TOSFOS DH u'Menudah v'Chulei v'Nish'al
תוספות ד"ה ומנודה וכו' ושנשאל
(SUMMARY: 1. Tosfos explains why they are permitted. 2. Tosfos discusses the Isur of shaving during the Moed. )
בירושל' מקשה הני למה התירו והלא פשע שלא בא לפני המועד לפני חכמים להתיר לו
Citation (Yerushalmi) Question: Why did Chachamim permit him? He was negligent, for not coming in front of Chachamim before the Moed to permit him!
ומשני שכלו לו שלשים יום של נדוי במועד דאין נדוי פחות משלשים יום
Citation (cont.) Answer: The case is, his 30 days of Niduy finished during the Moed. Niduy is not less than 30 days.
וכן מי שנשאל לחכם מוקי לה כשבא בחול המועד אי נמי לפני המועד לא מצאו בו פתח
Similarly, the Yerushalmi establishes the case of one who asked a Chacham [to permit his vow] when it came during Chol ha'Moed (Maharsha - the vow took effect then. We do not permit vows until they take effect - Nedarim 90a), or before the Moed he did not find a Pesach (reason to regret the vow and show why it was a mistake).
וגילוח הראש נמי אסור במועד דהא אמר בגמ' שלא יכנסו לרגל מנוולין ואין לך ניוול גדול מזה
Opinion #1: Also shaving the head is forbidden during the Moed. The Gemara says that they should not enter the festival unkempt. There is nothing more unkempt than this (entering unshaven)!
ושמא לא קאי טעמא בגמרא אלא אשארא אבל גילוח של ראשו אסור משום מלאכה אפילו במקום אונס
Opinion #2: Perhaps the Gemara's reason refers only to the others, but shaving the head is forbidden due to Melachah, even in a case of Ones (he could not shave before the Moed).
ושאר גילוח דבעי בגמרא מאי טעמא אסורין והיינו גילוח של יפוי דהוה לך למישרי לצורך המועד אע"פ שהיא מלאכה
The Gemara asks why other shaving is forbidden, i.e. shaving for beauty. We should have permitted this for needs of the Moed, even though it is Melachah;
אבל גילוח כל הראש אסור משום מלאכה והני כגון נזיר ומצורע הוא דשרי משום מצוה
However, shaving the entire head is forbidden due to Melachah. These [people in our Mishnah], e.g. a Nazir and Metzora, are permitted due to Mitzvah.
ולפי זה אסור לגלח ראשו במועד
Consequence: Based on this, it is forbidden to shave the head during the Moed.
ועוד יש לפרש שנראה שמותר לגלח ראשו במועד
Opinion #3: [Any]one may shave the head during the Moed.
וא"ת מאי קא משמע לן נזיר ומצורע
Question: [If so,] what is the Chidush of [permitting] a Nazir and Metzora?
יש לומר דס"ד דאסור שלא ישהו קרבנותיהן קא משמע לן דשרי
Answer: One might have thought that it is forbidden [mid'Rabanan], lest they delay bringing their Korbanos. The Mishnah teaches that it is permitted.
ואי מיירי הכא בשלא היה להן פנאי דוקא והוא כדבעי למימר בגמרא
Implied question: The Gemara wanted to say that the Mishnah discusses only when he did not have time [before the Moed. Why is this, if everyone is permitted?]
יש לומר דהכי קאמר דנזיר ומצורע העולין מטומאה לטהרה דוקא שעולין עתה אבל עולין מטומאה לטהרה מקודם רגל אסורין.
Answer: It means that a Nazir and Metzora are permitted only if they become Tahor now, but if they became Tehorim before the festival, they are forbidden.
TOSFOS DH v'She'ar Kol Adam Mai Taima Asurin
תוספות ד"ה ושאר כל אדם מאי טעמא אסורין
(SUMMARY: Tosfos explains why we thought that everyone should be permitted.)
- אע"פ שהוא מלאכה היה לנו להתירה לצורך המועד
Explanation #1: Even though it is Melachah, we should have permitted it for needs of the Moed.
א"נ [אף] שיש מלאכות אסורות במועד שאין בהן טורח כגון פרקמטיא מכל מקום זה שהוא ליפוי ראוי להתיר לכבוד מועד
Explanation #2: Even though there are Melachos forbidden during the Moed without exertion, such as business, in any case this, which is for beauty, it is proper to permit it for honor of the Moed.
