1)

WHY EACH DID NOT LEARN LIKE THE OTHERS

מילתא דפשיטא ליה לרבה להאי גיסא ולרבא להאי גיסא מיבעיא ליה לרב הושעיא
(a)

Rabah and Rava disagreed about whether the clarity of Lo Lishmah is reason to disqualify or be Machshir. R. Hoshaya was unsure about this.

דבעי רב הושעיא ואמרי לה בעא מיניה רב הושעיא מרבי אסי מנחה לשום זבח (דף ד,א) מה לי א"ר שמעון
1.

Question (R. Hoshaya): What does R. Shimon say about Kemitzah of a Minchah l'Shem a Zevach?

טעמא דר' שמעון משום מחשבה דמינכרא לא פסלה והא מחשבה דמינכרא הוא
i.

Perhaps an evident Lo Lishmah is Kosher (like Rabah). If so, surely this is Kosher!

או דילמא טעמא דר"ש משום דכתיב (ויקרא ו) וזאת תורת המנחה וזבח לא כתיב
ii.

Or, perhaps he learns from "v'Zos Toras ha'Minchah" (like Rava). The verse does not mention Zevachim, therefore, this is Pasul!

אמר ליה כלום הגענו לסוף דעתו של ר"ש
2.

R. Asi: We are unsure of R. Shimon's reason.

כרבה לא משני ליה משום קושיא דאביי
(b)

R. Asi and R. Hoshaya did not answer like Rabah, due to Abaye's question (4:c Daf 2b, that Shinuy Ba'alim and Shinuy Kodesh should have the same law.) (We cannot answer like before, there is more reason to disqualify when the Lo Lishmah is evident, for R. Hoshaya and R. Asi were unsure about this.)

כרבא לא משני ליה משום קושיא וזאת תורת החטאת
(c)

They did not answer like Rava, for if so, R. Shimon should similarly expound "v'Zos Toras ha'Chatas";

כרב אשי לא משני ליה משום קושיא דרב אחא בריה דרבא:
(d)

They did not answer like Rav Ashi, due to Rav Acha's question.

2)

WHEN DOES SHE'LO LISHMAH INVALIDATE THE OFFERING?

חוץ ממנחת חוטא ומנחת קנאות:
(a)

(Mishnah): ...Except for Minchas Chotei and Minchas Kena'os (Avodah Lo Lishmah in either of them is Posel).

בשלמא מנחת חוטא חטאת קרייה רחמנא (ויקרא ה) לא ישים עליה שמן ולא יתן עליה לבונה כי חטאת היא וגו'
(b)

Question: Granted, if a Minchas Chotei was Lo Lishmah is Pasul, for the Torah calls it Chatas - "Lo Yasim Aleha Shemen... Ki Chatas Hi";

אלא מנחת קנאות מנלן
1.

However, if a Minchas Kena'os was Lo Lishmah, why is it Pasul?

דתני תנא קמיה דרב נחמן מנחת קנאות מותרה נדבה
(c)

Answer #1: (a reciter of Beraisos - Beraisa): Mosar (the leftover of money Hukdash to buy) Minchas Kena'os is used to buy (Rashi - Olos; Rambam - Menachos) Nedavah.

א"ל שפיר קאמרת (במדבר ה) מזכרת עון כתיב בה ובחטאת כתיב (ויקרא י) ואותה נתן לכם לשאת את עון העדה
1.

Support (Rav Nachman): We learn from a Gezerah Shavah. Regarding Minchas Kena'os it says "Mazkeres Avon." Rgarding Chatas it says "Lases Es Avon ha'Edah";

מה חטאת מותרה נדבה אף מנחת קנאות מותרה נדבה
i.

Just like Mosar Chatas is Nedavah, also Mosar Minchas Kena'os.

וכחטאת מה חטאת פסולה שלא לשמה אף מנחת קנאות פסולה שלא לשמה
2.

Summation of answer: Similarly, the Gezeirah Shavah teaches that just like Chatas Lo Lishmah is Pasul, also Minchas Kena'os!

אלא מעתה אשם יהא פסול שלא לשמו דגמר עון עון מחטאת
(d)

Question #1: If so, also Asham Lo Lishmah should be Pasul. We should learn "Avon-Avon" from Chatas!

דנין עון מעון ואין דנין עונו מעון
(e)

Answer #1: We learn Minchas Kena'os "Avon-Avon" from Chatas. We do not learn Asham, for there it says "Avono".

מאי נפקא מינה
(f)

Objection: We can learn from a Gezerah Shavah, even if the words are not the same!

והא תנא דבי ר' ישמעאל (ויקרא יד) ושב הכהן ובא הכהן זו היא שיבה זו היא ביאה
1.

(Beraisa - Tana d'Vei R. Yishmael): "V'Shav ha'Kohen" - "u'Va ha'Kohen" - this (Gezeirah Shavah) equates the law (of a house with Tzara'as) when the Kohen (first) returns with when he comes (another week later).

ועוד ליגמר עונו עונו מעון דשמיעת הקול דכתיב (ויקרא ה) אם לא יגיד ונשא עונו
(g)

Question #2 (against answer (c)): We should learn Asham "Avono-Avono" from Shevu'as ha'Edus - "Im Lo Yagid v'Nasa Avono"!

אלא כי גמרי גזירה שוה למותר נדבה הוא דגמרי
(h)

Answer (to Questions 1 and 2, and Rejection of answer (c)): The Gezerah Shavah teaches only that the Mosar goes to Nedavah (to buy Olos for Kitz ha'Mizbe'ach, i.e. to offer when the Mizbe'ach is idle).

וכי תימא אין גזירה שוה למחצה
1.

Suggestion: Since we learn from a Gezerah Shavah, we should learn all laws from it!

גלי רחמנא גבי חטאת (ויקרא ד) ושחט אותה לחטאת אותה לשמה כשירה שלא לשמה פסולה אבל כל קדשים בין לשמן בין שלא לשמן כשרים
2.

Rejection: "V'Shachat Osah l'Chatas" - only Chatas (must be Lishmah, and) if it is not Lishmah, it is Pasul. Other Kodshim are Kosher even Lo Lishmah.

אלא מנחת חוטא ומנחת קנאות דפסולין שלא לשמן מנלן
(i)

Question (b), broadened: Since we cannot learn (even Minchas Chotei) from Chatas, what is the source that Lo Lishmah disqualifies Minchas Chotei and Minchas Kena'os?

חטאת טעמא מאי משום דכתיב בה היא ה"נ הא כתיב בהו היא
(j)

Answer #2: We learned that Chatas Lo Lishmah is Pasul from "(Chatas) Hi." Similarly, it says "Hi" regarding these Menachos.

אשם נמי הא כתיב ביה הוא
(k)

Question: We should say that Asham Lo Lishmah is Pasul, for it says "Hu" regarding Asham!

ההוא הוא לאחר הקטרת אימורין הוא דכתיב
(l)

Answer: It says "Hu" regarding Asham after Haktaras ha'Eimurim;

כדתניא אבל אשם לא נאמר בו הוא אלא לאחר הקטרת אימורין הוא עצמו שלא הוקטרו אימוריו כשר
1.

(Beraisa): It says "Hu" regarding Asham after Haktaras ha'Eimurim. Lo Lishmah in Haktarah is no worse than omitting Haktarah. It does not disqualify. (Once Zerikah was done, the Korban is Kosher).

ואלא הוא למה לי
(m)

Question: What do we learn from "Hu"?

לכדרב הונא אמר רב
(n)

Answer: This teaches Rav Huna's law.

אשם שניתק לרעייה ושחטו סתם כשר לשום עולה
1.

(Rav Huna): If an Asham was Nitak (given to a shepherd) to graze (until it becomes blemished, it will then be redeemed and an Olas Nedavah will be bought with the money) and was slaughtered (in the Mikdash) Stam (without intent for Asham, Olah or any other particular Korban), it is Kosher.

ניתק אין לא ניתק לא
2.

Inference: If it was not Nitak (and was slaughtered Stam), it is Pasul.

אמר קרא הוא בהוייתו יהא:
3.

We learn from "Hu" - it is still an Asham (until it is Nitak or Ne'ekar (slaughtered l'Shem a different Korban).)

3)

A MACHSHIR THAT DID NOT PERMIT

אמר רב מנחת העומר שקמצה שלא לשמה פסולה הואיל ובאת להתיר ולא התירה
(a)

(Rav): If Minchas ha'Omer was Nikmatz Lo Lishmah, it is Pasul, since it comes to permit (Chodosh, i.e. grain that took root after last Pesach ), and (since Lo Alah l'Shem Chovah,) it did not permit;

וכן אתה אומר באשם נזיר (דף ד,ב) ואשם מצורע ששחטן שלא לשמן פסולין הואיל ובאו להכשיר ולא הכשירו
(b)

Similarly, if Asham Nazir or Asham Metzora was slaughtered Lo Lishmah, it is Pasul, since it comes to permit (drinking wine or eating Kodshim), and it did not.

4b----------------------------------------4b
תנן כל המנחות שנקמצו שלא לשמן כשירות אלא שלא עלו לבעלים לשום חובה חוץ ממנחת חוטא ומנחת קנאות
(c)

Question (Mishnah): If Kemitzah of any Minchah was Lo Lishmah, it is Kosher, but Lo Alu l'Shem Chovah, except for Minchas Chotei and Minchas Kena'os.

ואם איתא ליתני נמי חוץ ממנחת העומר
1.

According to Rav, also Minchas ha'Omer Lo Lishmah is Pasul!

כי קתני באה יחיד באה צבור לא קתני
(d)

Answer #1: The Mishnah lists only Menachos of individuals, but not of the Tzibur.

כי תני באה בגלל עצמה באה בגלל זבח לא קתני
(e)

Answer #2: The Mishnah lists only Menachos brought by themselves, but not those accompanied by a Zevach. (A lamb is brought with the Omer.)

כי קתני הנך שאין קבוע להן זמן הא דקבוע לה זמן לא קתני:
(f)

Answer #3: The Mishnah lists only Menachos without a fixed time.

אמר מר וכן אתה אומר באשם נזיר ואשם מצורע ששחטן שלא לשמן פסולין הואיל ובאו להכשיר ולא הכשירו
(g)

(Rav): Similarly, if Asham Nazir or Asham Metzora was slaughtered Lo Lishmah, it is Pasul, since it comes to permit and it did not.

תנן כל הזבחים ששחטן שלא לשמן כשרין אלא שלא עלו לבעלים לשום חובה חוץ מפסח וחטאת
(h)

Question (Mishnah): Any Zevach that was slaughtered Lo Lishmah is Kosher, but Lo Alu l'Shem Chovah, except for Pesach or Chatas.

ואם איתא ליתני נמי חוץ מאשם נזיר ואשם מצורע דבאו להכשיר ולא הכשירו
1.

According to Rav, also Asham Nazir or Asham Metzora Lo Lishmah is Pasul!

כיון דאיכא אשם גזילות ואשם מעילות דלכפרה אתו לא פסיקא ליה
(i)

Answer: The Tana could not say decisively that (any) Asham Lo Lishmah is Pasul, for some come to atone (not to permit), e.g. Asham Gezeilos and Asham Me'ilos (and they are Kosher Lo Lishmah), therefore he did not teach them at all.

מאי שנא אשם נזיר ואשם מצורע דבאו להכשיר ולא הכשירו הני נמי באו לכפרה ולא כפרו
(j)

Question: Rav says that if a Korban comes to permit and does not permit, it is Pasul. Likewise, he should say that if a Korban comes to atone and does not atone, it is Pasul!

א"ר ירמיה מצינו שחלק הכתוב בין מכפרים ובין מכשירין מכפרין אית בהו דאתו לאחר מיתה מכשירין לית בהו דאתו לאחר מיתה
(k)

Answer (R. Yirmeyah): We find that the Torah distinguishes between Mechaprim (Korbanos that atone) and Machshirim (Korbanos that permit). Mechaprim sometimes come after death, but Machshirim never do!

דתנן האשה שהביאה חטאתה ומתה יביאו יורשין עולתה
1.

(Mishnah): If a Yoledes brought her Chatas (which permits her to Kodshim) and died (before bringing her Olah, which is Mechaper), her heirs bring her Olah;

עולתה ומתה לא יביאו יורשין חטאתה
2.

If she brought her Olah and died, her heirs do not bring her Chatas.

מתקיף לה ר' יהודה בריה דר' שמעון בן פזי מכשירין נמי מי לית בהו דאתו לאחר מיתה
(l)

Question (Rav Yehudah brei d'R. Shimon ben Pazi): Sometimes also Machshirim come after death!

והתנן המפריש מעות לנזירותו לא נהנין ולא מועלין מפני שראויין לבא כולן שלמים
1.

(Mishnah): If a man was Makdish coins Stam for his Korbanos Nezirus (he did not specify how much for each Korban), one may not benefit from them. (If one benefited) there is no Me'ilah, because all the coins may be used for Shelamim (in which there is no Me'ilah until after Zerikah);

מת והיו לו מעות סתומין יפלו לנדבה
2.

If he died and left Stam coins, it goes to Nedavah;

מפורשין דמי חטאת יוליך לים המלח לא נהנין ולא מועלין
3.

If he died leaving Mefurash coins (he designated how much is for each Korban), the coins for the Chatas are thrown in the Dead Sea. One may not benefit from them; there is no Me'ilah (for nothing can be offered with these coins);

דמי עולה יביא בהן עולה ומועלין בהן
i.

The money for the Olah is used to bring an Olah. Me'ilah applies to it;

דמי שלמים יביא בהן שלמים ונאכלין ליום אחד ואין טעונין לחם
ii.

The money for the Shelamim is used to bring a Shelamim. It is eaten for one day and a night (like Shalmei Nazir), but it is not accompanied by bread.

והא עולה ושלמים דנזיר דמכשירים נינהו וקא אתו לאחר מיתה
4.

Summation of question: Olah and Shelamim of a Nazir are Machshirim, yet they come after death!

אמר רב פפא הכי קא אמר ר' ירמיה לא מצינו הכשר קבוע דבא לאחר מיתה
(m)

Answer (Rav Papa): R. Yirmeyah meant that a fixed Machshir (it permits something that nothing else permits) never comes after death;

ודנזיר הכשר שאינו קבוע הוא (דף ה,א) דאמר מר גילח על א' משלשתן יצא
1.

Korbanos Nazir are not fixed, for if a Nazir shaved after bringing any one of them, he was Yotzei.

מיתיבי אשם מצורע שנשחט שלא לשמו או שלא ניתן מדמו ע"ג בהונות ה"ז עולה לגבי מזבח וטעון נסכים וצריך אשם אחר להכשירו
(n)

Question (against Rav - Beraisa): If an Asham Metzora was slaughtered Lo Lishmah, or if the blood was not put on the (ear and) Behonos (thumb and toe), it is offered on the Mizbe'ach, it is accompanied by Nesachim, and another Asham is required (to permit him to Kodshim).

תיובתא דרב
(o)

Rav is refuted.