מועד קטן דף י. א
מה הוא מסרגין ומה הוא ממתחין?
ל' מאיר אפי' מסרגין | לר' יוסי רק ממתחין | |||
לרב דימי | לר' חייא בר אבא ורב אסי |
חד אמר | אורג במטה חבלים שתי וערב | אורג במטה חבל שתי ולא ערב |
וחד אמר | אורג במטה חבל שתי ולא ערב | אם היה רפוי ממתחו | ||
לרבין | חד אמר | אורג במטה חבלים שתי וערב | אורג במטה חבל שתי ולא ערב | |
וחד אמר | אורג במטה חבלים שתי וערב | אם היה רפוי ממתחו |
האם מותר לסרג או למתח במועד?
לסרג | למתח | |
לר' מאיר | מותר | מותר |
לר' יוסי | אסור | מותר |
ליש אומרים | אסור | אסור [1] |
האם מותר להעמיד תנור וכירים במועד?
להעמידם | לגמור את מלאכתם | |
לר' אליעזר | מותר | אסור |
לחכמים | מותר | מותר |
האם מותר להעמיד ריחיים חדשות, ולכבש [2] בין את החדשות ובין את הישנות? תוד"ה רבי].
להעמיד חדשות | לכבש חדשות | לכבש ישנות | ||
לתנא קמא | לפי' א' בתוס' [3] | מותר | מותר | מותר |
לפי' ב' בתוס' [4] | מותר | אסור | אסור | |
לר' יהודה | מותר | אסור | מותר | |
ליש אומרים | מותר | אסור | אסור |
מועד קטן דף י. א
האם דברים דלהלן נקראים כיבוש?
לנקר את הריחים [5] | לעשות בת עינא [6] | |
לרב יהודה | זה הוא הכיבוש | אסור לדברי הכל - דהוי מעשה אומן |
לרב יחיאל | אינו כיבוש ומותר | זה הוא הכיבוש |
האם מותר ליטול ציפורנים לחמור או סוס כדי לרכב עליו, או לחמור הריחים?
לחמור או סוס כדי לרכב עליו | לחמור הריחים | |
(לר' מאיר) רבינו - רב | מותר | אסור |
לרב יהודה | מותר | מותר |
מועד קטן דף י: א
האם מותר להסיר את המתקלות (- מכשולות) מהאדמה של בורות וגבשושיות? [תוד"ה מוליא].
תל בתל וגומא בגומא | תל בגומא וגומא בתל | |
לרש"י, לרב אלפס |
אסור - דכן דרך חורש שלא מקפיד על גבוה ונמוך |
מותר - דמשוה הקרקע בשביל לעשות שם גורן |
לתוס', לרבינו גרשום |
מותר - דמוכח שעושה כן לצורך גורן |
אסור - דמוכח שעושה כן לצורך זריעה |
[1] ס"ל דכיון שאפשר למלא בכרים וכסתות את המטה ולישון עליהם בלא שיצטרך למתוח חבלים - הוי טירחא שלא לצורך.
[2] לקמן יתבאר מה הוא לכבש.
[3] פי', מדקתני ר' יהודה "אין מכבשין את הריחים בתחילה" משמע ששמע ר' יהודה לת"ק להתיר כיבוש אפי' בחדשה, ובא לחלוק שאין מכבשין את הריחים בתחילה - דהיינו בחדשה ורק בישנה מותר.
[4] לפי הגירסא האחרת "דר' יהודה אומר מכבשים את הריחים" ולא גרס לכתחילה, פירשו תוס' שת"ק ס"ל שאסור לכבש בכלל בין בחדש ובין בישן ובא ר' יהודה לחלוק ולהתיר כיבוש בישנה (אבל בחדשה לכו"ע אסור לכבש).
[5] כשהריחים מתיישנות מרוב שהסתובבו זו על זו הם נעשות חלקות ואינם טוחנות היטב, ולכן היו מנקרים אותם בברזל לעשות אותה משוננת כדי שתוכל לטחון.
[6] דהיינו הנקב שיש בריחים העליונות ששם נותן את החיטים כדי שיכנסו למקום שבין שני האבנים ויטחנו שם. ודבר זה שייך בין בריחים חדשות - לנקוב את החור מתחילה, ובין בריחים ישנות שרוצה להגדיל את החור.