נדרים דף עז. א

האם מפירים ונשאלים לנדרים בשבת דוקא לצורך השבת או לא?

לצורך שבת - כאכילה ושתיה שלא לצורך שבת
הפרת נדרים -
בעל לאשתו ואב לבתו
מפירים לתנא קמא: מפירים [1]
לר"י ור"א: אין מפירים [2]
להשאל לנדרים אצל חכם נשאלים אין נשאלים

נדרים דף עז: א

המפר נדר לאשתו בשבת או בחול כיצד יעשה?

בשבת בחול
לבית שמאי א. לא יאמר בפירוש ביטול בפיו
ב. יאמר "טלי לך מהמאכל שאסרת"
ג. יבטל בלבו [3]
יבטל בפירוש בפיו
לבית הלל יכול לומר "טלי לך מהמאכל שאסרת", ויבטל בלבו
-------------------------------------------------

[1] דכיון שזמנו הוא רק כל היום ולא אח"כ, אם תעבור השבת ולא יפר לה - לא יוכל להפר לה יותר, ולכן מפירים גם לצורך שבת.

[2] דכיון שלשיטתם הפרת נדרים היא מעת לעת, הרי יכול להפר לה במוצאי שבת - והיות שאין נדר זה לצורך שבת לא התירו להפר בשבת.

[3] כמה שאפשר לשנות מהאופן שהוא מפר בחול צריך לשנות, ולכן לא יאמר לאשתו בשבת "מופר ליכי בטל ליכי" - כדרך שאומר לה בחול, אלא נוטל דבר מאכל שנדרה ממנו ונותן לה, ועי"ז מתברר שהופר הנדר. אולם צריך הוא לבטל את הנדר בלבו. ויש גורסים שגם צריך לערב - דהיינו למוצאי שבת - לבטל בפיו, ודחה הר"ן גירסא זו.

-------------------------------------------------