נדרים דף עז. א
האם מפירים ונשאלים לנדרים בשבת דוקא לצורך השבת או לא?
לצורך שבת - כאכילה ושתיה | שלא לצורך שבת | |
הפרת נדרים - בעל לאשתו ואב לבתו |
מפירים | לתנא קמא: מפירים [1] לר"י ור"א: אין מפירים [2] |
להשאל לנדרים אצל חכם | נשאלים | אין נשאלים |
נדרים דף עז: א
המפר נדר לאשתו בשבת או בחול כיצד יעשה?
בשבת | בחול | |
לבית שמאי | א. לא יאמר בפירוש ביטול בפיו ב. יאמר "טלי לך מהמאכל שאסרת" ג. יבטל בלבו [3] |
יבטל בפירוש בפיו |
לבית הלל | יכול לומר "טלי לך מהמאכל שאסרת", ויבטל בלבו |
-------------------------------------------------
[1] דכיון שזמנו הוא רק כל היום ולא אח"כ, אם תעבור השבת ולא יפר לה - לא יוכל להפר לה יותר, ולכן מפירים גם לצורך שבת.
[2] דכיון שלשיטתם הפרת נדרים היא מעת לעת, הרי יכול להפר לה במוצאי שבת - והיות שאין נדר זה לצורך שבת לא התירו להפר בשבת.
[3] כמה שאפשר לשנות מהאופן שהוא מפר בחול צריך לשנות, ולכן לא יאמר לאשתו בשבת "מופר ליכי בטל ליכי" - כדרך שאומר לה בחול, אלא נוטל דבר מאכל שנדרה ממנו ונותן לה, ועי"ז מתברר שהופר הנדר. אולם צריך הוא לבטל את הנדר בלבו. ויש גורסים שגם צריך לערב - דהיינו למוצאי שבת - לבטל בפיו, ודחה הר"ן גירסא זו.
-------------------------------------------------