1)

THE RAN EXPLAINS THE GEMARA

ר"ן ד"ה דפתחין פנקסך וממשמשין בעובדך

(a)

Gemara: They will open your ledger and scrutinize your deeds.

שמתוך שהוא נודר נראה שהוא מחזיק עצמו כחסיד שלא יכשל בנדרו ומתוך כך מן השמים פותחים פנקס זכיותיו וממשמשין במעשיו.

1.

Explanation: Since he vows, it seems that he establishes himself to be a Chasid who will not stumble in his vow, and amidst this, from Shamayim they will open the ledger of his merits and scrutinize his deeds.

ר"ן ד"ה אמר רבי אבא מאי קרא

(b)

Gemara: R. Aba said, what is the verse?

כלומר דהכי הוא כדאמר ליה רבי ינאי

1.

Explanation: [What verse teaches] that it is so, like R. Yanai told him?

ר"ן ד"ה ואחר נדרים לבקר

(c)

Gemara: "V'Achar Nedarim Levaker."

אחר שנדר אדם מבקרין מעשיו.

1.

Explanation: After a person vows, they investigate his deeds.

ר"ן ד"ה ולא פתחין בהדין אחרנייתא דאמר רבה בר בר חנה

(d)

Gemara: And we are not Pose'ach with the other teaching of Rabah bar Rav Chanah.

אין פותחין בזאת האחרת שאמר רבה בר בר חנה לפי שמתוך שאומר לו שחטא כל כך שראוי לדקרו בחרב יש לחוש שאומר שמתחרט אף על פי שאין מתחרט.

1.

Explanation: We are not Pose'ach with this other teaching of Rabah bar Rav Chanah, for since [the Chacham] tells [the Noder] that he sinned so much that he is worthy to be stabbed with a sword, there is concern lest he say that he regrets, even though he does not regret.

2)

RAN DH ha'Noder k'Ilu Banah Bamah [TRANSLATION: One who vows, it is as if he built a private altar.]

ר"ן ד"ה הנודר כאילו בנה במה

(SUMMARY: The Ran explains why we compare this to building a Bamah.)

בשעת איסור הבמות

(a)

Explanation: [It is as if he built a Bamah] at a time when Bamos were forbidden.

ונראה בעיני דלהכי מדמינן לה לבונה במה משום דסליק אדעתיה דנודר דמצוה קא עביד דרחמנא אסריה במילי דאיסורא ואיהו נמי אסר אנפשיה

(b)

Explanation #1: It seems that we compare this to building a Bamah because one might have thought that one who vows does a Mitzvah. The Torah forbade matters to him, and also he forbade to himself;

וקאמר דטעי דאדרבה לבונה במה דמי

1.

[R. Noson] says that he erred. Just the contrary, he is like one who built a Bamah!

דנהי דרחמנא אזהריה לאקרובי קרבנות בפנים הא (הגהות ישנות) אזהריה דלא לוסיף עלה לבנות במה ולהקריב בחוץ

i.

Granted, the Torah commanded him to offer Korbanos inside [the Mikdash]. However, it warned him not to add to it to build a Bamah and offer outside;

ה"נ נהי דרחמנא אסר עליה דברים האסורים כי מוסיף איהו אמאי דאסר רחמנא פשע

ii.

Also here, granted, the Torah forbade Isurim to him. When he adds to what the Torah forbade, he does improperly.

כענין שאמרו בירושלמי בפרק פותחים לא דייך במה שאסרה תורה אלא שאתה אוסר עליך דברים אחרים

iii.

Source (Yerushalmi 9:1): It is not enough for you what the Torah forbade, rather, you forbid to yourself other matters?!

ושייך ביה נמי האי לישנא משום דנודר מתפיס בקרבן וכיון שאין קרבנו רצוי נמצא כבונה במה ומקריב בחוץ.

(c)

Explanation #2: This expression (building a Bamah) is appropriate because one who vows is Matfis in a Korban. (This implies like the Ran explained according to the Rif (in Shevu'os 8a), that every Neder is via Hatfasah. However, the Ran's first Dibur in Nedarim says that there are Nedarim without Hatfasah. - PF) Since his Korban is not desired, it turns out that he is like one who built a Bamah and offers [on it] outside [the Mikdash].

3)

THE RAN EXPLAINS THE GEMARA

ר"ן ד"ה והמקיימו

(a)

Gemara: And one who fulfills [his vow].

כלומר שאינו נשאל עליו כאילו הקריב על אותה במה קרבן וחייב משום שחוטי חוץ.

1.

Explanation: I.e. he does not ask to permit it. It is as if he offered a Korban on that Bamah, and he is liable for Shechutei Chutz.

ר"ן ד"ה ברישא פתחינן

(b)

Gemara: We are Pose'ach with the beginning.

ברישא דברייתא דרבי נתן דהנודר כאילו בנה במה פתחינן שלפי שאין העבירה גדולה כל כך אם אינו מתחרט בלבו לא יתבייש מלומר האמת.

1.

Explanation: The Reisha of the Beraisa of R. Nasan, that one who vows, it is as if he built a Bamah - we are Pose'ach with it, for the Aveirah is not so great. If he does not regret in his heart, he will not be ashamed to say the truth.

ר"ן ד"ה בסיפא

(c)

Gemara: With the end.

של אותה ברייתא דהיינו המקיימו כאילו הקריב עליה קרבן.

1.

Explanation: Of that Beraisa, that one who fulfills [his vow] is like one who offered a Korban on it.

ר"ן ד"ה רבא אמר לא פתחינן

(d)

Gemara: Rava said, we are not Pose'ach.

דאיכא למיחש שמא מתוך חומר העבירה אף על פי שאינו מתחרט מתוך שהוא מתבייש ישקר לומר שהוא מתחרט.

1.

Explanation: There is concern lest due to the severity of the Aveirah, even though he does not regret, amidst shame, he will lie to say that he regrets.

ר"ן ד"ה ויליף חדלה חדלה

(e)

Gemara: He learns from [a Gezeirah Shavah] 'Chadlah-Chadlah.'

דהכא ה"ק וכי תחדל לנדור לא יהיה בך חטא הא אם לא תחדל יהיה בך חטא.

1.

Explanation: So it says here. If you will refrain from vowing, you will not have sin, but if you will not refrain, you will have sin.

ר"ן ד"ה כנדרי רשעים נדר בנזיר בקרבן ובשבועה

(f)

Gemara: 'Like vows of Resha'im', he vowed, be it a vow of Nezirus, to bring a Korban, or a Shevu'ah.

אלמא נודר רשע מקרי.

1.

Inference: One who vows is called a Rasha.

ר"ן ד"ה כל אדם הכועס כל מיני גיהנם שולטים בו

(g)

Gemara: Anyone who gets angry, all types of Gehinom rule over him.

לפי שהכעס מביאו לכפור בעיקר כדאמרינן בפרק רבי אליעזר דאורג (שבת קה:) דמשבר כליו בחמתו יהיה בעיניך כעובד עבודת כוכבים.

1.

Explanation: Because anger brings him to deny Hash-m, like we say in Shabbos (105b) that one who breaks Kelim in his anger, he should be in your eyes like one who serves idolatry.

ר"ן ד"ה ופרע ליה בית השחיטה

(h)

Gemara: And uncover his neck.

שימות מהר.

1.

Explanation: So he will die quickly.

ר"ן ד"ה נפשך הצלת

(i)

Gemara: You saved your life.

שאלמלא כן היה הורגך.

1.

Explanation: If not [that you said] so, he would have killed you.

ר"ן ד"ה קא תמה רבי יוחנן ונתן לך שם לב רגז בבבל כתיב

(j)

Gemara: R. Yochanan was astounded. "He will give to you there have a raging heart" - the verse refers to Bavel!

והיאך גבר כעסו של אותו בן מחוזא כל כך להרוג את חבירו.

1.

Explanation: How did the anger of that resident of Mechuza overpower so much to kill his friend?!

ר"ן ד"ה ההוא שעתא לא עברינן ירדנא

(k)

Gemara: At the time, we had not crossed the Yarden.

ועבר הירדן לא נתקדש להבאת העומר ולמקצת קדושות.

1.

Explanation: Ever ha'Yarden was not sanctified to bring the Omer from there and for some Kedushos. (Therefore, one could have a raging heart there.)

בגובה אפו

(l)

Gemara: In the height of his anger.

בתגבורת כעסו.

1.

Explanation: In the overpowering of his anger.

אין אלהים כל מזמותיו

(m)

Gemara: "There is no Elokim, and his plots."

ששכינה אינה חשובה כנגדו.

1.

Explanation: The Shechinah is not important in front of him.

ר"ן ד"ה שנאמר כי כעס בחיק כסילים ינוח

(n)

Gemara: For it says "anger rests in the lap of Kesilim."

אלמא דכועס הוי כסיל.

1.

Inference: One who gets angry is a Kesil (fool).

ר"ן ד"ה וכסיל יפרוש אולת

(o)

Gemara: "A fool spreads folly."

אלמא מוסיף טפשות.

1.

Inference: He increases folly:

ר"ן ד"ה לא ניתן (כן נראה להגיה, ע"פ הגמרא) להם אלא חמשה חומשי תורה וספר יהושע

(p)

Gemara: They would have received only the five Chumashim and Sefer Yehoshua.

שעיקרן של שאר נביאים לא היה אלא להוכיח ישראל על עבירות שבידם ואלמלא (לא) חטאו לא הוצרכו לתוכחה.

1.

Explanation: The primary [purpose] of the other Nevi'im was only to rebuke Yisrael for their Aveiros. Had they not sinned, they would not need rebuke! (Maharatz Chayos, from the Ramban - all Halachos derived from Nevi'im were already a tradition from Moshe from Sinai.)

ר"ן ד"ה מפני שערכה של ארץ ישראל היא

(q)

Gemara: For it is the order of Eretz Yisrael.

שבספר יהושע מפורשות עיירות שבארץ ישראל והנחלות אשר נחלו ולפיכך אפילו לא חטאו היו צריכין ספר יהושע.

1.

Explanation: In Sefer Yehoshua, the cities of Eretz Yisrael and the inheritances [of the Shevatim] are explicit. Therefore, even if they did not sin, they would have needed Sefer Yehoshua.

ר"ן ד"ה שנאמר כי ברוב חכמה רב כעס

(r)

Gemara: For it says "for in much Chachmah is much anger."

ברוב דברי חכמות הנביאים יש סימן לרוב כעס שהכעיסו ישראל להקדוש ברוך הוא.

1.

Explanation: In the vast sage words of the Nevi'im, there is a sign of the great anger that Yisrael angered Hash-m.

22b----------------------------------------22b

4)

RAN DH Amar R. Asi Ein Nizkakin... [TRANSLATION: Rav Asi said, we do not accede [to permit one who swore with] Elokei Yisrael.]

ר"ן ד"ה אמר ר' אסי אין נזקקין לאלהי ישראל

(SUMMARY: The Ran explains how R. Asi can hold like Beis Hillel.)

הייתי סבור לומר דאע"ג דאסיקנא לקמן /נדרים/ (דף כח) דב"ש וב"ה פליגי אם יש שאלה בשבועה או לא וקיימא לן כב"ה דאמרי יש שאלה

(a)

Explanation #1: I thought to say that even though we conclude below (28a) that Beis Shamai and Beis Hillel argue about whether or not one may ask to permit a Shevu'ah, and we hold like Beis Hillel, who say that one may ask...

ר' אסי ה"ק נהי דיש שאלה מיהו מדרבנן (הגהת הרש"ש) אין נזקקין אלא בקונם אשתי נהנית משום שלום ביתו

1.

R. Asi says that granted, one may ask. However, mid'Rabanan we accede [to permit] only for "Konam, my wife may not benefit [from me]", due to Shalom Bayis.

ואינו נוח לי דב"ש ודאי מדרבנן בעלמא קאמרי דהא לא יחל דברו דמיניה דרשינן אבל אחרים מוחלין לו (לאו) אהשבע שבועה נמי קאי

(b)

Retraction: Surely, Beis Shamai hold that it is only mid'Rabanan [that one may not permit a Shevu'ah], for "Lo Yachel Devaro", from which we expound "but others may profane (permit) his word", refers also to "Hishava Shevu'ah";

וב"ה אמרי דאפי' מדרבנן וא"כ קם ליה ר' אסי כבית שמאי

1.

Beis Hillel say that even mid'Rabanan [one may permit a Shevu'ah]. If so, R. Asi holds like Beis Shamai!

אלא ר' אסי לית ליה ההיא אוקימתא דלקמן דביש שאלה פליגי

(c)

Explanation #2: Rather, R. Asi disagrees with what we say below that [Beis Shamai and Beis Hillel] argue about asking [to permit a Shevu'ah].

א"נ ס"ל דלב"ש אין שאלה מדרבנן דאפילו התירוהו אינו מותר

(d)

Explanation #3: R. Asi holds that Beis Shamai hold that mid'Rabanan one cannot permit a Shevu'ah. Even if they permitted it, it is not permitted;

ולב"ה יש שאלה ואם התירוהו מותר מיהו לכתחלה אין נזקקין זה נ"ל.

1.

Beis Hillel hold that there is She'elah. If they permitted it, it is permitted. However, l'Chatchilah we do not accede [to permit it]. So it seems to me.

5)

RAN DH Chutz mi'Konam Ishti... [TRANSLATION: Except for Konam, my wife [may not] benefit from me, for she stole my wallet or hit my son, and he found out that she did not hit or steal.]

ר"ן ד"ה חוץ מקונם אשתי נהנית לי שגנבה את כיסי ושהכתה את בני ונודע שלא הכתו ונודע שלא גנבה

(SUMMARY: The Ran discusses why we permit in this case.)

כך היא הגרסא ברוב הנסחאות

(a)

Version #1: This is the text in most Seforim.

ואיכא מאן דאמר דטעותא היא דאי נודע שלא הכתו ושלא גנבה היכי קאמר חוץ מקונם אשתי

(b)

Question: Some say that this is a mistake. If it became known that she did not hit him or steal, how can he say "except for Konam Ishti"?

והא נדרי שגגות הוא ואסיקנא לעיל דאינו צריך שאלה לחכם

1.

This is Nidrei Shegagos, and we concluded above that it does not require She'elah for a Chacham [who vowed]!

ואמרינן לקמן כשם שנדרי שגגות מותרין כך שבועות שגגות מותרות

2.

We say below (25b) that just like Nidrei Shegagos are permitted, also Shevu'os Shegagos are permitted!

אבל הרשב"א ז"ל כתב דאפשר דגרסי' ליה וכי תנן במתני' דכי האי גוונא אינו צריך שאלה ה"מ באומר שאם לא מפני כן לא היה מדירה

(c)

Answer: The Rashba wrote that the text can say so. The Mishnah said that such a case does not require She'elah, i.e. when he says that if not for this (that she hit or stole), he would not have vowed to forbid her;

אבל במעמיד דבריו ואמר אעפ"כ בדעתו היה שלא תהנה ממנו צריך שאלה והכא במעמיד מיירי

1.

However, when he is Ma'amid his words, and says that even so he intended that she not benefit from him, She'elah is required. Here, we discuss when he is Ma'amid.

ולפי פירושו נ"ל דכי קאמר חוץ מקונם אשתי משום דאיכא תרתי קאמר שלום ביתו ועוד דהוו כעין נדרי שגגות

(d)

Opinion #1: According to his Perush, it seems that when he says "except for Konam Ishti", it is [an exception] because there are two [reasons to be lenient]. There is Shalom Bayis, and also, it is like Nidrei Shegagos.

אבל הוא ז"ל אומר אפי' נמצא שגנבה נשאל ומתירים לו משום שלום ביתו

(e)

Opinion #2: However, [the Rashba] said that even if it was found that she stole, and he asked, we permit him due to Shalom Bayis.

וכי נקט נמצא שלא גנבה

(f)

Implied question: If so, why does it say "it was found that she did not steal"?

לישנא דמתני' (לקמן /נדרים/ כה:) נקט ולאו דוקא

(g)

Answer: The Gemara adopted the words of the Mishnah below (25b). It is not precise.

ואינו נוח לי.

(h)

Rebuttal: I am not pleased [with Opinion #2 and this answer].

6)

THE RAN EXPLAINS THE GEMARA

ר"ן ד"ה אי נדרת במוהי לא מזדקיקנא לך

(a)

Gemara - Version #1: If you vowed with Mohi, I will not accede to [permit] you. (The Ran brings another version in the next Dibur.)

דמוהי כנוי לשבועה כדאיתא בפרקין קמא וס"ל לר' אסי דלכתחלה אין נזקקין לשבועה.

1.

Explanation: Mohi is a Kinuy for Shevu'ah, like it says above (10a). R. Asi holds that l'Chatchilah, we do not accede to [permit] a Shevu'ah.

ר"ן ד"ה באלהי ישראל מזדקיקנא לך

(b)

Gemara: With Elokei Yisrael, will I accede to you?!

בתמיה

1.

Explanation: This is said in astonishment.

ואיכא דגרסי אי נדרת במוהי מזדקיקנא לך כלומר דס"ל דלשבועה גרידא נזקקין אבל כיון שהזכיר השם חמיר טפי ואין נזקקין.

2.

Version #2: Some texts say 'had you vowed with Mohi, I would accede to [permit] you:. I.e. he holds that we accede to [permit] a Shevu'ah alone. However, since he mentioned Hash-m's name, it is more stringent, and we do not accede.

ר"ן ד"ה רב יוסף [אמאי] אמר מרי כולא

(c)

Gemara: Why did Rav Yosef say the 'the Master of everything'?

דהוה ס"ד דרב יוסף אשבע עליה דרב כהנא דלא ליכול.

1.

Explanation: [The Makshan] thought that Rav Yosef swore that Rav Kahana will not eat.

ר"ן ד"ה ה"ק [לא] מרי כולא קאמרת

(d)

Gemara: He said as follows. Did you not say 'the Master of everything'?

בתמיה.

1.

Explanation: This is said in astonishment.

ר"ן ד"ה לא טעימת

(e)

Gemara: You will not taste.

דאין נזקקין.

1.

Explanation: For we do not accede to [permit one who swore with Hash-m's name].

7)

RAN DH Amar Rava... [TRANSLATION: Rava said in the name of Rav Nachman, the Halachah is, we are Pose'ach with regret, and we accede to [permit Shevu'os with] 'Elokei Yisrael.']

ר"ן ד"ה אמר רבא אמר רב נחמן הלכתא פותחין בחרטה ונזקקין לאלהי ישראל

(SUMMARY: The Ran discusses what and how we permit nowadays.)

פירוש פותחין בחרטה בין בנדר בין בשבועה ונזקקין נמי לכתחלה לאלהי ישראל

(a)

Explanation: We are Pose'ach with regret both for a Neder and for a Shevu'ah, and we also accede l'Chatchilah for Elokei Yisrael;

ולא שנא נקט חפצא בידיה או לא נקיט חפצא ואפילו כי נקיט חפצא נזקקין

1.

We do not distinguish whether or not he held a [Kodesh] item in his hand [at the time of the oath]. Even if he held an item, we accede;

דלא חמיר נקט חפצא אלא לענין שבועת הדיינין לאיומי עליה אבל עיקר שבועה בשם או בכנוי הוא

2.

Holding an item is more severe only regarding Shevu'as ha'Dayanim, to scare him [into admitting]. The primary Shevu'ah is with Hash-m's name or a Kinuy (it does not depend on an item. Here, Shevu'as ha'Dayanim refers to Torah Shevu'os; the Gemara uses it to refer specifically to Modeh b'Miktzas. - PF)

ואף על גב דאמר גאון מאן דאשתבע בספר תורה או בעשרת הדברות אין לו הפרה עולמית

(b)

Implied question: A Gaon said that one who swore with a Sefer Torah or Aseres ha'Dibros, this can never be annulled!

ליתא למילתא כלל הדין הוא דינא דגמרא דאפילו לשבועות נזקקים ופותחים בחרטה ואין צריך לומר לנדרים

(c)

Answer: This is totally wrong. The Gemara rules that even for Shevu'os, we accede to permit them, and we are Pose'ach with regret, and all the more so for Nedarim.

אבל רבינו האי גאון ז"ל החמיר בנדרים שלא לפתוח בחרטה

(d)

Opinion #1: However, Rav Hai Gaon was stringent about Nedarim, not to be Pose'ach with regret;

ואמר דאנן השתא אי עבדינן קרוב לדרב אסי עבדינן דאמר אין חכם מתיר אלא כעין ארבעה נדרים כלומר בפתח אבל בחרטה לא

1.

He said that nowadays, if we are [Pose'ach], we do similar to Rav Asi, who said that a Chacham permits only [Nedarim] like four Nedarim, i.e. with a Pesach, but not through regret.

והחמיר עוד בשבועות ואמר דלא מזדקקינן בהו כלל אלא כד מתרמיא מילתא דאית בה תקנתא או מצוה

(e)

Opinion #1 (cont.): [Rav Hai Gaon] was more stringent about Shevu'os, and said that we do not accede to permit them at all, unless it occurs that there is a Tikun (correction) or Mitzvah [through permitting them]...

כגון עשיית שלום בין איש לאשתו וכגון שלמא דצבורא דכנישתא וכדומין לאלו מזדקקינן במילי דמוכחן וברירן קרוב לדרב אסי

1.

E.g. to make Shalom between a man and his wife, or Shalom in the Tzibur in the Beis ha'Keneses, and similar cases to these, we accede [to permit] through clear matters [reasons to consider it a mistake], close to Rav Asi's teaching.

אבל פתח כי ההוא דאתא לקמיה דרב הונא (הגהה בגליון) וכדר"ש ב"ר וכר' ישמעאל בר' יוסי וכדביתהו דאביי וכי ההוא דאתא לקמיה דר"א וכיוצא בה לא עבדינן

2.

However, a Pesach like that of the people who came in front of Rav Huna (21b), R. Shimon bar Rebbi (23a) and R. Yishmael b'Rebbi Yosi (21b), Abaye's wife (23a), and the one who came in front of R. Elazar (21b), and similar cases, we do not [permit with such Pesachim].

אבל הרב הנשיא אל ברגלוני ז"ל כתב בשם מר יהודאי גאון ז"ל שהחמיר עוד בנדרים והשוה אותן לשבועות

(f)

Opinion #2: Ha'Rav ha'Nasi El Bargeloni, citing Mar Yehudai Gaon, was more stringent about Nedarim, and equated them to Shevu'os;

שלא להתיר אותם אפי' בפתח אלא לדבר מצוה שמתירין אותם בפתח ולא בחרטה

1.

He permits them even with a Pesach only for a Mitzvah. Then, we permit with a Pesach, but not with regret.

וכתב עוד דדוקא בהתרת חכם החמירו אבל בהפרת בעל לא החמירו

2.

He also wrote that they were stringent only for Heter of a Chacham, but not for a husband's Hafarah;

דבעל מיפר ביום שמעו בין בנדר בין בשבועה עד כאן דברי הרב הנשיא ז"ל.

i.

A husband may annul on the day he hears, for a Neder or Shevu'ah. Until here are the words of ha'Rav ha'Nasi.

8)

RAN DH Nadarta a'Daita d'Hachi [TRANSLATION: Did you vow with intent for this?]

ר"ן ד"ה נדרת אדעתא דהכי

(SUMMARY: The Ran explains why he was not Pose'ach with regret.)

האי דלא פתח ליה בחרטה אף על פי דרב נחמן גופיה פסיק הלכתא דפותחים בחרטה

(a)

Implied question: Why wasn't he Pose'ach for him through regret? Rav Nachman himself ruled that the Halachah is that we are Pose'ach with regret!

לפי שרב נחמן היה מכיר בדרב סחורה (הגהה בגליון) דלא אתא לקמיה אלא כדי שימצא לו פתח שהיה מחמיר על עצמו שלא להיות ניתר בחרטה

(b)

Answer #1: Rav Nachman understood that Rav Sechorah came to him only in order to find a Pesach. He was stringent for himself not to be permitted through regret.

וי"מ שאותו נדר היה כעין דבר מצוה כגון שנדר להתענות זמן ידוע והתענה מקצת אותו זמן

(c)

Answer #2: Some say that it was like a Neder for a Mitzvah, e.g. to fast for a certain time, and he fasted part of the time. (This Dibur continues on the coming Daf.)