1)

VOWS FROM SEAFARERS AND LAND DWELLERS (Yerushalmi Perek 3 Halachah 6 Daf 11b)

מתני' הנודר מיורדי הים מותר ביושבי היבשה ומיושבי היבשה אסור ביורדי הים שיורדי הים בכלל יושבי היבשה

(a)

(Mishnah): If one is Noder Hana'ah (vows not to benefit) from seafarers, he may benefit from land dwellers; from land dwellers, he may not benefit from seafarers, since seafarers are included in land dwellers.

לא כאלו ההולכים מעכו ליפו אלא מי שדרכו לפרש:

1.

Not like these who go from Ako to Yafo, rather, to those who take extended voyages.

גמ' שלא תאמר אילו ההולכים מעכו ליפו. אלא במי שדרכו לפרש

(b)

(Gemara): [The Seifa means] do not say that those who go from Ako to Yafo [are seafarers], rather, it is one who takes extended voyages.

מיושבי היבשה אסור ביורדי הים. ולא סוף דבר אלא כגון אילו ההולכין מעכו ליפו אלא במי שדרכו לפרש.

(c)

[One who vows] from land dwellers, he may not benefit from seafarers. This is not only from those who go from Ako to Yafo, rather, [even] those who take extended voyages.

ולא מיושבי היבשה נדר.

(d)

Question: Did he not vow from land dwellers?

הדא אמרה שיורדי הים בכלל יושבי היבשה.

(e)

Answer: This [is why our Mishnah] teaches that seafarers are included in land dwellers (for ultimately they dwell on the land).

נדר מיורדי הים לאחר שלשים יום נעשו בני יבשה תפלוגתא דרבי ישמעאל ור"ע

(f)

If one vowed from seafarers [to take effect] after 30 days, and they became land dwellers, R. Yishmael and R. Akiva argue about this;

דר"י אמר אחר הנדר. ור"ע אומר אחר האיסר.

1.

R. Yishmael says, the law depends on [the time that] the Neder [takes effect]. R. Akiva, it depends on [when she said] the Isur.

ובאילין טלייתא צריכה:

(g)

Those who go [on the sea] for excursion - this is a question [whether they are considered seafarers].

2)

EXPRESSIONS NOT MEANT LITERALLY (Yerushalmi Perek 3 Halachah 7 Daf 11b)

מתני' הנודר מרואי החמה אסור אף בסומין שלא נתכוון זה אלא למי שהחמה רואה אותו

(a)

(Mishnah): If one vowed from 'Ro'ei ha'Chamah', he may not benefit even from blind people. He meant, those seen by the sun.

הנודר משחורי הראש אסור בקרחים ובבעלי שיבות ומותר בנשים ובקטנים שאינן נקראין שחורי ראש אלא אנשים

(b)

If one vowed from black-headed people, he may not benefit from bald people or white-haired people, but he may benefit from women and children. Only men are called black-headed.

הנודר מן הילודים מותר בנולדים

(c)

If one vowed from Yeludim (those already born), he may benefit from Noladim (those who will be born).

מן הנולדים רבי מאיר מתיר אף בילודים

(d)

[If one vowed] from Noladim - R. Meir permits even from Yeludim. (This cannot be understood simply, that he permits Noladim and even Yeludim! The Bavli says that the Mishnah is abbreviated. The full version is 'if one vowed from Noladim, he may not benefit from Yeludim. R. Meir says, even 'from Noladim', he may benefit from Yeludim, just like 'from Yeludim' may benefit from Noladim.)

וחכמים אומרים לא נתכוון זה [דף יב עמוד א] אלא במי שדרכו להיוולד:

(e)

Chachamim say, he intended only to those who enter the world through birth.

גמ' מאי טעמא (דר' מאיר) [צ"ל דרבנן - קרבן העדה]

(f)

(Gemara) Question: What is R. Meir's reason?

[בראשית מח ה] ועתה שני בניך הנולדים לך וכבר נולדו.

(g)

Answer: "V'Atah Shnei Vanecha ha'Noladim Lecha" - they were already born.

מאי טעמא (דרבנין) [צ"ל דר' מאיר - קרבן העדה]

(h)

Question: What is R. Meir's reason?

[מלכים א יג ב] הנה בן נולד לבית דוד יאשיהו שמו ועדיין לא נולד:

(i)

Answer: "Hinei Ven Nolad l'Veis David Yoshiyahu Shmo", and he was not born yet.