1)

REDEEMING MA'ASER SHENI THAT ENTERED YERUSHALAYIM [line 3 from end on previous Amud]

מיתיבי רבי יוסי אומר כהן שעלתה בידו תאנה של טבל אמר תאנה זו תרומתה בעוקצה מעשר ראשון בצפונה ומעשר שני לדרומה והיא שנת מעשר שני והוא בירושלים או מעשר עני והוא בגבולין אכלה
(a)

Question (Beraisa - R. Yosi): If one had a Tevel fig, and he said 'the Terumah is at the stem. Ma'aser Rishon is in the north (i.e. the northernmost tenth of the fig). Ma'aser Sheni is in the south (in a year of Ma'aser Sheni, and he was in Yerushalayim - if it was a year of Ma'aser Oni, he designated Ma'aser Oni in the south, even if he was outside Yerushalayim)' and he ate it:

(דף כ,א) לוקה אחת
1.

If he is a Kohen, he is lashed once (the Ma'aser Rishon is Tevel, for Terumas Ma'aser was not separated from it);

וזר שאכלה לוקה שתים שאילו בתחלה אכלה אינו לוקה אלא אחת
2.

If he is a Zar, he is lashed twice (for the Ma'aser Rishon and for Terumah). Had he eaten it without tithing it, he would have been liable only once (for Tevel).

טעמא דאיתיה בירושלים הא בגבולין לוקה שלש דאע"ג דלאו רואה פני חומה
3.

Inference: (In a year of Ma'aser Sheni,) this is only if he was in Yerushalayim. If not, he is lashed for Ma'aser Sheni outside Yerushalayim, even though it was never inside!

דעיילי ואפקי
(b)

Answer #1: The case is, he brought it inside and took it out again.

אי הכי מאי למימרא
1.

Question: If so, what is the Chidush?

הכא במאי עסקינן כגון דעיילינהו בטיבלייהו וקסבר מתנות שלא הורמו כמי שהורמו דמיין
2.

Answer: The case is, he brought it in and took it out when it was still Tevel. R. Yosi holds that tithes that were not separated are considered as if they were separated (it is as if the Ma'aser entered).

וסבר ר' יוסי מתנות שלא הורמו כמי שהורמו דמי והתניא רבי שמעון בן יהודה אומר משום רבי יוסי לא נחלקו בית שמאי ובית הלל על פירות שלא נגמרה מלאכתן ועברו בירושלים שיפדה מעשר שני שלהן ויאכל בכל מקום
3.

Question (Mishnah- R. Shimon ben Yehudah citing R. Yosi): Beis Hillel and Beis Shamai agree that if Peros entered and left Yerushalayim before final processing (there was no obligation to tithe it yet), it may be redeemed;

ועל מה נחלקו על פירות שנגמרה מלאכתן ועברו בירושלים שבית שמאי אומרים יחזיר מעשר שני שלהם ויאכל בירושלים וב"ה אומרים יפדה ויאכל בכל מקום
i.

They argue about Peros that entered Yerushalayim after final processing. Beis Shamai obligate eating it in Yerushalayim, and Beis Hillel permit redeeming it.

ואי סלקא דעתך מתנות שלא הורמו כמי שהורמו דמיין הא קלטוהו מחיצות
ii.

Summation of question: If it is as if as Ma'aser was separated, why do Beis Hillel permit redeeming it after it entered Yerushalayim?

אמר רבה מחיצה לאכול דאורייתא מחיצה לקלוט דרבנן
4.

Answer: Rava taught that mid'Oraisa, Ma'aser may be eaten only within the walls. Mid'Rabanan, once Ma'aser enters the walls, it cannot be redeemed;

וכי גזור רבנן כי איתיה בעיניה בטבליה לא גזור רבנן
i.

Chachamim decreed only about actual Ma'aser (to forbid redeeming it after it entered the walls). They did not decree about (Ma'aser that will be separated from) Tevel that entered.

רבינא אמר כגון דנקיט ליה בקניא ותפשוט בעיא דרב פפא:
(c)

Answer #2 (Ravina): The case is, he was inside, holding the Ma'aser outside on a stick. The Tana resolves Rav Papa's question (it is as if the Ma'aser entered Yerushalayim).

2)

REMOVING ONE'S HAIR [line 23]

(מתני')
(a)

(Mishnah): One is lashed for the following:

הקורח קרחה בראשו והמקיף פאת ראשו והמשחית פאת זקנו והשורט שריטה אחת על המת חייב
1.

Making a Korchah (uprooting hair and making a bald patch) in his head, Hakafas ha'Rosh (rounding the corners of the head, i.e. cutting the sideburns), shaving Pe'as ha'Zakan (a corner of the beard), or scratching (and wounding) oneself out of grief over a Mes;

שרט שריטה אחת על חמשה מתים או חמש שריטות על מת אחד חייב על כל אחת ואחת
i.

If he made one scratch for five Mesim, or five scratches for one Mes, he is lashed five times.

על הראש שתים אחת מכאן ואחת מכאן על הזקן שתים מכאן ושתים מכאן ואחת מלמטה
2.

He is liable twice for the sideburns (if he cuts both), once for each. He is lashed for each of the five corners of the beard, two on each side and one below (Rivan (printed in the Gemara in place of Rashi) - one under each sideburn, one at the bottom of each jaw, and the chin. Other Rishonim argue about their location);

רבי אליעזר אומר אם ניטלו כולן כאחת אינו חייב אלא אחת
3.

R. Eliezer says, if he cut them at once (Ramah, cited by Ritva - at the same moment; alternatively, if he was warned only once and did not stop in between), he is liable only once.

ואינו חייב עד שיטלנו בתער
4.

He is liable only if he shaved (the beard (Rosh, Tosfos in other Masechtos; Rambam - or the sideburns) with a razor;

רבי אליעזר אומר אפילו לקטו במלקט או ברהיטני חייב:
5.

R. Eliezer says, he is liable even if he cut them with a planing tool (Rashi (Shabbos); Rambam - or tweezers).

תנו רבנן (ויקרא כא) לא יקרחו יכול אפילו קרח ארבע וחמש קריחות לא יהא חייב אלא אחת
(b)

(Gemara - Beraisa) Suggestion: Perhaps one is liable only once for "Lo Yikrechu" for four or five bald patches!

תלמוד לומר קרחה לחייב על כל קרחה וקרחה
(c)

Rejection: "Korchah" obligates for every one.

בראשם מה תלמוד לומר
(d)

Question: What do we learn from "b'Rosham"?

לפי שנאמר (דברים יד) לא תתגודדו ולא תשימו קרחה בין עיניכם למת יכול לא יהא חייב אלא על בין העינים בלבד מנין לרבות כל הראש
(e)

Answer - Suggestion: Since it says "... v'Lo Sasimu Korchah Bein Einiechem", perhaps one is liable only between the eyes!

תלמוד לומר בראשם לרבות כל הראש
1.

Rejection: "B'Rosham" obligates for all parts of the head.

ואין לי אלא בכהנים שריבה בהן הכתוב מצות יתירות ישראל מנין
(f)

Question: "Lo Yikrechu Korchah b'Rosham" is written regarding Kohanim. The Torah gave them extra Mitzvos. What is the source for Yisraelim?

נאמר כאן קרחה ונאמר להלן קרחה מה להלן חייב על כל קרחה וקרחה וחייב על הראש כבין העינים אף כאן חייב על כל קרחה וקרחה וחייב על הראש כבין העינים ומה להלן על מת אף כאן על מת
(g)

Answer: We learn from a Gezerah Shavah "Korchah-Korchah."

הני ד' וה' קריחות ה"ד
(h)

Question: What is the case of four or five Karachos?

אילימא בזה אחר זה ובחמש התראות פשיטא
1.

If he did one after the other and he was warned before each one, obviously he is lashed for every one!

20b----------------------------------------20b
(דף כ,ב) אלא בחדא התראה
(i)

Answer #1: Rather, he was warned only once.

מי מחייב
(j)

Objection: If so, he is liable only once!

והתנן נזיר שהיה שותה יין כל היום אינו חייב אלא אחת אמרו לו אל תשתה אל תשתה והוא שותה חייב על כל אחת ואחת
1.

(Mishnah): If a Nazir drank wine all day, he gets only 40 lashes. If he was warned repeatedly, he gets 40 lashes for each warning he transgressed.

לא צריכא דסך חמש אצבעותיו נשא ואותבינהו בבת אחת
(k)

Answer #2: Rather, he put Nasa (a potion that makes hair fall out and prevents it from growing back) on his fingers and applied it to different parts of his head at the same time;

דהויא ליה התראה לכל חדא וחדא
1.

The warning applies to each application.

3)

THE SIZE OF A KORCHAH [line 6]

וכמה שיעור קרחה
(a)

Question: What is the size of a Korchah to be liable?

רב הונא אומר כדי שיראה מראשו
(b)

Answer #1 (Rav Huna): It is big enough to make the scalp visible.

רבי יוחנן אומר משום ר"א ברבי שמעון כגריס
(c)

Answer #2 (R. Yochanan): It is the area of a bean.

<כתנאי
(d)

Tana'im argue as Rav Huna and R. Yochanan do.

כמה שיעור קרחה כגריס>
1.

(Beraisa): The size of a Korchah to be liable is the area of a bean;

אחרים אומרים כדי שיראה מראשו
2.

Others say, it is big enough to make the scalp visible.

אמר רב יהודה בר חביבא פליגי בה תלתא תנאי חד אומר כגריס וחד אומר כדי שיראה מראשו וחד אומר כשתי שערות
(e)

(Rav Yehudah bar Chaviva): There is a third Tana, who says that one is liable for two hairs;.

ואיכא דמפיק שתי שערות ומעייל בכעדשה וסימנך בהרת כגריס ומחיה בכעדשה
1.

Some say that the third Tana obligates for the area of a lentil. (The Gemara then suggests a pneumonic device related to the minimum sizes of various Nega'im.)

תנא הנוטל מלא פי הזוג בשבת חייב
(f)

(Beraisa): One who shaves the length of a scissors blade on Shabbos is liable.

וכמה מלא פי הזוג
(g)

Question: How long is this?

אמר רב יהודה שתים
(h)

Answer (Rav Yehudah): It is two hairs (i.e. twice the distance between adjacent hair follicles in an average person).

והתניא לקרחה שתים
(i)

Question (Beraisa): The length to be liable for regarding Korchah is two hairs (implying that this is different from the length of a scissors blade)!

אימא וכן לקרחה שתים
(j)

Answer: It means that the length to be liable for regarding Korchah is also two hairs.

תניא נמי הכי הנוטל מלא פי הזוג בשבת חייב וכמה מלא פי הזוג שתים
(k)

Support (Beraisa): One who shaves the length of a scissors blade on Shabbos is liable. This is two hairs;

רבי אליעזר אומר אחת
1.

R. Eliezer says, he is liable for one hair.

ומודים חכמים לרבי אליעזר במלקט לבנות מתוך שחורות אפילו אחת שהוא חייב
2.

Chachamim admit that one is liable for removing a single white hair among black ones (because this is important to him);

ודבר זה אפילו בחול אסור משום שנאמר (דברים כב) לא ילבש גבר שמלת אשה:
3.

Men may not do so even on a weekday - "v'Lo Yilbash Gever Simlas Ishah" (do not adorn yourself like a woman. Rambam - he is lashed even for one hair; Ra'avad - it is forbidden only if he removes enough to make a recognizable difference; Ritva - our Tana holds that this is forbidden only mid'Rabanan due to "Simlas Ishah").

4)

PE'AS HA'ROSH AND PE'AS HA'ZAKAN [line 24]

והמקיף פאת ראשו וכו':
(a)

(Mishnah): If he rounds Pe'as ha'Rosh...

ת"ר פאת ראשו סוף ראשו
(b)

(Beraisa): Pe'as ha'Rosh is the end of the head. (From the jaws and below is not called Rosh, rather, the beard.)

ואיזהו סוף ראשו
(c)

Question: What does it mean to round the end of the head?

זה המשוה צדעיו לאחורי אזנו ולפדחתו
(d)

Answer: He cuts the sideburn even with the hairlines on the forehead and in back of the ears.

תני תנא קמיה דרב חסדא אחד המקיף ואחד הניקף לוקה
(e)

(A reciter of Beraisos): The one who cuts and the one being trimmed are both lashed.

אמר ליה מאן דאכיל תמרי בארבילא לקי
(f)

Objection (Rav Chisda): Why is the one being trimmed lashed? He did not do anything!

דאמר לך מני רבי יהודה היא דאמר לאו שאין בו מעשה לוקין עליו
1.

Your teaching is like R. Yehudah, who says that one is lashed for a Lav she'Ein Bo Ma'aseh (but the Halachah does not follow him)!

רבא אומר במקיף לעצמו ודברי הכל
(g)

Answer #1 (Rava): It is even like Chachamim. It teaches that one who cuts his own Pe'os is lashed twice (for each).

רב אשי אומר במסייע ודברי הכל:
(h)

Answer #2 (Rav Ashi): It is even like Chachamim. The case is, he moves his head to help the one cutting. This is an action.

והמשחית פאת זקנו:
(i)

(Mishnah): If he shaves Pe'as ha'Zakan...

ת"ר פאת זקנו סוף זקנו ואיזהו סוף זקנו שבולת זקנו:
(j)

(Beraisa): Pe'as ha'Zakan is the end of the beard, i.e. Shiboles ha'Zakan (Rivan - the five places where it sticks out. Most Meforshim holds that this refers only to the chin. The Rosh explains that R. Chananel holds that it is the Adam's apple, but the Beis Yosef and Gra refute this.)

5)

SERITAH [line 34]

והמשרט שריטה אחת וכו':
(a)

(Mishnah): If he made one scratch (due to five Mesim)...

ת"ר (ויקרא יט) ושרט יכול אפילו שרט על ביתו שנפל ועל ספינתו שטבעה בים
(b)

(Beraisa) Suggestion: Perhaps "v'Seret" applies even if he scratches because his house burned down or his ship sank!

ת"ל (ויקרא יט) לנפש אינו חייב אלא על המת בלבד
(c)

Rejection: "La'Nefesh" teaches that he is liable (some explain - transgresses) only due to a Mes.

ומנין למשרט חמש שריטות על מת אחד שהוא חייב על כל אחת ואחת
(d)

Question: What is the source that if he made five scratches due to a Mes, he is lashed five times?

ת"ל ושרט לחייב על כל שריטה ושריטה
(e)

Answer: "V'Seret" obligates for each one.

רבי יוסי אומר מנין למשרט שריטה אחת על ה' מתים שהוא חייב על כל אחת ואחת
(f)

R. Yosi: What is the source that if he made one scratch due to five Mesim, he is lashed five times?

ת"ל לנפש לחייב על כל נפש ונפש
(g)

Answer: "La'Nefesh" obligates for each Mes.

והא אפיקתיה לביתו שנפל ולספינתו שטבעה בים
(h)

Question: We used this to exempt one who scratches due to monetary loss!

(דף כא,א) קסבר רבי יוסי שריטה וגדידה אחת היא וכתיב התם למת
(i)

Answer: R. Yosi holds that Seritah and Gedidah are the same (both apply whether he used his hand or an instrument). It says "Lo Sisgodedu... la'Mes", so "la'Nefesh" is extra to obligate for each Mes.