TENDING TO CUCUMBERS, GOURDS AND IRRIGATED FIELDS (Yerushalmi Shevi'is Perek 2 Halachah 2 Daf 3b)
משנה מזבלין ומעדרין במוקשאות ובמודלאות עד ר''ה וכן בבית השלחים (מזבלין)[מיבלין] ומפרקין ומאבקין ומעשנין עד ר''ה
(Mishnah): One may apply fertilizer and hoe cucumbers and gourds until Rosh Hashana. And the same applies to a Beis HaShelachin (a field that relies solely on irrigation). One may perform the following actions until Rosh Hashana (and the Gemara will explain each term) - Mezablin, Mibalin, Mefarkin, Meavkin, Meashnin.
ר''ש אומר אף נוטל הוא את העלה מן האשכול בשביעית מסקלין עד ר''ה מקרסמין ומרזדין ומפסלין עד ר''ה
(R. Shimon): In Shevi'is, one may even remove a leaf that is blocking a cluster's sunlight; and on Erev Shevi'is until Rosh Hashana, one may do Sikul (remove stones from the field), Kirsum (prune), Zirud (remove branches that are making it overly dense) and Pisul (remove the refuse from the tree).
ר' יהושע אומר כזירודה וכפיסולה של חמישית כן של ששית
(R. Yehoshua): Just as in the 5th year, one may remove branches and refuse, so too in the 6th year.
ר''ש אומר כל זמן שאני רשאי בעבודת האילן אני רשאי בפיסולו:
(R. Shimon): As long as I may tend to the tree, I may remove its refuse.
גמרא מזבלין ומעדרין במקשאות מהו לחרוש להם
(Gemara) Question: The Mishnah taught that one may fertilize and hoe cucumbers. But may one plow there?
[דף ט עמוד א (עוז והדר)] תני כל זמן שאת מותר לחרוש את מותר לזבל ולעדר אם אין את מותר לחרוש אין את מותר לא לזבל ולא לעדר
When you may plow, you may fertilize and hoe. but when you are not permitted to plow, you are not permitted to fertilize or hoe.
אמר רבי יוסה ומתניתא אמרה [דף ד עמוד א] כן מזבלין ומעדרין במקשיות ובמדלעות עד ר''ה וכן בית השלחין
(R. Yosa): We can learn this from our Mishnah itself - One may apply fertilizer and hoe cucumbers and gourds until Rosh Hashana; and the same applies to a Beis Shelachin.
ותני עלה חורשים בית השלחין עד ר''ה רבי אומר עד לפני ר''ה שלשה ימים כדי שיזרע וישרש ויטע וישרש
Baraisa: One may plow a Beis HaShelachin until Rosh Hashana. Rebbi says until 3 days before it, so that it can be sown and take root, or a sapling planted and it take root.
ואילן עושה שרשים לשלשה ימים
Question: Can a tree take root in 3 days?
רבי אומר עד לפני ר''ה ג' חדשים כדי שיזרע אורז וישריש ויטע אורז וישריש
Answer: Rather, Rebbi ruled that they may be planted until 3 months before Rosh Hashana. Rice is usually first planted densely and then later uprooted and planted again scattered around to take root again, which takes 3 months.
מעבירין את היבולת מפרקין בעלין. מאבקין עושין לה אבק. מעשנין מתנינן לה
The Mishnah taught that one may fertilize, 'Mivalin' - one may remove warts from a tree; 'Mefarkin' - one may remove the dirt from leaves; 'Meavkin' - one may make dust against the creatures that damage; 'Meashnin' - one may fumigate under the vine.
תני מכוונין מצדדין מכוונין לה מצדדין
Baraisa: When a sapling is bent, it can be straightened.
חברייא אמרי עושין לה דוקרין
(Chevraya): If a vine has a high trunk, it can be lowered using pointed canes.
רבי יוסה אומר תולה לה אבן
(R. Yosi): One may put a stone on (its foliage to prevent it growing too tall).
תני מוותרין ומשמטין כיני מתניתא מוותרין בגפנים ומשמטין בקנים
Baraisa: 'If the vines or canes are too dense, one may thin them out'. This was also taught in another Baraisa.
