1)

KORBAN PESACH AND MATZOS FOR WOMEN AND SLAVES (Yerushalmi Halachah 1 Daf 58b)

אמר רבי לעזר פסחן של נשים (רשות)[חובה] ודוחין עליו את השבת

(a)

R. Elazar: The Pesach offering of women is obligatory and overrides Shabbos.

ר' יעקב בר אחא בשם רבי אלעזר פסחן (של נשים) ושל עבדים רשות (כל שכן)[ואין] דוחין עליו את השבת

(b)

R' Yaakov bar Acha quoting R. Elazar: The Pesach offering of slaves is optional and does not override Shabbos. (Note: The last two points follow the text of the Korban HaEidah.)

מצתן מה היא

(c)

Query: Are women obligated to eat Matzah [on the first night of Pesach]?

ר' לעזר אמר חובה רבי זעירא אמר (רשות)[מחלוקת] רבי הילא אמר דברי הכל

(d)

Answer: R. Elazar says that it is an obligation; R. Zeira says that it is a dispute (the one who holds that Pesach is an obligation also holds that Matzah is an obligation. The one who holds that the Pesach is optional holds that Matzah is optional). R. Hila said that all agree that Matzah is an obligation.

מתניתא מסייעא לדין ומתניתא מסייעא לדין

(e)

Support: There is a Beraisa like R. Zeira and there is a Beraisa like R. Hila.

מתניתא מסייעא לר' זעירא חזרת מצה ופסח לילה הראשון חובה ושאר כל הימים רשות

(f)

Beraisa like R. Zeira: Bitter herbs, Matzah and Korban Pesach are obligatory on the first night and on the rest of the days they are optional. (Matzah is taught together with Pesach. Therefore, the opinion that says that women are obligated in Pesach will also obligate them in Matzah; but the opinion that says that Pesach is optional for women will say that Matzah is also optional (and this Beraisa refers to the obligation of men only).

מתניתא מסייעא לר' הילא (דברים טז) לא תאכל עליו חמץ שבעת ימים תאכל מצות לחם עני את שהוא בבל תאכל חמץ הרי הוא בקום אכול מצה ונשים הואיל והן בבל תאכל חמץ הרי הן בקום אכול מצה

(g)

Beraisa like R. Hila: The Pasuk states (Devarim 16, 3), "You shall not eat leaven upon it; seven days you shall eat Matzos, poor man's bread" - whoever is prohibited to eat leaven is obligated to eat Matzah. Since women are prohibited to eat leaven, they are obligated to eat Matzah.

והא תנינן כל מצות עשה שהזמן גרמא האנשים חייבין והנשים פטורות

(h)

Question - Mishnah: For any positive time-bound commandment, men are obligated and women are exempt (and Matzah is time-bound as it is only an obligation on Pesach)?!

אמר ר' מנא חומר היא מצות עשה שהיא באה מכח בלא תעשה

(i)

Answer (R. Mana): This is a stringent positive commandment as it comes from the power of a negative one.

ואתיא כמ"ד פסחן של נשים רשות

(j)

This answer follows the opinion that it is optional for women to perform the Korban Pesach.

2)

KORBAN PESACH AND MATZOS FOR WOMEN AND SLAVES (Cont'd) (Yerushalmi Halachah 1 Daf 59a)

[דף נט עמוד א] תני האשה עושה פסח הראשון לעצמה והשני טפילה לאחרים דברי ר"מ

(a)

(Beraisa): R. Meir says - A woman may perform the first Pesach for herself but she is must join others for the second Pesach offering (Pesach Sheni).

ר' יוסה אומר האשה עושה פסח שני לעצמה אפילו בשבת ואין צ"ל הראשון

(b)

R. Yosa says - A woman may perform the second Pesach for herself even on Shabbos, and certainly the first Pesach.

ר"ש בן אלעזר אומר האשה עושה פסח ראשון טפילה לאחרים ואינה עושה פסח שני

(c)

R. Shimon ben Elazar says - A woman may perform the first Pesach by joining others; but she does not perform the second Pesach.

מה טעמא דר"מ (שמות יב) איש שה לבית אבות אם רצו לבית

(d)

Question: What is the reasoning of R. Meir? The Pasuk states (Shemos 12, 3), "Each man, a lamb for a father's house" - "house" implies that women may perform the first Pesach themselves.

מה טעמא דר' יוסי איש שה לבית אבות כ"ש לבית

(e)

Question: What is the reasoning of R. Yosi? "Each man, a lamb for a father's house" and all the more so "for a household". If for an individual the Pesach may be slaughtered, certainly for many people it may be slaughtered.

מ"ט דר' לעזר בי ר"ש איש לא אשה

(f)

Question: What is the reasoning of R. Shimon ben Elazar? The Pasuk states "Ish" - "A man", but not a woman.

מה מקיימין רבנן איש פרט לקטן

(g)

Question: What do Rabbanan learn from the word "Ish"? It excludes a child (who became an adult between the first Pesach and the second Pesach).

א"ר יונה ואפילו כמ"ד פסחים של נשים (רשות)[חובה] שנייא היא שהדבר מסויים שלא יקבע הדבר חובה

(h)

R. Yona: Even according to the opinion that holds that the Pesach of women is obligatory; nevertheless, since the Pesach is performed publicly, people might wrongly begin to assume that women must perform it in their own group separately from men. Therefore, Chachamim required her to always join with her father or her husband.

יתום ששחטו עליו הפיטרופין יאכל ממקום שהוא רוצה

(i)

The Mishnah had taught (87-1(c)): If [two] guardians slaughtered for an orphan, he may eat from whichever he wishes.

מתניתא ביתום קטן אבל ביתום גדול נעשה כממנה עצמו על ב' פסחים כאחת דתני ר' חייה הנמנה על שני פסחים כאחת אוכל מאי זה מהן שנשחט ראשון

(j)

The Mishnah is referring to an orphan who is a minor but an adult orphan is considered as if he designated himself on two Korbanos, as R. Chiya taught over in a Beraisa - One who is designated on two Korbanos Pesach, he eats from the one that was slaughtered first.

א"ר יוסי מתניתא אמרה כן שחט גדי וטלה יאכל מן הראשון

(k)

Support (R. Yosi-Beraisa): (One who ordered his slave to slaughter a Pesach, and the slave slaughtered both a kid and a lamb as he was not sure which animal his master preferred), if he slaughtered a kid and a lamb, he should eat from the first one.

3)

SLAUGHTERING FOR A SLAVE (Yerushalmi Halachah 1 Daf 59a)

עבד של שני שותפין לא יאכל משל שניהם

(a)

The Mishnah had taught (87-1 (d)): A slave owned by two masters may not eat from the Pesach of either master.

ר' יוסה אומר אין רשות לרבו לומר לו אי איפשי שתמנה על הפסח אבל אומרים לו איפשי שתמנה על זה אלא על זה

(b)

R. Yosa says - The master may not say to his slave, "I do not want you to be designated on the Korban Pesach"; but the owner could say, "I do not want you to be designated on this one, ,but rather on that one.

פעמים שהוא נמנה על שלשה פסחים כאחת היך עבידא

(c)

Sometimes a slave of two masters can be designated on three Korbanos. How is that?

עבד של שני שותפין צריך להימנות על הפסח שיחרר אחד מהן חלקו צריך להימנות על פסח אחר שיחררו שניהן צריך להימנות על פסח אחר

(d)

A slave of two masters must be designated on a Pesach. If one master freed his portion of the slave, he must be designated on another Pesach, If both masters freed him, he must again be designated on another Pesach.

שמואל בר אבא בעי עבד מהו שיאכל משלשת'

(e)

Query (Shmuel bar Aba): May he eat from all three Korbanos?

א"ר יוסי אם אומר את עבד לא יאכל משלשתן מעתה לא ימנה על הפסח שמא ימלך רבו וישחררו ונמצא הקדש פסול מעורב בעבודה

(f)

Answer (R. Yosi): If you say that he may not, he should not be designated on an animal, lest his master decide to free him and there will be invalid Hekdesh mixed into the Korban.

ר' יעקב בר אחא א"ר זעירא בעי הרב מהו שיצא בהקדש העבד

(g)

Query (R. Yaakov bar Acha quoting R. Zeira): May the master fulfill his obligation with a Korban that his slave sanctified and brought on his behalf?

ולא מתניתא היא האומר לעבדו צא ושחוט עלי את הפסח

(h)

Suggestion (Mishnah): One who told his slave - go out and slaughter a Pesach for me, it is valid.

מתניתא מדעת רבו מה צריכא ליה שלא מדעת רבו

(i)

Rejection: The Mishnah refers to when it is with the master's knowledge; his query is when it is not.

חציו עבד וחציו בן חורין לא יאכל משל רבו

(j)

The Mishnah had taught: A slave who is half freed may not eat from the Pesach of his current master.

ר' חייה בשם רבי יוחנן מי שחציו עבד וחציו בן חורין קידש אשה אין חוששין לקדושיו ודכוותה גירש אין חוששין לגירושיו

(k)

R. Chiya quoting R. Yochanan: If a slave who is half freed betrothed a woman, it is invalid; similarly, if he divorced, it is invalid.

שמואל אמר חוששין לגירושיו

(l)

Shmuel: One must be concerned that his divorce is valid.

אתיא דשמואל כר' יודה דתנינן תמן גנב מי שחציו עבד וחציו בן חורין ר' יודה מחייב וחכמים פוטרין

(m)

Shmuel follows the opinion of R. Yehuda in the Mishnah - One who is half freed, R. Yehuda says that he is liable for kidnapping (as the Pasuk says "stealing a person from amongst his brothers") and Chachamim say that he is exempt. (Here too, he is considered to be a Jewish brother and his betrothal is therefore valid.)

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF