HONOR AND FEAR OF PARENTS (Yerushalmi Halachah 7 Daf 20b
אי זהו מורא לא יושב במקומו ולא מדבר במקומו ולא סותר את דבריו
What is fear? Don't sit in his place; don't give a public Torah class in a place that he usually speaks; don't contradict him.
אי זהו הכיבוד מאכיל ומשקה מלביש ומכסה ומנעיל מכניס ומוציא
What is honor? Feed him, give him to drink, clothe him, cover him, give him shoes, bring him in (to town), send him off.
מן דמאן
Question: Who pays for all of these services (the father or the son)?
חונה בר חייה אמר [משל זקן]
Answer (Chuna bar Chiya): The father.
מילתיה דר' חייה בר בא פליגא דאמר רבי חייה בר בא תני ר' יודן בר ברתיה דר' שמעון בן יוחי
Rav Chiya bar Ba disagrees (with Rav Chuna), as he cited a Beraisa quoted by R. Yudan, son of the daughter of R. Shimon ben Yochai....
דתני ר' שמעון בן יוחי גדול הוא כיבוד אב ואם שהעדיפו הקב''ה יותר מכבודו נאמר כאן (שמות כ) כבד את אביך ואת אמך ונאמר להלן (משלי ג) כבד את י''י מהונך במה את מכבדו מהונך
Beraisa (R. Shimon ben Yochai): Great is honoring one's parents, as Hash-m preferred it to His own honor. It says here (Shemos 20, 12), "Honor your father and your mother''; and it says elsewhere (Mishlei 3, 9), "Honor Hash-m with your wealth''.
מפריש לקט שכחה ופיאה מפריש תרומה ומעשר ראשון ומעשר שני ומעשר עני וחלה ועושה סוכה ולולב שופר [דף כא עמוד ב (עוז והדר)] ותפילין וציצית מאכיל את הרעיבים ומשקה את הצמיאים
How should this be done? Separate Leket, Shichechah and Peah (gifts to the poor); separate Terumah, Maaser Rishon, Maaser Sheni, Maaser Ani and Chalah; perform the Mitzvos of Sukah, Lulav, Shofar, Tefilin and Tzitzis; feed the hungry and give the thirsty to drink.
אם יש לך את חייב בכל אילו ואם אין לך אין את חייב באחת מהן אבל כשהוא בא אצל כיבוד אב ואם בין שיש לך בין שאין לך כבד את אביך ואת אמך אפילו את מסבב על הפתחים
If you have money, you are obligated in all of these things; if not, you are exempt from all of them. But as for honoring parents, whether or not you have money, you must honor them, even if you must resort to begging. (This shows that one must use his own money to honor his parents.)
רבי אחא בשם ר' אבא בר כהנא כתיב (משלי ה) אורח חיים פן תפלס נעו מעגלותיה לא תדע טילטל הקב''ה מתן שכרן של עושי מצוה כדי שיהו עושין אותם באמונה
R. Acha citing R. Aba bar Kahana: The pasuk states (Mishlei 5, 6), "Lest you compare the path of life to hers - her courses wander astray, you cannot know''. The meaning is - Why did Hash-m not reveal the reward for each Mitzvah? Lest people weigh up Mitzvos and only perform the ones with the greater reward. Therefore Hash-m moved (away from us) the (knowledge of the) reward for Mitzvos so that people will faithfully perform them all.
רבי אחא בשם ר' יצחק כתיב (משלי ד) מכל משמר נצור לבך כי ממנו תוצאות חיים מכל מה שאמרתי לך בתורה תשמור שאין את יודע מאי זה מהן יוצא לך חיים
R. Acha citing R. Yitzchak: The pasuk states (Mishlei 4, 23), "More than anything else, guard your heart, because from it comes life.'' Guard everything I told you in the Torah, as you do not know which one of them will give you life.
אמר ר' אבא בר כהנא השוה הכתוב מצוה קלה שבקלות למצוה חמורה מן החמורות מצוה קלה שבקלות זו שילוח הקן ומצוה חמורה שבחמורות זו היא היא כיבוד אב ואם ובשתיהן כתיב והארכת ימים
R. Aba bar Kahana: The Torah equated the 'lightest' Mitzvah with the 'heaviest' Mitzvah. What is the lightest Mitzvah? Sending away the mother bird. What is the heaviest Mitzvah? Honoring one's parents - and about both Mitzvos the Torah promises long life.
אמר רבי אבון מה אם דבר שהוא כפריעת חוב כתיב בו (דברים ה) (למען ייטב לך ולמען יאריכון ימיך) [למען יאריכון ימיך ולמען ייטב לך] דבר שיש בו חסרון כיס וסיכון נפשות לא כל שכן
R. Avun: If for something that is considered paying off a debt (honoring one's parents), the pasuk says (Devarim 5, 16), "...in order that your days shall be lengthened and in order that it shall be good for you''; a Mitzvah involving loss of money and danger should certainly receive this great reward.
אמר ר' לוי וההיא דרבנין [דף כא עמוד א] גדול הוא דבר שהוא כפריעת חוב מדבר שאינו כפריעת חוב
R. Levi and another Rabbi: Greater is a Mitzvah that is considered paying off a debt than a Mitzvah that is not (i.e. R. Levi disagrees with R. Avun.) (Note: This entry follows the explanation of the Pnei Moshe.)
תני רבי שמעון בן יוחי אומר כשם שמתן שכרן שוה כך פורענותן שוה (משלי ל) עין תלעג לאב ותבוז לקהת אם עין שהלעיגה על כיבוד אב ואם וביזת לא תקח האם על הבנים יקרוה עורבי נחל יבוא עורב שהוא אכזרי ויקירנה ולא יהנה ממנה ויאכלוה בני נשר יבא נשר שהוא רחמן ויאכלנה ויהנה ממנה
Beraisa (R. Shimon ben Yochai): Just as the reward (for honoring parents and sending away the mother bird) is the same, so the punishment for transgressing them is the same. As the pasuk states (Mishlei 30, 17), "The eye that scorns the father and ridicules obeying the mother'' - the eye that scorned honoring one's parents and ridiculed not taking the chicks in the presence of the mother bird; "the ravens of the river will scratch it out'' - the raven, that is cruel (to its young), will come and scratch it out, and he will not benefit from it; "and the young eagles will eat it'' - since the eagle is merciful (to its young), it will eat and benefit from it.
ר' ינאי ור' יונתן הוון יתבין אתא חד בר נש ונשק ריגלוי דר' יונתן
R. Yanai and R. Yonasan were once sitting and a man came and kissed the feet of R. Yonasan.
אמר ליה ר' ינאי מה טיבו הוא שלם לך מן יומוי
R. Yanai asked R. Yonasan: What did you do for him to prompt this response?
א''ל חד זמן אתא קביל לי על בריה דיזונוניה ואמרית ליה איזיל צור כנישתא עלוי ובזיתיה
R. Yonasan: Once, he came to me complaining that his son was not sustaining them. I told him to go and lock the doors of the synagogue and disgrace his son.
ואמר ליה ולמה לא כפתוניה
Question (R. Yanai to R. Yonasan): Why not just force his son to sustain him?
אמר ליה וכופין
Answer (R. Yonasan): Can we force him?! (We cannot, as expenses of honoring one's parents come from the father.)
אמר ליה ואדיין את לזו
R. Yanai: Do you still reason this way?! Of course we can force him!
אמר לון חזר ביה ר' יונתן וקבעה שמועה משמיה
R. Yonasan retracted and established the Halachah like R. Yanai.
אתא ר' יעקב בר אחא ר' שמואל בר נחמן בשם ר' יונתן שכופין את הבן לזון את האב
R. Yaakov bar Acha/ R.Shmuel bar Nachman citing R. Yonasan: We force the son to sustain his father.
אמר ר' יוסי הלואי הויין כל שמועתי בריין לי כהדא שכופין את הבן לזון את האב
R. Yosi: If only all teachings were as clear to me as the law that one can force the son to sustain the father.
אי זו היא מצות עשה שהזמן גרמא
Question: What are examples of positive time bound Mitzvos (that the Mishnah exempted women from performing)?
כגון סוכה ושופר ולולב ותפילין
Answer: Sukah, Lulav and Tefilin.