1)

TOSFOS DH KASHIM GERIM (Continued from previous Daf).

תוס' ד"ה קשים גרים

(Summary: Tosfos continues discussing the reasons behind the statement.)

ויש מפרשים לפי שע"י הגרים, ישראל בגלות ...

(a)

Reason #5: Some commentaries explain that it is on account of the Geirim that Yisrael are in Galus ...

כדאמר (פסחים דף פז:) 'מפני מה ישראל מפוזרים בכל ארצות יותר משאר עובדי כוכבים? כדי שיתוספו עליהם גרים' .

1.

Source: ... as the Gemara says in Pesachim (Daf 87b) 'Why are Yisrael scattered throughout the lands more than other nations? So that Geirim will join their ranks'.

ולא נהירא, דהא אמר ביבמות (דף מז.) 'עובד כוכבים הבא להתגייר אומרים לו "מה ראית שבאת להתגייר - " ?תדע שישראל דווים דחופים' ...

(b)

Refutation: But this is not correct, since the Gemara says in Yevamos (Daf 47a) 'When a Nochri comes to convert, we say to him "What made you decide to convert?" ... You should know that Yisrael are rejected and knocked down?'

ואמרי' התם משום דיפרוש הוא -דאמר מר 'קשין גרים לישראל כספחת' ...

1.

Refutation (cont.): ... and the Gemara explains there that this is to encourage him to retract - since Mar said that Geirim are hard on Yisrael a plague of Tzara'as ...

אלמא דבתר שיתגיירו קשים הם

2.

Refutation (concl.): So we see that it is after they convert that they are 'hard'.

וה"ר אברהם גר פירש לפי שהגרין בקיאין במצות ומדקדקין בהם, קשים הם לישראל כספחת ...

(c)

Reason #6: Rav Avraham the Ger explains that it is because Geirim are conversant with the Mitzvos and are meticulous in their practice , that they are hard on Yisrael like a plague (See Hagahos ha'Bach) ...

דמתוך כן הקב"ה מזכיר עונותיהם של ישראל כשאין עושין רצונו.

1.

Reason #6 (cont.): Because, on account of them Hakadosh-Baruch-Hu remembers the sins of Yisrael when they do not do His will.

וכה"ג מצינו גבי הצרפית (מ"א יז) ,שאמרה "מה לי ולך איש האלהים (כי) באת אלי להזכיר [את] עוני"? -שמתוך שהוא צדיק גמור, היה נראה לה שמזכיר השם עונה.

2.

Precedent: ... much in the same as we find by the Tzorfis (in Melachim 1, 17) who said to Eliyahu "What do you have against me, man of G-d, that you came to me to mention my sins?" - Because since he was a perfect Tzadik, it seemed to her that he was reminding Hash-m of her sins.

ור"י פירש דלפיכך קשים שנטמעו בישראל, ו'אין השכינה שורה אלא על משפחה מיוחסת'.

(d)

Reason #7: Whereas according to the Ri, they are hard because they married into Yisrael, and 'the Shechinah only rests on a family that is Meyuchas (of pure pedigree).

וכן נראה, דמשום הכי מייתי הא דרבי חלבו על הא מילתא דר' חמא בר חנינא.

(e)

Proof: And so it seems, because that will explain why the Gemara cites Rebbi Chelbo's statement on that of Rebbi Chama bar Chanina.

71b----------------------------------------71b

2)

TOSFOS DH KA'AN LE'HASI'O ISHAH

תוס' ד"ה כאן להשיאו אשה

(Summary: Tosfos clarifies the statement.)

פי' מיוחסת מד' אמהות ...

(a)

Clarification: ... who is Meyuchas from four mothers (See Daf 76a) ...

דאי משום ישראלית, לא צריך להיות בחזקת כשר, דבלאו הכי מותר בישראלית...

1.

Clarification (cont.): ... because as far as marrying a Yisre'elis is concerned, no Chezkas Kashrus is required, since that is permitted in any case ...

