NIDAH 63 - Dedicated l'Iluy Nishmas Reb Aharon Dovid ben Elimelech Shmuel Kornfeld (Muncasz/Israel/New York), who passed away on 3 Av 5761, by his daughter, Shifra, and family. May his love for Torah and for Eretz Yisrael be preserved in all of his descendants.

1)

TOSFOS DH Ha Yachol Latzeis Tamei (cont.)

תוספות ד"ה הא יכול לצאת טמא (המשך)

דה''פ לריש לקיש שכל הבלוע שאינו יכול לצאת אפילו על ידי הדחק בצפון טהורה ואם לאו דיכול לצאת אפילו ע''י הדחק טמאה בטומאה (הגהת מהר"ב רנשבורג) דאורייתא

(a)

Explanation: According to Reish Lakish, it means as follows. Anything swallowed that cannot leave even with difficulty through Tzafon, is Tahor. If not, i.e. it can leave, even with difficulty, it is Tamei regarding a Tum'ah mid'Oraisa;

ואם כן בדם תבוסה דרבנן אפילו יוצא על ידי הדחק טהור

1.

If so, for Dam Tevusah, which is mid'Rabanan, even if it leaves with difficulty, it is Tahor.

והשתא מפרש בסיפא ויהיב טעמא לרישא בטומאה דאורייתא דכי אינו יכול לצאת טהורה אבל יכול לצאת על ידי הדחק טמאה

2.

Now, the Seifa explains and gives the reason for the Reisha. For Tum'ah mid'Oraisa, when it cannot leave, it is Tahor. However, if it can leave with difficulty, it is Tamei;

ולר' יוחנן דמפרש כדמשני רב פפא פירוש דרישא אם מתכבסת ויוצא ממנו בתכבוסת סתם טמא שכן דרך להקפיד עליו הואיל ויוצא בקל

3.

According to R. Yochanan, who explains like Rav Papa, the Reisha means "if it is laundered and [the Kesem] comes out in Stam laundering, it is Tamei, for it is normal to be adamant about it, since it comes out easily;

ואם לאו טהורה ואפילו יוצא ע''י צפון דאין דרך להקפיד עליו כיון שאינו יוצא בתכבוסת סתם

i.

If not, it is Tahor, even if it leaves via Tzafon, for it is not normal to be adamant about it, since it does not come out through Stam laundering.

ומייתי כל הבלוע ליתן טעם לרישא דכיון דאינו יכול לצאת כלל אפילו הקפיד בפירוש אין קפידתו קפידא דבטלה דעתו אצל כל אדם שאין דרכן להקפיד

4.

[The Seifa] brings "everything swallowed" to give the reason for the Reisha. Since it cannot leave at all, even if he is explicitly adamant, his adamancy has no effect, for Batla Daito to that of normal people, who are not normally adamant;

ברישא נמי יכול לצאת על ידי הדחק ועל ידי כבוס סתם אינו יכול לצאת טהור הואיל ואין דרך להקפיד בסתם והיינו כדמשני רב פפא כל היכא דאינו יכול לצאת כו'

5.

Also in the Reisha, it can leave with difficulty, but it does not come out through Stam laundering. It is Tahor, for people are not normally adamant. This is like Rav Papa answered, whenever it cannot leave...

והשתא רב פפא אינו סותר מה שאמר למעלה אלא בא לתרץ דה''פ הא יכול לצאת על ידי הדחק והקפיד עליו להוציאו טמא וכי קאמר לעיל טהור בשלא הקפיד עליו להוציאו

(b)

Support: Now, Rav Papa does not contradict what was said above. Rather, he comes to answer that it means as follows. If it can leave with difficulty, and he was adamant to remove it, it is Tamei. Above we said that it is Tahor. This is when he is not adamant to remove it.

ולא היה צריך רב פפא לומר אלא התם בדקפיד

(c)

Implied question: Rav Papa needed to say only "there, he was adamant"!

אלא בא להשמיענו פלוגתא דרבי יוחנן ור''ל דפליגי בדלא קפיד ויכול לצאת על ידי הדחק דר''ל מטמא ור''י מטהר

(d)

Answer: He comes to teach the argument of R. Yochanan and Reish Lakish. They argue about when he was not adamant and it can leave with difficulty. Reish Lakish is Metamei, and R. Yochanan is Metaher.