ויש מפרשים דקאי על גילוח הראש דאסרינן משום טירחא מכל מקום מקשה דהיה לו להתיר לצורך המועד
Explanation #3: Some say that this refers to shaving the head, which we forbid due to exertion. In any case, we ask that we should have permitted it for needs of the Moed.
ואין זה נראה (הגהת הב"ח) לפי מה שפירש' המשנה דגילוח כל הראש מלאכה גמורה ואסור.
Rebuttal: This seems wrong, based on what I explained in the Mishnah that shaving the entire head is an absolute Melachah, and it is forbidden.
TOSFOS DH she'Ein Lo Ela Chaluk Echad Mutar Lechavso b'Moed
תוספות ד"ה שאין לו אלא חלוק אחד מותר לכבסו במועד
(SUMMARY: Tosfos discusses the Heter for one who has only one shirt.)
ואם תאמר היאך יכבסנו במועד אם כן ישאר במועד בלא חלוק בשעת כיבוס
Question: How can he launder it during the Moed? If so, he will remain during the Moed without a shirt [to wear] while laundering it;
כמו כן היה יכול לכבס קודם המועד ויהיה בלא חלוק בשעת כיבוס
Similarly, he could have laundered it before the Moed, and he would be without a shirt while laundering it!
וכי תימא כשכבסו קודם מועד ומשום הכי מותר לכבסו במועד
Suggestion: The Mishnah discusses one who laundered it before the Moed. Therefore he may launder it during the Moed.
א"כ תרתי נמי אם יתלכלכו למה נאסור לו והלא לא פשע
Rejection: If so, even if one has two shirts, if they became dirty, why do we forbid him? He was not negligent!
י"ל דדי לו בשתי חלוקין אחד ליו"ט ראשון ואחד לי"ט אחרון
Answer: It suffices to have one shirt for Yom Tov Rishon, and one for Yom Tov Acharon.
בירושלמי אמרו בגדי קטנים מותר לכבסן במועד דניכרים שהם קטנים ומלוכלכין כמי שאין לו אלא חלוק אחד.
Citation (Yerushalmi): One may launder children's clothes during the Moed. It is recognized that they are small and dirty. This is like one who has only one shirt.
TOSFOS DH Uman she'Avdah Lo Aveidah Erev ha'Regel
תוספות ד"ה אומן שאבדה לו אבידה ערב הרגל
(SUMMARY: Tosfos explains that the Heter is only for the professional.)
- פירש בקונטרס דבאומן מבעי' ליה אבל בני העיר אע"פ שאין להם אומן אחר לא מיבעיא ליה דפשיטא דאסורים
Rashi's opinion: We ask about a professional. People of the city, even though they have no other professional, surely they are forbidden.
Note: Our text of Rashi did not explicitly say that there is no other professional. If only he can [shave people], all know that everyone was Ones! Perhaps most can shave themselves, just not as good as the professional, and it is not known who cannot do so himself. Sefas Emes suggests that Rashi holds that obviously, others are permitted, and we asked about the professional himself.
יש להסתפק אם חלה ונתרפא אם מותר לגלח אם מוכחא מילתא כי הני.
Question: I am unsure about one was sick and healed, whether he may shave. Is [his Ones] as evident as these [who are permitted in the Mishnah]?
TOSFOS DH Masnisin d'Lo k'R. Yehudah
תוספות ד"ה מתני' דלא כר"י
(SUMMARY: Tosfos explains why we say that the Mishnah is unlike R. Yehudah.)
תימה לוקמא אפילו כר"י ולמזונות אפי' רבי יהודה מודה
Question: Why don't we establish it even like R. Yehudah, and for Mezonos, even R. Yehudah agrees!
ושמא כיון דקתני ר"י אומר הבא וכו' משמע שבא לחלוק על המשנה.
Answer: Perhaps since R. Yehudah says "one who comes...", this implies that he comes to argue with the Mishnah.
TOSFOS DH Ela l'Harvachah v'Ha Amarta Nir'in Divrei R. Yehudah b'Ha
תוספות ד"ה אלא להרווחא והא אמרת נראין דברי ר"י בהא
(SUMMARY: Tosfos asserts that the text does not say "v'Od".)
- נראה דל"ג ועוד מכלל דפליגי רבנן אפילו למזונות
Tosfos' text: It seems that the text does not say "v'Od mi'Chlal d'Pligi Rabanan Afilu l'Mezonos";
ובההיא פ"ק דשחיטת חולין (דף יב.) נראין דברי רבי יהודה שמצאה באשפה ל"ג ועוד.
In Chulin (12a) regarding "R. Yehudah's opinion seems correct regarding one who found [a slaughtered animal] in the wasteheap", the text does not say "v'Od".
14b----------------------------------------14b
TOSFOS DH Aseh d'Yachid
תוספות ד"ה עשה דיחיד
(SUMMARY: Tosfos infers that Avelus is mid'Oraisa, but retracts.)
משמע דאבילות איכא עשה דאורייתא מדלא קאמר ודחי עשה דרבנן
Inference: This connotes that there is an Aseh mid'Oraisa of Avelus, since he did not say that an Aseh mid'Rabanan overrides.
והאי דקאמר לעיל (דף יא:) לא מבעיא ימי אבלו דרבנן
Implied question: Above (11b), we said "not only the days of Avelus, which are mid'Rabanan..."!
היינו עשיית מלאכה דנפקא לן (לקמן טו:) באסמכתא מוהפכתי חגיכם לאבל
Answer: That refers to [the Isur of] doing Melachah, which we learn (15b) from an Asmachta "v'Hafachti Chageichem l'Evel."
אבל גוף האבילות דאורייתא
Avelus itself is mid'Oraisa.
מיהו נראה לי דשמחת הרגל נמי דרבנן ושמחת היינו בשלמי שמחה כדאיתא בחגיגה (ח.).
Retraction: However, it seems that also Simchas ha'Regel is mid'Rabanan, and "v'Samachta" refers to [eating] Shelamim [offered for the Mitzvah] of Simchah, like it says in Chagigah (8a). (If so, the inference is not justified.)
TOSFOS DH Mahu she'Yinhog Niduyo b'Regel
תוספות ד"ה מהו שינהוג נידויו ברגל
(SUMMARY: Tosfos explains how Niduy could override the festival.)
- והקשה הרב הא ליכא אלא עשה ואין עשה דוחה עשה
Question (ha'Rav): There is only an Aseh. An Aseh is not Docheh an Aseh!
ואפילו עשה ליכא אלא עזרא גזר כדלקמן (דף טז.)
Strengthening of question: There is not even an Aseh. Ezra decreed, like we say below (16a).
והא לאו קושיא היא דהא נידוי דחי לאו דמקלל חברו דאיכא לאו ושמא מסוטה ילפינן
Answer #1: This is not difficult. Niduy overrides the Isur of cursing one's fellowman, which is a Lav! Perhaps we learn from Sotah. (The Kohen curses her if she was defiled.
Note: R. Yosef of Vilna asks that one may curse one who does not act like your nation! Kovetz Ha'aros (70:1) says that one who transgressed Ervah is still called "your brother" [and Niduy applies for matters no more severe than this]. Rather, Mitzvos Bein Adam l'Chavero are permitted for a need.
ועוד כיון שעבר על דברי הדיינין הרי יש כאן עשה דרבים.
Answer #2: Since he transgressed the judges' words, there is an Aseh of the Rabim.
TOSFOS DH v'Iy Lo Tzayis Dina Meshamtinan Lei
תוספות ד"ה ואי לא ציית דינא משמתינן ליה
(SUMMARY: Tosfos suggests another question that we could have asked.)
- תימה לימא דאי לא צית דינא נחתינן לנכסיה
Question: We should say that if he does not comply with the verdict, we take his property!
מיהו פריך שפיר.
Answer: However, [in any case] the Gemara asked a proper question.
TOSFOS DH Meman'ei mi'Simchas Yom Tov
תוספות ד"ה ממנעי משמחת י"ט
(SUMMARY: Tosfos discusses why we are not concerned for the execution itself.)
- הקשה בתוס' הר"א היכי קשה ליה דהא ממנעי משמחת י"ט מאכילה ושתיה וגוף ההריגה דהוא מלאכה לא חיישינן
Question (Tosfos Rabbeinu): Why does he ask only about refraining from Simchas Yom Tov of eating and drinking, but he is not concerned about the execution itself, which is a Melachah?
