1)

POSITIVE TIME-BOUND MITZVOS (Yerushalmi Halachah 7 Daf 21a)

[דף כב עמוד א (עוז והדר)] אי זו היא מצות עשה שלא הזמן גרמא

(a)

Beraisa - question: What are examples of positive Mitzvos that are not time-bound?

כגון אבידה ושילוח הקן ומעקה וציצית

(b)

Answer: Returning a lost article, sending away the mother bird, building a fence on a roof, Tzitzis.

ר''ש פוטר הנשים מן הציצית שהיא מ''ע שהזמן גרמא

1.

R. Shimon exempts women from Tzitzis as it is time-bound.

אמר להן ר' שמעון אין אתם מודין לי שהיא מצות עשה שהזמן גרמא שהרי כסות לילה פטור מן הציצית

2.

R. Shimon to Rabbanan: Do you not agree that it is time-bound, as night garments are exempt from Tzitzis...?

אמר ר' הילא טעמון דרבנין שכן אם היו מיוחדות לו ליום ולילה שהיא חייבת בציצית

(c)

R. Hila: The Rabbanan would respond that if those garments would be intended for both day and night, they would be obligated in Tzitzis.

אמר ר' לעזר פסחן של נשים (רשות) [חובה] ודוחין עליו את השבת

(d)

R. Elazar: A Pesach offering of women is obligatory and its service overrides Shabbos.

ר' יעקב בר אחא בשם רבי לעזר פסחן של נשים ושל עבדים רשות (כ''ש) [ואין] דוחין עליו את השבת

(e)

R. Yaakov bar Acha citing R. Elazar: The Pesach offering of women and slaves is optional and it does not override Shabbos.

מצתן מהו

(f)

Question: Do women have a Torah obligation to eat Matzoh on the night of Pesach?

אמר ליה חובה

(g)

Answer: It is a (Torah) obligation.

רבי זעירה אמר מחלוקת

(h)

R. Zeira: It is actually a dispute. (The one who obligates them in the Pesach offering also obligates them in Matzoh and the one who exempts them from the Pesach offering exempts them from Matzoh.)

ר' הילא אמר דברי הכל

(i)

R. Hila: All agree that they are obligated.

מתניתא מסייעא לדין ומתני' מסייעא לדין

(j)

Each of these opinions have a Beraisa to support them...

מתני' מסייעא לר' זעירא חזרת מצוה ופסח לילה הראשון חובה ושאר כל הימים רשות

(k)

Beraisa (that supports R. Zeira): Maror, Matzah and Pesach on the first night are an obligation and throughout the other days are optional.

[ר''ש אומר באנשים חובה ובנשים רשות]

1.

R. Shimon: It is obligatory for men and optional for women.

מתניתא מסייעא לר' הילא נאמר (דברים טז) לא תאכל עליו חמץ ונאמר שבעת ימים תאכל עליו מצות לחם עוני את שהוא בבל תאכל חמץ הרי הוא בקום אכול מצה ונשים הרי הן בבל תאכל חמץ הרי הן בקום אכול מצה

(l)

Beraisa (that supports R. Hila): The pasuk states (Devarim 16, 3), "You shall not eat with it (the Pesach offering) leaven.'' and then it says, "for seven days you shall eat Matzos, poor man's bread'' - whoever may not eat leaven is obligated to eat Matzah. Since women may not eat leaven, they are obligated to eat Matzah.

והא תנינן כל מצות עשה שהזמן גרמא האנשים חייבים והנשים פטורות

(m)

Question: Isn't there a rule that women are exempt from positive time-bound Mitzvos?

אמר ר' מנא חומר הוא מצות עשה שהיא באה מכח בלא תעשה ואתיא כמ''ד פסחן של נשים רשות

(n)

Answer (R. Mana): This positive Mitzvah is stringent as it comes through a negative Mitzvah; this follows the opinion that the Pesach offering of women is optional (otherwise, why do we need the Hekesh above - in (l)?)

תני האשה עושה פסח הראשון לעצמה והשני טפילה לאחרים דברי ר' מאיר

(o)

Beraisa (R. Meir): A woman may bring her own Pesach Rishon (the Pesach offering sacrificed on 14th of Nisan) but she can only join others to bring the Pesach Sheni (brought on 14th of Iyar by people who were Tameh or too far away to bring a Pesach offering on 14th of Nisan).

ר' יוסי אומר האשה עושה פסח שני לעצמה א''צ לומר הראשון

1.

R. Yosi: A woman may bring even her own Pesach Sheni offering.

ר' אלעזר בי ר' שמעון אומר האשה עושה פסח ראשון טפילה לאחרים ואינה עושה פסח שני

2.

R. Elazar bei R. Shimon: A woman may only join others to bring the Pesach Rishon and she does not bring a Pesach Sheni offering.

מה טעמא דר' מאיר

(p)

Question: What is R. Meir's source for his opinion?

[דף כא עמוד ב] (שמות יב) איש שה לבית אבות ואם רצו לבית

(q)

Answer: The pasuk states (Shemos 12, 3), "...each man, a lamb/kid for each father's house'', and if they wish, they may also bring "for the household'' (i.e. a woman).

מה טעמא דר' יוסי

(r)

Question: What is R. Yosi's source for his opinion?

איש שה לבית אבות כ''ש לבית

(s)

Answer: "...each man, a lamb/kid for each father's house'' and certainly "for the household'' i.e. a woman, meaning that she can bring her own Pesach Sheni offering.

מה טעמא דר' אלעזר בי ר' שמעון

(t)

Question: What is R. Elazer bei R. Shimon's source for his opinion?

איש לא אשה

(u)

Answer: The pasuk says the word "(each) man'', meaning not a woman.

מה מקיימין רבנן איש

(v)

Question: How do Rabbanan use the word "man''?

פרט לקטן

(w)

Answer: It excludes a child (who became an adult between Pesach Rishon and Pesach Sheni).

אמר ר' יונה אפי' כמאן דמר חובה שנייא היא שהדבר מסויים שלא יקבע הדבר חובה

(x)

R. Yona: Even according to the opinion that a woman is obligated in Pesach Rishon and that Pesach Sheni is optional, this case is exceptional - since it is a public act, we do not want people to take it on as an obligation.