1)

ONE WHO ACCEPTED NEZIRUS WHEN HE WILL HAVE A SON (Yerushalmi Perek 2 Halachah 7 Daf 8a)

מתני' הריני נזיר כשיהא לי בן נולד לו בן הרי זה נזיר בת טומטום ואנדרוגינס אינו נזיר

(a)

(Mishnah): If one said 'I will be a Nazir when I have a son', and a son was born to him, he is a Nazir. If a girl, Tumtum or Androginus was born, he is not a Nazir;

אם אמר כשאראה לי וולד אפילו נולד לו בת טומטום ואנדרוגינס הרי זה נזיר:

(b)

If he said 'I will be a Nazir when I have a child', even if a girl, Tumtum or Androginus was born, he is a Nazir.

[דף ח עמוד ב] גמ' בת לא כלום טומטום ואנדרוגינס צריכה:

(c)

(Gemara): There was no Chidush about a daughter. The Chidush is a Tumtum or Androginus. (One might have thought that in the Reisha, amidst Safek, he must conduct Nezirus.)

2)

A SAFEK WHETHER OR NOT ONE IS OBLIGATED TO BE A NAZIR (Yerushalmi Perek 2 Halachah 8 Daf 8b)

מתני' הפילה אשתו אינו נזיר

(a)

(Mishnah): If his wife miscarried, he is not a Nazir;

ר' שמעון אומר יאמר אם היה בן קיימא הריני נזיר חובה ואם לאו הריני נזיר נדבה

(b)

R. Shimon says, he says 'if the baby was viable (but just happened to die), I am a Nazir Chovah (due to my vow). If not (it was a Nefel, i.e. stillborn), I now accept Nezirus Nedavah (voluntary).'

חזרה וילדה הרי זה נזיר

(c)

If later, his wife gave birth, he is a Nazir;

רבי שמעון אומר יאמר אם הראשון היה בן קיימא הראשונה חובה וזו נדבה ואם לאו הראשונה נדבה וזו חובה:

(d)

R. Shimon says, he says 'if the first baby was viable, my first Nezirus was Chovah, and this [Nezirus that I observe now] is Nedavah. If not (the first baby was a Nefel), the first was Nedavah, and this is Chovah.'

גמ' וחש לומר שמא בן קיימה הוא

(e)

(Gemara) Question: [Chachamim] should be concerned lest it was viable!

אמר ר' יוחנן דרבי יודה היא דרבי יודה אמר ספק נזירות מותר

(f)

Answer (R. Yochanan): [Chachamim hold like] R. Yehudah, who says that Safek Nezirus is permitted.

(אמר ליה - נראה שצריך למחקו) לא אמר רבי יודה אלא (לבסוף אבל לכתחילה) [צ"ל לכתחילה אבל לבסוף - קרבן העדה] אוף רבי יודה מודיי

(g)

Limitation: R. Yehudah said only at the beginning, but at the end, even R. Yehudah agrees [that Safek Nezirus is forbidden].

1.

Note: Our text 'Amar Lei' must be fixed, for only R. Yochanan was mentioned. In PNEI MOSHE's text, Reish Lakish asked that R. Yehudah said (is lenient) only at the end. If so, the Gemara should have asked how Reish Lakish answers the question, and answered that Chachamim are like the Stam Tana in Taharos (4:12)! Also, in the Bavli (8a), R. Yochanan said that R. Yehudah said so only at the beginning. Perhaps 'Amar Lei' answers a question [which was lost from our text] from a Stam Mishnah above (1:4) - if one said 'I am a Nazir this box-full', Stam, we are stringent to view the box as if it was full of mustard seeds, and he is a Nazir all his days. (PF)

אי זהו בתחילה ואי זהו בסוף

(h)

Question: What is at the beginning, and what is at the end?

אמר ר' שמואל בר רב יצחק (כל עמא מודיי) איני יודע אם נזרתי ואם לא נזרתי אהן הוא בתחילה אם מ' ואם נ' אהן בסוף

(i)

Answer (R. Shmuel bar Rav Yitzchak): 'I do not know whether or not I accepted Nezirus' - this is at the beginning. 'I do not know whether [I accepted] 40 or 50' - this is at the end.

רבי יוסי בי רבי בון אומר איתפלגון רבי חייה בר בא ורבי שמואל בר רב יצחק כל עמא מודיי איני יודע אם נזרתי ואם לא נזרתי אהן הוא בתחילה אם ארבעים ואם חמשים אהנו בסוף

(j)

(R. Yosi bei R. Bun): R. Chiya bar Ba and R. Shmuel bar Rav Yitzchak argued. All agree that 'I do not know whether or not I accepted Nezirus' - this is at the beginning. 'I do not know whether 40 or 50' - this is at the end;

מה פליגין אם אחת אם שתים רבי חייה בר בא עבד ליה כבסוף רבי שמואל עבד ליה כבתחילה

1.

What do they argue about? 'I do not know whether [I accepted] one [Nezirus] or two.' R. Chiya bar Ba considers this at the end, and R. Shmuel considers this is at the beginning.

רבי מנא אם אחת אם שתים צריכה לרבי שמואל בר רב יצחק הוא כבתחילה הוא כבסוף:

(k)

(R. Mana): '[I do not know whether I accepted] one or two' - R. Shmuel bar Rav Yitzchak was unsure if this is considered at the beginning or at the end.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF