70b----------------------------------------70b
TOSFOS DH EIN SHO'ALIN BI'SHELOM ISHAH K'LAL
תוס' ד"ה אין שואלין בשלום אשה כלל
(Summary: Tosfos reconciles this with the Gemara in Bava Metzi'a.)
והא דאמר בהשוכר את הפועלים (ב"מ דף פז.) "איה שרה אשתך- " ששואלין בשלום האשה על ידי בעלה...
Implied Question: When the Gemara in ha'Socher es ha'Po'alim (Bava Metzi'a, Daf 87a), learns from the Pasuk (in Vayeira) "Ayeh Sarah Ishte'cha" - that one asks after a woman via her husband ...
היינו דוקא בשאילת שלום, אבל לשלוח לה בשלום אפילו ע"י בעלה אסור.
Answer: That is specifically with regards to asking after her wellbeing, but to send her greetings is prohibited even via her husband,
TOSFOS DH KASHIM GERIM
תוס' ד"ה קשים גרים
(Summary: Tosfos presents a number of reasons for this.)
פי' בקונטרס לפי שאינם בקיאים במצות ומביאים פורענות...
Reason #1: Rashi (See Hagahos ve'Tziyunim) - Because they are not conversant with the Mitzvos and therefore bring punishment on the people.
ועוד שמלמדים את ישראל ממעשיהם.
Reason #2: Moreover, Yisrael learn from their deeds.
וי"מ, לפי ש'כל ישראל ערבין זה בזה' ...
Reason #3: Others attribute it to the principle "All Yisrael are responsible for one another' (Sanhedrin, 27b).
ולאו מילתא היא ,דהא לא נתערבו בשביל הגרים כשקבלו התורה...
Refutation: This is not correct however, since they did not accept responsibility for the Geirim who accepted the Torah ...
כדאמרינן בסוטה (דף לז:) 'נמצא לכל אחד מישראל שש מאות אלף וג' אלפים [ותק"ן בריתות] שכולן נתערבו זה בזה ...
Source: ... as the Gemara concludes in Sotah (Daf 37b) 'It transpires that each person in Yisrael has six hundred and three thousand, five hundred and fifty covenants - seeing as they are all responsible for one another ...
אלמא לא נתערבו מן הגרים, שהרי הרבה ערב רב עלה אתם.
Source (cont.): ... from which we see that that they did not accept responsibility for Geirim, since a large amount of Eirev Rav went out with them. Until here are the words of Rashi - (See Hagahos ve'Tziyunim, 20).
ויש מפרשים ד'קשין גרים לישראל כספחת' לפי שהזהיר הקב"ה עליהם בכ"ד מקומות שלא להונות אותם, ואי אפשר שלא יצערום.
Reason #4: Others explain 'Kashin Geirim le'Yisrael ke'Sapachas' - because Hakadosh-Baruch-Hu warns against hurting them in twenty-four places, and it is impossible to avoid doing so ...
)ויש מפרשים לפי שע"י הגרים, ישראל בגלות, כדאמר (פסחים דף פז:) מפני מה ישראל מפוזרים בכל ארצות(
(Continued on following Daf)