NIDAH 10 (10 Sivan) - dedicated by Mrs. Rita Grunberger of Queens, N.Y., in loving memory of her husband, Reb Yitzchok Yakov ben Eliyahu Grunberger. Irving Grunberger helped many people quietly in an unassuming manner and he is dearly missed by all who knew him. His Yahrzeit is 10 Sivan.
1)

ONE WHO SEES FOR THE FIRST TIME (Yerushalmi Perek 1 Halachah 5 Daf 4b)

זקינה שהפסיקה שלש עונות דייה שעתה חזרה והפסיקה שלש עונות ואחר כך ראת דייה שעתה [צ''ל חזרה והפסיקה שלש עונות ואחר כך ראתה הרי היא ככל הנשים ומטמאה מעת לעת ומפקידה לפקידה - גליון אפרים]

(a)

If a Zekenah ceased [to see] for three Onos, she is Dayah Shaitah. If [after this sighting] she ceased for another three Onos and afterwards saw, she is Dayah Shaitah. If she ceased for another three Onos and afterwards saw she is like all women, and she is Metamei me'Es la'Es or from her last Bedikah (whichever is less).

בשלא כיוונה מחמת הווסת בשפחתה או הותירה שאילו כיוונה נקבעה ווסתה.

(b)

Limitation: This is when she did not see at the same interval, due to a Veses, rather, she saw after a smaller interval. If she saw at the same interval, she fixed a Veses [and Dayah Shaitah. We explained this like GILYON EFRAYIM.]

ר' יודן בעי ראת ראייה ראשונה ושנייה והפסיקה שלש עונות ולא ראת [דף ה עמוד א] ואח''כ ראת כווסת ארוכה היא שתטמא מעת לעת או כהפסק עונה היא שתהא דייה שעתה

(c)

Question (R. Yudan): If a girl [who did not reach the age to see] saw her first sighting, and a second, and ceased three Onos and did not see, and afterwards she saw - is this like a long Veses (interval, i.e. it is considered her third sighting), and now she is Metamei me'Es la'Es? Or, is it an interruption (her blood ceased, so her third sighting is like a Besulah's first sighting, that Dayah Shaitah?)

א''ל רבי יוסי מה אם בשעה שעשיתה (ככדמין) [צ''ל ככד דמין - גליון אפרים] את אמר דייה שעתה כאן שלא עשיתה (ככדמין) [צ''ל ככד דמין - גליון אפרים] לא כל שכן

(d)

Answer (R. Yosi): When you make [one who reached the age to see] like one heavy with blood (her Kesem is Tamei retroactively), you say Dayah Shaitah, here that you did not make [one who did not reach the age] like one heavy with blood (even the one who is Metamei her Kesem, it is only from now and onwards), all the more so [she is Dayah Shaitah]!

א''ל ואין כיני אפילו ראת ראייה אחת לא תטמא מעת לעת עד שתראה שלש אחר הפסיקה

(e)

Question (R. Yudan): If so (is it an interruption, and she is like a Besulah again), even if she saw once [more, i.e. a second time after the interruption], she should not be Metamei me'Es la'Es, [like a Besulah, who is not Metamei me'Es la'Es] until she sees three times after her interruption!

א''ל דמייא לווסת ארוכה.

(f)

Answer (R. Yosi): It is like a long Veses.

כמה עונה נותנין לה

(g)

Question: What Onah do we give to her?

עונה בינונית

(h)

Answer: We give to her the average Onah.

רבי שמעון בן לקיש בשם רבי יודן נשייא נותנין לה עונה בינונית שלשים יום

(i)

(Reish Lakish citing R. Yudan ha'Nasi): We give to her the average Onah, i.e. 30 days.

ויתנו לה עונה

(j)

Question: We should give [to a girl who saw before her time to see] an Onah (and if she sees the second time after the Onah, she should be like all women)!

מאחר שלא נתבררה בדמים אין לה עונה

(k)

Answer: Since she was not established (to see regularly), she does not have an Onah.

ומהו שיהא לה כתמין

(l)

Question: Does she (one who did not reach the age to see, and saw two sightings) have [to be concerned for] stains?

חזקיה אמר מאחר שעשיתה ככד מים יש לה כתמין

(m)

Answer #1 (Chizkiyah): Since you made her like one heavy with blood, she has stains.

שמואל אמר אפילו כל הסדין כולו מלא טיפין של דם אין לה כתמין

(n)

Answer #2 (Shmuel): Even if the entire sheet is full of drops of blood, she does not have stains.

רבי יוחנן בשם רבי ינאי אפילו ראת מאה פעם אין לה כתמין

(o)

Answer #3 (R. Yochanan citing R. Yanai): Even if she saw 100 times, she does not have stains.

עד איכן

(p)

Question: Until when is this?

עד שתבוא לימי הנעורים

(q)

Answer: It is until the days of Na'arus.

ואילו הן ימי הנעורים משתביא שתי שערות

1.

What are the days of Na'arus? It is from when she brings two hairs.

רבי בא רבי חייה רבי יוחנן בשם רבי שמעון בן יוצדק רוקה טהור מדרסה טהור [דף ה עמוד א (עוז והדר)] מגעה ברשות הרבים טהור

(r)

(R. Ba citing R. Chiyah citing R. Yochanan citing R. Shimon ben Yotzadak): Her spit is Tahor. What she steps on is Tahor. What she touches in Reshus ha'Rabim (Safek Tum'ah in Reshus ha'Rabim is Tahor) is Tahor.

סברין מימר מעת לעת:

(s)

Assumption: This refers to me'Es la'Es (before she saw).