FURTHER ACTS PERMITTED UNTIL ROSH HASHANA (Yerushalmi Shevi'is Perek 2 Halachah 3 Daf 4a)
משנה מזהמין את הנטיעות וכורכין אותן [דף י עמוד א (עוז והדר)] וקוטמין אותן ועושין להם בתים ומשקין אותן עד ר''ה
(Mishnah): One may reattach a detached peel of a sapling using fertilizer, one may wrap a sapling (to protect it from the sun), break off the tops of the branches, build a shelter (from the sun or cold) around it and water it until Rosh Hashana.
ר''א ב''ר צדוק אומר אף משקה הוא את הנוף בשביעית אבל לא את העיקר
(R. Eliezer bei R. Tzadok): You may water the foliage but not the roots and it may be done even in Shevi'is itself.
סכין את הפגין ומנקבין אותן עד ר''ה
Until Rosh Hashana, one may apply oil to unripe figs (to ripen them) and pierce them (to allow the oil to penetrate).
פגי ערב שביעית שנכנסו לשביעית ושל שביעית שיצאו למוצאי שביעית לא סכין ולא מנקבין אותן
For unripe figs of Erev Shevi'is entering into Shevi'is and of Shevi'is entering into Motzei Shevi'is - one may not apply oil nor pierce them.
רבי יהודה אומר מקום שנהגו לסוך אין מסכין מפני שהיא עבודה מקום שלא נהגו לסוך סכין
(R. Yehuda): In a place where the custom is to apply oil to unripe figs, one may not do so, because it is considered part of its growth. But in places where applying oil is not customary, it may be done.
ר''ש מתיר באילן מפני שהוא רשאי בעבודת האילן:
R. Shimon permits working on a tree on Motzei Shevi'is (even though it is full of Shevi'is fruits).
גמרא מזהמין את הנטיעות מתני' דרבי ברם כרבנן מזהמין מתליעין בשביעית אבל לא במועד [דף ד עמוד ב] כאן וכאן אין מגזמין אבל נוטל הוא את הרואה
(Gemara): The Mishnah taught that one may reattach a detached peel. This follows the view of Rebbi, who only allows this on Erev Shevi'is, but the Rabbanan say that one may reattach a peel and fumigate in Shevi'is (itself) but not on Chol HaMoed. But on both Shevi'is and Chol HaMoed, one may not cut branches (so that many other branches will sprout there) although one may remove a visible worm (even on Chol HaMoed).
רבי יוסה אמר ר' אבונה בעי מה בין המזהם לעושה לה בית
Question (R. Yosa citing R. Avuna): What's the difference between fumigating (that the Rabbanan permitted) and making a shelter around it (that the Mishnah only permitted on Erev Shevi'is but not Shevi'is itself)?
המזהם אינו אלא כמושיב שומר בית עושה לה צל והיא גדילה מחמתן
Answer: Fumigating is like assigning a guard; making a shelter improves its growth.
[דף י עמוד ב (עוז והדר)] תמן תנינן המבקע בזית לא יחפה בעפר אבל מכסה היא באבנים וקש
(Mishnah in Perek 4): One who chops branches from an olive tree should not cover the branch stub with dust, but he may cover it with stones and straw (to prevent the tree from drying out).
רבי יונה אמר רבי אבונה בעי מה בין קשין מה בין עפר
Question (R. Yosa citing R. Avuna): What's the difference between straw and dust?
קשין אינן אלא כמושיב שומר עפר עושה לה טינא והיא גדילה מחמתה
Answer: Using straw is like assigning a guard; using dust makes wet mud and causes it to grow.
תני רבי יוסי בן כיפר אמר משום ר' לעזר בן שמוע ב''ש אומרים משקה על הנוף ויורד על העיקר ב''ה אומרים משקה בין על הנוף בין על העיקר
(Tosefta) (R. Yosi ben Kipar citing R. Elazar ben Shamua): Beis Shammai say that one may water the foliage and it will run down onto the roots; Beis Hillel say that one may water both the foliage and even the roots.
דבית רבי ינאי משקה בסלא
The House of R. Yannai would water with a basket (rather than with a bucket, to perform it in an unusual way).