מקום שנהגו לוותר ולשמט קודם לחג מוותרין ומשמטין קודם לחג לאחר החג מוותרין ומשמטין לאחר החג
In a place where these are done before Succos, they must be done before the Succos of Shevi'is; if they are done after Succos, they may be done after Succos of Shevi'is.
ר''ש אומר ובלבד מן הבקעה ולמעלה
(R. Shimon): When he cuts the branch, he may only cut it from the first 'knot' and above.
ר' ירמיה בשם ר' הושעיה נוטל את הקבוצין עמה.
(R. Yirmiyah citing R. Hoshiya): He may also take its refuse (unwanted leaves, roots etc. that are on the ground below it).
ר''ש אומר אף נוטל הוא את העלים מן האשכול בשביעית
(R. Shimon): He may also remove leaves that are preventing its growth in Shevi'is.
מחלפא שיטתיה דר''ש תנינא תמן ממרסין את האורז בשביעית דברי רבי שמעון אבל לא מכסחין וכא הוא אומר אכין
Question: The opinion of R. Shimon seems to have switched - there (end of this Perek) he said that one may excessively water rice in Shevi'is, but one may not prune dry branches. But here , you may cut (i.e. prune) branches from a vine...?
[דף ט עמוד ב (עוז והדר)] שנייא הוא הכא שהוא כמציל מן הדליקה:
Answer: Here, it is as if he's saving it from a fire i.e. he's saving it from damage.
REMOVING BRANCHES AND STONES (Yerushalmi Shevi'is Perek 2 Halachah 2 Daf 4a)
מסקלי' עד ר''ה כו'. תמן תנינן המסקל נוטל את העליונות ומניח את הנוגעות בארץ וכא את אמר הכין
Question: The Mishnah taught that one may remove stones until Rosh Hashana (but not in Shevi'is itself). The Mishna teaches further on that one who removes his stones (even in Shevi'is) should remove the upper ones and leave the ones that are touching the ground...?
א''ר יונה כאן בתלוש כאן במחובר
Answer (R. Yona): There, the stones are not connected to the ground; here, they are connected to the ground and must be pulled up.
אמר ר' יוסי הוינן סברין מימר דר''ש כרבי יהושע בקירסום דאינון תרין תנאין מסקלין עד ר''ה מקרסמין ומזרדין מפסלין עד ר''ה כרבנן רבי יהושע אומר כזירודה וכפיסולה של חמישית וכן של ששית
(R. Yosi): Originally we thought that in the Mishnah (see above Menachos 106-1(a) to (d)), since R. Yehoshua only mentioned Zirud and Pisul, he agrees with the Tana Kama that Kirsum is prohibited in Shevi'is. And similarly, since R. Shimon only mentioned Pisul, he agrees with the Tana Kama - so R. Yehoshua said that Kirsum is permitted until Rosh Hashana and Zirud is even permitted in Shevi'is itself. If so, there are actually only two opinions about Zirud - the Tana Kama held that it is permitted only until Rosh Hashana and R. Shimon permitted it even in Shevi'is. But since the Mishnah said (in the words of R. Shimon), "...until Rosh Hashana, one do Sikul, Kirsum, Zirud and Pisul'' - this is the opinion of the Tana Kama and R. Yehoshua disagrees and says that it's like the Zirud and Pisul of the 5th year - this shows that the opinions are as follows -
הוי תלתא תנאין אינון מסקלין עד ר''ה מקרסמין ומזרדין ומפסלין עד ר''ה כרבנן רבי יהושע כזירודה וכפיסולה של חמישית וכן של ששית ואפילו יותר מכאן ר''ש אומר כל זמן שאני רשאי בעבודת האילן רשאי אני בפיסולו עד העצרת:
There are 3 opinions - Tana Kama says - until Rosh Hashana, one may remove stones, do Kirsum, Zirud and Pisul; R. Yehoshua says that it's like the Zirud and Pisul of the 5th year and it's even permitted during Shevi'is; R. Shimon says, "As long as I may tend to the tree, I may remove its refuse'' - meaning that even before Shevi'is these things are only permitted until Shavuos.