1)

TOSFOS DH Ochel b'Kodshim Acher Shishim

תוספות ד"ה ה"ג אוכל בקדשים אחר ששים

(SUMMARY: Tosfos explains that the Heterim come on days 60 and 120 themselves.)

דהיינו ביום ששים ואחד דשני תגלחיות ראשונות היו ביום שלשים דאוקמינן אדאורייתא

(a)

Explanation: This is on day 61, for the first two shavings were on day 30 [of Nezirus], for we leave Torah law in effect.

ומיהו לפירוש זה אוכל בקדשים ביום ששים גופיה [כיון] דתגלחת ראשונה ביום שלשים (הגהת ברכת ראש) א"כ תגלחת שניה ביום חמשים ותשעה דאורייתא

(b)

Consequence: According to this Perush (unlike the comment at the end of the previous Tosfos), he eats Kodshim on day 60 itself. Since the first shaving was on day 30, if so the second shaving is on day 59 mid'Oraisa;

כדאמרינן לעיל אם גילח ראשונה ביום שלשים מגלח שניה ביום ששים ואם גלח שניה ביום ששים חסר אחד יצא דהיינו ביום חמשים ותשעה

1.

This is like we said above (16a), that if he shaved the first on day 30, he shaves the second time on day 60, and if he shaved on day 60 less one, he was Yotzei, i.e. on day 59.

ובו ביום יטבול ולמחרתו ביום ששים יביא קרבנותיו ויאכל בקדשים ונמצא דאוכל בקדשים ביום ששים

2.

That same day he immerses, and on the next day, on day 60, he brings his Korbanos and eats Kodshim. It turns out that he eats Kodshim on day 60.

ואע"ג דלאחר ששים תנן (הגהת תוספות יו"ט)

(c)

Implied question: The Mishnah says after 60 days!

הכי נמי אמרינן בפרק שני [נזירים] (לקמן ס:) אוכל בקדשים אחר שמנה ימים ורוצה לומר ביום השמיני עצמו

(d)

Answer: We say similarly below (60b) "he eats Kodshim after eight days", and it means on day eight itself.

וכן הא דקתני ושותה יין לאחר ק"כ היינו ביום ק"כ אע"ג דתגלחות שניות (הגהת ברכת ראש) ביום שלשים ואחד ודוק לשון מהרפ"ש.

(e)

Support: Similarly, it teaches that he drinks wine after 120 days, i.e. on day 120, even though the second (i.e. the latter two) shavings are on day 31 [of Nezirus. They started on days 60 and 90] Check this! This is from R. Peretz.

2)

TOSFOS DH v'Iy Salka Daitach Salku Lo Yemei Chaluto...

תוספות ד"ה ואי ס"ד סלקו לו ימי חלוטו...

(SUMMARY: Tosfos explains the question against Rav Chisda.)

כלומר אחר שגילח שנית לצרעתו לקץ שתי שנים יגלח שלישית לסוף שלשים ממה נפשך

(a)

Explanation: I.e. after he shaved the second time for his Tzara'as, at the end of two years, he shaves a third time at the end of 30 days, in any case;

אם נזיר טמא הוא כך דינו ואפי' אחר שבעת ימים לתגלחת שניה יכול לגלח (הגהת ברית יעקב)

1.

If he was a Nazir Tamei, this is his law. He could even shave at the end of seven days from the second shaving;

ואם נזיר טהור ומוחלט הוא (ליקוטי גרסאות) שהרי עלו לו ימי צרעתו לשנה של נזירות [לרב חסדא] ואינו צריך להמתין רק שלשים יום שיעור גידול שער (הגהת ברכת ראש) לגלח תגלחת נזיר טהור

2.

And if he was a Nazir Tahor and Muchlat, [he may shave after 30 days,] for his days of Tzara'as counted for the year of Nezirus [according to Rav Chisda]. He needs to wait only 30 days, the Shi'ur of growing hair, [in order] to shave Tiglachas Nazir Tahor.

אחר תגלחת שלישית (כן נראה להגיה ע"פ ראשונים) ימתין שנה לתגלחת רביעית דשמא מוחלט היה וטמא טמא מת ושתי תגלחות ראשונות לצרעתו ושלישית לנזיר טמא

(b)

Explanation (cont.): After the third shaving, he waits a year for the fourth shaving, for perhaps he was Muchlat and Tamei Mes, and the first two shavings were for his Tzara'as, and the third was for Nazir Tamei;

ועד שיגלח לתגלחת נזיר טמא אי אפשר לו לחזור ולמנות נזירות טהרה

1.

