NIDAH 63 - Dedicated l'Iluy Nishmas Reb Aharon Dovid ben Elimelech Shmuel Kornfeld (Muncasz/Israel/New York), who passed away on 3 Av 5761, by his daughter, Shifra, and family. May his love for Torah and for Eretz Yisrael be preserved in all of his descendants.

נדה דף סג. א

הקדים בז' סמנים שניים לראשונים מה דינם?

מה עלו לו? מה לא עלו לו?
לתני חדא שניים לכסדרן במשנה -
נתר בורית קמוניא ואשלג
ראשונים לכסדרן במשנה -
רוק תפל מי גריסין ומי רגלים
לתניא אידך ראשונים למה שהוא העביר -
נתר בורית קמוניא ואשלג
שניים למה שהוא העביר -
רוק תפל מי גריסין ומי רגלים

מה הביאור בלשונות דלהלן? [תוד"ה מפהקת, מעטשת].

מפהקת מעטשת גוסה
לרש"י מתמתחת מתעטשת מפהקת
לתוס' מפהקת מתעטשת מגהקת

נדה דף סג: א

אמר שמואל "הרי אמרו לימים שנים, לוסתות אחת, למה שלא מנו חכמים ג'", מה הביאור?

לימים שנים [1] לוסתות אחת מה שלא מנו חכמים ג'
לרב יוסף וסת הימים, והם: וסת החדש או וסת הפלגה וסת הגוף: מפהקת, מעטשת, חוששת כנגד טבורה או רחמה, שופעת, צמרמורת ראשה כבד, אבריה כבדין, רועדת, גוסה
לאביי כל הני, ועוד: ראשה כבד, אבריהם כבדין, רועדת, גוסה אכלה שום או בצלים או כססה פלפלין [2]

היתה למודה לראות ליום עשרים בשעה ששית, מה דינה כשהגיע יום עשרים הבא?

עד תחילת שעה ששית בשעה ששית עצמה מן המנחה ולמעלה [3]
לר' יהודה [4] אסורה
לר' יוסי מותרת אסורה מותרת
-------------------------------------------------

[1] בזה חולקת שמועה זו על תנא דמתניתין (בסוף העמוד) שוסת הימים היא בשלשה פעמים, וסוברת כרבי (דחזקה בשני פעמים), ותנא דמתניתין כרשב"ג (דחזקה בג' פעמים).

[2] ביארו התוס' (בד"ה אכלה), דהואיל ווסת זה ע"י מעשה הוא בא, לא חשיב וסת גמור וגם רבי מודה דבעינן שלשה פעמים. ולא חשיב קפצה, כיון שאינה קובעת וסת לקפיצות לחודייהו בלא וסת הימים עמו.

[3] דהיינו סוף שעה ששית תחילת ז', כן פירש"י. ותוס' (ד"ה מן) כתבו, שיש לחוש עד חצי שעה שביעית, והיינו שחוששת בסך הכל שעה וחצי מסוף חמישית - תחילת שישית עד אמצע שביעית.

[4] ר' יהודה אוסרה כל עונת הוסת שהיא רואה בה, ואם רואה בסוף עונתה כגון בלילה בסופו - אסורה כל הלילה ומותרת מיד בתחילת היום, ולהיפך אם רואה בתחילת היום - מותרת כל הלילה ואסורה כל היום.

-------------------------------------------------

עוד חומר לימוד על הדף