PESACHIM 47 (30 Av) - Today's study material has been dedicated by Al and Sophie Ziegler of Har Nof, Yerushalayim, in honor of the Yahrzeit of Al's father Bernard B. Ziegler, Binyamin Baruch ben Avraham (and Miryam), which occurs on 30 Menachem Av.

1)

SEPARATING CHALLAH ON YOM TOV ACCORDING TO R. ELIEZER (Cont'd) (Yerushalmi Halachah 3 Daf 21b)

[דף כה עמוד א (עוז והדר)] אמר ליה רבי יושוע [דף כב עמוד א] לא נמצאת כשורף קדשים בי''ט

(a)

Question (R. Yehoshua): Are you not thereby burning Kodshim on Yom Tov (as the Chalah that remains in the oven will burn)?

אמר לו רבי אליעזר מאיליהן הן נשרפין

(b)

Answer (R. Eliezer): It burns by itself (but the owner has done nothing).

אמר לו רבי יושוע לא נמצאת עובר על בל יראה ובל ימצא

(c)

Question (R. Eliezer - according to the text of the Korban Ha'Edah): Is he not transgressing Bal Yera'eh and Bal Yimatzei (when he leaves it to become Chametz)?

אמר לו מוטב לעבור מצוה בלא תעשה שלא באת לפניו ממצוה בלא תעשה שבאת לפניו

(d)

Answer: It is better to transgress a passive negative commandment (when the dough becomes Chametz) than an active negative commandment (of burning Kodshim).

א''ר פינחס אתיין אילין פלוגתא כאילין פלגוותא דתנינן תמן הניתנין במתנה אחת וכו'. אמר לו רבי אליעזר ולא נמצאת עובר על בל תגרע אמר לו רבי יהושע ולא נמצאת עובר על בל תוסף אמר לו מוטב לעבור על מצות בלא תעשה שלא באת לפני ממצוה בלא תעשה שבאת לפני

(e)

(R. Pinchas): This dispute is the same as the dispute in the Mishnah there (in Maseches Zevachim) - Blood of a sacrifice that is put on the altar once that became mixed with blood of a sacrifice that is put on the altar once.....Blood from one that is put once was mixed with one that is put on 4 times - R. Eliezer says put it four times and R. Yehoshua says put it once.

1.

R''E said to R''Y: Are you not thereby transgressing "Bal Tigra''- the prohibition of taking away from the Mitzvos?

2.

R''Y replied: Are you not transgressing "Bal Tosif'' - the prohibition of adding to the Mitzvos?

3.

R''Y concluded: It is better to transgress a passive negative commandment (Bal Tigra) than an active negative commandment (Bal Tosif). (Note: The Korban Ha'Edah again changed the name of the Tana in 3. as he did in (c) above).

על דעתיה דרבי אליעזר יקרא לה שם וירדנה

(f)

Question: According to R. Eliezer, let him designate the Chalah after baking and then remove it from the oven? (He thereby avoids burning Kodshim.)

אסורה לטלטל וירדנה

(g)

Answer: It may not be moved and he is going to remove it?

ויקרא לה שם

(h)

Question: Let him first remove it and then designate it?

שמא ישכח ויאכל

(i)

Answer: Lest he forget and eat it as it could be confused with the other permitted loaves.

וירדנה ויקרא לה שם ויולך עמה אחרת לקרן זוית

(j)

Question: So let him remove it and designate it and then carry it together with another matzah to the corner. (This technique would permit him to carry the Muktzah loaf).

כהיא דתנינן תמן מטלטלין תרומ' טהור' עם הטמאה עם החולין

(k)

Proof: It is similar to the Mishnah (in Maseches Shabbos) that one may carry Tahor Terumah together with Tamei Terumah and Chulin.

ולא דמיא תמן טמאה לצורך טהורה ברם הכא חולין לצורך טמאה

(l)

Rejection: In that Mishnah, he is moving the Tamei for the sake of the Tahor. Here, he is moving Chulin for the sake of the Tamei.

חברייא בעיי וישליכנה לאשפה ויקדשנה

(m)

Question (Chevraya): Let him throw it into the garbage and then consecrate it?

ויש אדם מקדיש דבר שאינו שלו

(n)

Answer: Can a person consecrate something that does not belong to him?

ויקדישנה וישליכנה לאשפה

(o)

Question: Let him consecrate it and then throw it in the garbage?

ויש אדם מבקיר דבר שאינו שלו

(p)

Answer: Can a person render ownerless something that does not belong to him?

ר' ירמיה בעי ויפרידנה וישליכנה לאויר הבית ויקרא לה שם

(q)

Question (R. Yirmiyah): Let him break it up (into small pieces that will not be eaten), throw into the house and then declare it to be Chalah?

תמן א''ר ירמיה בשם ר' זעירה שני חציי זיתים בתוך הבית אין הבית מצרף בכלי הכלי מצרף והכא הוא אומר הכין

(r)

Objection: Did R. Yirmiyah himself not say (see earlier 45-1(g)) in the name of R. Zeira that two half-k'Zeisim in one house are not connected; but if in a vessel, the vessel connects them. And here he is suggesting breaking up the dough - (surely the small pieces will not connect)?!

[דף כה עמוד ב (עוז והדר)] אמר ר' יוסה [דף כב עמוד ב] עד שהוא באויר הבית יקרא לה שם אויר הבית מצרף לחלה אין קרקע הבית מצרף לחמץ

(s)

Answer (R. Yosa): As long as it is still in the air of the house (and has not fallen to the ground), he may declare it to be Chalah - as the air of the house connects them for Chalah but the ground of the house does not.

2)

ACTING IN PRETENSE (Yerushalmi Halachah 3 Daf 22b)

אותו ואת בנו שנפלו לבור רבי אליעזר אומר יעלה את הראשון על מנת לשחוט וישחוט והשני עושין לו פרנסה שלא ימות. ר' יושוע אמר יעלה את הראשון ע''מ לשחוט ולא ישחוט ויערים ויעלה את השני אע''פ שחישב שלא לשחוט אחד מהן מותר

(a)

(Beraisa): An animal and its child that fell into a pit (that may not be slaughtered on the same day), on Yom Tov -

1.

R. Eliezer - Bring out the first animal to slaughter it and then slaughter it and the second animal should be supplied with food so that it does not die.

2.

R. Yehoshua - Bring out the first animal to slaughter but do not slaughter and then, in pretense, bring out the second animal - even though he does not then plan to slaughter either of them, it is permitted.

ר' בון בר חייה בעי מחלפה שיטתיה דרבי אליעזר תמן הוא אמר אסור להערים והכא הוא אמר מותר להערים

(b)

Question (R. Bun bar Chiya): The opinion of R. Eliezer has been switched - There he prohibits acting in pretense, but here (see earlier 46-2(b) - I wish to eat this and I wish to eat this) he permits it?

הכא משום בל יראה ובל ימצא תמן מה אית לך

(c)

Answer: Here, he is lenient to prevent the prohibition of Bal Yera'eh and Bal Yimatzei but there, why permit it?

מחלפה שיטתיה דר' יהושע תמן הוא אמר מותר להערים והכא הוא אמר אסור להערים

(d)

Question: The opinion of R. Yehoshua has been switched - There he permitted acting in pretense but here he permits it?

אמר רבי אדי כאן שבות וכאן חיוב חטאת

(e)

Answer #1 (R. Idi): There it is a Rabbinic prohibition (of Muktzah to bring out an animal); here it is an severe prohibition (eating Chalah is punishable by death; alternatively one is liable for lashes for baking unnecessarily on Yom Tov).

אמר רבי יוסי בי ר' בון תמן כדי לחוס על נכסיהן של ישראל הכא מה אית לך

(f)

Answer #2 (R. Yosi bar R. Bun): There, it is in order to save the property of Jews but here, why permit it?

ר' יצחק ור' יאשיה חד כהדין וחד כהדין

(g)

R. Yitzchak and R. Yashia - one gave one answer and one gave the other (of answers #1 & #2).

דרש ר' ברכיה כהדא דבן בתירה

(h)

R. Berachyah ruled like the statement of Ben Beseira (in the Mishnah earlier 46-1(c))

מתניתא אמרה כן תפח תלטוש בצונין

(i)

The end of the (next) Mishnah also indicates this, as it states there, "if the dough is beginning to become Chametz, she should wet her hands with cold water and rub it on the dough'', to cool it and prevent it from becoming Chametz.

מיליהון דרבנין פליגין דמר ר' חזקיה ר' אבהו בשם ר' לעזר כל מקום ששנה רבי מחלוקות וחזר ושנה סתם הלכה כסתם

(j)

R. Chizkiyah quoting R. Elazar disagrees as he says that whenever Rebbi taught a dispute and followed it with one (unnamed) opinion, the Halachah follows that opinion. (But here, it is a dispute followed by a dispute).