Until he shaves Tiglachas Nazir Tamei, he cannot return to count Nezirus Taharah.

והיינו דפריך בשלש שנים ושלשים יום סגי דכך עולה החשבון אלא ש"מ ימי צרעתו אין עולין לו כל עיקר

2.

This is the challenge. Three years and 30 days should suffice, for this is the calculation! Rather, [since the Mishnah says four years,] this shows that Yemei Tzara'as do not count for him at all;

ולכך לא יגלח שלישית עד סוף שלש שנים דשמא נזיר טהור הוא ומוחלט היה וימי צרעתו לא עלו לו ונמצא שאינו יכול לגלח עד סוף השנה.

3.

This is why he cannot shave the third time until three years, for perhaps he was a Nazir Tahor and Muchlat, and the days of Tzara'as did not count for him. It turns out that he cannot shave until the end of the year.

3)

TOSFOS DH Yemei Sifro

תוספות ד"ה ימי ספרו

(SUMMARY: Tosfos asks why we cannot learn this from the same Kal va'Chomer.)

לאחר שנתרפא שהוא מגלח כל שערו ומונה (כל) שבעה ימים וחוזר ומגלח ואז הוא נטהר לגמרי

(a)

Explanation: After he healed [from Tzara'as], he shaves all his hair and count seven days, and shaves again. Then he is totally Tahor. (These seven days are Yemei Sifro.)

מנין שאותן שבעה אין עולין לו מן המנין

1.

The count of these seven days does not count towards his count.

וקצת קשה דתיתי בק"ו מנזיר בקבר ששערו ראוי לתגלחת טהרה

(b)

Question: We should learn from a Kal va'Chomer from one who vowed in a cemetery to be a Nazir! His hair is proper to be shaved Tiglachas Taharah.

4)

TOSFOS DH Yemei (part 2) (pertains to Amud B)

תוספות ד"ה (חלק ב) (שייך לעמוד ב)

(SUMMARY: Tosfos explains how Yemei Chaluto are like days of Tum'as Mes.)

שכן חלוטו (הגהת ברכת ראש) טעון תגלחת

(a)

Citation of Gemara: For the days of Muchlat obligate Tiglachas.

והוו כעין ימי טומאתו.

(b)

Explanation: [Therefore] they are like days of his Tum'ah.

5)

TOSFOS DH Aval Yemei ha'Zav veha'Zavah vi'Yemei Hesgero Shel Metzora (pertains to Amud B)

תוספות ד"ה אבל ימי הזב והזבה וימי הסגרו של מצורע (שייך לעמוד ב)

(SUMMARY: Tosfos explains why these count.)

אחרי שאין טעונין תגלחת הרי אלו עולין,

(a)

Explanation: Since these do not obligate shaving, they count.

6)

TOSFOS DH Aval (part 2) (pertains to Amud B)

תוספות ד"ה אבל (חלק ב) (שייך לעמוד ב)

(SUMMARY: Tosfos explains that "small Nezirus" means that less than 30 days remain.)

אילימא בנזירות מועטת

(a)

Citation of Gemara: If you will say that we discuss a small Nezirus.

כלומר שאין לו למנות רק שלשים יום משהתחיל צרעתו עד סוף ימי נזירות

(b)

Explanation: He needs to count only 30 days from when his Tzara'as began until the end of Nezirus.

7)

TOSFOS DH Aval (part 3) (pertains to Amud B)

תוספות ד"ה אבל (חלק ג) (שייך לעמוד ב)

(SUMMARY: Tosfos explains the question against Rav Chisda.)

והא בעי גידול שיער

(a)

Citation of Gemara: He needs growth of hair!

והיכי בעי למימר דימי חלוטו יעלו לו מן המנין לנזירותו דקתני תאמר בימי חלוטו אין מבטל בהו הקודמין ולכך יעלו

(b)

Explanation: How can you say that Yemei Chaluto count towards his count of Nezirus, that you said "will you say about Yemei Chaluto, which do not cancel previous days", and therefore they should count?

והא ביום דבתחילת צרעתו לא היה לו למנות אלא שלשים יום ונתרפא וגלח בתר גילוחו צריך לחזור ולמנות שלשים יום דבבציר משלשים יום לא הוי גידול שיער,

1.

On the day that his Tzara'as began, he needed to count only 30 days. He was healed, and shaved. After his shaving, he must return to count 30 days, for in less than 30 days there is not growth of hair!

אלא לאו בנזירות מרובה שהיה לו למנות יותר משלשים יום כשנצטרע וכי גילח לצרעתו יש לו עדיין למנות שלשים יום

(c)

Explanation (cont.): Rather, you must say that it is a long Nezirus. He needed to count more than 30 days when he became a Metzora. After he shaves for Tzara'as, he still needs to count 30 days;

ואי ס"ד דאמרינן ימי צרעתו יעלו לו מן המנין הרי יש לו עדיין גידול שיער שלשים יום כעין מילתא דרב חסדא ממש וקאמר תנא דברייתא (הגהת ברכת ראש) דלא סלקי ליה וקשה לרב חסדא.

1.

If you think that Yemei Tzaraso count towards his count of Nezirus, he still has 30 days growth of hair. This is just like Rav Chisda's teaching, and the Tana of the Beraisa says that they do not count! This is difficult for Rav Chisda.

56b----------------------------------------56b

8)

TOSFOS DH she'Kibel Min ha'Zugos

תוספות ד"ה שקיבל מן הזוגות

(SUMMARY: Tosfos corrects the text based on the Mishnah in Pe'ah.)

הלל ושמאי והם קיבלו משמעיה ואבטליון ומיהודה בן טבאי ושמעון בן שטח שקיבלו מן הנביאים חגי זכריה ומלאכי שקבלו הלכה למשה מסיני

(a)

Explanation: [He received from the pairs, i.e.] Hillel and Shamai, and they received from Shem'ayah and Avtalyon, and from R. Yehudah ben Tabai and Shimon ben Shetach, and they (the pairs) received from the [last] Nevi'im Chagai, Zecharyah and Mal'achi, who received a tradition from Moshe from Sinai;

בזורע שבת וחרדל (וכו') בשנים וג' מקומות שחייב בפאה מכל אחד ואחד כך גירסת הספרים

1.

If one plants dill and mustard in two or three places, he must leave Pe'ah from each one. This is the text in Seforim.

ולא גרסינן ליה דהך משנה שנויה במסכת פאה (פ"ג מ"ב) גבי מחלוקת דר' עקיבא [במנמר] שדהו ושייר קלחים לחים

2.

Rejection: This text is wrong. This Mishnah is taught in Pe'ah (3:2) regarding one who is Menamer (reaps parts, and leaves attached patches in) his field, and left moist stalks;

ר"ע אומר פאה מכל א' ואחד וחכמים אומרים מאחד על הכל ומודים חכמים בזורע שבת כו'

3.

R. Akiva says, he leaves Pe'ah from each one. Chachamim say, [he leaves] from one for all of them. Chachamim agree about one who plants dill...

והכי גרסינן בפ"ב דפאה (מ"ה) הזורע שדהו ב' מיני חטין פי' שחמתית ולבנה [עשאן] גורן אחד נותן פאה אחת ב' גרנות ב' פאות

4.

This is the text in Pe'ah (2:5). One who plants two kinds of wheat in his field, i.e. red and white, if he made one granary (gathering for threshing), he gives one Pe'ah. If he made two granaries, he gives two Pe'os;

מעשה שזרע ר"ש איש המצפה ובא לפני ר"ג ועלו ללשכת הגזית ושאלו לנחום הלכה

i.

A case occurred in which R. Shimon Ish Mitzpah planted. He came in front of R. Gamliel, and they went to Lishkas ha'Gazis, and asked Nachum the Halachah;

ואמר כך מקובלני מר' מיאשא כו' שני מיני חטין עשאן גורן אחד נותן פאה אחת שתי גרנות נותן שתי פאות

ii.

He said "I received from R. Yosha... two kinds of wheat, if he made one granary, he gives one Pe'ah. If he made two granaries, he gives two Pe'os."

9)

TOSFOS DH she'Kibel (part 2)

תוספות ד"ה שקיבל (חלק ב)

(SUMMARY: Tosfos explains that Yehoshua and Kalev were in the middle of the chain.)

ואילו יהושע וכלב

(a)

Citation of Gemara: Whereas Yehoshua and Kalev...

האמצעים לא קחשיב

(b)

Explanation: They, the intermediate ones in the chain, were not mentioned.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF