PESACHIM 47 (30 Av) - Today's study material has been dedicated by Al and Sophie Ziegler of Har Nof, Yerushalayim, in honor of the Yahrzeit of Al's father Bernard B. Ziegler, Binyamin Baruch ben Avraham (and Miryam), which occurs on 30 Menachem Av.

פסחים דף מז. א

שתי הלחם או לחם הפנים, לכמה ימים הם נאפים?

לחם הפנים שתי הלחם
לתנא קמא תשעה - אחד עשר שנים - שלשה
לרשב"ג תשעה - עשרה [1] אחד - שנים

יש חורש בתלם אחד וחייב שמונה לאוים, במשנה נמנו רק שבע [2], איזה לאו מתפרט לשנים? [תוד"ה ומוקדשין].

החורש בשור וחמור מוקדשים בכלאי הכרם
לפירוש רש"י א) לא תעבוד בבכור שורך [3]
ב) בחמור הקדש והזיד במעילה [4]
לוקה אחד
לפירוש התוס' לוקה רק על השור א) לוקה משום כלאי זרעים
ב) לוקה משום כלאי הכרם

פסחים דף מז: א

המבשל גיד הנשה בחלב ביו"ט ואכלו - לוקה חמש, באיזה חמש מלקיות מיירי?

שנים משום אכילה שלשה משום בישול
א. אוכל גיד הנשה מבשל גיד ביו"ט
ב. אוכל בשר בחלב [5] מבשל בשר בחלב
ג. ---- [6] מבשל בעצי הקדש (למסקנא)

-------------------------------------------------

[1] כן מבואר במשנה, שלת"ק שאין אפיית לחם הפנים דוחה ליו"ט א"כ יתכן שיאכל לי"א, וכשחלו ב' ימי ר"ה בימי חמישי וששי שנאפה כבר ביום רביעי הרי שאינו נאכל אלא בשבת שאחר י"א יום. אמנם לרשב"ג בכה"ג נאפה כדינו בים ששי אפי' שהוא יו"ט, דרק אם חל צום יוה"כ ביום ששי מקדימים אפייתו ליום חמישי ואז נאכל לעשרה.

[2] והם: א) חורש בשור וחמור. ב) והם מוקדשים. ג) בכלאים בכרם. ד) בשביעית. ה) ביום טוב. ו) הוא כהן בבית הקברות. ז) הוא נזיר בבית הקברות.

[3] כלומר, כמו שנאמר גבי בכור "לא תעבוד בבכור שורך", ה"ה בכל הקדשים דינם כבכור.

[4] כלומר, שהיה החמור הקדש לבדק הבית. (א"נ משום פטר חמור, וכמ"ד שפטר חמור אסור בהנאה).

[5] וזהו כפי המ"ד דס"ל דיש בגידין בנותן טעם - ואינם עץ בעלמא, ושייך בו איסור בשר וחלב.

[6] ולא מנתה הברייתא גיד הנשה של נבלה - דהוא איסור אכילה, ומשום שהתנא הזכיר רק שני איסורי אכילה ולא שלש. אלא שהוקשה לתוס' (ד"ה ועייל), דלמה באמת לא מנה זאת.

עוד חומר לימוד על הדף