ונראה לי מדאסר רחמנא הבערת בת כהן בשבת מכלל דבמועד שרי
Answer #1: Since the Torah forbids burning a Bas Kohen on Shabbos, this implies that it is permitted during the Moed (Yom Tov).
אי נמי כיון שהיא מצוה לצורך י"ט קרינא בה.
Answer #2: Since it is a Mitzvah, this is called a need of Yom Tov.
TOSFOS DH Nimtzeis Atah Me'aneh Es Dino
תוספות ד"ה נמצאת אתה מענה את דינו
(SUMMARY: Tosfos shows why investigating would entail Inuy Din.)
קשיא לן דבפ' אחד דיני ממונות (סנהדרין דף לה.) בשמעתין דלפיכך אין דנין בערב שבת (הגהה בגליון) מוכח דעינוי הדין לא שייך עד שילינוהו אחר שיגמור הדין
Question: In Sanhedrin (35a), in the Sugya of "therefore we do not judge on Erev Shabbos", it is clear that Inuy Din (delaying the verdict) applies only if they delay [execution] after the final verdict!
וכי תימא דלעיוני דהכא היינו גמר דין ולא יהרגוהו עדיין עד אחר הרגל
Suggestion: Here, "investigating" means a final verdict, but they do not kill him until after the Regel.
א"כ אמאי פריך לימא לעיוני בעלמא בלא גמר דין ולא יעשוהו גמר דין עד אחר המועד
Objection: If so, why did we ask? Perhaps it is merely to investigate, without a final verdict, and they will not give a final verdict until after the Moed!
וי"ל דמשתכחי
Answer (defense of Suggestion): [They would not do so, lest] they forget.
אף על גב דאיכא סופרי דיינין הכותבים דברי כל אחד
Implied question: [We should not be concerned for forgetting, for] scribes of the judges write everyone's words!
מ"מ הסברא אשר בלב משתכח
Answer: In any case, the reasoning in the heart is forgotten.
ומהאי טעמא אמרינן (שם) דאין דנין בערב שבת דליבא דאינשי אינשי.
Support: This is why we say there that we do not judge on Erev Shabbos, for [the reasoning in] the heart of people is forgotten.
TOSFOS DH Amar Abaye Ta Shma Menudah she'Hitiru v'Chulei
תוספות ד"ה אמר אביי ת"ש מנודה שהתירו כו'
(SUMMARY: Tosfos shows how Abaye is consistent with what he said above.)
- אביי לטעמיה דדחי ודלמא לעיוני ואין חושב ראייה להוכחה דלעיל
Explanation: This is like Abaye's opinion. He refuted [above the proof that Niduy applies during the festival], and said "perhaps they merely investigate the case." He does not consider the proof [of Rav Yosef] to be a proof.
ואע"ג דדחי דאי לא תימא דקאמ'
Implied question: Abaye said "if you will not say so" (to prove that we must say like his refutation), but this was rejected!
לא חש באותו דיחוי
Answer #1: Abaye did not accept the rejection of his refutation.
ואפי' נראה דיחוי ה"נ מסתברא מ"מ נוכל לומר לעיוני בלאו הכי נמי מסתברא.
Answer #2: Even if Abaye accepted the rejection of his reason why his refutation is more reasonable [than Rav Yosef's understanding], in any case we can say that they merely investigate the case, even without a source that it is more reasonable [than Rav Yosef's understanding that they totally judge the case].
TOSFOS DH v'Ha Kohen Gadol d'Chol ha'Shanah Kulah k'Regel v'Chulei
תוספות ד"ה והא כ"ג דכל השנה כולה כרגל כו'
(SUMMARY: Tosfos teaches that the same applies to a Kohen Gadol the entire year.)
- משמע דאם אין מנודה נוהג נידוי ברגל הוא הדין כ"ג אינו נוהג נידוי כלל
Inference: If a Menudah does not observe laws of Niduy during the festival, likewise a Kohen Gadol does not observe laws of Niduy at all.
וקשה דהא כ"ג דן ודנין אותו ואי לא ציית דינא (לא) משמתינן ליה
Question: A Kohen Gadol judges and is judged. If he does not comply with the verdict, we excommunicate him!
ולמאי דפרישית לעיל דנוכל לומר למיחת לנכסיה ניחא.
Answer: According to what I explained above, that we can say that we take from his property, this is fine.