ESTEEMED SPECIES THAT LOST THEIR IMPORTANCE (Yerushalmi Orlah Perek 3 Halachah 6 Daf 19b)
מתני' נתפצעו האגוזים נתפרדו הרימונים נפתחו החביות נחתכו הדלועין נתפרשו הככרות יעלו באחד ומאתים:
(Mishnah): If the nuts broke, the pomegranates were cleaved, the barrels were opened, the gourds were cut, or the loaves were sliced, they are Batel in 201.
גמ' נפלו ואחר כך נתפצעו בין שוגג בין מזיד לא יעלו דברי רבי מאיר.
(Gemara): If [the nuts] fell and afterwards broke, whether this was Shogeg or Mezid, they are not Batel. R. Meir says so;
רבי יודה אומר בין שוגג בין מזיד יעלו.
R. Yehudah says, this was Shogeg or Mezid, they are Batel.
רבי יוסי אומר שוגג יעלו מזיד לא יעלו.
R. Yosi says, if they fell b'Shogeg, they are Batel; b'Mezid, they are not Batel.
מה טעמא דרבי מאיר קנסו בשוגג מפני מזיד.
What is the reason of R. Meir? They fined Shogeg due to Mezid. (If you will say that b'Shogeg it is permitted, people will do so b'Mezid, and say that they were Shogeg.)
מה טעמא דרבי יודה (סבר) [כבר] קנסו בידו.
What is the reason of R. Yehudah? He already was 'fined' (they are not as esteemed as they were).
מה טעמא דרבי יוסי
Question: What is the reason of R. Yosi?
כיי דאמר רבי אבהו בשם רבי יוחנן כל האיסורין שריבה עליהן שוגג מותר מזיד אסור.
Answer: It is like R. Avahu citing R. Yochanan said - all Isurim [that became mixed], if one added [Heter so that now there is a Shi'ur of Bitul], b'Shogeg it is permitted, b'Mezid it is forbidden.
רבי שמעון בן לקיש בשם רבי הושעיא היו לפניו מאה וחמשים חביות נתפתחו מאה [מאה] מותרות חמשים אסורות והשאר לכשיפתחו יהו מותרות.
(Reish Lakish citing R. Hoshayah): If there were 150 [sealed] barrels in front of him (and one was of Terumah), if 100 were opened, the 100 are permitted and 50 are forbidden. The other [50], when they will be opened, they will be permitted;
אמר רבי זעירא לא אמרו אלא לכשיפתחו הא לפתוח לכתחלה אסור.
(R. Zeira): They said [that they will be permitted] only when they will be opened [by themselves], but l'Chatchilah, it is forbidden to open them.
דבי (רבי) ר' ינאי שאלין דלעת שלקה אביה מהו שתטבול למעשרות.
Question (the academy of R. Yanai): If one a gourd was stricken (shriveled) while it was attached, is it Tovel for Ma'aser (forbid even Arai before tithing?)
לוי שאל מהו שתטמא טומאת אוכלין. [דף כ עמוד א] (שלקה כמחותכת היא) [צ''ל כיון שלקתה כמחותכת היא או לא - ר''ש סיריליו]
Question (Levi): Does it receive Tum'as Ochlim [while attached]? Since it was stricken, is it as if it was cut (detached), or not?
מילתיה דשמואל [דשמואל] אמר שהיא מטמא טומאת אוכלין.
Answer: Shmuel's teaching shows that it receives Tum'as Ochlim;
(ואמר) [צ''ל דאמר - ר''ש סיריליו] רבי יוסי בי רבי בון בשם שמואל תאנים וענבים שצימקו באביהן מטמאין טומאת אוכלין [דף מא עמוד א (עוז והדר)] והרודה מהן בשבת חייב משום קוצר: נתפרסו ככרות.
(R. Yosi bei R. Bun citing Shmuel): If figs and grapes shriveled while attached, they receive Tum'as Ochlim, and [in another respect they are attached, for] one who detaches them on Shabbos is liable for reaping.
מתני' דר' עקיבה דר' עקיבה אמר אף ככרות של בעל הבית:
Inference: Our Mishnah [said or the loaves were sliced...;] it is like R. Akiva, for R. Akiva said, even, loaves of a Ba'al ha'Bayis (are Mekadesh).