ONE WHO ACCEPTED TO BE MEGALE'ACH HALF (Yerushalmi Perek 2 Halachah 6 Daf 8a)
מתני' הרי עלי לגלח חצי נזיר ושמע חבירו ואמר ואני עלי לגלח חצי נזיר זה מגלח נזיר שלם וזה מגלח נזיר שלם דברי ר"מ
(Mishnah): If Reuven said 'it is Alai to bring the Korbanos of a half-Nazir', and Shimon heard this and said 'also I, it is Alai to bring the Korbanos of a half-Nazir', each must bring Korbanos of a full Nazir. R. Meir says so;
וחכמים אומרים זה מגלח חצי נזיר וזה מגלח חצי נזיר:
Chachamim say, each brings the Korbanos of a half-Nazir.
גמ' רבי אבהו בשם רבי יוחנן ורב חסדא תרויהון אמרין בסתם חלוקין
(Gemara - R. Avahu citing R. Yochanan, and Rav Chisda): They argue in a Stam case (this will be explained).
מה מקיימין
Question: What is the case?
אם באומר כל חצי ראש כל עמא מודיי שהוא מגלח נזיר שלם
If he said 'half the head' (i.e. he will bring the obligation of a half-Nazir), all agree that he is Megale'ach a full Nazir;
אם באומר חצי חובה כל עמא מודיי שהוא מגלח חצי נזיר
If he said 'half the obligation, all agree that he is Megale'ach half a Nazir!
אלא כן אנן קיימין באומר חצי ר' מאיר אומר כאומר חצי ראש ורבנין אמרין כאומר חצי חובה
Answer: The case is, he said 'half'. R. Meir says, it is as if he said 'half the head.' Rabanan say, it is as if he said 'half the obligation.'
אמר ר' יודן אשכח אמר קלת וחומרת על דעתיה דרבי מאיר דו אמר חצי ראש מביא קרבן אחד שכן הנזיר מגלח עליו (קרבן שלם) [צ"ל כר"ש - נועם ירושלמי] על דעתיה דרבנין דאינון אמרין חצי חובה מביא קרבן ומחצה חצי חובת יחיד:
(R. Yudan): We find a leniency and stringency in R. Meir's opinion, who says 'half the head.' He brings one Korban, for a Nazir may shave on it, according to R. Shimon (Mishnah 6:10). According to Rabanan, who say 'half the obligation', he brings (pays for) one and a half Korbanos, which is half an individual's obligation. (We explained this like NO'AM YERUSHALMI. According to Rabanan (below, 4:5) who say that he may not drink until bringing all three Korbanos, R. Meir is more stringent; he requires bringing all three.)