1)

SHOULD R. SHIMON VALIDATE OTHER CASES AS WELL?

חטאת העוף שהזה דמה למטה לשם עולת העוף תרצה דמעשיה מוכיחין עליה דחטאת עוף היא דאי עולת העוף היא למעלה הוה עביד לה ומיצוי הוה עביד ליה
(a)

Question #3: If Haza'ah of Chatas ha'Of was done below l'Shem Olas ha'Of, Teratzeh, for the Lo Lishmah is evident; for only Mitzuy is done regarding Olah, and that is done above!

ה"נ
(b)

Answer: Indeed, this is correct. It is fully Kosher;

אלא לפי שאין המנחות דומות לזבחים קאמר לזבחים ולא לעופות:
1.

R. Shimon said that Menachos are unlike Zevachim. He did not say that they are unlike birds (for also birds Lo Lishmah are Meratzeh sometimes).

קדשי קדשים ששחטן בצפון לשם קדשים קלים לירצו מעשיהן מוכיחין עליהן דקדשי קדשים נינהו דאי קדשים קלים בדרום הוה עביד להו
(c)

Question #4: If Kodshei Kodoshim were slaughtered in the north l'Shem Kodshim Kalim, Teratzu, for the Lo Lishmah is evident. One would not slaughter Kodshim Kalim in the north (Tosfos - lest they be confused with Kodshei Kodoshim)!

אימור דאמר רחמנא אף בדרום בדרום ולא בצפון מי אמר
(d)

Answer: No. The Torah permits Shechitah of Kodshim Kalim in the entire Azarah. (Often they are slaughtered in the north. We are not concerned for confusion.)

דתנן שחיטתן בכל מקום בעזרה
1.

(Mishnah): Kodshim Kalim are slaughtered anywhere in the Azarah.

קדשים קלים ששחטן בדרום לשם קדשי קדשים לירצו מעשיהן מוכיחין עליהן דקדשים קלים נינהו דאי קדשי קדשים בצפון הוה עביד להו
(e)

Question #5: If Kodshim Kalim were slaughtered in the south l'Shem Kodshei Kodoshim, Teratzu, for the Lo Lishmah is evident. One may not slaughter Kodshei Kodoshim in the south!

אמרי קדשי קדשים נינהו ומיעבר הוא דעבר ושחט להו בדרום
(f)

Answer: Indeed, perhaps they are Kodshei Kodoshim, and he transgressed! (Rashba - this is no less reasonable than saying that he transgressed by slaughtering Lo Lishmah.) The Lo Lishmah is not evident.. (Tosfos - this is also a second answer to the previous questions.)

אי הכי מחבת לשם מרחשת נמי האי דקא קמיץ לה למרחשת אמר האי במרחשת נדר והא דמייתי לה במחבת דמרחשת היא ומעבר הוא דעבר ואתייה במחבת
1.

Question: If so, the same applies to Kemitzas Minchas Machavas l'Shem Marcheshes! Perhaps he vowed to bring Marcheshes, and he transgressed and cooked it in a Machavas! (The Lo Lishmah is not evident.)

התם כי נמי במרחשת נדר כי מייתי לה במחבת מחבת הויא
2.

Answer: Even if he vowed to bring Marcheshes, once he cooks it in a Machavas, it becomes Minchas Machavas. (Therefore, the Lo Lishmah is evident.)

כדתנן האומר הרי עלי במחבת והביא במרחשת במרחשת והביא במחבת מה שהביא הביא וידי נדרו לא יצא
i.

(Mishnah): If Reuven vowed to bring Marcheshes and he brought Machavas or vice-versa, it is Kosher, but he did not fulfill his vow.

ודילמא אמר זו להביא במחבת והביא במרחשת
3.

Question: Perhaps (flour was in front of him, and) he vowed to bring this in a Marcheshes, and he transgressed and cooked it in a Machavas!

כדתנן זו להביא במחבת והביא במרחשת במרחשת והביא במחבת הרי זו פסולה
i.

(Mishnah): If Reuven vowed to bring this in a Marcheshes and he brought Machavas or vice-versa, it is Pasul.

ii.

(Since the Minchah cannot be changed, the above answer does not apply. The Lo Lishmah is not evident, perhaps it really is Marcheshes!)

לרבנן ה"נ
4.

Answer: That is according to Chachamim. R. Shimon argues:

לר"ש כיון דאמר ר"ש אף ידי נדרו יצא
i.

(Mishnah - R. Shimon): (It is Kosher.) He even fulfills his vow.

אלמא קביעותא דמנא ולא כלום הוא ולא שנא אמר זו ולא שנא אמר עלי
ii.

Inference: He holds that specifying to bring in a particular Kli has no significance. It does not matter whether he said 'a Minchah' or 'this'. (The vow is only to bring a Minchah. Once he cooks it in a Machavas, it becomes Minchas Machavas, and the Lo Lishmah is evident.)

אלא מעתה עולה ששחט לשם חטאת תרצה דהאי זכר והאי נקבה
(g)

Question #6: If an Olah was slaughtered l'Shem Chatas, Teratzeh, for the Lo Lishmah is evident. An Olah is male, and a Chatas is female!

כיון דאיכא שעיר נשיא דזכר הוא לא ידיע
(h)

Answer #1: No, some Chata'os are male, e.g. a Nasi brings a male goat.

אמר לשם חטאת יחיד מאי איכא למימר
1.

Question #6A: If he slaughtered it l'Shem Chatas of a commoner, how can we answer?

ותו חטאת יחיד ששחטה לשם עולה תרצה דחטאת נקבה ועולה זכר
2.

Question #6B: If a Chatas of a commoner was slaughtered l'Shem Olah, Teratzeh, for the Lo Lishmah is evident. An Olah is male, and a Chatas is female!

מיכסיא באליה
(i)

Answer #2 (and Answer to Questions 6A and 6B): The tail covers the genitals, so the gender is not evident.

התינח היכא דאייתי כבשה אייתי שעירה מאי איכא למימר
(j)

Question: This applies to a sheep. How can we answer regarding a goat (which has a short tail)?

אלא בין זכרים לנקבות לאו אדעתייהו דאינשי
(k)

Answer #3 (or #2, for a goat): People do not pay attention whether an animal is male or female, so the Lo Lishmah is not evident.

פסח ששחטו לשם אשם לירצי דהאי בן שנה והאי בן שתים
(l)

Question #7: If a Pesach was slaughtered l'Shem Asham, Teratzeh, for the Lo Lishmah is evident. A Pesach must be in its first year, and an Asham must be in its second!

כיון דאיכא אשם נזיר ואשם מצורע לא פסיקא ליה
(m)

Answer #1: The Asham of a Nazir or Metzora is a first year animal. (The Lo Lishmah is not evident.)

אמר לשום אשם גזילות ולשום אשם מעילות מאי איכא למימר
1.

Question #7A: If a Pesach was slaughtered l'Shem Asham Gezeilos or Asham Me'ilos, Teratzeh, for these Ashamos must be second year animals!

ותו אשם גזילות ואשם מעילות ששחטן לשום פסח לירצו דפסח בן שנה והני בן שתי שנים
2.

Question #7B: If an Asham Gezeilos or Asham Me'ilos was slaughtered l'Shem Pesach, Teratzeh!

אלא בין בן שנה לבין בן שתי שנים לאו אדעתייהו דאינשי דאיכא בן שנה דמיחזי כבן שתים ואיכא בן שתים דמיחזי כבן שנה
(n)

Answer #2 (and Answer to Questions 7A, 7B): People do not always discern whether an animal is in its first or second year, for some first year animals look like second year animals, and vice-versa.

שעיר ששחטו לשום אשם לירצי דהאי צמר והאי שיער
(o)

Question #8: If a goat was slaughtered l'Shem Asham, Teratzeh, for this is recognizably wrong. An Asham must be a sheep, which has (Tosfos -white) wool, whereas goats have (Tosfos - black) hair!

אמרי דיכרא אוכמא הוא
(p)

Answer: People will assume that it is a black (Rashba - i.e. shorn) sheep!

עגל ופר ששחטן לשום פסח ואשם לירצו דעגל ופר בפסח ואשם ליכא
(q)

Question #9: If a bull or calf was slaughtered l'Shem Pesach or Asham, Teratzeh, for these Korbanos must be sheep (or a kid, regarding Pesach)!

אין הכי נמי
(r)

Answer: Indeed, Teratzeh;

3b----------------------------------------3b
(דף ג,ב) ומאי זבחים רוב זבחים
1.

R. Shimon meant that Menachos are unlike most Zevachim (but indeed, sometimes Lo Lishmah is evident in Zevachim. Then they are Kesherim, like Menachos. This is another answer to those questions in which we said that R. Shimon should be Machshir a Zevach Lo Lishmah.)

2)

RAVA'S ANSWER

רבא אמר ל"ק כאן בקומץ מנחה לשום מנחה
(a)

Answer #2 (to Question 4:a, 2b - Rava): R. Shimon is (fully) Machshir only regarding (Kemitzah of) a Minchah l'Shem a different Minchah;

כאן בקומץ מנחה לשום זבח
1.

Our Mishnah discusses a Minchah l'Shem a Zevach (Rashba - e.g. a Minchas Chotei offered to atone for a rich person who must bring Chatas Behemah for the same transgression). R. Shimon agrees that it is not Meratzeh.

מנחה לשום מנחה (ויקרא ו) וזאת תורת המנחה תורה אחת לכל המנחות
2.

Minchah l'Shem a (different) Minchah is Meratzeh. "V'Zos Toras ha'Minchah" - there is one law for all Menachos (offering one l'Shem another is like offering Lishmah);

מנחה לשום זבח וזאת תורת המנחה וזבח לא כתיב
i.

Minchah l'Shem Zevach is not Meratzeh. The verse does not equate Minchah to Zevach.

והא תנא מפני שמעשיה מוכיחין עליה קאמר
(b)

Question: The Beraisa says that R. Shimon is Machshir (l'Shem) Menachos because the Lo Lishmah is evident!

הכי קאמר אע"ג דמחשבה דלא מינכרא היא ותיפסל וזאת תורת המנחה תורה אחת לכל המנחות
(c)

Answer: It means, even though the intent is not evident (that it is Lishmah. Just the contrary, the Lo Lishmah is evident!) they are fully Kosher. We learn from "v'Zos Toras ha'Minchah." (Rava holds that if the Lo Lishmah is evident, this is reason to be Posel, the opposite of Rabah's reasoning.)

ומאי אבל בזבחים אינו כן
(d)

Question: How does he explain 'Menachos are unlike Zevachim (because Shechitah is the same for all of them)'? (Since Lo Lishmah is not evident in a Zevach l'Shem a different Zevach, according to Rava, all the more so they should be Meratzeh!)

אע"ג דשחיטה אחת לכולן וזאת תורת המנחה וזבח לא כתיב
(e)

Answer: It means, even though Shechitah is the same for all Zevachim (so there is no need to decree due to Zevachim Lo Lishmah, one might have thought that they are Meratzeh), "v'Zos Toras ha'Minchah" does not discuss Zevachim (therefore, they are not Meratzeh).

אלא מעתה חטאת חלב ששחטה לשם חטאת דם לשום חטאת <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} לשום חטאת נזיר לשום חטאת מצורע תהא כשירה ותרצה
(f)

Question: According to Rava, a Chatas (brought for eating) Chelev should be Meratzeh, even if it was slaughtered l'Shem a different Chatas, e.g. one brought for eating Dam, for serving idolatry, or of a Nazir or Metzora;

דאמר רחמנא (ויקרא ו) וזאת תורת החטאת תורה אחת לכל חטאות
1.

We should learn from "v'Zos Toras ha'Chatas" - there is one law for all Chata'os. (Offering one l'Shem another is like offering Lishmah!)

לר"ש ה"נ
(g)

Answer: Indeed, R. Shimon says that Chatas l'Shem another Chatas is Meratzeh;

לרבנן הא אמר [רבא] חטאת חלב ששחטה לשם חטאת דם לשום חטאת <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} כשירה
1.

(Rava): (Chachamim hold that) Chatas Chelev slaughtered l'Shem Chatas Dam or Chatas idolatry is Kosher;

לשם חטאת נזיר [לשם חטאת] מצורע פסולה דהני עולות בהדייהו נינהו
i.

If it was l'Shem Chatas Nazir or Chatas Metzora - it is Pasul, for these (do not atone. They) are like Olos. (Alternatively, it is Pasul, lest people think that it was l'Shem the Olah that accompanies it, and that one may slaughter Lo Lishmah.)

רב אחא בריה דרבא מתני ליה לכולהו לפסולא ושחט אותה לחטאת לשם אותו חטאת
2.

(Rav Acha brei d'Rava): Chachamim disqualify in all cases. "V'Shachat Osah l'Chatas" - it must be l'Shem the right Chatas.

3)

THE THIRD ANSWER

רב אשי אמר ל"ק כאן בקומץ <מנחת> מחבת לשום מרחשת כאן בקומץ מנחת מחבת לשום מנחת מרחשת
(a)

Answer #3 (to Question 4:a, 2B - Rav Ashi): R. Shimon is (fully) Machshir only when he said (about a Minchas Machavas) 'l'Shem Marcheshes' (without saying 'Minchah'):

<מנחת> מחבת לשום מרחשת במנא קא מחשב ומחשבה במנא לא פסלה
1.

Our Mishnah discusses Machavas l'Shem Marcheshes. His intent is for the Kli, not for a different Minchah. Such intent is meaningless;

מנחת מחבת לשום מנחת מרחשת במנחה דפסלה בה מחשבה קא מחשב
2.

The Beraisa discusses Minchas Machavas l'Shem Minchas Marcheshes. The intent is for the Minchah itself; it is not Meratzeh. (Rashba - the Gemara says that it was truly Minchas Machavas. Had the Kohen said this, the Lo Lishmah would be blatant! Rather, he only said 'l'Shem Minchas Marcheshes'.)

והא תנא מפני שמעשיה מוכיחין עליה קאמר
(b)

Question: The Beraisa says that R. Shimon is Machshir because the Lo Lishmah is evident!

הכי קאמר אע"ג דמחשבה מינכר היא תיפסל
(c)

Answer: It means, even though the intent (Lishmah) is not evident (rather, the Lo Lishmah is evident), and one might have thought that it is Pasul (it is not, for his intent is for the Kli).

ומאי אבל בזבחים אינו כן
(d)

Question: How does he explain 'Menachos are unlike Zevachim...'?

אע"ג דשחיטה אחת לכולן זריקה אחת לכולן קבלה אחת לכולן בזביחה דפסלה ביה מחשבה קא מחשב
(e)

Answer: It means that even though Shechitah, Kabalah and Zerikah are the same for all Zevachim (so the Lo Lishmah is not evident), intent is Posel, for the intent is in the Shechitah itself.

א"ל רב אחא בריה דרבא לרב אשי חרבה משום בלולה אמאי אמר ר"ש
(f)

Question (Rav Acha brei d'Rava): If Kemitzah of a Minchah Charevah (without oil) was done l'Shem Blulah (mixed with oil), the intent is (evidently Lo Lishmah and) in the Minchah itself. (He did not mention a Kli!) Why is it Meratzeh?

א"ל לשום בילה בעלמא
(g)

Answer (Rav Ashi): His intent is not for a Minchah Blulah, rather, for an unspecified mixed matter.

אי הכי לשום שלמים נמי לשום שלמים בעלמא
(h)

Question: If so, Olah slaughtered l'Shem Shelamim should also be Meratzeh. We should say that his intent is not for Korban Shelamim, rather, just for Shelamim (peaceful relations)!

הכי השתא התם זבח גופה איקרי שלמים דכתיב (ויקרא ז) המקריב את דם השלמים הזורק את דם השלמים הכא מנחה גופה מי איקרי בלולה (ויקרא ז) וכל מנחה בלולה בשמן כתיב בלולה בשמן איקרי בלולה סתמא לא איקרי
(i)

Answer: That is different. The Korban is called Shelamim. The Minchah is not called (only) Blulah, it is called Blulah ba'Shemen - "v'Chol Minchah Velulah va'Shemen"!

4)

WHY EACH DID NOT LEARN LIKE THE OTHERS

כולהו כרבה לא אמרי דאדרבה מחשבה דמנכרא פסל רחמנא
(a)

Rava and Rav Ashi did not answer (Question 4:a, Daf 2b) like Rabah, for they hold that there is more reason to disqualify when the Lo Lishmah is evident;

כרבא לא אמרי וזאת תורת לא משמע להו
(b)

Rabah and Rav Ashi did not answer like Rava, for they do not expound "v'Zos Toras ha'Minchah" to teach about a Minchah l'Shem a different Minchah;

כרב אשי לא אמרי משום קושיא דרב אחא בריה דרבא
(c)

Rabah and Rava did not answer like Rav Ashi, due to Rav Acha's question. (They do not accept Rav Ashi's answer.)