1)

SEPARATING TAMEI CHALLAH ON YOM TOV (Yerushalmi Halachah 3 Daf 21a)

משנה כיצד מפרישין חלת טומאה בי''ט

(a)

(Mishnah): How does one separate Tamei Chalah on Yom Tov?

ר' אליעזר אומר לא תקרא לה שם עד שתאפה

(b)

(R. Eliezer): He should not designate the Chalah until it is baked.

בן בתירה אומר תטיל לצונן

(c)

(Ben Beseira): He (designates the Chalah and then) places it in cold water (to prevent it from becoming Chametz).

א''ר יהושע לא זהו חמץ שמוזהרין עליו בבל יראה ובבל ימצא אלא מפרשתה ומנחתה עד הערב ואם החמיצה החמיצה

(d)

(R. Yehoshua): This is not the Chametz upon which one is warned against Bal Yera'eh and Bal Yimatzei. Rather, one may separate it and leave it until the evening and one need not be concerned if it became Chametz.

גמרא מתניתא בשניטמאת לאחר גילגולה [דף כא עמוד ב] אבל אם ניטמאת קודם לגילגולה יעשנה קבין

(e)

The Mishnah is referring to when the dough became Tamei after it was rolled (as it was already obligated in Chalah); but if it became Tamei before it was rolled, one should make the dough into small Kav sized pieces (that are not obligated in chalah).

ובשלשה בי''ט אבל אם לשה מערב יום טוב כהדא דתני הלש עיסה בי''ט מפריש חלתה בי''ט לשה מערב י''ט ושכח להפריש חלתה אסור לטלטלה אין צורך לומר ליטול ממנה.

(f)

The Mishnah is also referring to when it was kneaded on Yom Tov; but if kneaded before Yom Tov, it follows the Beraisa that states, "One who kneads dough on Yom Tov should separate its Chalah on Yom Tov. If he kneaded it on Erev Yom Tov and forgot to separate its Chalah, the dough may not be moved and certainly its Chalah may not be separated''.

[דף כד עמוד ב (עוז והדר)] עירס לא אמר אלא לש הא עירס לא

(g)

Question: The Beraisa did not say Iras (he added the water to the flour before Yom Tov) but rather Lash (he kneaded it); however if he would have merely added the water to the flour, it was not yet obligated in Chalah and he would be permitted to separate Chalah on Yom Tov. (This contradicts the Mishnah in the 3rd Perek of Maseches Chalah that states that as soon as the water is added to the flour, Chalah may be separated)?!

א''ר שמואל אחוי דרבי ברכיה תיפתר בעיסה טמיאה שאינו מפריש חלתה אלא בסוף

(h)

Answer (R. Shmuel): It refers to Tamei chalah, that one only separates chalah at the end.

א''ר יוסה בי רבי בון בדין היה בעיסה טהורה שלא יפריש חלתה אלא בסוף תקנה תיקנו בה שיפרשינה תחילה שלא תטמא את העיסה

(i)

(R. Yosa bar R. Bun): Strictly speaking, for tahor dough, Chalah should be separated at the end; they made an enactment to separate its Chalah at the beginning, lest the dough become Tamei.

מתניתא בי''ט של פסח הא בעצרת ובחג מותר

(j)

The Beraisa refers to the Yom Tov of Pesach, but on Shavu'os and Succos it is permitted to move the dough (as one could separate the Chalah and leave it aside).

רבי יוסה בי רבי בון רבי חונא בשם רבי אחא אפילו בעצרת ובחג אסור על שם (שמות יב) כל מלאכה לא יעשה בהם

(k)

(R. Yosa/ R. Chuna): It is even prohibited to move on Shavu'os and Succos, as the Pasuk states (Shemos 12,16), "...no Melachah shall be done on them'' - and separating Chalah looks like an act of fixing.

מה בינה לקניבת ירק של תרומה

(l)

Question: How is it different from Kenivas Yerek (separating the leaves from the stalks of a vegetable) of Terumah (which is permitted even though one is "fixing'' the vegetable)?

זו ראויה לאכילה וזו אינה ראויה לאכילה

(m)

Answer: This (vegetable) is suitable for eating but this (Chalah) is not.

רבנין דקיסרין בעיין מה בינה לבורר קטנית בי''ט

(n)

Question (Rabanan of Keisarin): How is this (separating Chalah) different from selecting legumes on Yom Tov (which is permitted as it is needed for eating)?

2)

SEPARATING CHALLAH ON YOM TOV ACCORDING TO R. ELIEZER (Yerushalmi Halachah 3 Daf 21b)

כיצד יעשה על דר' אליעזר

(a)

Question: According to R. Eliezer (of the Mishnah), how should one separate Chalah on Yom Tov?

מערים ואומר זו אני רוצה לוכל וזו אני רוצה לאכול ואופה את כולה וכשהוא רודה מערים ואומר זו אני רוצה ליישן זו אני רוצה ליישן ומשייר אחת

(b)

Answer: He should say in pretense, "I wish to eat this and I wish to eat this'' and then bake all of it. When he has removed it from the oven, he should say in pretense, "I wish to leave this one (but not to eat it) and I wish to leave this one'', and he should then leave one in the oven as Chalah.