THE THINGS THAT ARE MEKADESH (Yerushalmi Orlah Perek 3 Halachah 4 Daf 19a)
מתני' מי שהיו לו חבילי תלתן של כלאי הכרם ידלקו. נתערבו באחרים כולן ידלקו דברי רבי מאיר.
(Mishnah): If one had bundles of clover of Kil'ai ha'Kerem, they must be burned. If they became mixed with other [permitted bundles], all must be burned. R. Meir says so;
וחכמים אומרים יעלו באחד ומאתים.
Chachamim say, they are Batel in 201 [bundles].
שהיה רבי מאיר אומר את שדרכו להימנות מקדש.
R. Meir used to say, what is normally counted, is Mekadesh (forbids any amount);
וחכמים אומרים אין מקדש אלא ששה דברים.
Chachamim say, only six things are Mekadesh;
ורבי עקיבה אומר שבעה:
R. Akiva says, there are seven.
גמ' וכמה היא חבילה עשרים (וחמשה) [וארבע] זירין
(Gemara): How much is Chavilah (a bundle)? It is 24 stalks.
אמר רבי יונה וארבע מינהון מיטה.
(R. Yonah): [Chavilah] is four (boards) regarding a bed (Kelim 18:9 - MAHARA FULDA).
רבי יוחנן ורבי שמעון בן לקיש חד אמר דברי רבי מאיר עשרה דברים מקדשין וחרנא אמר דברי רבי מאיר כל הדברים מקדשין.
R. Yochanan and Reish Lakish argued - one said that according to R. Meir, 10 things are Mekadesh, and one said that according to R. Meir, everything [normally counted] is Mekadesh.
[דף לט עמוד ב (עוז והדר)] רבי יעקב בר אחא אמר שמועתא מתני' פליגא על מאן דאמר דברי ר' מאיר (עשרה דברים) [צ''ל כל דברים - הגר''א] מקדשין
R. Yakov bar Acha heard that a Mishnah argues with the one who says that everything [normally counted] is Mekadesh;
דתנינן תמן אמר רבי יודה לא הוזכרו רימוני בדן וחצירי גבע אלא שיהו מתעשרין ודאי בכל מקום.
(Mishnah - R. Yehudah): Pomegranates of Badan and leeks of Geva were mentioned only that they are tithed Vadai everywhere (Kusim live there, and they do not tithe what they sell. They are not Mekadesh. (In the Reisha, R. Meir says that pomegranates of Badan are Mekadesh.)
ושאר כל הרימונין אין דרכן להימנות
Is it not normal to count other pomegranates?! (If R. Meir held that everything normally counted is Mekadesh, he would say so about all pomegranates!)
אלא רימוני בדן על ידי שהן חביבין דרכן להימנות שאר כל הרימונין על ידי שאין חביבין אין דרכן להימנות:
Defense (of the one who says that everything is Mekadesh): Pomegranates of Badan, because they are dear, it is normal to count them. Other pomegranates, since they are not dear, it is not normal to count them. (We explained this like GRA.)
Note: The Gemara seems to conclude like what it just said was astounding, that not all pomegranates are counted. Perhaps it initially understood 'Kol (all) that is [even sometimes] counted', and concludes 'Es (what) is (always) counted.' We find a retraction like this in Yevamos 81a. R. SHLOMO SIRILIYO alludes to this. R. AKIVA EIGER (Kelim 17:5) says that R. Meir and R. Yehudah argue about whether other pomegranates are sometimes counted.
THE THINGS THAT ARE MEKADESH (cont.) (Yerushalmi Orlah Perek 3 Halachah 5 Daf 19a)
מתני' ואלו הן אגוזי פרך. ורימוני בדן. חביות סתומות. וחילפות תרדין. וקילחי כרוב. ודלעת יונית.
(Mishnah): These are [the things that are Mekadesh] - nuts of Parech, pomegranates of Badan, sealed barrels (of wine), Chilfos Tardin (an esteemed species of beet - ME'IRI Yevamos 81b), large stalks of cabbage, and Greek gourds;
רבי עקיבה אומר אף ככרות של בעל הבית.
R. Akiva says, even, loaves of a Ba'al ha'Bayis.
הראוי לערלה ערלה הראוי לכלאי הכרם כלאי הכרם:
What is proper for Orlah can be of Orlah. What is proper for Kil'ai ha'Kerem can be of Kil'ai ha'Kerem.
[דף יט עמוד ב] [דף מ עמוד א (עוז והדר)] גמ' רבי יונה בעי הא שקידי פרך לא.
(Gemara - R. Yonah) Inference: [Nuts of Parech are Mekadesh,] but almonds of Parech are not. (MAHARA FULDA, GRA).
מתניתא בסתומה בין הסתומות אבל סתומה בין הפתוחות ונפתחה או פתוחה בין הסתומות ונסתמה צריכות שיעור אחר.
Our Mishnah discusses a sealed barrel among sealed [barrels], but a sealed barrel among open, and it was opened, or an open [barrel] among sealed, and it became sealed, it [can be Batel, but] in needs another Shi'ur (for Orlah and Kil'ai ha'Kerem, 201).
היאך אפשר לפתוחה אצל הסתומות.
Question: How can an open [barrel be mixed] among sealed? (It is recognized which is open! Also, it is not Chidush that an open barrel is Batel! - MEICHAL HA'MAYIM)
א''ר זעירא תיפתר בפתוחה אצל החנוני שהיא כסתומה אצל בעל הבית.
Answer (R. Ze'ira): The case is, [the Ba'al ha'Bayis who sold it sealed it feebly]. It is considered open regarding a grocer (who seals barrels well, so the wine will last a long time), but sealed regarding a Ba'al ha'Bayis.
והתני ונסתמה
Question: It was taught that it was sealed! (If it was properly sealed, it should be Mekadesh!)
תיפתר שחזר בעלה ונטלה.
Answer: The case is, the Ba'al ha'Bayis took it back [so it returns to be considered sealed. It is all one case - it was sealed, it became considered open when he sold it to the grocer, and it became considered sealed again when he took it back. Even though now it is among other feebly sealed barrels, since before it was considered open among sealed, and it was not Mekadesh, the same applies now - MAHARA FULDA.]
רבי קריספא בשם רבי יוחנן כל אילין קירייא וקורותא דאנן אכלין דלעת יונית אינון.
(R. Krispa citing R. Yochanan): All these gourds and cabbages that we eat [raw], they are Yevani gourd.
רבי יונה בעי ולמה לינן אמרין הראוי לתרומה.
Question (R. Yonah): (The Mishnah said, what is proper for Orlah...) Why don't we say also 'what is proper for Terumah...'?
[דף מ עמוד ב (עוז והדר)] אמר ליה רבי יוסי תרומה נוהגת בכל. ערלה אינה נוהגת בכל:
Answer (R. Yosi): Terumah applies to all [species taught in our Mishnah]. Orlah does not apply to all of them (and likewise regarding Kil'ai ha'Kerem).