סנהדרין דף ס"ח ע"א א
מה דין כדור ואימוס לענין טומאה וטהרה?
כדור ואימוס שלמים האם מקבלים טומאה? | כדור ואימוס קרועים האם המילוי חוצץ לטבילה? | |
לר' אליעזר | מקבלים טומאה [1] | אינו חוצץ [2] |
לרבנן | אינם מקבלים טומאה | חוצץ |
סנהדרין דף ס"ח ע"ב א
קטן - ודעת אחרת מקנה אותו [3] - האם זוכה מדאורייתא, והאם מזכה לאחרים? [תד"ה קטן].
לזכות לעצמו מדאורייתא | לזכות לאחרים מדאורייתא | |
אליבא דרב אסי בגיטין | זוכה | מזכה |
אליבא דרב חסדא בגיטין | זוכה | אינו מזכה |
[1] פי', נחלקו ר"א ורבנן בכלי קבול העשוי להתמלא האם מקבל טומאה, לר' אליעזר מקבל ולחכמים אינו מקבל.
[2] פי', דבכה"ג שנקרעו (אולם עדיין נשאר להם בית קיבול) ונראה חלל שלהם, שמודים חכמים שמקבל טומאה - וצריך טבילה, מ"מ נחלקו האם צריך להוציא המילוי שלא יחצוץ, שכאן ר"א מיקל וסובר שלא חוצץ וחכמים סוברים שחוצץ.
[3] אולם בלא דעת אחרת מקנה אותו אין לקטן זכייה מדאורייתא כלל אלא רק מדרבנן, ולר"א בב"ב [דף קמ"ז ע"א] ס"ל שאפי' מדרבנן אין זכין לו. אמנם גבי חילול מעשר איכא סברא בגיטין [דף ס"ה ע"א] שכמו שזוכה לעצמו מדאורייתא כיון שמופלא סמוך לאיש דאורייתא, כמו כן זוכה לאחרים מה"ת. ובירושלמי בעירובין פרק חלון משמע שאם יש לו דעת יש לו זכייה מה"ת.