1)

SERITAH WITH AN INSTRUMENT [line 2]

אמר שמואל המשרט בכלי חייב
(a)

(Shmuel): Seritah with an instrument is liable.

מיתיבי שריטה וגדידה אחת היא אלא ששריטה ביד וגדידה בכלי
(b)

Question (Beraisa): Seritah and Gedidah are the same, just Seritah is by hand, and Gedidah is with an instrument.

הוא דאמר כרבי יוסי
(c)

Answer: Shmuel's law is according to R. Yosi.

תני תנא קמיה דרבי יוחנן על מת בין ביד בין בכלי חייב
(d)

A reciter of Beraisos: One is liable due to a Mes whether he scratched by hand or with an instrument;

על <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} ביד חייב בכלי פטור
1.

One who scratches for the sake of idolatry is liable only by hand.

והא איפכא כתיב (מלכים א יח) ויתגודדו כמשפטם בחרבות וברמחים
(e)

Objection: The verse says just the contrary - "va'Yisgodedu k'Mishpatam ba'Charavos uva'Rmachim"!

אלא אימא ביד פטור בכלי חייב:
(f)

Correction: One who scratches for the sake of idolatry is liable only with an instrument.

2)

PE'AS HA'ROSH AND PE'AS HA'ZAKAN

וחייב על הראש:
(a)

(Mishnah): He is lashed for each Pe'as ha'Rosh.

מחוי רב ששת בין פירקי רישא:
(b)

Rav Sheshes pointed to the sideburns

ועל הזקן שתים מכאן ושתים מכאן ואחת מלמטה:
(c)

(Mishnah): He is lashed for each Pe'as ha'Zakan, i.e. two on each side and one below.

מחוי רב ששת בין פירקי דיקנא:
(d)

Rav Sheshes pointed to the five corners.

רבי אליעזר אומר אם נטלן וכו':
(e)

(Mishnah - R. Eliezer): If he cut them at once (at the same moment; alternatively, with one warning, without stopping), he is liable only once.

קסבר חד לאו הוא:
(f)

He holds that one Lav forbids all the corners.

ואינו חייב עד שיטלנו בתער:
(g)

(Mishnah): He is liable only if he shaved (the beard; some say, or the sideburns) with a razor.

ת"ר (ויקרא כא) ופאת זקנם לא יגלחו יכול אפי' גלחו במספרים יהא חייב
(h)

(Beraisa) Suggestion: Perhaps "u'Fe'as Zekanam Lo Yegalechu" obligates for shaving with scissors!

ת"ל (ויקרא יט) לא תשחית
1.

Rejection: "V'Lo Sashchis" - he is liable only if the entire hair is removed.

אי לא תשחית יכול אם לקטו במלקט ורהיטני יהא חייב
2.

Suggestion: Perhaps one is liable for removing the hair with a planing tool (or tweezers)!

תלמוד לומר לא יגלחו
3.

Rejection: "Lo Yegalechu."

הא כיצד גילוח שיש בו השחתה הוי אומר זה תער:
i.

He is liable only for shaving that removes the entire hair, i.e. with a razor.

רבי אליעזר אומר אפילו לקטו במלקט ורהיטני <יהא> חייב:
(i)

(Mishnah - R. Eliezer): He is liable even if he cut them with a planing tool (or tweezers).

מה נפשך
(j)

Question: No matter how he learns, this is difficult!

אי גמיר גזירה שוה ליבעי תער
1.

If R. Eliezer learns the Gezerah Shavah "Pe'as- Pe'as" (to teach that "Lo Yegalechu" written regarding Kohanim applies to "v'Lo Sashchis" written regarding Yisraelim), he should obligate only for a razor;

אי לא גמיר ג"ש מספרים נמי [לא]
2.

If he does not learn the Gezerah Shavah, he should obligate also for scissors!

לעולם גמיר ג"ש וקסבר הני נמי גילוח עבדי:
(k)

Answer: He learns the Gezerah Shavah. He holds that a planing tool (and tweezers) also shave.

3)

TATOOING [line 17]

הכותב כתובת קעקע
(a)

(Mishnah): Tattooing (is done by making incisions in the skin and writing with dye, which gets absorbed in the skin):

כתב ולא קעקע קעקע ולא כתב אינו חייב עד שיכתוב ויקעקע
1.

He is liable only if he wrote and made incisions;

בידו ובכחול ובכל דבר שהוא רושם
2.

He is liable for writing with dye, mascara or anything that makes a lasting impression.

