KIDUSHIN 70 - Sponsored by a generous grant from an anonymous donor. Kollel Iyun Hadaf is indebted to him for his encouragement and support and prays that Hashem will repay him in kind.

70b----------------------------------------70b

1)

TOSFOS DH EIN SHO'ALIN BI'SHELOM ISHAH K'LAL

תוס' ד"ה אין שואלין בשלום אשה כלל

(Summary: Tosfos reconciles this with the Gemara in Bava Metzi'a.)

והא דאמר בהשוכר את הפועלים (ב"מ דף פז.) "איה שרה אשתך- " ששואלין בשלום האשה על ידי בעלה...

(a)

Implied Question: When the Gemara in ha'Socher es ha'Po'alim (Bava Metzi'a, Daf 87a), learns from the Pasuk (in Vayeira) "Ayeh Sarah Ishte'cha" - that one asks after a woman via her husband ...

היינו דוקא בשאילת שלום, אבל לשלוח לה בשלום אפילו ע"י בעלה אסור.

(b)

Answer: That is specifically with regards to asking after her wellbeing, but to send her greetings is prohibited even via her husband,

2)

TOSFOS DH KASHIM GERIM

תוס' ד"ה קשים גרים

(Summary: Tosfos presents a number of reasons for this.)

פי' בקונטרס לפי שאינם בקיאים במצות ומביאים פורענות...

(a)

Reason #1: Rashi (See Hagahos ve'Tziyunim) - because they are not conversant with the Mitzvos and therefore bring punishment on the people.

ועוד שמלמדים את ישראל ממעשיהם.

(b)

Reason #2: Moreover, Yisrael learn from their deeds.

וי"מ, לפי ש'כל ישראל ערבין זה בזה' ...

(c)

Reason #3: Others explain attribute it to the principle "All Yisrael are responsible for one another' (Sanhedrin, 27b).

ולאו מילתא היא ,דהא לא נתערבו בשביל הגרים כשקבלו התורה...

(d)

Refutation: This is not correct however, since they did not accept responsibility for the Geirim who accepted the Torah ...

כדאמרינן בסוטה (דף לז:) 'נמצא לכל אחד מישראל שש מאות אלף וג' אלפים [ותק"ן בריתות] שכולן נתערבו זה בזה ...

1.

Source: As the Gemara concludes in Sotah (Daf 37b) 'It transpires that each person in Yisrael has six hundred and three thousand, five hundred and fifty covenants - seeing as they are all responsible for one another ...

אלמא לא נתערבו מן הגרים, שהרי הרבה ערב רב עלה אתם.

2.

Source (cont.): So we see that that they did not accept responsibility for Geirim, since a large amount of Eirecv Rav went out with them. Until here are the words of Rashi - (See Hagahos ve'Tziyunim, 20).

ויש מפרשים ד'קשין גרים לישראל כספחת' לפי שהזהיר הקב"ה עליהם בכ"ד מקומות שלא להונות אותם, ואי אפשר שלא יצערום.

(e)

Reason #4: Others explain 'Kashin Geirim le'Yisrael ke'Sapachas' because Hakadosh-Baruch-Hu warns against hurting them in twenty-four places, and it is impossible to avoid doing so ...

)ויש מפרשים לפי שע"י הגרים, ישראל בגלות, כדאמר (פסחים דף פז:) מפני מה ישראל מפוזרים בכל ארצות(

(Continued on following Daf)

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF