיה השילוני הנביא בדרך והוא מתכסה בשלמה חדשה תנא משום רבי יוסי עת היא מזומנת לפורענות
(c)

(R. Yosi): "V'Yarav'am Yatza mi'Yerushalayim va'Yimtza Oso Achiyah ha'Shiloni..." - it was a time destined for punishments.

(ירמיהו נא) בעת פקודתם יאבדו תנא משום רבי יוסי עת מזומנת לפורענות (ישעיהו מט) בעת רצון עניתיך תנא משום ר' יוסי עת מזומנת לטובה (שמות לב) וביום פקדי ופקדתי עליהם חטאתם תנא משום רבי יוסי עת היא מזומנת לפורענות (בראשית לח) ויהי בעת ההיא וירד יהודה מאת אחיו תנא משום ר' יוסי עת מזומנת לפורענות
1.

(R. Yosi): Also the following were times destined for punishments - "b'Es Pekudasam Yovedu" (idolatry will cause the Churban and (ensuing) Galus, on the ninth of Av), "uv'Yom Pokdi u'Fokadti Aleihem Chatasam" (every punishment of Yisrael will include punishment for the Egel), "ba'Es ha'Hi va'Yered Yehudah" (his first two sons died, and Tamar was sentenced to die).

[[(ישעיהו מט) בעת רצון עניתיך תנא משום ר' יוסי עת מזומנת לטובה]]
2.

(R. Yosi): A time destined for good is "b'Es Ratzon Anisicha."

(מלכים א יב) וילך רחבעם שכם כי שכם בא כל ישראל להמליך אותו תנא משום ר' יוסי מקום מזומן לפורענות
3.

(R. Yosi): "Va'Yelech Rechav'am Shechem Ki Shechem Ba Chol Yisrael Lehamlich Oso" - a place destined for punishments (the 10 tribes split off);

בשכם עינו את דינה בשכם מכרו אחיו את יוסף בשכם נחלקה מלכות בית דוד
i.

Shechem was a place destined for punishments. Dinah was raped there, Yosef's brothers sold him there, and the kingdom of Beis David split there.

(מלכים א יא) וירבעם יצא מירושלים אמר ר' חנינא בר פפא שיצא מפיתקה של ירושלים
(d)

(R. Chanina bar Papa): "V'Yarav'am Yotza mi'Yerushalayim" - he ceased to be a constituent of Yerushalayim (and Avodas Hash-m).

(מלכים א יא) וימצא אותו אחיה השילוני הנביא בדרך והוא מתכסה בשלמה חדשה ושניהם לבדם בשדה מאי בשלמה חדשה
(e)

Question: What do we learn from "...Miskaseh b'Salmah Chadashah"?

אמר רב נחמן כשלמה חדשה מה שלמה חדשה אין בה שום דופי אף תורתו של ירבעם לא היה בה שום דופי
(f)

Answer #1 (Rav Nachman): Just like there is no defect in a new garment, there was no defect in Yarav'am's Torah.

ד"א שלמה חדשה שחידשו דברים שלא שמעה אזן מעולם
(g)

Answer #2: Achiyah and Yarav'am said Chidushei Torah that no one had ever heard.

מאי ושניהם לבדם בשדה
(h)

Question: What do we learn from "u'Shneihem Levadam ba'Sadeh"?

אמר רב יהודה אמר רב שכל תלמידי חכמים דומין לפניהם כעשבי השדה
(i)

Answer #1 (Rav Yehudah): Compared to them, all other Chachamim were (insignificant) like grass of the field.

ואיכא דאמר שכל טעמי תורה מגולין להם כשדה
(j)

Answer #2: The reasons for all the Mitzvos were exposed to them like a field.

(מיכה א) לכן תתני שלוחים על מורשת גת בתי אכזיב לאכזב למלכי ישראל אמר ר' חנינא בר פפא יצאה בת קול ואמרה להן מי שהרג את הפלשתי והוריש אתכם גת תתנו שילוחים לבניו
(k)

(R. Chanina bar Papa): "Titni Shiluchim Al Moreshes Gas..." - when Yisrael made Yarav'am king, a Bas Kol announced 'you send away the descendants of the one (David) who killed the Plishti (Galyus) and bequeathed to you the city of Gas (and you pick new kings)'

בתי אכזיב לאכזב למלכי ישראל
1.

"Batei Achziv l'Achzav l'Malchei Yisrael" - because you were disloyal to Beis David, you will fall to Nochrim, who are steeped in deceit.

