סנהדרין דף ע"ט ע"א א
נתכוין להרוג לאחד והרג את השני האם חייב?
נתכוין לישראל והרג ישראל אחר | נתכוין לבהמה עכו"ם נפל, והרג בן קיימא ישראל | |
לרבנן | פטור | חייב |
לר' שמעון | פטור [1] | פטור |
הזורק אבן לגו ופגע בישראל והמיתו, מה דינו? [תד"ה וכל].
זרק בסתם | נתכוין לאחר שעומד שם | |
כולם ישראלים | לרבנן: חייב לר' שמעון: פטור |
חייב |
ט' ישראלים ואחד כותי | פטור | פטור |
דף ע"ט ע"ב א
אליבא דהתנאים דלהלן נתכוין להרוג את זה והרג את זה, מה דינו?
אליבא דרבנן | אליבא דר' שמעון | אליבא דרבי | לתנא דבי חזקיה | |
לענין חיוב מיתה | חייב | פטור | פטור | פטור |
לענין חיוב ממון [2] | פטור | מחלוקת [3] | חייב | פטור |
רוצח שלא נגמר דינו שנתערב ברוצחים שנגמר דינם, מה דינם?
אליבא דרבנן | אליבא דר' יהודה | |
לר' אבהו | כולם פטורים | כונסים אותם לכיפה |
לריש לקיש | כולם פטורים | כולם פטורים |
-------------------------------------------------
[1] ולא רק באופן זה, אלא אפי' נתכוין לאחד משנים ולא איכפת לו איזה מהם, או נתכוין לראובן ונמצא שמעון ג"כ פטור, דס"ל לר"ש שאינו חייב עד שיאמר לפלוני אני מתכוין.
[2] מבואר בתד"ה ומפקא, שהמחלוקת לענין דמי הנהרג דוקא, אולם גבי ממון אחר עם הנהרג כגון דמי ולדות וכו', בזה כולם מודים לתנא דבי חזקיה שפטור, מלבד רבי חגא מדרומא.
[3] עי' לעיל בתד"ה וכל, וא"כ אם סבר ר' שמעון כרבי חייב ממון, ואם סבר כתנא דבי חזקיה פטור.
-------------------------------------------------