כדאמר בעלמא (יבמות דף מה.) גבי 'עובד כוכבים הנולד מעובד כוכבים הבא על בת ישראל' דאמרי' ליה 'זיל גלי או נסיב בת מינך'! ...

(b)

Source: ... as the Gemara says elsewhere - (in Yevamos, Daf 45a) in connection with 'A Nochri who is born from a Nochri who had relations with a bas Yisrael', to whom we say 'Go to a place where you are not known or marry a woman like yourself!' ...

אלמא משמע דבמקום שאין מכירין אותו, נותנין לו ישראלית ומותר לישאנה.

1.

Source (cont.): ... from which we see that in a place where he is unknown, he may accept the Yisre'elis that he is given.

3)

TOSFOS DH AD HEICHAN HI BAVEL

תוס' ד"ה עד היכן היא בבל

(Summary: Tosfos clarifies the Sugya, citing a Machlokes regarding the direction in which the River P'ras flows.)

פי' בקונטרס -דלפי הענין נראה שבבל היתה בין שני נהרות גדולים הללו חדקל ופרת ,זה מן המזרח וזה מן המערב, ובאין ומושכין מן הדרום לצפון, וסופו של פרת שופך בחדקל; כל זה יש ללמוד מכאן...

(a)

Explanation #1: According to the context, Rashi explains, it appears that Bavel is situated between these two large rivers - the Chidekel and the P'ras, one on the east, the other, on the west. They both flow from south to north, until eventually the P'ras flows into the Chidekel. All of this , says Rashi, we can learn from here.

ארץ ישראל בדרומה של בבל, כדכתיב "מצפון תפתח הרעה" ,אלמא דבבל מצפון ...

1.

Explanation #1 (cont.): Eretz Yisrael is situated south of Bavel, as the Pasuk writes "The evil will begin from the north" (Yirmiyah 1) - so we see that Bavel in in the north ...

ופרת יורד מארץ ישראל לבבל -כדאמר בעלמא (שבת דף סה:) 'מיטרא במערבא, סהדא רבא פרת' ,שמימיו היו רבין ומלאים על שפתיו ...

2.

Explanation #1 (cont.): .. and the P'ras flows down from Eretz Yisrael to Bavel - as the Gemara states in Shabbos (Daf 65b) 'Rain in Eretz Yisrael serves as a testimonial for the P'ras' - since its water then increases and fills its banks ...

וקא בעי גמרא -מה שבין שתי הנהרות פשיטא לן דבבל הוא, אבל משפת חדקל ומבחוץ- עד היכן מתפשט רוחבה של בבל? אמר רב עד נהר עזק .' ...

3.

Explanation #1 (concl.): ... and the Gemara asks (We know that what lies between the two rivers is Bavel, and the question is) regarding the land that lies outside the Chidekel (and the P'ras?) - up to where does the width of Bavel extend? Rav says 'Up to the River Azak ... '.

ור"ת פי' שנהר פרת היה בא ומושך מן הצפון לדרום, שהרי נהר פרת בא מקדמת עדן, וגן עדן הוא מצפון של עולם וארץ ישראל לדרום- ופרת בא מעדן והיה מושך מצפון לדרום...

(b)

Explanation #2: Rabeinu Tam however, explains that the River P'ras flows from north to south, since it comes from the east of Eden (Bereishis 2), and Gan Eden is in the north of the world (See Masores ha'Shas), Eretz Yisrael in the south - and the P'ras flows from Eden from north to south.

והא דאמר 'מיטרא במערבא, סהדא רבא פרת' ,דמשמע דמושך מדרום לצפון...

(c)

Implied Question: ... and when the Gemara says 'Rain in Eretz Yisrael serves as a testimonial for the P'ras', implying that it flows from south to north ...

י"ל דה"ק שהמים של פרת רבים כל כך שיחזרו המים למקום שבאו- דהיינו מדרום לצפון.

1.

Answer: What it means is that the water of P'ras increases to such an extent that it flows back in the reverse direction - from south to north