2)

TOSFOS DH Nim v'Lo Nim Tir v'Lo Tir

תוספות ד"ה נים ולא נים תיר ולא תיר

(SUMMARY: Tosfos explains this to discuss the beginning and end of sleep.)

פי' נים ולא נים בתחלת שינה תיר ולא תיר בסוף שינה כשהוא ניעור משנתו

(a)

Explanation: "Nim v'Lo Nim" is at the beginning of sleep. Tir v'Lo Tir is at the end of sleep, when he awakens;

נים ולא נים שעתה בחצות הלילה מתחיל להתנמנם תיר ולא תיר שישן בחצי הראשון ועתה כשמגיע בחצות הלילה היה מתחיל ליעור והוא תיר ולא תיר (הגהת הרש"ש)

1.

Nim v'Lo Nim - now at midnight, he begins to sleep. Tir v'Lo Tir - he slept in the first half [of the night], and now when midnight comes, he began to awaken. He is awake, but not fully awake.

ובערבי פסחים (פסחים קכ:) נמי גבי נתנמנמו יאכלו ונקיט כי האי לישנא נים ולא נים תיר ולא תיר איכא לפרושי בכי האי גוונא (הגהת הרש"ש)

(b)

Observation: Also in Pesachim (120b) regarding "if they dozed [while eating Korban Pesach], they resume eating", the Gemara used this expression Nim v'Lo Nim Tir v'Lo Tir. We can explain it similarly.

3)

TOSFOS DH Tana Kamah Chimutzan Sheloshah Yamim

תוספות ד"ה תנא כמה חימוצן שלשה ימים

(SUMMARY: Tosfos resolves this with the Gemara in Shabbos.)

קשה דבפרק רבי עקיבא (שבת דף צ.) קאמר גבי מי רגלים שהחמיצו בני מ' יום משמע ולא קודם לכן

(a)

Question: In Shabbos (90a) it says regarding urine that soured, it is [after] 40 days. This implies that it does not sour beforehand!

ואיכא ספרים דגרסי עד ארבעים יום ולפי זה ניחא דאיכא למימר משלשה ועד ארבעים מעלו

(b)

Answer #1: Some texts say "until 40 days." According to this, it is fine. We can say that from three days until 40, it helps [to launder a Kesem].

ואיכא ספרים דגרסי בן ארבעים וקאי אתינוק שהוא בן מ' יום

(c)

Answer #2: Some texts say "Ben Arba'im." It refers to a baby 40 days old.

וקשה דהא לקמן איבעיא להו דילד או דזקן

(d)

Question: Below, [R. Yochanan] asked whether it is of a child or old person!

וי''ל דה''פ דילד דווקא או אפילו דזקן נמי ולא כפ''ה דפירש דזקן מעלו טפי

(e)

Answer: It means, is it only of a child, or even of an old person? This is unlike Rashi, who says that [urine of] an old person is better.

וכן משמע מדקאמר דאיש או דאשה וליכא למימר או דאשה דוקא דהא דילד או דזקן נקט לשון זכר וכן בשבת בן מ' לשון איש

(f)

Support: He said also "of a man, or of a woman?" We cannot say that [he was unsure] if only a woman's helps, for he said "child or old person" in the masculine! Also in Shabbos, "Ben Arba'im" is masculine].

מיהו תימה אמאי לא מייתי הכא הך ברייתא דשבת דבן מ' יום ועוד מילי טובא שמאריך באותה ברייתא יותר מהכא והכא מאריך בדין מי רגלים יותר מהתם

(g)

Question: Why didn't we bring here the Beraisa in Shabbos of a baby 40 days old and other matters that the Beraisa there elaborates more than here, and here it elaborates about the law of urine more than there! (Maharsha points out that in our texts, the Beraisa there does not elaborate.)

ונראה לומר דברייתא דהתם קאי אמילתא דת''ק דאמר כדי לכבס בו בגד קטן והתם לא מעלו אלא בני מ' יום

(h)

Answer: The Beraisa there discusses the first Tana's words. He said [that the Shi'ur to be liable for Hotza'ah on Shabbos] is enough to launder a small garment. There, it helps only if it is [at least] 40 days;

והכא לגבי כתם איירי ומעלו בני שלשה ימים

1.

Here, we discuss a Kesem. It helps if it is [at least] three days.

ולא שייכי כולהו מילי דהתם הכא ומשום הכי לא מייתי ההיא ברייתא הכא

2.

All the matters there do not apply here. Therefore, we do not bring that Beraisa here.

4)

TOSFOS DH Mefahekes

תוספות ד"ה מפהקת

(SUMMARY: Tosfos explains that this is yawning.)

פי' בקונטרס אשטנדלינ''ר (כן הוגה בספר תרגום הלע"ז) בלע''ז

(a)

Explanation #1 (Rashi): This is to stretch.

ואין נראה אלא כמו שפירש בשבת (דף קלו.) גבי פיהק ומת באליי''ר

(b)

Rebuttal and Explanation #2: It seems that it is like Rashi explained in Shabbos (136a) regarding [a baby that] Pihak and died - it yawned;

כדאמר בברכות (דף כד:) גבי רבי שהיה מפהק ומניח ידו תחת סנטרו

1.

This is like it says in Brachos (24b), that Rebbi yawned and put his hand under his chin.

5)

TOSFOS DH Me'ateshes

תוספות ד"ה מעטשת

(SUMMARY: Tosfos defines this and Gosah.)

אישטרנויי''ר

(a)

Explanation: This is sneezing.

וגוסה פירש רש''י בגמרא באליי''ר

(b)

Explanation #1: In the Gemara (63b), Rashi explained that "Gosah" is yawning.

ואין נראה אלא פירוש רוטי''ר וכן גיהק בתפלה רוטי''ר

(c)

Rebuttal and Explanation #2: Rather, it is belching. Also Gihak in Tefilah is belching.

ובערוך פירש קול היוצא מן הגרון מתוך מאכל כבד וזה רוטי''ר ואין נראה לפרש שנגלוטי''ר

(d)

Support: The Aruch says that it is a noise that comes from the throat due to a heavy food. This is belching. It does not seem that it is hiccoughs.

וכולהו הני וסתות איירי שמפהקת או מעטשת שעה או שתים בעת שרגילה לראות אבל משום פיהוק או עיטוש חדא זימנא לא קבעה

(e)

Explanation: In all of these Vestos, she yawns or sneezes for an hour or two at the time she normally sees. However, due to yawning or sneezing once, she does not fix a Veses.

מדמפליג בין תחלת וסת לסוף וסת ובחד פיהוק וחד עיטוש לא שייך תחלה וסוף:

(f)

Source: He distinguishes between the beginning of the Veses and the end. In one yawn or sneeze, "beginning and end' do not apply.

63b----------------------------------------63b

6)

TOSFOS DH l'Yamim Shenayim

תוספות ד"ה לימים שנים

(SUMMARY: Tosfos explains that this is like Rebbi.)

היינו כרבי דאמר בתרי זימני הויא חזקה

(a)

Explanation: This is like Rebbi, who says that a Chazakah is through two occurrences;

ושלא מנו חכמים ג' הואיל ואינו וסת גמור מודה רבי דבעי ג' זימני והכי קים ליה

1.

"For those that Chachamim did not list [in our Mishnah] three" [is also like Rebbi]. Since it is not an absolute Veses, Rebbi agrees that we require three times. We hold like this.

7)

TOSFOS DH Achlah Shum v'Ro'osah

תוספות ד"ה אכלה שום וראתה

(SUMMARY: Tosfos explains why this is unlike seeing after jumping.)

הואיל ועל ידי מעשה הם אינו וסת גמור ולא הוה בכלל דמתני'

(a)

Explanation: Since they are through an action, it is not an absolute Veses, and it is not included in our Mishnah.

וא''ת ואמאי לא קאמר נמי קפצה וראתה דהוו נמי על ידי מעשה

(b)

Question: Why didn't we say also if she jumped and saw? Also this is through an action!

ויש לומר דאינה קובעת וסת לקפיצות לחודיהו כדאמר בפרק קמא (לעיל יא.) דכל שתקבענה מחמת אונס אפי' כמה פעמים לא קבעה

(c)

Answer: She does not fixed a Veses through jumping alone, like it says above (11a), that any [Veses] she fixes due to Ones, even several times, she did not fix a Veses.

אבל אכלה שום לא חשיב אונס כמו טורח של קפיצה שאין הראייה באה על ידי טורח אלא ממילא

(d)

Distinction: However, if she ate garlic and saw, this is not considered Ones, like the exertion of jumping, for the sighting does not come through exertion, rather, by itself.

8)

TOSFOS DH Zo Divrei R. Shimon ben Gamliel Aval Chachamim Omerim v'Chulei

תוספות ד"ה זו דברי רשב''ג אבל חכמים אומרים כו'.

(SUMMARY: Tosfos discusses whether we may infer that Shmuel rules like Rebbi.)

לכאורה משמע זו ולא סבירא ליה מדלא קאמר אבל רבי אומר

(a)

Inference: This connotes that [Shmuel] said "this [is R. Shimon ben Gamliel's opinion], but [Shmuel] disagrees, since he did not say "but Rebbi says..." (Rather, he called the opposing opinion "Chachamim", for the Halachah follows it.)

ואפילו את''ל הכי לא תקשי לקמן גבי דילוג דמוקמינן שמואל כרשב''ג

(b)

Implied question: If so, it is difficult, for below, regarding skipping [there is the same interval of days between sightings], we establish Shmuel like R. Shimon ben Gamliel!

דאליבא דמתניתין פליגי רב ושמואל

(c)

Answer: Rav and Shmuel argue about our Mishnah. (Shmuel establishes our Mishnah like R. Shimon ben Gamliel, but he does not rule like him.)

ולמאי דאמר מעיקרא הש''ס דפליגי בפלוגתא דרבי ורשב''ג צריך לומר זו וסבירא ליה כדמשני בפרק שור שנגח (ב''ק דף לז:):

(d)

Observation: According to what the Gemara initially said, that [Rav and Shmuel argue] like Rebbi and R. Shimon ben Gamliel, we must say that [Shmuel said] "this [is R. Shimon ben Gamliel's opinion]", and [Shmuel] holds like him, like we answer in Bava Kama (37b).

9)

TOSFOS DH Asurah Kol Shesh Sha'os Divrei R. Yehudah

תוספות ד"ה אסורה לשמש כל שש שעות דברי רבי יהודה

(SUMMARY: Tosfos points out that R. Yehudah forbids the entire day.)

לר' יהודה הוה שייך למתני כל היום כולו כדמוכח בסיפא שהוא אוסר כל היום

(a)

Implied question: According to R. Yehudah, it would be feasible to teach the entire day, like is proven in the Seifa, that he forbids the entire day!

אלא משום רבי יוסי תני לה בתרתי בבי:

(b)

Answer: It was taught in two clauses due to R. Yosi (who permits after the Veses).

10)

TOSFOS DH v'Chosheshes b'Shishah Sha'os

תוספות ד"ה וחוששת בששה שעות

(SUMMARY: Tosfos explains that this is the entire sixth hour.)

היינו כל שעה ששית

(a)

Explanation: This means the entire sixth hour.

11)

TOSFOS DH Min ha'Minchah ul'Ma'alah

תוספות ד"ה מן המנחה ולמעלה

(SUMMARY: Tosfos explains that this is after six and a half hours.)

פירש''י סוף שש שמאז נוטי' צללי ערב

(a)

Explanation (Rashi): This is the end of six hours, that from then shadows lean to the west.

ופי' רשב''ם דאף על גב דאמר בתמיד נשחט (פסחים נח.) דזמן המנחה לכל המוקדם הוי מששה שעות ומחצה ואילך

(b)

Implied question (Rashbam): It says in Pesachim (58a) that the earliest time for Minchah is six and a half hours and onwards!

היינו משום דלא קים לן שפיר בשיעור שעות היום אבל מן הדין הוא מתחילת ז'

(c)

Answer (Rashbam): That is because we do not know well the Shi'ur of six hours (when it is), but according to letter of the law, it is from the beginning of the seventh hour (after six hours finished).

ומיהו לגבי וסת נמי אסורה עד חצי שעה שביעית דהיינו מן המנחה ולמעלה:

(d)

Pesak: However, also regarding a Veses, she is forbidden until half of the seventh hour, i.e. from Minchah and onwards.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF