NAZIR 55 (3 Cheshvan) - dedicated l'Iluy Nishmas Shlomo Mordechai ben Yakov Sobol, in honor of his son Aaron.

1)

TOSFOS DH veha'Tanya

תוספות ד"ה והתניא

(SUMMARY: Tosfos gives two explanations of the argument about Ohel Zaruk.)

בתוספתא (הגהת אורח מישור ורש"ש) זרק תיבה מלאה כלים על פני המת טמאה דהוי אהל זרוק ולא שמיה אהל

(a)

Explanation #1: A Tosefta (Ohalos 9:5) teaches that if one threw a chest full of Kelim over a Mes, it is Tamei. This is Ohel Zaruk, which is not considered an Ohel [to block Tum'ah];

ואם היתה מונחת שעומדת במקום אחד טהורה כיון דאינה זזה ממקומה השתא הוי אהל קבוע

1.

If it was stationary, i.e. it stands in one place, it is Tehorah. Since it does not move from its place, now it is a fixed Ohel.

אלמא דאהל זרוק לא שמיה אהל לר' יוסי בר"י

2.

Inference: Ohel Zaruk is not considered an Ohel according to R. Yosi b'Rebbi Yehudah.

אבל אם פליגי באוירא וגושא לא קשיא ליה מידי מהך ברייתא דאיכא לאוקמא לפלוגתייהו בשידה תיבה המונחת ואפ"ה א"ר מטמא משום אוירא

(b)

Distinction: However, if they argue about [whether Chachamim decreed about] the air or the earth, it is not difficult for him at all from this Beraisa, for we can establish their argument to be about a stationary chest or box. Even so, it says [that] Rebbi is Metamei due to the air;

אבל השתא דפליגי באהל זרוק לא מתוקמא פלוגתייהו במונחת דא"כ רבי לא הוה מטמא דאהל מעליא הוא

1.

However, now that they argue about Ohel Zaruk, we cannot establish their argument regarding when it is stationary, for if so, Rebbi would not be Metamei, for it is a proper Ohel!

ומשני דכ"ע משום אוירא ואהל זרוק לא שמיה אהל לר' יוסי בר' יהודה

2.

We answer that all agree that they decreed about the air, and Ohel Zaruk is not considered an Ohel according to R. Yosi b'Rebbi Yehudah;

ואפ"ה משום דלא שכיחא ליכנס בשידה תיבה ומגדל לא גזרו לר' יוסי והתניא בניחותא וכו'

i.

Even so, since it is not common to enter in a chest, box or tower, they did not decree, according to R. Yosi [b'Rebbi Yehudah]. The Beraisa is b'Nichusa (a support).

פירוש אחר לא דכ"ע משום גושא מר סבר אהל זרוק שנכנס בשידה שבהמה או אדם מוליכים אותו שמיה אהל לחוץ ולהפסיק

(c)

Explanation #2: [The Gemara says that] no, all agree that they decreed about the earth. [R. Yosi b'Rebbi Yehudah] holds that Ohel Zaruk, i.e. he entered in a chest that an animal or person moves it, is considered an Ohel to separate and block [Tum'ah];

וצ"ל דעדיף מטלית המנפנפת דתנן במס' אהלות (פ"ח מ"ה) דאין חוצצין בפני הטומאה ואין מביאין

1.

Observation: We must say that it is better than a Talis raised in the wind. A Mishnah (Ohalos 8:5) teaches that it does not block Tum'ah or bring Tum'ah!

והיינו טעמא דהכא עדיף משום דרגלי האדם או הבהמה הנושאים השידה והתיבה נוגעים בארץ אבל הטלית מנפנפת באויר

2.

Explanation: Here it is better, because the legs of the person or animal carrying the chest or box touch the ground. The Talis is floating in the air. (This is clear from the Mishnah there. It says that if rocks hold down the corners of the Talis, and the wind raised the middle, it brings Tum'ah.)

ומר סבר אהל זרוק לא שמיה אהל והיינו דאמר והתניא בניחותא

(d)

Explanation (cont.): [Rebbi] holds that Ohel Zaruk is not considered an Ohel. This is why it says veha'Tanya, b'Nichusa.

וכן בפירוש ר"ח ר' יוסי בר' יהודה אומר תיבה שהיא מלאה כלים וזרקה על פני המת טמאה דדמיא לטלית המנפנפת דאזלה כולה באוירא

(e)

Support: Also R. Chananel explained like this. R. Yosi b'Rebbi Yehudah says that if one threw a box full of Kelim over a Mes, it is Tamei, for this is like an airborne Talis. It is totally in the air;

ואם היתה מונחת על גבי בהמה או אדם הנושאין אותה טהורה דאהל זרוק כה"ג דרגלי הנושאים נוגעים בארץ שמיה אהל לחוץ בפני הטומאה.

1.

If it was resting on an animal or person who carries it, it is Tehorah, for an Ohel Zaruk in such a case, that the legs of those carrying it touch the ground, is considered an Ohel to block Tum'ah.

2)

TOSFOS DH Hachi Garsinan v'Iy Bo'is Eima

תוספות ד"ה ה"ג ואי בעית אימא

(SUMMARY: Tosfos explains the argument in this case.)

דכ"ע משום אוירא גזרו וטעמא דר' יוסי בר' יהודה דמטהר אף כי נמי גזרו על אוירא היינו בעומד על הגשר של ארץ העמים או נכנס בקרון ובספינה דשכיחי להלך

(a)

Explanation: All agree that they decreed about the air. R. Yosi b'Rebbi Yehudah is Metaher because even when they decreed about the air, this refers to one who stands on a bridge of Eretz ha'Amim, or enters in a wagon or boat, which are common to go in them;

אבל בשידה תיבה ומגדל לא שכיח לא גזרו

1.

However, it is not common to enter in a chest, box or tower, so they did not decree.

ורבי סבר אע"ג דלא שכיח גזרו והתניא בניחותא הנכנס בארץ העמים בשידה תיבה ומגדל טהור בקרון ובספינה ובאסקריא גוט"א בלע"ז

2.

Rebbi holds that even though it is not common, they decreed. The Beraisa is b'Nichusa. One who enters Eretz ha'Amim in a chest, box or tower is Tahor. One who enters in a wagon, boat or Askarya, i.e. a large ship with a mast [he is Tamei].

משוט הספינה וכדאמר בעלמא (תענית דף כא.) אילפא תלא נפשיה באסקריא דמכותא

i.

[The ship is called] Askarya, for this is the mast, like we say elsewhere (Ta'anis 21a) "Ilfa hung himself from the mast of the ship."

אלמא אף לר' יוסי בר"י דמטהר בשידה תיבה ומגדל מודה בקרון ובספינה דטמא דמשום (הגהת הב"ח) אוירא גזרו

3.

Inference: Even R. Yosi b'Rebbi Yehudah, who is Metaher in a chest, box or tower, agrees that [one who enters] in a wagon or boat is Tamei, for they decreed about the air.

ואב"א הכא שמא יוציא ראשו ורובו לשם ולכ"ע משום גושא גזרו

(b)

Explanation (cont.): [The Gemara says that] alternatively, [they argue about whether or not we decree] lest he stick his head or the majority of his body to there. All agree that they decreed about the earth.

ושידה תיבה ומגדל דמטהר ר' יוסי בר"י משום דסבר אהל זרוק שמיה אהל ולא גזר שמא יוציא ראשו ורובו לחוץ

1.

R. Yosi b'Rebbi Yehudah is Metaher, because he holds that Ohel Zaruk is considered an Ohel, and he does not decree lest he stick out his head or the majority of his body;

דאין פתח שידה תיבה ומגדל נוחה ליכנס ולהוציא ואין נקל כל כך להוציא ראשו

2.

This is because the opening of the chest, box or tower is not comfortable to enter and leave, and it is not so easy to stick out his head;

אבל בקרון ובספינה מטמא משום דגזר שמא יוציא ראשו ורובו לחוץ בקרון ובספינה ויאהל על הגושא כי נקל להוציא ראשו ורובו מספינה וקרון

(c)

Distinction: However, in a wagon or boat he is Tamei, for they decreed lest he stick his head or majority of his body outside of the wagon or boat, and tower above the earth, for it is easy to stick his head or majority outside of a boat or wagon;

ורבי דמטמא אפי' בשידה תיבה ומגדל גזר אפי' בהנך דלמא יוציא ראשו ורובו לחוץ.

1.

Rebbi is Metamei even in a chest, box or tower. He decrees even in these, lest he stick out his head or majority.

3)

TOSFOS DH veha'Tanya b'Nichusa ha'Nichnas...

תוספות ד"ה והתניא בניחותא הנכנס...

(SUMMARY: Tosfos points out that Sugyos elsewhere hold like the first answer.)

מכלל דבקרון ובספינה טמא אע"פ שלא הוציא ראשו ורובו דנקל הוא להוציא בקרון ובספינה

(a)

Explanation: This implies that in a wagon or boat he is Tamei, even if he did not stick out his head or majority, for it is easy to stick out from a wagon or boat.

וההוא דמייתי בפ' בכל מערבין (עירובין ל:) ובמס' חגיגה (דף כה.) מההיא ברייתא דהנכנס לארץ העמים בשידה תיבה ומגדל דפליגי ר' יוסי בר"י ורבי באהל זרוק אי שמיה אהל אי לא

(b)

Implied question: We bring from this Beraisa in Eruvin (30b) and Chagigah (25a) of one who enters Eretz ha'Amim in a chest, box or tower, that R. Yosi b'Rebbi Yehudah and Rebbi argue about whether or not an Ohel Zaruk is considered an Ohel!

היינו כמאי (הגהת ברכת ראש) דבעי למימר בשינויא קמא דפליגי באהל זרוק

(c)

Answer: This is like we wanted to say here in the first answer, that they argue about an Ohel Zaruk;

אבל להני שינויא (הגהת ברכת ראש) בארץ העמים לא פליגי באהל זרוק אבל לגבי מת הוא דפליגי בה

1.

However, in these [latter] answers, regarding Eretz ha'Amim, they do not argue about Ohel Zaruk. However, they argue about it (Ohel Zaruk) regarding a Mes;

כדתניא ואם היתה מונחת (הגהת הב"ח) טהורה דאהל זרוק שמיה אהל

2.

(Beraisa): If it was stationary, it is Tehorah, for Ohel Zaruk is considered an Ohel;

וההיא ר' יוסי בר"י אבל רבי מטמא דאהל זרוק לא שמיה אהל.

i.

That is like R. Yosi b'Rebbi Yehudah. Rebbi is Metamei, for he holds that Ohel Zaruk is not considered an Ohel.

4)

TOSFOS DH Ileima bi'Nezirus Mu'etes Ha Ba'i Gidul Se'ar

תוספות ד"ה אילימא בנזירות מועטת הא בעי גידול שיער

(SUMMARY: Tosfos explains why it must discuss a long Nezirus.)

ומאי קאמר אינו מבטל הקודמים והלא על כרחיה יסתור קודמין,

(a)

Explanation: [Since he must grow his hair,] how can we say that he is not Mevatel the previous days? B'Al Korcho, he cancels the previous days!

אלא לאו בנזירות מרובה וקתני מתחיל ומונה מיד דשמעינן מתחיל ומונה לאחר ימי ספרו אלמא ימי ספרו אין עולין

1.

Rather, it is a long Nezirus, and it teaches that he begins and counts immediately. This teaches that he begins and counts after Yemei Sifro. This implies that Yemei Sifro do not count.

5)

TOSFOS DH Ileima (part 2) (pertains to Amud B)

תוספות ד"ה אילימא (חלק ב) (שייך לעמוד ב)

(SUMMARY: Tosfos explains when days of Tzara'as count for him.)

הוא מותיב לה והוא מפרק לה בנזירות בת חמשים יום

(a)

Citation of Gemara: [Rav Sharbiya] asked the question, and answered it. It is a Nezirus of 50 days.

איירי מתני' והיינו נזירות מועטת דרב (הגהת ברכת ראש) חסדא

(b)

Explanation: This (Nezirus of 50 days) is what our Mishnah discusses. This is the small Nezirus of Rav Chisda.

וה"ק לא שנו אלא נזירות מועטת כלומר (אי) שאין לו לעשות רק ימי נזירות מועטת כשהתחילה (הגהת מהר"ב רנשבורג) ימי צרעתו

1.

It means as follows. This is only for a small Nezirus, i.e. he needed to observe only the days of a small Nezirus when the days of his Tzara'as began;

כגון דיתיב עשרים בנזירות ואיתיליד ביה צרעת דמגלח בצרעתו והדר יתיב שלשים ימים דנזיר דהא אית ליה גידול שיער

2.

E.g. he observed 20 days of Nezirus, and Tzara'as came on him. He shaves for his Tzara'as [after it goes away], and returns to observe 30 days of Nezirus, for [after this] he has growth of hair;

כלומר ובכה"ג דין הוא שלא יעלו ימי צרעתו כל עיקר ודין הוא שלא יבטל הקודמין

3.

I.e. in such a case it is proper that the days of Tzara'as not count at all, and it is proper that they not cancel the previous days;

שאם ימי גמרו וימי ספירו (הגהת ברכת ראש) יעלו לנזירות שבעה ימים או ארבע (או) עשר ימים כפי מה שיעלו צריך הוא להוסיף על הנדר כדי שיהא שם גידול שיער

i.

If Yemei Gamro and Yemei Sifro would count for his Nezirus seven days or 14 days, according to how many days they were, he must add to the vow, in order that there will be [30 days] growth of hair;

ובכי האי גוונא איירי מתניתין ונזירות בת חמשים לאו דווקא דהוא הדין לנזירות בת ארבעים (מכאן מעמוד ב) היכא דאיתיליד ביה צרעת לסוף עשרה ימים

ii.

Our Mishnah discusses such a case. It need not be a Nezirus of precisely 50 days. The same applies to a Nezirus of 40 days, when he developed Tzara'as at the end of 10 days.

55b----------------------------------------55b

וזה הכלל נזירות מועטת קרי מקום שאין לו למנות רק ל' יום משהתחיל הצרעת עד סוף ימי נזירותו

(c)

Summation: This is the general rule. "A small Nezirus" is called when he needs to count only 30 days from when Tzara'as began until the end of his Nezirus.

אבל בנזירות מרובה כלומר כשהתחיל צרעתו היה לו למנות עדיין שלשים וא' יום או שלשים ושנים ימים לנזירות וכ"ש יותר כגון נזירות בת חמשים וא' או יותר ואיתיליד ביה צרעת בכ'

(d)

Distinction: However, a big Nezirus, i.e. when his Tzara'as began he needed to count still 31 or 32 days of Nezirus, and all the more so more, e.g. a Nezirus of 51 or more days, and he developed Tzara'as after 20 days...

אז ודאי לא תוכל לומר דכל ימי צרעתו אינן עולים כל עיקר דבמנין הימים העודפים (הגהת ברכת ראש) מיהא יעלו לו

1.

Then, surely you cannot say that all the days of Tzara'as do not count at all. At least the number of excess days [remaining above 30] count for him!

כגון מי שנדר חמשים ושלשה ויתיב עשרים ואיתיליד ביה צרעת ארבעה (הגהת ברכת ראש) עשר יום שלשה מימי צרעתו יעלו ואחד עשר לא יעלו

2.

E.g. if one vowed 53 days, and observed 20 days and developed Tzara'as [for] 14 days. Three days of Tzara'as count for him, and 11 days do not count.

וצריך הוא למנות על [עשרים] ושלשה ל' יום דבפחות לא יהיו לו גידול שער והיינו דנקט והדר יתיב שלשים ימים דנזיר.

3.

He must count in addition to the 23 days, [another] 30 days, for in less than this he will not have [enough] growth of hair. This is why it says "he observes [another] 30 days of Nezirus."

6)

TOSFOS DH Ochel b'Kodshim Le'acher Shishim Yom

תוספות ד"ה אוכל בקדשים לאחר ששים יום

(SUMMARY: Tosfos explains why he is permitted only after 60 and 120 days.)

משום דספק מצורע הוא ואסור לאכול בקדשים עד שיטהר מספק צרעתו ויביא קרבנות מצורע דמחוסר כפורים אסור לאכול בקדשים

(a)

Explanation: This is because he is a Safek Metzora, and he may not eat Kodshim until he becomes Tahor from his Tzara'as and brings Korbanos Metzora, for a Mechusar Kipurim may not eat Kodshim;

אבל משום נזירות טמא לא מיתסר בקדשים אע"ג דצריך נמי להביא קרבן משום דאין טומאה יוצאה עליו מגופו לא מיקרי מחוסר כפורים

1.

However, due to being a Nazir Tamei, he is not forbidden Kodshim. Even though he must bring a Korban, because the Tum'ah does not come out from his body, he is not called Mechusar Kipurim.

כדאמרינן בפ' ארבעה מחוסרי כפרה (כריתות י.) דדוקא במי שטומאתו יוצאה מגופו קרי מחוסר כפורים

2.

Support: We say so in Kerisus (10a). Only one whose Tum'ah comes out from his body is called Mechusar Kipurim.

כיצד נזר נזירות שלשים יום וביום הראשון אירע לו ספק טומאה וספק טומאת צרעת דספק אם פרחה בו צרעת ממש אם בוהק הוא

(b)

Explanation (cont.): What is the case? He vowed Nezirus for 30 days, and on the first day occurred Safek Tum'ah (of Mes) and Safek Tum'as Tzara'as, i.e. it is a Safek if real Tzara'as broke out on him, or mere white patches [that are not among the Tamei appearances].

והשתא מיהא בתר דנתרפא לגמרי מזה ושונה וטובל ונטהר מספק טומאת מת (הגהת באר משה) לסוף שבעה

1.

Now, after he totally healed, he receives Haza'ah [on day three] and repeats [on day seven] and immerses, and he is Tahor from Safek Tum'as Mes, at the end of seven days.

בא לו לגלח כדין נזיר טמא או כדין מצורע שנתרפא אומרים לו להמתין מלגלח עד שלשים יום [דאימא] נזיר טהור גמור אתה שלא נטמאת

2.

If he wants to shave like the law of Nazir Tamei, or like a Metzora who healed, we tell him to delay shaving until 30 days, for I can say "you are a totally Tahor Nazir. You did not become Tamei";

ונזיר טהור אינו מגלח תוך שלשים אלא על הדמים בסוף שלשים יום כשנגמר נזירותו

3.

A Nazir Tahor may not shave within 30 days, only after bringing Korbanos at the end of 30 days, when his Nezirus is finished.

כדכתיב תער לא יעבור על ראשו עד מלאת ימי נזרו לסוף שלשים יום מגלח ומשפטי הבאת קרבנותיו מפורש לקמן בפרק שני נזירים (דף ס.)

4.

It says "Ta'ar Lo Ya'avor Al Rosho Ad Melos Yemei Nizro." At the end of 30 days he shaves. The laws of bringing his Korbanos are explicit below (60a);

שמביא צפרי מצורע שחוטה ומשולחת וחטאת העוף הבאה על הספק משום ספק נזיר טמא ועולת בהמה משום ספק נזיר טהור

i.

He brings Tziporei Metzora - the one he slaughters and the one he sends - and Chatas ha'Of, which is brought amidst Safek, due to Safek Nazir Tamei, and Olas Behemah, due to Safek Nazir Tahor.

[ואע"פ] שאינו יכול לגלח אלא על הדמים

(c)

Implied question: He may shave only after slaughtering [all] his Korbanos!

[הא אמרינן] דאם גילח על אחד מהם יצא

(d)

Answer: We say (46a) that if he shaved on one of them, he was Yotzei. (Here he does so l'Chatchilah, for he cannot bring all of them, due to Safek Chulin b'Azarah.)

ומתנה עליהם ועדיין אסור לאכול בקדשים דשמא מוחלט היה וטעון עוד תגלחת שנית והבאת קרבנות

(e)

Explanation (cont.): He stipulates about them. He is still forbidden to eat Kodshim, for perhaps he was Muchlat, and he needs to shave another time and bring Korbanos;

[כדכתיב] בפרשת מצורע והנה נרפא נגע הצרעת ולקח שתי צפרים ושחט את הצפור האחת על מים חיים ושלח את הצפור החיה וגלח את כל שערו וישב מחוץ לאהלו שבעת ימים והיה ביום השביעי יגלח ורחץ בשרו במים

1.

It says in Parshas Metzora "v'Hinei Nirpa Nega ha'Tzara'as; v'Lakach... Shtei Tziporim... v'Shachat Es ha'Tzipor ha'Echas Al Mayim Chayim; v'Shilach Es ha'Tzipor ha'Chayah; ... v'Gilach Es Kol Se'aro... va'Yashav mi'Chutz l'Ahalo Shiv'as Yamim; v'Hayah va'Yom ha'Shevi'i Yegalach... v'Rachatz Besaro ba'Mayim";

וביום השמיני יקח שני כבשים אחד לעולה ואחד לאשם וכבשה אחת (הגהת הרש"ש) לחטאת

2.

"Uva'Yom ha'Shemini Yikach Shenei Kevasim" - one is for the Olah, and one is for the Asham; "v'Kavsah Achas" is for the Chatas.

וזה אי אפשר לגלח סוף שבעה לתגלחת ראשונה כי אולי אינו מצורע אבל נזיר טמא היה וצריך להתחיל ימי נזירותו שלשים יום שנזר

3.

Observation: He cannot shave [the second time] at the end of seven days after the first shaving, for perhaps he was not a Metzora, but he was a Nazir Tamei, and he must begin the days of his Nezirus, the 30 days that he vowed to be a Nazir;

כי אותן שלשים יום שמנה לא עלו לנזירותו דקרינא ביה והימים הראשונים יפלו

i.

The 30 days that he counted do not count towards Nezirus, for we apply to him "veha'Yamim ha'Rishonim Yiplu."

כיון דמספקא לן בנזיר טמא ושלשים יום השניים הם ימי נזירות טהרה וקרינן ביה תער לא יעבור על ראשו עד מלאת ימי נזרו לסוף ששים מגלח

4.

Since we are unsure if he was a Nazir Tamei, and the second 30 days are Nezirus Taharah, and we apply to him "Ta'ar Lo Ya'avor Al Rosho Ad Melos Yemei Nizro", at the end of 60 days he shaves.

ובהך תגלחת שניה ליכא לספוקי בנזיר טמא דמספק נזיר טמא נפק בתגלחת ראשונה בסוף (הגהת ברכת ראש) ל' יום הראשונים

(f)

Explanation (cont.): In this second shaving, there is no Safek of Nazir Tamei. He fulfilled the Safek of Nazir Tamei through the first shaving at the end of the first 30 days;

אבל בנזיר טהור איכא לספוקי או בתגלחת ימי ספרו של מצורע ומביא עולת בהמה משום ספק נזיר טהור כדי לגלח על הדמים ומתנה עליה

1.

However, we have a Safek whether he is a Nazir Tahor, or if this is the Tiglachas at the end of Yemei Sifro of a Metzora. He brings Olas Behemah due to Safek Nazir Tahor, in order to shave on the blood [of one of his Korbanos], and stipulates about it;

למחרת של יום תגלחתו יביא קרבנות מצורע כדי להתירו לאכול בקדשים ומביא חטאת העוף דאילו חטאת בהמה אינו בא על הספק

2.

On the day after shaving, he brings Korbanos Metzora, to permit himself to eat Kodshim. He brings Chatas ha'Of, for one may not bring Chatas Behemah amidst Safek;

אך יפקיר נכסיו ויביא חטאת העוף כדין מצורע עני

i.

Rather, he makes his property Hefker, and brings Chatas ha'Of, like the law of Metzora Oni.

ואשם נמי יביא לר"ש דאמר אשם מצי לאתנויי ביה כשלמים ולרבנן דר"ש אית להו דאשם אינו מעכבו לאכול בקדשים

ii.

He brings also his Asham according to R. Shimon, who says that he can stipulate about the Asham, that [if he is not obligated to bring Asham] it is a Shelamim. Rabanan of R. Shimon hold that the Asham is not Me'akev eating Kodshim.

ועדיין הוא אסור לשתות יין ולטמאות למתים דשמא מוחלט היה ושני תגלחיות הללו שעשה למצורע היו לגמרו ולספרו ואינו עולה לתגלחת נזיר טהור כדאמרינן לקמן בפ' ב' נזירים (שם)

(g)

Explanation (cont.): He is still forbidden to drink wine and become Tamei Mes, for perhaps he was a Muchlat, and the two shavings he did were for being a Metzora, for [the end of Yemei] Gamro and [Yemei] Sifro, and they do not count for Tiglachas Nazir Tahor, like we say below (60a);

לכך טעון עוד שני תגלחות אחד לנזיר טמא ואחד לנזיר טהור

1.

Therefore, he needs another two shavings, one for Nazir Tamei, and one for Nazir Tahor.

לסוף תשעים יגלח שלישית ובהך שלישית ליכא לספוקי במצורע כלל כי אם בנזיר טהור או בנזיר טמא והך תגלחת אי אפשר לגלח אלא עד סוף ל' יום הרי תשעים יום

(h)

Explanation (cont.): At the end of 90 days [from the beginning], he shaves the third time. In this third shaving, there is no Safek of Metzora at all, only Nazir Tahor or Nazir Tamei. He cannot shave until 30 days [after the previous shaving, lest he is a Nazir Tahor], therefore it is on day 90.

דלא מיבעיא בנזירות מועטת דצריך להמתין ל' משום גידול שער אף לרב חסדא

1.

Not only for a small Nezirus, he must wait 30 days due to growing hair, even according to Rav Chisda [who says that days of a Metzora count towards a long Nezirus - 55a]...

אלא אף בנזירות מרובה כדפריש ואזיל משום דסבירא דימי צרעתו אין עולין לו כל עיקר ודלא כרב חסדא

2.

Rather, it is even for a long Nezirus, like the Gemara proceeds to explain, because [the Tana] holds that days of a Metzora do not count for him at all, unlike Rav Chisda;

לכך צריך להמתין לתגלחת שלישית אחר תגלחת שניה כמנין ימי הנזירות שנזר דאולי (הגהת ברכת ראש) נזיר מצורע הוה ולא נזיר טמא

i.

Therefore, he must wait to do the third shaving after the second shaving like the number of days of Nezirus that he vowed, for perhaps he was a Nazir Metzora, and not a Nazir Tamei.

ולסוף תשעים כשמגלח שלישית ליכא לספוקי במצורע כלל אלא או בנזיר טהור או בנזיר טמא ויביא עולת בהמה משום ספק נזיר טהור ולגלח על הדמים וחטאת העוף משום ספק נזיר טמא

(i)

Explanation (cont.): At the end of 90 days, when he shaves the third time, there is no Safek of Metzora at all, only Nazir Tahor or Nazir Tamei. He brings Olas Behemah due to Safek Nazir Tahor, and in order to shave after blood of a Korban. He brings also Chatas ha'Of, due to Safek Nazir Tamei.

ועדיין אסור לשתות יין ולטמא למתים דשמא מוחלט היה ונזיר טמא ועלו לו שנים תגלחיות ראשונות לצרעתו והשלישית לנזיר טמא

1.

He is still forbidden to drink wine and become Tamei Mes, for perhaps he was a Muchlat, and a Nazir Tamei, and the two first shavings were for his Tzara'as, and the third was for Nazir Tamei;

לכך צריך למנות עוד ל' לנזירות טהרה לסוף ל' יגלח ויביא קרבן טהרה לבד ומתנה ביה כדמפרש לקמן בפ' שני נזירים

2.

Therefore, he must wait another 30 days for Nezirus Taharah. At the end of 30 days he shaves and brings Korban Taharah alone, and stipulates, like it explains below;

ומותר לשתות יין ולטמאות למתים והיינו דקתני ושותה יין ומיטמא למתים לאחר ק"כ יום.

i.

[Now] he may drink wine and become Tamei Mes. This is why it says "he drinks wine and becomes Tamei Mes after 120 days.

7)

TOSFOS DH u'Medakdek ha'Ram

תוספות ד"ה ומדקדק הר"ם

(SUMMARY: Tosfos explains why two shavings are on day 30, and two are on day 31.)

דע"כ צריך לומר שהוא מגלח ביום ל' שאם לא היה מגלח עד יום [שלשים ואחד] כשאר נזיר א"כ הוה מגלח תגלחת שניה יום ששים ואחד

(a)

Inference (Maharam): You are forced to say that he shaves on day 30. If he did not shave until day 31, like a regular Nazir, if so he would shave the second time on day 61;

וא"כ לא היה אוכל בקדשים עד יום ששים ושנים שהרי אחר תגלחת מצורע היה טובל ולא היה יכול להביא קרבנותיו עד למחר כדאמר לעיל בפ' שישי (דף מד:) (הגהת גליון הש"ס) גלח בח' מביא קרבנותיו בט'

1.

If so, he would not eat Kodshim until day 62, for after Tiglachas Metzora he immerses, and he cannot bring his Korbanos until the next day, like we said above (44b), that if he shaved on day eight, he brings Korbanos on day nine!

i.

Note: Rather, the second shaving is on day 60. The Mishnah (59b) says that he may eat Kodshim after 60 days, i.e. on day 61.

אלא ביום ל' מגלח ומביא אחד מג' קרבנותיו דנזיר טהור עולה או שלמים כדי לגלח על הדמים דאולי נזיר טהור היה

2.

Rather, he shaves on day 30, and brings one of the three Korbanos of a Nazir Tahor, an Olah or Shelamim, in order to shave on blood [of a Korban], for perhaps he was a Nazir Tahor.

ואע"ג דשאר נזיר אינו מגלח עד שלשים ואחד יום

(b)

Implied question: Other Nezirim do not shave until day 31!

היינו מדרבנן דמדאורייתא ביום ל' מצי מגלח לרב מתנא משום דמקצת היום ככולו או לבר פדא דמכ"ט יום נשלם הנזירות

(c)

Answer #1: That is mid'Rabanan. Mid'Oraisa, he may shave on day 30, according to Rav Masne because Miktzas ha'Yom k'Kulo, or according to Bar Pada because Nezirus finished on day 29;

והלכך נזיר זה דעדיין אינו שותה ולא מיטמא למתים לא העמידו דבריהם ואוקמה אדאורייתא ושרי ליה לגלח ביום ל'

1.

Therefore, this Nazir, who still may not drink wine or become Tamei Mes, Chachamim did not enforce their words, and establish him on Torah law, and permit him to shave on day 30.

מיהו קשה מתגלחת שלישית דאינו שותה יין ואפי' הכי מגלח (הגהת ברכת ראש) בשלשים ואחד

(d)

Objection: The third shaving is difficult. He does not drink wine [afterwards], and even so, he shaves on day 31 [from the second shaving]!

1.

Note: Tosfos did not ask about the second shaving. In the comment below, Tosfos explains that after the first shaving, he starts counting [the next Safek Nezirus Taharah] on day 31. This is unlike Tosfos on 56a (DH Ochel), who says that he starts counting on day 30. Both hold that the second shaving is on day 30 of his count, but the third shaving is on day 31 of his count.

אלא נראה דמשום אכילת קדשים הקילו בשני תגלחיות ראשונות לכתחילה ביום ל', מהרפ"ש,

(e)

Answer #2: Rather, due to eating Kodshim they were lenient about the first two shavings, to do them l'Chatchilah on day 30. This is from R. Peretz.

1.

Note: R. Simchah of Desvi says that the following comment belongs on 56a, after DH Ochel. (It argues with what Tosfos brings there from R. Peretz.)

הגה"ה (הגהת ר"ש מדעסוי) ואכתי אינו מביא קרבנות נזיר טמא בו ביום דכיון שהוא צריך לטבול אחר התגלחת כדין מצורע שטובל אחר כל התגלחות

(f)

Comment: Still, he may not bring Korbanos Nazir Tamei that day, since he must immerse after shaving, like the law of a Metzora who immerses after every Tiglachas;

ומיחזי כאילו היא טבילת נזיר טמא ביום שביעי אחר דבנזיר טמא נמי מספקא ליה דאז אינו מביא עד שמיני ולכך אינו יכול להביא קרבנות נזיר טמא עד למחרת יום תגלחתו דהיינו ביום שלשים ואחד

1.

It looks like Tevilas Nazir Tamei on day seven, since we also have a Safek that he is a Nazir Tamei, and then he may not bring [his Korbanos] until day eight. Therefore, he cannot bring Korbanos Nazir Tamei until the day after he shaved, i.e. day 31.

וביום שלשים ואחד מביא חטאת העוף כדין נזיר טמא דשמא הוא טמא ולא מוחלט

2.

On day 31 he brings Chatas ha'Of, like the law of Nazir Tamei, for perhaps he was Tamei and not a Muchlat;

וימנה עוד ל' יום מיום שלשים ואחד שמביא קרבן טומאה וכדרבנן בפ' ג' (שם) דאמרי (הגהת הרש"ש) הביא חטאתו אע"פ שלא הביא אשמו מונה

3.

He counts another 30 days from day 31, on which he brings Korban Tum'ah, like Rabanan above (18b), who say that if he brought his Chatas, even if he did not bring his Asham, he counts [Nezirus Taharah from now].

ויום ששים שהוא יום ל' למניינו מגלח כדפרישית (הגהת הרש"ש)

(g)

Explanation: On day 60, which is day 30 of his count, he shaves, like I explained [above that we let him shave on day 30, to hasten his Heter to eat Kodshim].

ולמחרת דהיינו יום ששים ואחד מביא קרבן צרעתו חטאת העוף כמו מצורע עני ואם עשיר הוא מפקיר נכסיו ומותר לאכול בקדשים דאשמו אינו מעכב לאכול בקדשים לרבנן

1.

On the next day, i.e. day 61, he brings his Korban Tzara'as, i.e. Chatas ha'Of, like a poor Metzora. If he was rich, he is Mafkir his property. He may eat Kodshim, because the Asham is not Me'akev eating Kodshim according to Rabanan;

ולר' שמעון דאמר מביאין קדשים לבית הפסול מביא גם אשם ומתנה כשלמים

2.

According to R. Shimon, who says that we may [offer Kodshim in a way that might] cause Kodshim to be wasted, he brings also Asham, and stipulates about Shelamim. (If he was not a Metzora, it is a Shelamim. Chachamim forbid, for the Torah permits everyone to eat Shelamim for two days and a night, but now that it is a Safek Asham, only male Kohanim may eat it, and only for one day and a night. Perhaps it will become Nosar due to this!)

וזה ששנינו (זבחים עו.) ר"ש אומר למחרת מביא אשמו ולוגו ואומר אם מצורע הוא זה אשמו וזה לוגו ואם לאו יהא שלמים ואותו אשם טעון צפון ומתן בהונות כו'

3.

This explains what we taught (Zevachim 76a), that R. Shimon says, the next day he brings his Asham and Log [of oil], and says that if he was a Metzora, this is his Asham, and this is his Log [that is brought with Asham Metzora]. If not, it is Shelamim. That Asham must be slaughtered in the north, and blood must be put on the Behonos (his right ear, thumb and toe)...

הרי למחרת ששים יום דהיינו יום ששים ואחד אוכל בקדשים דכבר גילח ב' תגלחות אם היה מצורע כבר נטהר

(h)

Observation: The day after 60, i.e. day 61, he may eat Kodshim, for he already shaved two shavings. If he was a Metzora, he already became Tahor.

ומיהא תגלחת שלישית ליכא לפרושי הכי שהרי אינו טובל אחר התגלחת כיון שעשו לו ספיקות של מצורע,

(i)

Distinction: We cannot say so about the third shaving, for he does not immerse after shaving, since he already fulfilled the Sefekos of Metzora;

וצריך לומר דודאי בב' תגלחיות אחרונות אינו מגלח עד יום ל' ואחד שהוא יום תשעים ואחד (הגהת ברכת ראש) שמניינו התחיל ביום ששים ואחד

1.

We must say that surely, the last two shavings he does not shave until day 31, which [for the third shaving] is day 91, for his count began on day 61.

ומביא עולת בהמה לגלח על הדמים וגם מביא חטאת עוף משום ספק נזיר טמא כי בתגלחת ראשונה ושניה (הגהת ברכת ראש) אולי מוחלט היה ולא עלו לו לנזירותו

i.

He brings Olas Behemah to shave on the blood. He also brings Chatas ha'Of due to Safek Nazir Tamei, for at the first and second Tiglachas, perhaps he was a Muchlat, and they did not count for his Nezirus.

ומתחיל מניינו מיום תשעים (כן הוא בדפוס ונציה) ואחד ומשלים עשרים (הגהת ר' בצלאל אשכנזי) ותשעה יום על תשעים (כן הוא בדפוס ונציה) ואחד שהן מאה ועשרים יום ומגלח ביום קכ"א שהוא ל' ואחד יום למניינו

(j)

Explanation (cont.): He begins his [last] count on day 91, and adds 29 days to day 91, which are 120 days, and shaves on day 121, which is day 31 of his count.

ומביא קרבן טהרה לבד ומותר ביום קכ"א לשתות יין ומשלים נזירותו

1.

He brings Korban Taharah alone, and on day 121 he is permitted to drink wine, and he finishes his Nezirus.

ויש ליתן טעם בדבר דדוקא בשני תגלחיות ראשונות דאיכא לספוקי בספק מצורע הקילו להיות ביום ל'

2.

We can explain that only for the first two shavings, which are due to Safek Metzora, they were lenient to allow [shaving] on day 30;

אבל בשתים אחרונות שאין עליו עוד ספק מצורע השווהו לשאר נזיר שמגלח ביום שלשים ואחד ולכך קאמר ושותה ביין ומטמא למתים אחר ק"כ יום.

3.

However, the last two shavings, during which he is not a Safek Metzora, they equated him to other Nezirim, who shave on day 31. Therefore, it says that he drinks wine and becomes Tamei Mes after 120 days.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF