נדרים דף כב. א

האם פותחים בהא דר' נתן דלהלן?

ברישא: הנודר כאילו בנה במה בסיפא: והמקיימו כאילו מקריב עליה [1]
לרב כהנא פותחים לאביי: פותחים
לרבא: לא פותחים
לרב טביומי לאביי: פותחים
לרבא: לא פותחים
לא פותחים
להלכתא לא פותחים לא פותחים

נדרים דף כב: א

האם מתירים שבועות דלהלן?

בנשבע לחברו שלא יאכל אצלו בהשביע את אשתו בטעות [2]
נשבע באלהי ישראל לרב אסי ורב כהנא: אין מתירין לכתחילה
לרבא אמר רב נחמן: מתירין לכתחילה
מתירין לכתחילה
נשבע במוהי - כינוי מתירין לכתחילה מתירין לכתחילה
-------------------------------------------------

[1] פי', שאינו נשאל על הנדר - אלא הוא מקיים אותו, נחשב כאילו הקריב קרבן על אותה במה, וחייב משום שחוטי חוץ, וזה עון חמור יותר מהעושה במה, ולכך יש יותר סבה שלא לפתוח בו, כי חיישינן שמא מתוך חומר העבירה אע"פ שאינו מתחרט, יאמר שהוא מתחרט בשקר מחמת הבושה של גודל העבירה.

[2] כן הוא לפי הגירסא לפנינו דאיכא תרתי לטיבותא, דגם מיירי באשתו - שאז יש להקל לו בשבועה משום שלום ביתו, וגם מיירי שהשביע אותה בטעות, שאמרה קונם אשתי נהנית לי שגנבה את כיסי ושהכתה את בני (הגם שכתוב בלשון קונם, הכוונה כאן על שבועה) ונודע שלא גנבה ושלא הכתה אותו.

-------------------------------------------------