אמר רב חיננא בר פפא כל הנהנה מן העולם הזה בלא ברכה כאילו גוזל להקב"ה וכנסת ישראל שנאמר (משלי כח) גוזל אביו ואמו ואומר אין פושע חבר הוא לאיש משחית
(l)

(R. Chanina bar Papa): Anyone who benefits from this world without blessing, it is as if he steals from Hash-m and the congregation of Yisrael - "Gozel Aviv v'Imo..."

ואין אביו אלא הקב"ה שנאמר (דברים לב) הלא הוא אביך קנך ואין אמו אלא כנסת ישראל שנאמר (משלי א) שמע בני מוסר אביך ואל תטוש תורת אמך
1.

"Aviv" refers to Hash-m. "Imo" refers to the congregation of Yisrael.

מאי חבר הוא לאיש משחית
(m)

Question: What does it mean "Chaver Hu l'Ish Mashchis"?

חבר הוא לירבעם בן נבט שהשחית ישראל לאביהם שבשמים
(n)

Answer: He is a colleague of Yarav'am, who Hishchis (corrupted) Yisrael's devotion to Hash-m.

(מלכים ב יז) וידח ירבעם <בן נבט> את ישראל מאחרי ה' והחטיאם חטאה גדולה אמר רבי חנין כשתי מקלות המתיזות זו את זו
(o)

(R. Chanin): "Va'Yadach Yarav'am Es Yisrael me'Acharei Hash-m" - like a stick used to hit another stick and cast it afar.

(דברים א) ודי זהב אמרו דבי ר' ינאי אמר משה לפני הקב"ה רבונו של עולם בשביל כסף וזהב שהשפעת להן לישראל עד שיאמרו דיי גרם להם לעשות להם אלהי זהב
(p)

(D'Vei R. Yanai): "V'Di Zahav" - Moshe said to Hash-m 'You bestowed gold and silver to Yisrael until they said 'Dai (enough)'! This caused them to make idols of gold.'

משל אין ארי דורס ונוהם מתוך קופה של תבן אלא מתוך קופה של בשר
1.

A parable explains this. A lion does not roar when it has a box of straw, only when it has a box of meat.

אמר ר' אושעיא עד ירבעם היו ישראל יונקים מעגל אחד מכאן ואילך משנים ושלשה עגלים
(q)

(R. Oshaya): Before Yarav'am, Yisrael nursed one calf (they were punished for serving the golden calf). He added two more, and now Yisrael are punished for three.

אמר ר' יצחק אין לך כל פורענות ופורענות שבאה לעולם שאין בה אחד מעשרים וארבעה בהכרע ליטרא של עגל הראשון שנאמר (שמות לב) וביום פקדי ופקדתי עליהם חטאתם
(r)

(R. Yitzchak): "Uv'Yom Pokdi u'Fokadti..." - every punishment that comes to the world includes a small amount of punishment for the first Egel.

אמר רבי חנינא לאחר עשרים וארבעה דורות נגבה פסוק זה שנאמר (יחזקאל ט) ויקרא באזני קול גדול לאמר קרבו פקדות העיר ואיש כלי משחתו בידו
(s)

(R. Chanina): No, the punishment was completed 24 generations later (with the Churban in the days of Tzidkiyahu) - "Korvu Pekudos ha'Ir."

2)

THE THREE KINGS [line 3 from end]

(מלכים א יג) אחר הדבר הזה לא שב ירבעם מדרכו הרעה מאי אחר
(a)

Question: "Achar ha'Davar ha'Zeh Lo Shav Yarav'am." What happened before?

אמר רבי אבא אחר שתפשו הקב"ה לירבעם בבגדו ואמר לו חזור בך ואני ואתה ובן ישי נטייל בגן עדן
(b)

Answer (R. Aba): Hash-m grabbed him by his garment and said 'repent, and I, you and David will walk together in Gan Eden';

אמר לו מי בראש
1.

Yarav'am: Who will be in front (I or David)?

בן ישי בראש
2.

Hash-m: David will be in front.

אי הכי לא בעינא
3.

Yarav'am: If so, I am not interested.

ר' אבהו הוה רגיל דהוה קא דריש בשלשה מלכים חלש קביל עליה דלא דריש
(c)

R. Avahu was expounding about the three kings (without a share in the world to come). He fell sick. He resolved not to expound about them.

102b----------------------------------------102b
כיון (דף קב,ב) דאיתפח הדר קא דריש
(d)

He recovered, and resumed expounding about them.

אמרי לא קבילת עלך דלא דרשת בהו
1.

His Talmidim: Didn't you resolve not to expound about them?

אמר אינהו מי הדרו בהו דאנא אהדר בי
2.

R. Avahu: They did not cease their evil. Should I cease expounding about them?!

רב אשי אוקי אשלשה מלכים אמר למחר נפתח בחברין אתא מנשה איתחזי ליה בחלמיה
(e)

Rav Ashi finished teaching. He was up to the three kings. He deridingly said 'tomorrow we will discuss our colleagues.' Menasheh came to him in a dream.

אמר חברך וחבירי דאבוך קרית לן מהיכא בעית למישרא המוציא
1.

Menasheh: Do you consider us the colleagues of you and your father?! From where should one slice bread (after the blessing)?

אמר ליה לא ידענא
2.

Rav Ashi: I do not know.

א"ל מהיכא דבעית למישרא המוציא לא גמירת וחברך קרית לן
3.

Menasheh: You do not know where to slice bread, and you call us your colleagues?!

א"ל אגמריה לי ולמחר דרישנא ליה משמך בפירקא
4.

Rav Ashi: Teach me, and tomorrow I will teach the law in your name.

א"ל מהיכא דקרים בישולא
5.

Menasheh: We cut from where it first forms a crust .

א"ל מאחר דחכימתו כולי האי מאי טעמא קא פלחיתו <לעבודת כוכבים> {לעבודה זרה}
6.

Rav Ashi: Since you were such Chachamim, why did you serve idolatry? (Perhaps Menasheh became a Chacham on his last 33 years, when he did Teshuvah! Perhaps Rav Ashi asked about the other kings, who never repented, for Menasheh implied that also they were greater than Rav Ashi.)

א"ל אי הות התם הות נקיטנא בשיפולי גלימא ורהטת אבתראי
7.

Menasheh: (There was a tremendous Yetzer ha'Ra for it.) Had you lived in my days, you would have picked up the bottom of your garment to enable you to run quickly to serve!

3)

ACHAV [line 14]

למחר אמר להו לרבנן נפתח ברבוותא
(a)

The next day, Rav Ashi said 'we will expound about our teachers:

אחאב אח לשמים אב <לעבודת כוכבים> {לעבודה זרה}
1.

Achav was an Ach to Shamayim, and an Av (father) of idolatry;

אח לשמים דכתיב (משלי יז) אח לצרה יולד
i.

Version #1 (Rashi): He was an Ach (pain) to Shamayim - "Ach l'Tzarah Yivaled"

[[אח לשמים דכתיב (משלי יז) אח לצרה יולד ]]
ii.

Version #2 (Maharsha): When he was Ach (in pain), he turned to Shamayim - "Ach l'Tzarah Yivaled";

[[אח לשמים דכתיב (משלי יז) אח לצרה יולד ]]
iii.

Version #3: He was an Ach (brother) to Shamayim (Iyun Yakov - Chachamim benefited from his property; ha'Rif - he honored the Torah) - "Ach l'Tzarah Yivaled."

אב <לעבודת כוכבים> {לעבודה זרה} דכתיב (תהילים קג) כרחם אב על בנים
2.

"K'Rachem Av Al Banim" - he loved idolatry as a father loves his children.

(מלכים א טז) ויהי הנקל לכתו בחטאת ירבעם בן נבט אמר ר' יוחנן קלות שעשה אחאב כחמורות שעשה ירבעם
(b)

(R. Yochanan): "Ha'Nakel Lechto b'Chata'os Yarav'am" - Achav's lightest transgressions were like Yarav'am's most severe ones;

ומפני מה תלה הכתוב בירבעם מפני שהוא היה תחילה לקלקלה
1.

The Torah attributes sins (of other wicked kings) to Yarav'am, because was the initiator.

(הושע יב) גם מזבחותם כגלים על תלמי שדי א"ר יוחנן אין לך כל תלם ותלם בא"י שלא העמיד עליו אחאב <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} והשתחוה לה
(c)

(R. Yochanan): "Mizbechosam k'Galim Al Talmei Sadai" - in every furrow in Eretz Yisrael, Achav erected an idol and bowed to it.

ומנא לן דלא אתי לעלמא דאתי
(d)

Question: What is the source that he has no share in the world to come?

דכתיב (מלכים א כא) והכרתי לאחאב משתין בקיר ועצור ועזוב בישראל עצור בעוה"ז ועזוב לעוה"ב
(e)

Answer: "V'Hichrati l'Achav... v'Atzur" - in this world, "v'Azuv" in the world to come.

א"ר יוחנן מפני מה זכה עמרי למלכות מפני שהוסיף כרך אחד בארץ ישראל שנאמר (מלכים א טז) ויקן את ההר שמרון מאת שמר בככרים כסף ויבן את ההר ויקרא [את] שם העיר אשר בנה על שם שמר אדני ההר שמרון
(f)

(R. Yochanan): Omri merited to be king because he added a city to Yisrael - "va'Yiken Es ha'Har... va'Yiven Es ha'Har."

א"ר יוחנן מפני מה זכה אחאב למלכות כ"ב שנה מפני שכיבד את התורה שניתנה בכ"ב אותיות
(g)

(R. Yochanan): Achav merited to be king for 22 years because he honored the Torah, which is written with 22 letters;

שנאמר (מלכים א כ) וישלח מלאכים אל אחאב מלך ישראל העירה ויאמר לו כה אמר בן הדד כספך וזהבך לי הוא ונשיך ובניך הטובים לי הם כי אם כעת מחר אשלח את עבדי אליך וחפשו את ביתך ואת בתי עבדיך והיה כל מחמד עיניך ישימו בידם ולקחו ויאמר למלאכי בן הדד אמרו לאדוני המלך כל אשר שלחת <לעבדך> [אל עבדך] בראשונה אעשה והדבר הזה לא אוכל לעשות
1.

"Omar Ben Hadad Kaspecha u'Zhavcha Li Hu v'Nashecha u'Vanecha... Kol Machmad Einecha Yasimu v'Yadam v'Lokachu." Achav conceded to "Kol Asher Shilachta... veha'Davar ha'Zeh Lo Uchal La'asos."

מאי מחמד עיניך לאו ס"ת
2.

Suggestion: "Machmad Einecha", the only thing Achav that would not relinquish, refers to the Sefer Torah.

דילמא <עבודת כוכבים> {עבודה זרה}
3.

Question: Perhaps it refers to idolatry!

לא ס"ד דכתיב (מלכים א כ) ויאמרו אליו כל הזקנים וכל העם <לא תאבה ולא תשמע> [אל תשמע ואל תאבה]
4.

Rejection: "Va'Yomru Elav Kol ha'Zekenim v'Chol ha'Am Al Tishma." (Zekenim would not insist on keeping idolatry.)

ודילמא סבי דבהתא הוו
5.

Question: Perhaps Zekenim does not refer to Chachamim, rather, to old wicked people!

מי לא כתיב (שמואל ב יז) ויישר הדבר בעיני אבשלום <והזקנים> [ובעיני כל זקני ישראל] ואמר רב יוסף סבי דבהתא
i.

(Rav Yosef): "Va'Yishar ha'Davar (to seek to kill David immediately) b'Einei Avshalom uv'Einei Kol Ziknei Yisrael" - these Zekenim were wicked old people.

התם לא כתיב וכל העם הכא כתיב וכל העם דאי אפשר דלא הוו בהון צדיקי וכתיב (מלכים א יט) והשארתי בישראל שבעת אלפים כל הברכים אשר לא כרעו לבעל וכל הפה אשר לא נשק לו
6.

Answer: Here it says "v'Chol ha'Am" (also wanted to keep Machmad Einecha). There were some Tzadikim among them - "v'Hish'arti v'Yisrael Shiv'as Alafim... Asher Lo Kor'u la'Ba'al."

אמר ר"נ אחאב שקול היה שנאמר (מלכים א כב) ויאמר ה' מי יפתה את אחאב ויעל ויפול ברמות גלעד ויאמר זה בכה וזה אומר בכה
(h)

(Rav Nachman): Achav's Mitzvos and sins weighed equally. "Mi Yefateh Es Achav... va'Yomer Zeh b'Cho v'Zeh Omer b'Cho." Hash-m had to find a volunteer to entice him.

מתקיף לה רב יוסף מאן דכתב ביה (מלכים א כא) רק לא היה כאחאב אשר התמכר לעשות הרע בעיני ה' אשר הסתה אותו איזבל אשתו
(i)

Objection (Rav Yosef): It says "Lo Hayah ch'Achav Asher Himacher La'asos ha'Ra... Hesatah Oso Izevel Ishto." You cannot say that his deeds were equal!

ותנינא בכל יום היתה שוקלת שקלי זהב <לעבודת כוכבים> {לעבודה זרה} ואת אמרת שקול היה
1.

(Beraisa): Every day she gave gold to idolatry (Maharsha - as if to redeem him from the idolatry, to which he was sold).

אלא אחאב וותרן בממונו היה ומתוך שההנה תלמידי חכמים מנכסיו כיפרו לו מחצה
(j)

Answer: Achav was easygoing with his money, and Chachamim benefited from his property. This atoned for half his sins.

(מלכים א כב) ויצא הרוח ויעמד לפני ה' ויאמר אני אפתנו ויאמר ה' אליו במה ויאמר אצא והייתי רוח שקר בפי כל נביאיו ויאמר תפתה וגם תוכל צא ועשה כן מאי רוח א"ר יוחנן רוחו של נבות היזרעאלי
(k)

(R. Yochanan): "Va'Yetzei ha'Ru'ach... Ani Afatenu... v'Hayisi Ru'ach Sheker b'Fi Kol Nevi'av..." - the Ru'ach was that of Navos.

מאי צא אמר רבינא צא ממחיצתי שכן כתיב (תהילים קא) דובר שקרים לא יכון לנגד עיני
(l)

(Ravina): "Va'Yomer (Hash-m) Tzei" - Hash-m told him 'leave My Presence.' "Dover Shekarim Lo Yikon l'Neged Einai."

אמר רב פפא היינו דאמרי אינשי דפרע קיניה מחריב ביתיה
1.

(Rav Papa): This is like people say, that one who takes vengeance destroys his own house.

(מלכים א טז) ויעש אחאב את האשרה ויוסף אחאב לעשות להכעיס את ה' אלהי ישראל מכל מלכי ישראל אשר היו לפניו א"ר יוחנן שכתב על דלתות שמרון אחאב כפר באלהי ישראל לפיכך אין לו חלק באלהי ישראל
(m)

(R. Yochanan): "...Va'Yosef Achav La'asos Lehach'is Es Hash-m... mi'Kol Malchei Yisrael" - he wrote on the gates of Shomron 'Achav Kafar b'Elokei Yisrael.' Therefore, he has no share in Hash-m (i.e. the world to come).

(דברי הימים ב כב) ויבקש את אחזיהו וילכדהו והוא מתחבא בשמרון א"ר לוי שהיה קודר אזכרות וכותב <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} תחתיהן
(n)

(R. Levi): "Va'Yvakesh Es Achazyahu va'Yilkeduhu v'Hu Mischabei b'Shomron" - he would erase Hash-m's name from Sifrei Torah, and write the name of idolatry in its place. (He had to hide to do this.)

4)

MENASHEH [line 49]

מנשה שנשה יה ד"א מנשה שהנשי את ישראל לאביהם שבשמים
(a)

He is called Menasheh because Nashah Kah (he forgot Hash-m). Alternatively, he made Yisrael forget Hash-m.

ומנלן דלא אתי לעלמא דאתי
(b)

Question: What is Chachamim's source that he has no share in the world to come?

דכתיב (דברי הימים ב לג) בן שתים עשרה שנה מנשה במלכו וחמשים וחמש שנה מלך בירושלים (מלכים ב כא) ויעש <הרע> [אשרה] <בעיני ה'> כאשר עשה אחאב מלך ישראל מה אחאב אין לו חלק לעוה"ב אף מנשה אין לו חלק לעוה"ב:
(c)

Answer: "...Ka'asher Osah Achav" - just like Achav has no share, also Menasheh.

רבי יהודה אומר מנשה יש לו חלק לעוה"ב שנאמר (דברי הימים ב לג) ויתפלל מנשה אל ה' ויעתר לו וכו':
(d)

(Mishnah - R. Yehudah): Menasheh has a share in the world to come - "va'Yispalel... va'Ye'aser Lo" (Hash-m accepted his prayer).

א"ר יוחנן ושניהם מקרא אחד דרשו שנאמר (ירמיהו טו) ונתתים לזעוה לכל ממלכות הארץ בגלל מנשה בן יחזקיהו
(e)

(R. Yochanan): Chachamim and R. Yehudah expound the same verse - "l'Za'avah l'Chol Mamlachos ha'Aretz Biglal Menasheh":

מר סבר בגלל מנשה שעשה תשובה ואינהו לא עבוד
1.

R. Yehudah holds that the reason they will tremble is because he repented, but they did not;

ומר סבר (דף קג,א) בגלל מנשה דלא עבד תשובה
2.

Chachamim explain that they will suffer because he did not repent, and they were drawn after him.