COMPARING MAASER AND KILAYIM (Yerushalmi Kilayim Perek 1 Halachah 1 Daf 1b)
רבי יעקב בר זבדי בעא קומי ר' ירמיה מתניתין דרבי ישמעאל בי רבי יוסי דתני
Question (R. Yaakov bar Zavdi to R. Yirmiyah): Does our Mishnah follow R. Yishmael b'R. Yosi? As a Tosefta taught...
רבי ישמעאל בי רבי יוסי אומר משום אביו תורמין מן היין על החומץ אבל לא מן החומץ על היין. עבר ותרם תרומתו תרומה. רבי אומר היין והחומץ שני מינין הן אין תורמין ולא מעשרין מזה על זה.
Tosefta: R. Yishmael b'R. Yosi says from his father, that one may separate Terumah from wine for vinegar, but not from vinegar for wine. If he transgressed and did so, it is valid Terumah. Rebbi says that wine and vinegar are two species and one may not separate Terumah or Maaser from one for the other.
[דף ב עמוד א (עוז והדר)] והוה מסתכל ביה. אמר ליה מה את מסתכל בי הבא לך רצועה בכאן. תמן למעשרות וכאן לכלאים.
R. Yaakov was looking at R. Yirmiyah, but he did not give an answer. R. Yirmiyah then said, "Why are you looking at me? Bring a strap to be hit with, as you are asking me an irrelevant question! The Tosefta there is speaking about tithing (so Rebbi disagreed, saying that the good and the bad are two species). Here we are discussing Kilayim, where all agree that Zunin are a type of wheat (albeit an inferior type).
אמר רבי יונה הא כן הוה צריך מסתכל ביה כד הוון רבנין קדמאיי בעון מקיימ' הדא מילתא הוון מקיימין לה. תמן למעשרות וכאן לכלאים.
(R. Yona): R. Yirmiyah did not answer as he wanted R. Yaakov to answer it himself - as we find that when the early Rabbis asked this question they also explained that tithing and Kilayim are different.
THE RULE OF PAIRS (Yerushalmi Kilayim Perek 1 Halachah 1 Daf 1b)
רבי יוסה בשם רבי יוחנן כולהון זוגות זוגות.
(R. Yosa citing R. Yochanan): The Mishnah is specifically listing pairs, but all of the species in the Mishnah are Kilayim with another species external to its pair.
מה על כל פירקא אתאמרת או על הדא הלכתא.
Question: Was he speaking about all of the pairs in the entire Perek or only about this particular Mishnah?
מן מה דאמר רב חמשה ירקות שאדם יוצא בהם ידי חובתו בפסח כולם מותרין ליזרע בערוגה ואמר הדא דרב פליגא על ר' יוחנן הדא אמרה על כל פירקא איתאמר'.
Answer: From the statement of Rav that there are five types of vegetables with which one can fulfil his obligation (of Maror) on Pesach and they are all permitted to sow in one row (which indicates that they are all one species and not Kilayim); and in Maseches Pesachim the Gemara states that Rav disagrees with R. Yochanan. (For example, Rav says that even Chazeres and Olshin are not Kilayim, whereas R. Yochanan reasons that only two types of the same species are not Kilayim). This shows that R. Yosa's rule applies to the entire Perek.
רבא בשם רב כולהון זוגות זוגות.
(Rava citing Rav): In the entire Perek, this rule of pairs applies.
מחלפא שיטתיה דרב. תמן הוא אמר כולן מין אחד והכא הוא אמר הכין.
Question: The opinion of Rav seems to have switched - in Maseches Pesachim, he said that all of the five species of Maror are considered one type; but here he said only the pairs aren't Kilayim but with other species they are Kilayim...?
לא דרב אמר כולן מין אחד לא אמר אלא מיני ירקות הן וכולן מותרין ליזרע בערוגה.
Answer: In Pesachim, Rav wasn't saying that they are all one type; he merely said that they are all type of vegetables, so they can be planted in one row (with minimal separation, as detailed in the 3rd Perek).
[דף ב עמוד ב (עוז והדר)] רבי יוסי בשם רבי חייא בר ווא אשכחון כתיב על פינקסיה דרבי הלל בי רבי אלס רבי יונה בשם רבי חייא בר ווא אשכחון כתיב על כותלא דרבי הלל בי רבי אלס פילה פישונה גילבונה מילותה סרפוונא פסילתה. כיני מתניתא הלבן והשעועית.
R. Yosi citing R. Chiya bar Vava said that in the ledger of R. Hillel bei R. Ilas and R. Yona citing R. Chiya bar Vava said that on the wall of R. Hillel bei R. Ilas, an explanation of the cases of the Mishnah was discovered - Pul is Pila (a type of bean); Sapir is Pishona; Purkadan is Gilbuna; Tofach is Milusa; Pul Halavan is Sarfavna (white bean) and She'u'it is Pesilta.
אמר רבי יונה למה נקרא שמה שעועית שהיא משעשעת את הלב ומהלכת את בני מיעים:
(R. Yona): Why is this bean called a She'u'it? Because it delights (Mesha'sha'as) the heart and keeps the intestines moving.