NEGATIVE MITZVOS IN WHICH WOMEN ARE NOT OBLIGATED (Yerushalmi Halachah 7 Daf 21b)
חוץ מבל תשחית ומבל תקיף ומבל תיטמא למתים
The Mishnah taught: Except for shaving the beard, rounding the corners of the head and a Kohen becoming impure to a corpse (for which women are exempt).
איסי אומר אף משום לא יקרחו קרחה
Isi: They are also exempt from the prohibition of making a bald spot in the hair in mourning over the dead.
[דף כב עמוד ב (עוז והדר)] מה טעמא
Question: What is his source?
לא יקרחו קרחה את שישנו בפאת זקן ישנו בקרחה ונשים שאין להן זקן פטורות מן הקרחה
Answer: The pasuk states (Vayikra 21, 5), "They shall not make a bald spot on their heads (and they shall not shave the edges of their beard)''- whoever cannot shave their beard cannot make a bald spot; since women do not have beards, they are not prohibited from making a bald spot.
ועוד מן הדא בנים ולא בנות
Answer #2: The pasuk states (Devarim 14, 1), "(You are) sons (of Hash-m your G-d, you shall not make a bald spot etc.)'' - this applies to sons and not daughters.
אמר רבי לעזר נשים חייבות בקרחה
R. Elazar: Women are prohibited to make a bald spot.
מה טעמא
Question: What is his source?
(דברים יד) כי עם קדוש אתה לי''י אלהיך אחד אנשים ואחד נשים
Answer: The next pasuk after the prohibition states (Devarim 14, 2), "For you are a holy nation to Hash-m your G-d'' - this applies to both men and women.
מה מקיים רבי לעזר בנים
Question: What does R. Elazar do with the word "sons''?
בשעה שישראל עושין רצונו של הקב''ה קרואים בנים ובשעה שאין ישראל עושין רצונו של הקב''ה אינן קרויין בנים
Answer: When Yisrael are doing G-d's will, they are called sons; when they are not, they are not called sons.
רב מפקד לאילין דבי רב אתי רב המנונא מפקד לחברייא פקדון לנשיכון כד הווין קיימין על מיתיא דלא ליהויין מתלשן בשעריהון שלא יבואו לידי קרחה
Rav instructed his students, that Rav Hamnuna had instructed, "Tell your wives that when they are standing beside the dead, they should not tear out their hair, so that they do not come to the prohibition of making a bald spot over the death''.
עד כמה היא קרחה
Question: How large is a bald spot?
אית תניי תני כל שהוא
Beraisa #1: Any minimal amount.
ואית תניי תני כגריס
Beraisa #2: The size of a gris (a bean about 18-19mm in diameter).
מאן דמר כל שהוא ממשמע קרחה כל שהוא
Beraisa #1 understands that the word "bald spot'' implies any minimal amount.
מ''ד כגריס נאמר כאן קרחה ונאמר להלן קרחה מה קרחה האמורה להלן כגריס אף כאן כגריס
Beraisa #2 learns from the word "bald spot'' in reference to a metzorah (see Vayikra 13, 42). Just as over there it is the size of a gris, so too here.
רבי יוסי בר ממל כהנת מותרת לצאת חוצה לארץ
R. Yosi bar Mamal: A female Kohen may leave the Land of Israel.
מ''ט
Question: What is his source?
אמור אל הכהנים לא אל הכהנות דלא כן מה אנן אמרין הואיל והיא בכלל גזירה לא תצא אם אומר את כן נמצאת דוחה פרשת טמאות
The pasuk states (Vayikra 21, 1), "Say to the Kohanim (i.e. male)'' not the Kohanos (i.e. female). Otherwise, I could conclude that even a female Kohen cannot leave? This cannot be, as the purpose of the Rabbinic prohibition to leave is to prevent impurity, and female Kohanim are not prohibited from becoming impure!
וכהן מניח ידו תחתיה ומניפה
The Mishnah taught that a sota waves her offering. (When a sota - a suspected adulterous wife - brings her meal offering) the Kohen places his hand underneath hers and she waves the offering.
אין הדבר כאור
Question: Isn't this repulsive (to touch her hand)?
מביא מפה
Answer: He brings a cloth and puts it between their hands.
ואינו חוצץ
Question: But that is a separation that would invalidate it?!
מביא כהן זקן
Answer: An elderly Kohen performs the waving with her.
ואפילו תימר כהן ילד אין יצר הרע מצוי לשעה
Answer #2: Even if he is young there is no problem, as the evil inclination does not usually come for such a momentary act.
תני רבי חייה מצוי סוטה גידמת שני כהנים מגיפין על ידיה
Beraisa (R. Chiya): If a sotah does not have arms, two Kohanim perform the waving on her behalf.