NAZIR 59 (7 Cheshvan) - in honor of the Yahrzeit of ha'Gaon Rav Meir Shapiro, founder of the renowned Yeshivas Chachmei Lublin, representative of the Jewish community in the Polish parliament, and creator of the DAFYOMI STUDY CYCLE (see www.dafyomi.co.il/dafyomi.htm for more about him). Dedicated by Mr. and Mrs. Shmuel Kovacs of Ramat Beit Shemesh, Israel - may the great Gaon be a Melitz Yosher for the Kovacs children to grow up with love of Torah and Yir'as Shamayim and succeed in all that they do, and may the Zechus of the great Tzadik stand for Klal Yisrael to merit a complete redemption speedily, in our days!

1)

TOSFOS DH b'Nazir Mutar

תוספות ד"ה בנזיר מותר

(SUMMARY: Tosfos explains why Rav Nachman is lenient for a Nazir.)

להעביר בית השחי ובית הערוה

(a)

Explanation: [A Nazir] may remove the hair of his underarms and genital area;

דקסבר אחרי שנזיר מעביר כל שער ראשו לא חשיב נוי ותיקון לגבי אותו האיש להעביר בית השחי ובית הערוה

1.

Rav Nachman holds that since he removes all the hair of his head, this is not considered adornment for this man to remove hair of the underarms and genital area;

ולית הילכתא כותיה דאסור אף לנזיר.

(b)

Pesak: The Halachah does not follow him. It is forbidden even for a Nazir.

2)

TOSFOS DH Chazina l'R. Yochanan d'Leis Lei

תוספות ד"ה חזינא לרבי יוחנן דלית ליה

(SUMMARY: Tosfos explains why this is a question.)

פירוש שער בית השחי [והוא] גופיה מחייב בהעברתו

(a)

Explanation: [R. Yochanan] does not have hair of the underarms. He himself says that one is liable for removing it!

ומדלא משני במספרים שקליניה משמע (הגהת ברית יעקב) דלכל הפחות מדברי סופרים אסור לרבי יוחנן אף במספרים.

(b)

Inference: Since we did not answer that he removed it with a scissors, this connotes that R. Yochanan forbids mid'Rabanan even with a scissors.

3)

TOSFOS DH ha'Hu Gavra d'Ischayiv Negida Kamei d'R. Ami

תוספות ד"ה ההוא גברא דאיתחייב נגידא קמיה דר' אמי

(SUMMARY: Tosfos discusses the law of other limbs.)

נתחייב מלקות איגלאי בית השחי וחזייה דלא מגלח אמר להון רבי אמי שבקוה דין מן חבריא הוא,

(a)

Explanation: He was liable to be lashed. His underarm became exposed, and [R. Ami] saw that he did not shave [there]. R. Ami told them "leave him! He is a Chaver (Chacham)."

משמע נמי הכא דמדרבנן נמי אסור אף במספרים בבית השחי ובבית הערוה אבל לשאר האיברים לא מצינו איסור (זה הלשון) לזו הגירסא

(b)

Inference: Also here connotes that mid'Rabanan it is forbidden even with a scissors in the underarm and genital area. However, regarding other limbs we do not find an Isur according to this text.

ובהלכות גדולות בהלכות נזיר אמר רב מיקל אדם כל גופו בתער מיתיבי המעביר בית השחי ובית הערוה הרי זה לוקה

(c)

Citation: Bahag, in Hilchos Nazir, says that Rav permits shaving his entire torso with a razor. We challenge him from a Beraisa. A man who shaves his underarms or the genital area is lashed!

כי קאמר רב בשאר איברים ומי שרי והתניא העברת שער אינו מדברי תורה אלא מדברי סופרים

(d)

Citation (cont.): We answer that Rav permits other limbs. We challenge this, for a Beraisa says that removing hair is not mid'Oraisa, rather, mid'Rabanan.

ואומר ר"י דפריך משום דברייתא קתני סתמא בהעברת שער דמשמע בכל מקום בין בשאר איברים בין בבית השחי ובבית הערוה אלמא שאר איברים נמי אסור

(e)

Explanation (Ri): We challenge [Rav] because the Beraisa taught Stam "removing hair", which connotes anywhere - other limbs, and also the underarms and genital area. This shows that also other limbs are forbidden!

ומשני אלא כי קאמר רב במספרים ומדקאמר אלא משמע דהכי פירושו לעולם מיירי אף בשער בית השחי ובית הערוה ובתער ((הגהה בגליון מאורח מישור) דקאמר רב היינו במספרים כעין תער.

1.

We answer "rather, Rav said [that it is permitted] with a scissors." Since it says "Ela (rather)," this connotes that really, we discuss even the underarms and genital area. Rav said "with a razor"; this means with a scissors, [cutting the hairs very short] like a razor.

4)

TOSFOS DH Amar R. Chiya bar Aba...

תוספות ד"ה אמר רבי חייא בר אבא...

(SUMMARY: Tosfos discusses the law of other limbs.)

משמע לן דמיירי אף בשער בית השחי ובית הערוה מדקאמר סתמא

(a)

Inference: (We ask from a Beraisa that says that removing hair is forbidden mid'Rabanan.) This connotes that it discusses even the underarms and genital area, since it taught Stam;

ומשני מאי לוקה דקאמר ר' יוחנן מדרבנן וכן לוקה דברייתא היינו מדרבנן

1.

We answer that R. Yochanan said that he is lashed, i.e. mid'Rabanan. Also the Beraisa that says that he is lashed, means mid'Rabanan.

וכפי גירסת הלכות גדולות משמע דאפי' דשאר איברים אסור להעביר שיער

(b)

Observation: According to the text of Bahag, it connotes that also other limbs, it is forbidden to remove hair.

ובהלכה פסוקה דרב יהודאי בהלכות נדה מכתב ה"ר יוסף טוב עלם יש כמו בהלכות גדולות (כן הוא בדפוס ונציה) אך דגורס במסקנא כי קאמר רב במספרים ולא גרסינן אלא

(c)

Citation: In Halachah Pesukah of Rav Yehudai [Gaon], in Hilchos Nidah written by R. Yosef Tuv Elem, it says like in Bahag, but in the conclusion the text says "Rav said with a scissors", and it does not say "Ela";

1.

Note: Rashi (Sukah 38b), Tosafists and others say that Rav Yehudai authored Hilchos Gedolos. Others, including Talmidei ha'Rif, attribute it to Rav Shimon Kaira. Our Tosfos connotes like the Rashba (Teshuvah 1:504) that both of them compiled Halachos; also he cites "Halachos Pesukos" of Rav Yehudai. R. Tam says that Rav Yehudai was blind, and his Talmidim wrote in his name, sometimes mistakenly.

ומשמע דה"פ רב אמר מיקל אדם כל גופו בתער היינו דשאר איברים כדאוקמינן לה ובתער דקאמר דכעין תער

2.

Inference: This means that Rav said that one may remove hair from his entire torso with a razor, i.e. other limbs, like we establish it. "With a razor" that he said means like with a razor;

אבל בתער ממש ודאי עובר מדברי סופרים כדקתני בברייתא

3.

However, truly with a razor, surely he transgresses mid'Rabanan, like the Beraisa teaches.

והאי דבעי רב מרבי חייא מהו לגלח

(d)

Implied question: What was Rav's question from R. Chiya, whether or not one may shave?

במספרים קמבעיא ליה והשיב לו דאף במספרים אסור מדקאמר ליה והא קא גדיל כלומר ומצערו ואי שרי במספרים יטלנו במספרים

(e)

Answer: [He asked about shaving] with scissors. R. Chiya answered him that even with scissors is forbidden, since Rav said back "but it will grow!", i.e. and it will pain him. If it were permitted with scissors, he could cut it with scissors!

ורב נמי דשרי כל גופו במספרים כעין תער היינו בשאר איברים אבל בבית השחי ובבית הערוה אסור במספרים

1.

Also Rav, who permits the entire body with scissors like a razor, this refers to other limbs. However, the underarms and genital area are forbidden with scissors.

[ושמא] אף על גב דלא כתוב [בספרים] אלא מ"מ הוי פירושו כאילו גרסינן אלא

(f)

Suggestion: Perhaps even though it is not written in Seforim "Ela", in any case it means as if it says Ela.

והרבה יש בהש"ס כזה וחזר להעמיד דברי רב בבית השחי כו'.

1.

There are many cases in the Gemara like this. He returns to establish Rav's words to discuss the underarms...

5)

TOSFOS DH Ba'i Minei Rav mi'R. Chiya Mahu Legale'ach

תוספות ד"ה בעי מיניה רב מרבי חייא מהו לגלח

(SUMMARY: Tosfos brings two versions of the question.)

פי' בית השחי ובית הערוה אמר ליה אסור

(a)

Explanation: [Rav asked R. Chiya whether or not one may shave] the underarms and genital area. He answered that it is forbidden.

לפי גירסת הספרים שלנו הבעיא בתער ממש ואסר לו תער ומספרים שרי

(b)

Version #1: According to the text of our Seforim, he asked about truly with a razor. R. Chiya forbade to him with a razor, but it is permitted with scissors.

ולפירוש [הלכות גדולות] הבעיא במספרים ואסר לו אף במספרים

(c)

Version #2: According to the Perush of Bahag, he asked about with scissors, and he forbade to him even with scissors.

וכן נראה מדקאמר והא קא גדיל ומאי קושיא יטלנו במספרים.

(d)

Support: Rav said "but it will grow!" [If it were permitted with scissors], what was the question? He can cut it with scissors!

6)

TOSFOS DH v'Ha Ka Gadil

תוספות ד"ה והא קא גדיל

(SUMMARY: Tosfos explains why this is a reason to permit.)

והואיל וסופו ליגדל ולצער אותו אף כשיגלחנו אין זה קרוי תיקון ונוי שאינו מגלח אלא לינצל מצערא.

(a)

Explanation: Since in the end it will grow and pain him, even when he shaves it, this is not called adornment and beauty, since he shaves it only to be spared from pain.

7)

TOSFOS DH Gevul Yesh Lo

תוספות ד"ה גבול יש לו

(SUMMARY: Tosfos infers that what is to avoid pain is permitted.)

שאינו גדל והולך כשיער הראש וליכא צערא

(a)

Explanation: It does not keep growing, [un]like hair of the head, and there is no pain.

הגה"ה (הגהת ברכת ראש) משמע כשאין אדם מתכוין לנוי אלא לינצל דלית ביה משום כלי גבר

(b)

Comment: When one does not intend for beauty, rather, to be spared [from pain, the Isur of] "Kli Gever" does not apply. (Surely, Tosfos refers to the continuation of the verse "v'Lo Yilbash Gever Simlas Ishah", which also forbids men to adorn like women.)

ואם כן המסתכל במראה כדי שלא יחבול בעצמו שרי

(c)

Consequence: If so, one who looks in a mirror so he will not wound himself [when cutting his hair], this is permitted.

וכן אומר הר"ף שרבו הר"ר שמואל מאויר"א היה מסתפר במראה.

(d)

Support: R. Peretz says that his Rebbi, R. Shmuel of Avira, used a mirror when cutting his hair.

59b----------------------------------------59b

8)

TOSFOS DH Amar Rav Nachman bar Yitzchak...

תוספות ד"ה אמר רב נחמן בר יצחק...

(SUMMARY: Tosfos explains that he is concerned for delaying Haktarah of the Chelev.)

לא איתפרש

(a)

Remark: This was not explained.

הגה"ה (הגהת באר משה) מאי ליעבד רבי יהושע לדקיה דלא ליסרו

(b)

Comment: [Rav Nachman asks] what does R. Yehoshua [say to] do to the intestines, so they will not Lisru?

פירוש לבני מעים שלא יסריחו דכיון שיבקש אחד שידור כנגדו בנזיר א"כ לסוף שלשים יום כשמגלחין שניהן שניהם צריכים להניף החלב ותגלחת שניהם היא לפני תנופה

(c)

Explanation #1: What will he do to the innards, so they will not spoil? Since he requests someone to vow corresponding to him to be a Nazir, if so, at the end of 30 days, when both of them shave, both need to wave the Chelev, and both of them shave before Tenufah;

א"כ יסריח החלב במה שיאחרו להקטיר אותו עד שתי תגלחיות

1.

If so, the Chelev will rot through the delay of burning it only after the two shavings!

i.

Note: Why does Rav Nachman bar Yitzchak assume so? We find that Chelev not offered during the day may be offered at night! Be'er Moshe explains that he means that it is not honorable to delay Haktarah.

דנהי דלא מת אחד מהם כך היא לכולי עלמא שמביאין קרבן טומאה וטהרה

(d)

Implied question: When neither of them died, all agree that we do so. We bring Korban Tum'ah and Korban Taharah!

הא ודאי [אי] אפשר לתקנו בע"א אבל בסיפא דמת אחד ואפשר לתקנו בתקנת [בן זומא] בלא נזירות אחרת ולא הוה ליה למימר לר' יהושע שידור אחר כנגדו

(e)

Answer: Then, no other solution is possible. However, in the Seifa, when one of them died, and it is possible to fix it through Ben Zoma's counsel without another Nezirus, R. Yehoshua should not say that another vows corresponding to him.

ובפירוש [אחר] כתוב לדקיה לאיברים דעולה דאינן נקטרות עד אחר תגלחת שניהם

(f)

Explanation #2: "L'Dakeha" refers to the limbs of the Olah. They are not burned until both of them shave.

וקשה דעל העולה אינו עיקר מצות דמים כי אם על (הגהת ברכת ראש) השלמים

(g)

Objection #1: The primary Mitzvah of [shaving on] blood is not on the Olah, rather, on the Shelamim!

ותו למה ימתין הכהן מלהקטירם עד אחר התגלחת וזה לא מצינו

(h)

Objection #2: Why should the Kohen delay burning [the limbs] until after shaving? We do not find [that he must].

ויותר נראה כדפרישית.

(i)

Conclusion: Explanation #1 is better.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF