סנהדרין דף ע"ד ע"א
האנשים דלהלן ששיברו את הכלים, מה דינם?
בכלים של רודף | בכלים של נרדף | בכלים של אחרים | |
רודף ששיבר | --- | פטור | פטור |
נרדף ששיבר | פטור | --- | חייב |
רודף אחר רודף ששיבר | פטור | פטור | פטור |
אמרו לאדם עבוד עכו"ם ואל תהרג, מה דינו?
בצינעה | בפרהסיא | |
לר' אליעזר | יהרג ואל יעבור | יהרג ואל יעבור |
לר' ישמעאל | יעבור ואל יהרג | יהרג ואל יעבור |
אמרו לאדם עבור על מצוה קלה (כדי להעבירו על דת) ואל תהרג, מה דינו?
בצינעה | בפרהסיא | |
בשעת גזירת המלכות | יהרג ואל יעבור | יהרג ואל יעבור |
שלא בשעת גזירת המלכות | יעבור ואל יהרג | יהרג ואל יעבור |
סנהדרין דף ע"ד ע"ב
כיצד היה צבען של מנעלים ורצועותיהן של ישראל ושל עכו"ם? [תד"ה אפילו].
מנעלים | רצועות | |
של ישראל | שחורים [1] | לבנות |
של עכו"ם | שחורים | שחורות |
עכו"ם שאונס אשת ישראל לבוא עליה, האם תהרג ואל תעבור? [תד"ה והא].
כשאינה עושה מעשה - קרקע עולם | באונסה להביאו היא עליה | |
לר"ת [2] | תעבור ואל תהרג | תעבור ואל תהרג |
לר"י | תעבור ואל תהרג | תהרג ואל תעבור |
-------------------------------------------------
[1] והא דאמרינן שאלעזר זעירא שהיה מתאבל על ירושלים היה לובש מסאני אוכמי, ומשמע שם שלא היה מנהג ישראל ללבוש מסאני אוכמי. י"ל דמסאני אוכמי הכוונה על הרצועות, שעשה גם אותם שחורות משום האבלות ולא לבנות. ועי' במהרש"א שביאר מה האבלות בזה. והראיה שהמנעלים של ישראל שחורים הם, דכן אמרינן בביצה שמנעל צריך ביצת הגיר כדי להשחירו.
[2] ס"ל לר"ת שביאת עכו"ם כביאת בהמה, דרחמנא אפקריה לזרעיה, ולכך לא חשוב כאן עבירה של גלוי עריות דאין אוסרה על בעלה. ומה שהוצרכה הגמ' לומר כאן שאסתר קרקע עולם הואי, הוא משום חלול ה', וכלשון הגמ' והא אסתר פרהסיא הואי - והיינו חילול ה', ולא אמרה והא אסתר גילוי עריות הואי, ומשני אמר אביי אסתר קרקע עולם, ועי' תוס' כתובות דף ג' ע"ב ד"ה ולדרוש.