אמר רבי יצחק בר טבלייא משקה בסלא
R. Yitzchak bar Tavlai also ordered that it should be done in this way.
אמר רבי חייא בר בא רבי יודן בר גורייא משקה בסליא ועדר וכי מתכוונין לעבודת הארץ
(R. Chiya bar Ba/ R. Yudan bar Gurai): He should water with a basket and dig (so that the water should penetrate into the ground) and the person should say to himself, "Do I want to work the land?'' (thereby showing that he has no interest in the digging other than to make the water penetrate).
ביומי דרבי חייא בר בא הוון משקין דיקלייא בכנישתא חדתא וחרוותא.
In the times of R. Chiya bar Ba, while they were still saplings, they would water the date palms through a new basket of feathers or palm branches.
סכין את הפגין אנן תנינן סכין את הפגין תניי דבית ר' ואילו הן פגי ערב שביעית שנכנסו לשביעית
The Mishnah taught that until Rosh Hashana, one may apply oil to unripe figs. (It then taught a second law concerning unripe figs of Erev Shevi'is entering into Shevi'is and of Shevi'is entering into Motzei Shevi'is - one may not apply oil nor pierce them.) But the Tannaim of the House of Rebbi taught them as one law - One may apply oil and pierce the unripe figs until Rosh Hashana - this applies to unripe figs of Erev Shevi'is, entering into Shevi'is; but one may not apply oil and pierce figs of Shevi'is entering Motzei Shevi'is.
ר''א כמתני' רבי יוחנן כהדא דתניי דבית רבי
Two Amoraim disagree - R. Elazar follows the text of our Mishnah and R. Yochanan followed the text of the House of Rebbi.
על דעתיה דר''א לא בא רבי יהודה אלא להקל ע''ד דר' יוחנן לא בא ר' יהודה אלא להחמיר:
According to R. Elazar, R. Yehuda (above (e), that it depends on the custom,) came to be lenient; according to R. Yochanan, he came to be stringent.
PLANTING WITHIN 30 DAYS OF SHEVIIS (Yerushalmi Shevi'is Perek 2 Halachah 4 Daf 4b)
[דף יא עמוד א (עוז והדר)] משנה אין נוטעין ואין מבריכין ואין מרכיבין ערב שביעית פחות משלשים יום לפני ר''ה ואם נטע או הבריך או הרכיב יעקור
(Mishnah): One may not plant, sink (bend down a branch of a vine into the ground so that it grows out as a separate vine) or graft on Erev Shevi'is within 30 days of Rosh Hashana. If he did, he must uproot it.
רבי יהודה אומר כל הרכבה שאינה קולטת לג' ימים שוב אינה קולטת רבי יוסי ור''ש אומרים לשתי שבתות:
(R. Yehuda): Any grafting that hasn't taken root within 3 days will not take root. R. Yosi and R. Shimon said 2 weeks.
גמרא אין נוטעין ואין מרכיבין כו'. רבי לעזר בשם רבי יוסי בר זימרא בסתם הא דבר ברי (שחרש)[שנשתרש] מותר
(Gemara) (R. Elazar citing R. Yosi bar Zimra): (The Mishnah taught that one may not plant, sink...if he did, he must uproot it.) This is when he doesn't know if it took root; but if he certain that it took root, it is permitted.
אין נוטעין ואין מבריכין ואין מרכיבין ערב שביעית [דף יא עמוד ב (עוז והדר)] פחות משלשים יום לפני ר''ה ואם נטע או הבריך או הרכיב יעקור לא עקר פירותיו מה הן
Question: If he was required to uproot and he didn't, are the fruits permitted?
רבי בא רבי לא הוו יתבין בצור אתא עובדא קומיהון הורי רבי לא ישפכו פירותיו אמר ר' בא אני לא נמניתי עמהן (בעליית)[בעלייה] אמרין נצא לחוץ נלמוד נפקון ושמעון רבי יונה רבי יצחק בר טבלייא בשם רבי לעזר אין מחדשין על הגזירה
R. Ba and R. Ila were sitting in Tzur. This question came before them. R. Ila ruled that they are prohibited. R. Ba said - I didn't agree - we cannot create our own decrees. They said - let's go out and study it. They went out and heard R. Yona and R. Yitzchak bar Tivlai saying from R. Elazar that we cannot create our own decrees (to prohibit the fruits).
רבי יוסה רבי יצחק בר טבלייא בשם רבי לעזר אין מוסיפין על הגזירה
Version #2 (R. Yosa/ R. Yitzchak bar Tivlai citing R. Elazar): We may not add to decrees.
נטעו ומת בנו מהו שיהא מותר לקיימו
Question: If a father planted it and then died, may his son leave it growing?
תני ר' יעקב בר אביי דברדליה נוטעו ומת בנו (אסור)[מותר] לקיימו
Baraisa (R. Yaakov bar Abayei of Bardalei): If he planted it and died, his son may leave it growing.
ואתיא כמ''ד מפני החשד אבל מפני (הביניי)[המינוי] אב בנו (בונה)[מונה]
This Baraisa follows the opinion that the reason that it must be uprooted is because Jews are suspected of transgressing the laws of Shevi'is (but since the father was suspected but not the son, there is no requirement for the son to uproot it when the father died). But according to the opinion that it is because Jews count the (3 years of) Orlah from Shevi'is (so that when the tree is 3 years old, they will calculated backwards and say that it must have been planted in Shevi'is)- whether it is in the father's or the son's possession, there is reason to prohibit.
תני הנוטע המבריך המרכיב שלשים יום לפני ר''ה עלתה לו שנה תמימה ומותר לקיימו בשביעית פחות משלשים יום לפני ר''ה לא עלתה לו שנה תמימה ואסור לקיימו בשביעית [דף יב עמוד א (עוז והדר)] אבל אמרו פירות נטיעה זו אסורין עד חמשה עשר בשבט
Tosefta: If one plants, sinks, grafts 30 days before Rosh Hashana, it is considered to be a full year and permitted to keep in Shevi'is. If it was less than 30 days before Rosh Hashana, it is not considered a complete year and prohibited to keep. However, they said that fruits that grew 30 days before Rosh Hashana are prohibited as Orlah until the 15th of Shevat of the 3rd year.
ומה טעם
Question: What's the source for this?
אמר רבי יוסא בשם רבי יוחנן ובשנה
Answer (R. Yosa citing R. Yochanan): The pasuk states about the year that follows the 3 years of Orlah (Vayikra 19:24), "...and in the (4th) year'' - the word 'and' teaches that sometimes the 4th year is prohibited like the first 3 years, such as in our case.
מה את ש''מ
Question: How does the pasuk indicate this?
אמר ר''ז שלוש שנים יהיה לכם ערלים לא יאכל ובשנה
Answer (R. Zeira): (Start reading from the previous pasuk (19:23-24)), "it shall be blocked from you for three years, not to be eaten; and in the 4th year''. (The prohibition can extend to the 4th year.)
[דף ה עמוד א] אמר רבי אבא בר ממל קומי רבי זעירא נראין הדברים כשנטעו לפני ר''ה שלושים יום הא אם לא נטעו שלושים יום לפני ר''ה איתא חמי שנה שלימה [לא] עלתה לו ואת אמרת הכן
(R. Abba bar Mamal to R. Zeira): It appears that those fruits are prohibited until the 15th Shevat when they were planted 30 days before Rosh Hashana (since there are two years plus 30 days that are considered a year); but if it less than 30 days before Rosh Hashana, he must wait three full years from Rosh Hashana (but not until the following 15th of Shevat) - if 3 full years have already passed, would the Torah require more than that?
א''ל ואין כיני ואפילו נטעו שלשים יום לפני ר''ה יהא אסור עד שלשים יום לפני ר''ה [דף יב עמוד ב (עוז והדר)] מיי כדון
Rebuttal (R. Zeira): If that would be true (that the 'and' of the pasuk only applies when 2 years and 30 days have passed), perhaps we should say that if it was planted 30 days before Rosh Hashana, it should be prohibited until 30 days before Rosh Hashana of the 4th year?
אמר רבי מנא מכיון שעומד בתוך שנתו של אילן משלים שנתו:
(R. Mana): The 30 days before Rosh Hashana are considered a year, so at Rosh Hashana after two more years, they are no longer Orlah Min HaTorah, but the Rabbanan added to the prohibition until 15th of Shevat.