ר"ש בן יהודה משום ר' שמעון אומר אינו חייב עד שיכתוב שם את השם שנאמר (ויקרא יט) וכתובת קעקע לא תתנו בכם אני ה':
(b)

R. Shimon says, he is liable only if he writes Hash-m's name - "u'Chsoves Ka'a'ka Lo Sitnu Bachem Ani Hash-m.

אמר ליה רב אחא בריה דרבא לרב אשי עד דיכתוב אני ה' ממש
(c)

(Gemara - Rav Acha brei d'Rava) Question: Must he write 'Ani Hashem'?

אמר ליה לא
(d)

Answer (Rav Ashi): R. Shimon does not refer to Hash-m's name;

כדתני בר קפרא אינו חייב עד שיכתוב שם <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} שנאמר וכתובת קעקע לא תתנו בכם אני ה' אני ה' ולא אחר:
1.

(Bar Kapara - Beraisa): He is liable only if he writes the name of idolatry - "... Ani Hash-m", and no other (god is Hash-m).

אמר רב מלכיא אמר רב אדא בר אהבה אסור לו לאדם שיתן אפר מקלה על גבי מכתו מפני שנראית ככתובת קעקע
(e)

(Rav Malkiya): One may not put ashes on a wound, because it looks like a tattoo.

אמר רב נחמן בריה דרב איקא שפוד שפחות וגומות רב מלכיו
(f)

Version #1 (Rav Chanina brei d'Rav Ika): (Rav Malkiya taught three teachings, and Rav Malkiyo taught three.) Rav Malkiyo taught about spit, slaves, and hair follicles;

בלורית אפר מקלה וגבינה רב מלכיא
1.

Rav Malkiya taught about Bluris (hair that is grown long and shaved off for the sake of idolatry), ashes, and cheese.

רב פפא אמר מתניתין ומתניתא רב מלכיא שמעתתא רב מלכיו וסימניך מתניתא מלכתא
(g)

Version #2 (Rav Papa): Rav Malkiya taught the teachings that explain Mishnayos and Beraisos. Rav Malkiya taught the teachings that have no source in the Tana'im.

מאי בינייהו איכא בינייהו שפחות
(h)

The versions argue regarding slaves (Rav Papa attributes it to Rav Malkiya. Some say that they also argue about ashes; Rav Papa attributes it to Rav Malkiyo).

רב ביבי בר אביי קפיד אפי' אריבדא דכוסילתא
(i)

Rav Bivi bar Abaye was careful not to put ashes even on a bloodletting wound.

רב אשי אמר כל מקום שיש שם מכה מכתו מוכיח עליו:
(j)

(Rav Ashi): Wherever there is a wound, it is permitted (all recognize that this is for healing).

4)

MULTIPLE LASHES FOR REPEATED TRANSGRESSIONS [line 29]

נזיר שהיה שותה יין כל היום אין חייב אלא אחת אמרו לו אל תשתה אל תשתה והוא שותה חייב על כל אחת ואחת היה מטמא למתים כל היום אינו חייב אלא אחת אמרו לו אל תטמא אל תטמא והוא מטמא חייב על כל אחת ואחת היה מגלח כל היום אינו חייב אלא אחת אמרו לו אל תגלח אל תגלח והוא מגלח חייב על כל אחת ואחת
(a)

(Mishnah): If a Nazir was drinking wine (or exposing himself to Tum'as Mes, or shaving his hair) all day, he is lashed only once. If he was warned repeatedly, he is lashed for each warning he transgressed.

היה לבוש בכלאים כל היום אינו חייב אלא אחת אמרו לו אל תלבש אל תלבש והוא פושט ולובש חייב על כל אחת ואחת
(b)

If a man was wearing Sha'atnez all day, he is lashed only once. If he was warned repeatedly, and he removed the garment and put it on again, he is lashed for each time.

21b----------------------------------------21b
(דף כא,ב) יש חורש תלם א' וחייב עליו משום שמונה לאוין
(c)

One can be lashed eight times for plowing one furrow:

החורש בשור וחמור והן מוקדשין
1.

He plows with a Hekdesh ox and donkey;

וכלאים בכרם ובשביעית ויום טוב
2.

He plows where Kil'ayim was planted in a vineyard, in Shemitah, on Yom Tov;

וכהן ונזיר בבית הטומאה
3.

He is a Kohen and a Nazir plowing over Tum'as Mes.

חנניא בן חכינאי אומר אף הלובש כלאים
(d)

Chananya ben Chakinai says, he can be lashed also for wearing Kil'ayim;

אמרו לו אינו השם
1.

Chachamim: That is not due to plowing.

אמר להם אף הנזיר לא הוא השם:
2.

Chananya: Also Tum'ah of a Nazir is not due to plowing!

<אמר רב ביבי אמר ר' יוסי פושט ולובש לובש ממש או> [אמר רב ביבי אמר רב אסי לא פושט ולובש ממש אלא] אפי' מכניס ומוציא בית יד אונקלי שלו
(e)

(Gemara - Rav Bivi): He need not remove the garment and put it on again. Rather, even if he removed his arm from the sleeve and puts it in again, he is liable for each time.

מחוי רב אחא בריה דרב איקא עיולי ואפוקי
(f)

Rav Acha brei d'Rav Ika demonstrated this ('Rashi' on the Rif; Rivan - he gestured that he must remove and put back on the entire garment).

רב אשי אומר אפילו לא שהה אלא כדי לפשוט וללבוש חייב:
(g)

(Rav Ashi): Even if he wears it long enough to remove it and put it on again, he is lashed (for each warning).

5)

LASHES FOR KIL'AYIM [line 12]

יש חורש תלם וכו':
(a)

(Mishnah): For plowing one furrow...

א"ר ינאי בחבורה נמנו וגמרו החופה בכלאים לוקה
(b)

(R. Yanai): Rabanan concluded that one who covers seeds of Kil'ayim is lashed.

אמר להן רבי יוחנן לאו משנתנו היא זו יש חורש תלם אחד וחייב עליו משום שמונה לאוין החורש בשור ובחמור והן מוקדשין וכלאים בכרם האי חורש דמחייב משום כלאים היכי משכחת לה לאו דמיכסי בהדיה דאזיל
(c)

R. Yochanan: Our Mishnah teaches this. One of the eight sets of lashes is for Kil'ayim. Surely, this is for covering seeds of Kil'ayim!

א"ל אי לאו דדלאי לך חספא מי משכחת מרגניתא תותה
(d)

R. Yanai: You found the support because I told you the law!

אמר ליה ריש לקיש לר' יוחנן אי לאו דקילסך גברא רבה הוה אמינא מתני' מני רבי עקיבא היא דאמר המקיים כלאים לוקה
(e)

Reish Lakish: Had R. Yanai not agreed with you, I would have said that the Mishnah is like R. Akiva, who says that one is lashed for being Mekayem Kil'ayim! (Aruch - he leaves it in his field; Tosfos (4B DH Ha) - he makes a fence to protect it.)

מאי רבי עקיבא
(f)

Question: Where do we find that R. Akiva says so?

דתניא המנכש והמחפה בכלאים לוקה
(g)

Answer (Beraisa): One who weeds, or covers Kil'ayim is lashed;

רבי עקיבא אומר אף המקיים
1.

R. Akiva says, even one who is Mekayem.

מאי טעמא דר' עקיבא
(h)

Question: What is his reason?

דתניא (ויקרא יט) שדך לא תזרע כלאים אין לי אלא זורע מקיים מנין
(i)

Answer (Beraisa) Question: "Sadcha Lo Sizra Kil'ayim" forbids only seeding. What is the source to forbid Mekayem?

ת"ל <(ויקרא יט) בהמתך לא תרביע> כלאים שדך לא <תזרע כלאים>
1.

Answer: (The previous word is Kil'ayim, so we read) "Kil'ayim Sadcha Lo" (Kil'ayim may not be in your field).

6)

OTHER POSSIBLE LASHES FOR PLOWING ONE FURROW [line 29]

אמר ליה עולא לרב נחמן ולילקי נמי משום זורע ביום טוב
(a)

Question #1 (Ula): He should be lashed also for planting on Yom Tov (because the plowing helps the Kil'ayim grow, like we established)!

א"ל תנא ושייר
(b)

Answer #1 (Rav Nachman): Indeed, he is. The Tana omitted this.

א"ל תנא קתני שמונה ואת אמרת תנא ושייר
(c)

Objection (Ula): The Tana said that one can be lashed eight times. You cannot say that he omitted something!

אמר רבא יש חילוק מלאכות בשבת ואין חילוק מלאכות ביום טוב
(d)

Answer #2 (Rava): The Melachos of Yom Tov are not separated (one is lashed only once even if he does several Melachos at the same time).

אמר ליה עדא תהא
(e)

Ula: That is a good answer.