1)

TITHING TEN ROWS OF WINE JUGS (Yerushalmi Demai Perek 7 Halachah 8 Daf 33b)

[דף עו עמוד ב (עוז והדר)] משנה מי שהיו לו עשר שורות של עשר עשר כדי יין ואמר שורה החיצונה אחת מעשר ואינו ידוע איזו היא נוטל שתי חביות לוכסן

(a)

(Mishnah): If he had 10 rows of 10 jugs of wine and he said, "One outer row is Maaser'' and it is not known which (one he meant), he should take two barrels on a diagonal (to be the Terumas Maaser). (In all of the cases of the Mishnah, he is taking Terumas Maaser in a way that ensures that he will certainly take it from the Maaser Rishon that he separated. But since he is taking more Terumas Maaser than is necessary, he can sell to the Kohen the portion that he took, minus the value of the actual Terumas Maaser that he was required to give.)

[דף לד עמוד א] חצי שורה החיצונה אחת מעשר ואין ידוע איזו היא נוטל ארבע חביות מארבע זויות

(b)

If he said, "Half the outer row is Maaser'' and it is not known which, he should take four barrels from the four corners.

שורה אחת מעשר ואינו ידוע איזו היא נוטל שורה אחת לוכסן

(c)

If he said, "One row is Maaser'' and it is not known which, he should take a diagonal row.

חצי שורה אחת מעשר ואין ידוע איזה היא נוטל שתי שורות לוכסן

(d)

If he said, "Half a row is Maaser'' and it is not known which, he should take two diagonal rows.

חצי חבית אחת מעשר ואינו ידוע איזו היא נוטל מכל חביות וחביות:

(e)

If he said, "Half a barrel is Maaser'' and it is not known which, he should take a part of each and every barrel.

[דף עז עמוד א (עוז והדר)] גמרא ויטול שתים

(f)

(Gemara) Question: (In the case of (b) in the Mishnah) Why doesn't he take only two - since his Maaser only fixed up half of the jugs?

רבי כהן בשם רבנין דקיסרין כשהפריש חציין ממקום אחר

(g)

Answer (R. Kohen citing Rabbanan of Kisarin): He had already separated half from elsewhere.

תני היו לפניו שתי חביות אחת של מעשר טבל טהור ואחת של מעשר טבל טמא הרי זה מביא שני לגינין ונוטל מזו כדי תרומת מעשר משתיהן ומזו כדי תרומת מעשר משתיהן וחוזר ומגביה את הלגינין ואומר אם זהו טהור הרי הוא עשיתי תרומת מעשר ואם לאו לא עשיתי כלום וחוזר ועושה כן בשני וטובל ושותה דברי רבי

(h)

(Tosefta) (Rebbi): If there were two barrels in front of him, one of Maaser Tevel Tahor (Tevel meaning that their Terumas Maaser hadn't yet been separated) and one of Maaser Tevel Tamei - he should bring two jugs and take from the Tahor barrel enough Terumas Maaser for both barrels and do the same thing with the other barrel. Then he should take one jug and say, "If this contains the Tahor Maaser, it should be the Terumas Maaser of both barrels; and if it the Tamei, it should not.'' He should then do the same with the other jug. He may then immerse and drink the first jug immediately and then immerse and drink the second.

ר''א בן ר''ש אומר אינו טובל אלא לבסוף

(i)

(R. Eliezer ben R. Shimon): He must only immerse at the end (by which time he is certainly Tamei).

מ''ט דרבי אני אומר שמא שתה משקין טמאין תחילה

(j)

Question: What is Rebbe's reasoning? Perhaps he already drank Tamei liquid.

ומ''ט דר''א בי ר''ש אני אומר שמא שתה משקין טמאין בסוף

(k)

Question: What is R. Eliezer ben R. Shimon's reasoning? Perhaps he drank Tamei liquids (only) at the end (since until then we can rely on his Chazakah of being Tahor).

הכל מודין בשותה משקין טמאין שהוא אסור לוכל אפילו ספק תרומה ספק משקין כל עמא מודין שהוא מותר לוכל אפילו תרומה ודאי אלא כן אנן קיימין בהדא מתניתין מ''ט (דר''א ב''ר שמעון)[דרבי] מאחר שעל ידי זה ועל ידי זה נתברר' הטומאה טעון טבילה

(l)

All agree that if a person drank Tamei liquids, he may not eat even doubtful Terumah. All agree that if he drank doubtfully Tamei liquids, he may then eat even certain Terumah. So where is the dispute? Rebbi's reasoning is that since one is certainly Tamei, he will certainly at some point become Tamei - so after he drank the first, he must already immerse.

[דף עז עמוד ב (עוז והדר)] [ומה טעמא דר''א בי ר''ש בשותה פחות מרביעית ]

1.

And R. Eliezer bei R. Shimon's reasoning is that he drank less than a Revi'is (which is the minimum amount to bring Tumah; and then waited a significant period of time before drinking again less than a Revi'is, so he doesn't become Tamei from the first drinking).

מה טעמא דרבי שלא יבוא לידי רביעית

2.

And for what is Rebbi concerned? That he would perhaps drink a Revi'is (and become Tamei, so he required immersion even after the first).

(ומה טעמא דר''א בי ר''ש בשותה פחות מרביעית) ולית ליה לר''א בי ר''ש שלא יבא לידי רביעית

(m)

Question: Does R. Eliezer bei R. Shimon not agree with that concern?

א''ר יוסי בי רבי בון אין לך אלא כהדין פיתרא קדמיא דרבי חשש שמא שתה משקין טמאין בתחילה ורבי אליעזר בי ר''ש חש שמא שתה משקין טמאין בסוף:

(n)

Answer (R. Yosi bei R. Bun): Rather, it must be that Rebbi was concerned that perhaps he drank Tamei liquids at the beginning and R. Eliezer bei R. Shimon was concerned that he drank them at the end.

HADRAN ALACH PEREK HAMAZMIN U'SELIKAH LAH MASECHES DEMAI